Oversigt (indholdsfortegnelse)
  

 L 60  

 Forslag til lov om ændring af lov om jernbanesikkerhed m.v.  

 Af trafikministeren (Sonja Mikkelsen).  

 Fremsat skr 27/10 99         Till.A  1497  

 Lovf som fremsat             Till.A  1491  

 1.beh 19/11 99               FF      1319  

 Betænkning 2/12 99           Till.B  108  

 2.beh 14/12 99               FF      2513  

 3.beh 16/12 99               FF      2655  

 Lovf som vedt                Till.C  146  

 Lov nr 1120 af 29.  december 1999.  

 Ordførere: (1.beh) Søren Hansen (S), Gitte Lillelund Bech (V), Brian  

 Mikkelsen (KF), Margrete Auken (SF), Ole Donner (DF), Arne Melchior (CD),  

 Vibeke Peschardt (RV), Jesper Kiel (EL), Ole M. Nielsen (KRF) og Thorkild B.  

 Fransgaard (FRI).  

 Efter 1.beh henvist til Trafikudvalget (TRU).  

 Efter 2.beh direkte overgang til 3.beh.  

 Resumé:  

 Loven indfører et formelt grundlag for, at Jernbanetilsynet  

 kan foretage undersøgelser i Danmark, selv om der er tale  

 om en sikkerhedsmæssig hændelse, der er sket i udlandet.  

 Endvidere får Jernbanetilsynet mulighed for på stedet at  

 nedlægge forbud mod drift, såfremt det skønnes, at de  

 sikkerhedsmæssige forhold er klart uforsvarlige, og endelig  

 indebærer loven en udbygning af den eksisterende  

 straffebestemmelse.  

 Baggrund:  

 Ifølge bemærkningerne havde det vist sig teknisk  

 vanskeligt at udstede påbud efter de hidtil gældende  

 regler, og det var derfor regeringens vurdering, at der var  

 en risiko for, at Jernbanetilsynets undersøgelser blev  

 forspildt. Endvidere blev det vurderet hensigtsmæssigt at  

 ændre straffebestemmelserne, bl.a. for at kunne håndhæve de  

 nye EU-regler om sikkerhedsrådgivere for transport af  

 farligt gods, og endelig manglede der et formelt grundlag  

 for at kunne iværksætte undersøgelser her i landet i  

 forbindelse med sikkerhedsmæssige hændelser i udlandet, når  

 det pågældende jernbanemateriel eller de involverede  

 personer befandt sig på dansk territorium.  

 Afstemning:  

 Lovforslaget vedtaget enstemmigt med 114 stemmer.