Oversigt (indholdsfortegnelse)
  

 L 99  

 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven,  

 aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven, personskatteloven,  

 selskabsskatteloven, virksomhedsskatteloven og andre love.  

 (Strukturtilpasninger m.v.  og lempelse af tabs- og underskudsregler).  

 Af skatteministeren (Svend Erik Hovmand).  

 Fremsat skr 7/2 02           Till.A  2694  

 Lovf som fremsat             Till.A  2591  

 1.beh 26/2 02                FF      2582  

 Betænkning 02/05 02          Till.B  705  

 Æf uden for betænkning       Till.B  842  

 2.beh 7/5 02                 FF      6114  

 Tillægsbet 15/5 02           Till.B  1198  

 3.beh 17/5 02                FF      6673  

 Lovf som vedt                Till.C  462  

 Lov nr 313 af 21.  maj 2002.  

 Ordførere: (1.beh) Peter Christensen (V), Jens Peter Vernersen (S), Mikkel  

 Dencker (DF), Else Theill Sørensen (KF), Aage Frandsen (SF), Anders  

 Samuelsen  

 (RV), Søren Søndergaard (EL) og Ole M. Nielsen (KRF).  

 Efter 1.beh henvist til Skatteudvalget (SAU).  

 Efter 2.beh henvist til fornyet beh i Skatteudvalget (SAU).  

 Resumé:  

 Loven består af en række forskellige elementer:  

 - Den tidsmæssige begrænsning, der ligger  

 i, at overskydende underskud eller tab  

 kun kan fremføres til fradrag i op til 5  

 år, ophæves.  

 - Regler for, hvornår udbytte er skattefrit  

 for et moderselskab, der ejer mindst 25  

 pct. af aktie- eller andelskapitalen i  

 det udbyttegivende selskab,  

 datterselskabet, når denne ejerandel har  

 været opretholdt i en sammenhængende  

 periode på 1 år, inden for hvilken  

 periode udbytteudlodningen har fundet  

 sted, ændres, således at ejerandelen  

 nedsættes fra 25 pct. til 20 pct.  

 - Kravet om, at der maksimalt må ske en  

 kontantvederlæggelse på 10 pct. af den  

 pålydende værdi af de modtagne aktier,  

 for at en fusion, spaltning eller  

 aktieombytning kan ske skattefrit,  

 ophæves. Pro rata-kravet, der gælder ved  

 spaltninger, ophæves.  

 - Betingelserne for at anvende  

 kapitalafkastordningen lempes.  

 Betingelsen om, at skatteyderen skal yde  

 en personlig arbejdsindsats i selskabet,  

 ophæves.  

 - Der indføres nye CFC-regler, der virker  

 objektive med hensyn til, hvornår skatten  

 er væsentlig lavere end her i landet  

 (eller i væsentlig grad udskudt).  

 Fremover vil det alene være afgørende, om  

 en tredjedel af datterselskabets samlede  

 skattepligtige indkomst opgjort efter  

 danske regler er af finansiel (mobil)  

 karakter.  

 - Skatteministeren bemyndiges til i  

 konkrete tilfælde at forlænge den  

 gældende 6-måneders-frist for skattefri  

 aktieombytninger, når den i visse  

 tilfælde ikke kan overholdes.  

 - Skattepligtsbestemmelsen i  

 selskabsskatteloven ændres, således at  

 brugsforeningerne får mulighed for  

 direkte eller indirekte gennem et helt  

 eller delvist ejet selskab at fremme  

 medlemmernes fælles interesser.  

 - Reglerne om afskrivning af  

 anskaffelsessummen for en række  

 immaterielle aktiver justeres.  

 - Reglerne om tillægs- og renteberegning i  

 forbindelse med acontoskatteordningen  

 justeres. Loftet over, hvor store beløb  

 der kan betales godtgørelse af ved  

 udbetaling af overskydende skat, ophæves.  

 - Skattepligtsbestemmelserne for  

 kommunernes indtægt ved  

 elnæringsvirksomhed justeres, således at  

 en kommunes skattepligt efter  

 selskabsskatteloven ikke afhænger af, om  

 en given elaktivitet er undtaget fra  

 elforsyningsloven.  

 - En skattepligtig, der driver selvstændig  

 erhvervsvirksomhed, får under visse  

 betingelser mulighed for at ændre valg af  

 virksomhedsordningen efter  

 ligningsfristens udløb.  

 - Kursgevinstlovens regler om selskabers  

 beskatning af gevinst og tab på gæld  

 ændres, således at en konvertering af  

 gælden til aktier eller konvertible  

 obligationer skattemæssigt behandles på  

 samme måde som en nedsættelse af gælden.  

 - Det præciseres, at havne og lufthavne kan  

 drive sideordnet aktivitet i  

 skattepligtige datterselskaber uden selv  

 at miste skattefriheden. Endvidere  

 sikres, at kooperationsbeskattede  

 selskaber gennem selskabsbeskattede  

 (datter)selskaber har mulighed for at  

 drive forretning, der ikke opfylder det  

 kooperative formål.  

 - Indbetalingsfristen for de særlige  

 pensionsordninger for tidligere  

 selvstændige erhvervsdrivende lempes for  

 personer med bagud forskudt indkomstår.  

 - Indberetningspligt vedrørende  

 børsnoterede aktier overflyttes fra  

 depotføreren til værdipapirhandleren.  

 - Reglerne om akkumulerende  

 investeringsforeninger, der udelukkende  

 henvender sig til  

 pensionsafkastskattepligtige, justeres,  

 hvorefter også fondsmæglerselskaber og  

 realisationsbeskattede pengeinstitutioner  

 kan optages som medlem af sådanne  

 foreninger og dermed tillades at eje en  

 handelsbeholdning af beviser i disse.  

 Baggrund:  

 Det fremgik af den skriftlige fremsættelse, at formålet  

 med de omfattende ændringer var at forbedre virksomhedernes  

 konkurrenceevne og skabe grundlag for øget vækst og  

 beskæftigelse.  

 Forslaget skulle ses som et middel til at opfylde  

 regeringens målsætning om, at det skal være lettere at  

 drive virksomhed i Danmark.  

 Afstemning:  

 Lovforslaget vedtaget med 59 stemmer (V, DF og KF) mod 44 (S, SF, RV og  

 EL); 2 (KRF) stemte hverken for eller imod.