Oversigt (indholdsfortegnelse)
Den fulde tekst

Afsnit A.21 - Toldgodtgørelse


Formål

Reglerne om godtgørelse af eller fritagelse for told er fastsat med henblik på at friholde vareimporten og -eksporten for toldbelastning i tilfælde hvor:

- tolden er opkrævet med et for stort beløb,

- varer er blevet angivet til fri omsætning ved en fejl eller af særlige, nærmere beskrevne årsager ikke har kunnet anvendes af varemodtageren.

Det er forudsat, at toldbeskyttelsen af EF's produktionsvirksomheder opretholdes.

Ved godtgørelse forstås hel eller delvis tilbagebetaling af toldbeløb, der er betalt ved en vares overgang til fri omsætning. Ved fritagelse forstås hel eller delvis undladelse af at opkræve toldbeløb, der er debiteret en varemodtager, men endnu ikke er betalt, ved en vares overgang til fri omsætning.

Regulering

I tilfælde, hvor varemodtageren ved angivelsen af varer til fri omsætning ved en fejl har angivet tolden med et for stort beløb eller har undladt at angive til en anden toldordning, kaldes godtgørelsen eller fritagelsen regulering.

Særlig toldgodtgørelse

I tilfælde, hvor angivelsen erklæres ugyldig, fordi varerne var bestemt til henførsel under en anden toldprocedure, men ved en fejl blev angivet til fri omsætning, benævnes godtgørelsen eller fritagelsen særlig toldgodtgørelse.

Reglerne om særlig toldgodtgørelse omfatter endvidere tilfælde, hvor varerne af forskellige årsager ikke har kunnet anvendes til de påtænkte formål eller ikke har været bestemt til varemodtageren.

Momslovens § 29

Der kan gives momsgodtgørelse i samme omfang og på tilsvarende betingelser, som gælder for særlig toldgodtgørelse.

Det legale grundlag

Reglerne for regulering og særlig toldgodtgørelse findes i artikel 235-242 i toldkodeks og i artikel 878-912 i gennemførelsesbestemmelserne.

GB art. 898

Regulerings- og godtgørelsesbeløb skal udgøre mindst 80 kr.

A.21.1 Regulering

Ved regulering af fortoldningsekspeditioner gives godtgørelse af eller fritagelse for told. Reguleringen medfører ikke specielle forpligtelser med hensyn til varernes anvendelse eller bestemmelse ud over, hvad der følger af begrundelsen for ansøgningen om regulering. Varerne bevarer deres karakter af EF-varer.

Reguleringsreglerne finder også anvendelse i tilfælde, hvor tolden er beregnet på grundlag af en skønsmæssig ansættelse af varernes værdi, mængde og art, når ansættelsen er foretaget af told- og skatteregionen.

A.21.1.1 Ansøgningen om regulering

TK art. 236, stk. 2

Ansøgning om regulering skal fremsættes skriftligt over for told- og skatteregionen inden 3 år efter varernes angivelse til fri omsætning. Ansøgningen kan afgives på formularen til en rettelsesangivelse, se bilag 9, som foruden at være udfyldt i overensstemmelse med rubriceringen skal indeholde en præcis begrundelse for ansøgningen samt oplysning om varernes opbevaringssted. Ansøgningen kan også afgives i brevform, men skal i så fald være vedlagt en udfyldt rettelsesangivelse.

Ansøgningen skal være vedlagt dokumentation. Der kan om nødvendigt gives en frist til at fremskaffe dokumentationen.

Told- og skatteregionen foretager af egen drift regulering, hvis regionen inden for 3-årsfristen konstaterer, at der er grundlag herfor.

A.21.1.2 Tilfælde, hvor der kan foretages regulering

TK art. 236

Der kan foretages regulering af fortoldningsekspeditioner i tilfælde, hvor varemodtageren ved angivelsen af varer til fri omsætning har angivet tolden med et for stort beløb som følge af en fejlagtig angivelse af varernes værdi, mængde eller art.

Der kan også foretages regulering, hvis varemodtageren ved angivelsen af varer til fri omsætning fejlagtigt har undladt at begære hel eller delvis fritagelse eller, hvis varerne allerede havde karakter af EF-varer, men ved en fejl blev angivet til godsregistrering.

A.21.1.2.1 Når varernes værdi, mængde eller art er angivet forkert

Når varernes værdi er angivet forkert - leverandørens fejl

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at varerne havde en lavere værdi end den angivne som følge af en fejl fra leverandørens side. Det vil fx sige tilfælde hvor:

- der var uoverensstemmelse mellem faktureret og modtaget varemængde,

- varerne var behæftet med fabrikationsfejl,

- varerne var leveret i en ringere kvalitet end bestilt, fx fordi der ved fremstillingen var anvendt ringere materialer, eller fordi forarbejdningen var dårlig,

- fakturabeløbet var for højt som følge af regnefejl,

- varernes enhedspris var faktureret med et højere beløb eller i en anden møntsort end den, der lå til grund for salget,

- fakturaen ikke svarede til de bestilte og leverede varer.

Som dokumentation kan fx fremlægges korrespondance med den udenlandske leverandør, kreditnota, ordrekopi, ordrebekræftelse, tilsagn om erstatningsleverance eller om efterlevering af manglende varer.

Når varernes værdi er angivet forkert - varemodtagerens fejl

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at varerne havde en lavere værdi end den angivne som følge af fejl fra varemodtagerens side. Det vil fx sige tilfælde hvor:

- der var begået regnefejl ved udregning af toldværdien,

- der var anvendt forkert kurs ved omregning fra fremmed valuta til danske kroner,

- toldpligtige omkostninger var medregnet med forkerte beløb,

- en fradragsberettiget rabat ikke var fratrukket,

- told og afgift af varer, der er solgt frit i hus fortoldet, ikke var fratrukket,

- der var fremlagt en anden faktura end den, der vedrørte varerne.

Som dokumentation kan fx fremlægges korrespondance med den udenlandske leverandør, kreditnota, ordrekopi, ordrebekræftelse, tilsagn om erstatningsleverance eller om efterlevering af manglende varer.

Når varernes værdi er angivet forkert - beskadigelse og bortkomst

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at varerne på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning havde en lavere værdi end angivet, fordi de før indførslen:

- var blevet beskadiget under transport, omladning eller oplagring fx som følge af vand- eller røgskade,

- var helt eller delvis bortkommet.

Reglen vil også kunne anvendes, hvis beskadigelsen mv. er opstået i tidsrummet mellem godsregistreringen og angivelsen til fortoldning.

Som dokumentation, kan fremlægges skadesanmeldelse, skadesrapport fra et forsikringsselskab, evt. politirapport.

Når varernes mængde er angivet forkert

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at mængden af varer blev angivet forkert, for hvilken tolden helt eller delvis beregnes efter en specifik toldsats, fx efter en vægttoldsats.

Forholdet kan fx dokumenteres ved fremlæggelse af korrespondance med den udenlandske leverandør eller med transportvirksomheden.

Når varernes art er angivet forkert

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at varerne ved angivelsen til fri omsætning blev henført under en forkert brugstarifposition med deraf følgende forkert toldsats.

Forholdet kan dokumenteres ved forevisning af varerne, evt. ved fremlæggelse af varekataloger, varebeskrivelser eller dokumentation for tidligere indførsler af tilsvarende varer.

A.21.1.2.2 Manglende anmodning om toldfritagelse

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at der kunne være givet toldfritagelse på tidspunktet for varernes angivelse til fri omsætning, såfremt der var blevet fremsat anmodning om det i fortoldningsangivelsen.

Reguleringsmulighederne omhandler følgende tilfælde:

- varer, der var berettiget til præferencetoldbehandling og/eller var omfattet af en toldkontingent- eller importloftordning, se A.8. Det er en betingelse for regulering, at den normale toldsats ikke er genindført på ansøgningstidspunktet, når ansøgningen vedrører varer, der var omfattet af en toldkontingent- eller importloftordning,

- varer, der var berettiget til toldfritagelse i henhold til en toldsuspensionsordning og/eller varemodtagerens bevilling til toldfritagelse for varer til særligt anvendelsesformål kaldet end-use, se A.11,

- varer, der var berettiget til toldfri indførsel til diplomatiske repræsentationer og internationale organisationer mv. i henhold til toldlovens § 4, se D.6, men hvor de foreskrevne deklarationer mv. ikke var fremlagt,

- varer, der var berettiget til toldfri indførsel i henhold til Rådets forordning nr. 918/83 om definitiv toldfrihed, se D.4,

- varer, der var berettiget til delvis toldfritagelse efter ordningen for passiv forædling, se A.15,

- varer, der var berettiget til returvaretoldbehandling, se A.20.

Forholdene skal kunne dokumenteres ved fremlæggelse af de bevillinger, certifikater, erklæringer mv., som på tidspunktet for varernes angivelse til fri omsætning kunne have medført den ønskede toldfritagelse, hvis der havde været fremsat anmodning derom.

A.21.1.2.3 EF-varer

Der kan foretages regulering, hvis varemodtageren kan dokumentere, at varerne var EF-varer, men ved en fejl blev angivet til godsregistrering som om de var ikke-EF-varer.

Som dokumentation kan fremlægges T-2 L dokument, se B.1.12 evt. kopi af en fortoldningsangivelse, se bilag 5, der kan godtgøre, at varerne allerede var bragt i fri omsætning i et andet EF-land.

A.21.1.2.4 Afgørelsen om regulering

TK art. 6

Varemodtageren underrettes skriftligt om afgørelsen.

Hvis ansøgningen bliver imødekommet fuldt ud, modtager ansøgeren - med anførsel af hjemmel - underretning om afgørelsen på et eksemplar af rettelsesangivelsen.

Hvis ansøgningen bliver afslået eller ikke imødekommes fuldt ud, skal afgørelsen indeholde en begrundelse. Afgørelsen vil samtidig indeholde vejledning om klageadgang.

A.21.2 Særlig toldgodtgørelse

Anvendelsen af reglerne om særlig toldgodtgørelse forudsætter - i modsætning til reguleringsreglerne - at nærmere fastsatte krav til varernes anvendelse eller bestemmelse skal være opfyldt, før der gives godtgørelse af eller fritagelse for told. Endvidere mister varerne deres karakter af EF-varer.

TK art. 237-239

Der kan gives særlig toldgodtgørelse når:

- en angivelse til fri omsætning erklæres ugyldig, fordi varerne ved en fejl blev angivet til fri omsætning, men oprindelig var bestemt til angivelse til en anden toldordning,

- varerne er defekte eller ikke svarer til bestillingen,

- der foreligger andre situationer, hvor det er berettiget at give toldgodtgørelse.

Momslovens § 29

Der kan gives momsgodtgørelse i samme omfang og på tilsvarende betingelser, som gælder for særlig toldgodtgørelse.

A.21.2.1 Ansøgningen om særlig toldgodtgørelse

Ansøgningen om særlig toldgodtgørelse, bilagt den nødvendige dokumentation, herunder en kopi af fortoldningsangivelsen, se bilag 5, indsendes til told- og skatteregionen. Ansøgningen skal indeholde oplysning om:

- ansøgerens SE-nummer, navn og adresse,

- fortoldningsekspeditionens referencenummer,

- en beskrivelse af varerne,

- varernes opbevaringssted,

- godtgørelsesbeløbets størrelse,

- en præcis begrundelse for ansøgningen med henvisning til relevante artikler i toldkodeksen eller gennemførelsesforordningen,

- varernes bestemmelse, såsom angivelse til en anden toldordning, returnering til den udenlandske leverandør, destruktion eller gratis levering til en velgørende institution.

Ansøgningen skal afgives og være behandlet, før der disponeres over varerne. Der kan dog efter anmodning opnås tilladelse til fx at genudføre varerne, før ansøgningen er behandlet, uden at der derved er taget stilling til, om ansøgningen kan imødekommes.

GB art. 879

Told- og skatteregionen kvitterer for modtagelsen af ansøgningen. Hvis ansøgningen ikke indeholder de oplysninger eller er vedlagt den dokumentation, der er nødvendig for sagens behandling, kan der gives en frist til at fremskaffe de manglende oplysninger og/eller dokumenter.

A.21.2.2 Tilfælde, hvor der kan gives særlig toldgodtgørelse

Der kan gives særlig toldgodtgørelse når:

- angivelsen til fri omsætning er erklæret ugyldig, se A.21.2.2.1,

- defekte eller ikke-bestillingssvarende varer, se A.21.2.2.2,

- samt en række andre tilfælde, se A.21.2.2.3.

A.21.2.2.1 Når angivelsen til fri omsætning er erklæret ugyldig

TK art. 237 og TK art. 66

Der kan gives særlig toldgodtgørelse, når angivelsen af varer til fri omsætning erklæres ugyldig.

Reglerne omfatter tilfælde, hvor varerne på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning var bestemt til:

- ekstern EF-forsendelse, se B.1.3,

- oplæggelse på toldoplag, se A.13,

- oplæggelse i frihavne eller på frilagre, se A.12,

- aktiv forædling, se A.14,

- forarbejdning under toldkontrol, se A.15,

- midlertidig indførsel, se A.16,

- udførsel, se C.1,

For at få særlig toldgodtgørelse kræver det, at:

1. ansøgningen afgives senest 3 måneder efter varernes angivelse til fri omsætning,

2. ansøgningen er afgivet og behandlet, før der disponeres over varerne. Varerne må således ikke fjernes fra det angivne opbevaringssted uden told- og skatteregionens godkendelse,

3. varerne på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning var bestemt til angivelse til én af de anførte toldordninger, og at varerne opfyldte betingelserne herfor,

4. varerne ikke har været benyttet til andre formål end dem, hvortil de var bestemt,

5. varerne er identiske med dem, der blev angivet til fri omsætning,

6. varemodtageren på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning var i besiddelse af de nødvendige bevillinger, tilladelser mv. til henførsel under den ansøgte toldordning,

GB art. 893

7. at varerne bliver angivet til den toldordning, hvortil de var bestemt, senest 2 måneder efter, at der er truffet afgørelse i sagen.

TK art. 6

Der skal efter told- og skatteregionens bestemmelse fremlægges dokumentation for, at betingelserne er opfyldt. Dokumentationen kan fx bestå i kopi af fortoldningsangivelsen, bevillinger, tilladelser, indkøbsfakturaer, kontrakter med leverandører og/eller købere uden for EF, kopier af ordrer eller ordrebekræftelser.

A.21.2.2.2 Defekte eller ikke-bestillingssvarende varer

TK art. 238

Reglerne omfatter tilfælde, hvor varer afvises af importøren, fordi de på tidspunktet for angivelsen til fri omsætning var defekte eller ikke svarede til bestillingen.

For at få særlig toldgodtgørelse skal:

1. ansøgningen afgives senest 12 måneder efter varernes angivelse til fri omsætning,

2. ansøgningen være afgivet og behandlet, før der disponeres over varerne. Varerne må således ikke fjernes fra det angivne opbevaringssted uden told- og skatteregionens godkendelse,

3. varerne ikke er blevet taget i anvendelse eller solgt, efter at det blev konstateret, at de var defekte eller ikke svarede til bestillingen,

4. der ikke ved aftalen af varernes pris blev taget hensyn til deres defekter,

5. varerne er identiske med de varer, der blev angivet til fri omsætning,

6. varerne udføres fra EF's toldområde efter afgivelse af udførselsangivelse; told- og skatteregionen kan kræve varerne frembudt i forbindelse med udførslen.

Varerne kan - i stedet for at blive udført - efter tilladelse fra told- og skatteregionen destrueres eller oplægges på toldoplag, i frizone eller på frilager. Varerne kan endvidere tillades leveret gratis til en velgørende institution,

7. det dokumenteres, at leverandøren har krediteret den oprindeligt kontraherede pris eller givet tilsagn om en gratis erstatningsleverance,

GB art. 893

8. varerne angives til deres bestemmelse - udførsel mv. - senest 2 måneder efter, at der er truffet afgørelse i sagen.

TK art. 6

Der skal efter told- og skatteregionens bestemmelse fremlægges dokumentation for, at betingelserne er opfyldt. Dokumentationen kan foruden en kopi af fortoldningsangivelsen bestå i kreditnota og korrespondance med den udenlandske leverandør.

Der kan herunder kræves fremlagt en skriftlig erkendelse fra den udenlandske leverandør af, at varerne tages tilbage, fordi de er behæftet med nærmere angivne fejl og mangler.

Der kan således ikke gives godtgørelse for varer, som den udenlandske leverandør har taget retur af kulancemæssige årsager.

For at imødekomme anmodningen kan told- og skatteregionen kræve en erklæring fra ansøgeren om, at betingelserne er opfyldt.

A.21.2.2.3 Andre tilfælde

TK art. 239

GB art. 899-900

Endvidere kan der gives særlig toldgodtgørelse i en række andre tilfælde. De hyppigst forekommende er beskrevet nedenfor.

For at få særlig toldgodtgørelse skal:

1. ansøgningen afgives senest 12 måneder efter varernes angivelse til fri omsætning,

2. ansøgningen være afgivet og behandlet, før der disponeres over varerne. Varerne må således ikke fjernes fra det angivne opbevaringssted uden told- og skatteregionens godkendelse,

3. varerne ikke have været taget i anvendelse eller solgt,

4. varerne være identiske med dem, der blev angivet til fri omsætning,

5. varerne genudføres fra EF's toldområde efter afgivelse af udførselsangivelse, se dog nedenfor. Told- og skatteregionen kan kræve varerne frembudt før genudførslen. Efter særlig tilladelse fra told- og skatteregionen kan varerne i stedet destrueres, oplægges på toldoplag i Københavns Frihavn, se A.12 og A.13. Varerne kan endvidere tillades leveret gratis til en velgørende institution,

GB art. 893

6. varerne angives til deres bestemmelse fx udførsel, senest 2 måneder efter, at der er truffet afgørelse i sagen.

TK art. 6

Der skal efter told- og skatteregionens bestemmelse fremlægges dokumentation for, at betingelserne er opfyldt. Dokumentationen kan - alt efter tilfældet - foruden en kopi af fortoldningsangivelsen bestå i korrespondance med den udenlandske leverandør, ordrekopier, ordrebekræftelser, korrespondance med relevante myndigheder mv.

En imødekommelse af ansøgningen kan gøres betinget af, at ansøgeren kan afgive erklæring om, at betingelserne er opfyldt.

Uanbringelige varer

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er blevet angivet til fri omsætning af en klarerer, men som af årsager, der er klarereren uvedkommende, ikke har kunnet afleveres til modtageren.

Reglen omfatter tilfælde, hvor varer uafbrudt har befundet sig i transportforetagenders eller speditørers varetægt, men er uanbringelige, fx fordi modtagerens adresse er ukendt, adressaten nægter at modtage varerne, eller hvor varerne ikke har kunnet afleveres, fordi modtageren er afgået ved døden, gået konkurs og lignende.

Varer tilsendt ved en fejltagelse

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er sendt til modtageren som følge af en fejl fra afsenderens side.

Reglen kan fx anvendes i tilfælde, hvor afsenderen ved en fejl har adresseret varerne til modtageren.

Desuden skal varerne være bestemt til returnering til leverandøren eller efter leverandørens anvisninger være bestemt til udførsel til en modtager uden for EF.

Fejlbestilte varer

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der som følge af en åbenbar fejl i forbindelse med bestillingen har vist sig uegnede til den af modtageren påtænkte anvendelse.

Reglen kan fx anvendes i tilfælde, hvor modtageren ved en fejlskrivning har bestilt varer, som han ikke sædvanligvis forhandler eller anvender. Tilfælde, hvor modtageren ved en fejlskrivning har bestilt varer i mængder, som er ude af proportion med virksomhedens størrelse og omsætning, vil ligeledes kunne omfattes af bestemmelsen.

For at få godtgørelsen skal varerne desuden være bestemt til returnering til leverandøren eller efter leverandørens anvisninger er bestemt til udførsel til en modtager uden for EF.

Anvendelsesforbudte varer

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, hvis det, efter at varerne er overgået til fri omsætning, konstateres, at varerne på angivelsestidspunktet ikke var i overensstemmelse med gældende forskrifter med henblik på anvendelse eller afsætning, og som modtageren derfor ikke kan anvende til de påtænkte formål.

Reglen kan fx anvendes i tilfælde, hvor varer er omfattet af en mønsterbeskyttelse eller patentrettigheder, som modtageren ikke var eller ikke med rimelighed kunne forlanges at være bekendt med.

Endvidere kan der gives særlig toldgodtgørelse for varer, der er blevet uanvendelige eller kun i stærkt begrænset omfang er anvendelige til de af modtageren påtænkte formål på grund af generelle foranstaltninger truffet af en myndighed, efter at varerne blev angivet til fri omsætning.

Reglen tager blandt andet sigte på varer, for hvilke der efter angivelsen til fri omsætning gennemføres miljøforanstaltninger, som medfører, at varerne ikke må sælges, fx ændrede kriterier for blyindholdet i porcelænsglasur.

Bortfaldne muligheder for toldfritagelse

Der kan gives særlig toldgodtgørelse i tilfælde, hvor en varemodtager ved angivelsen af varerne til fri omsætning har anmodet om toldfritagelse i overensstemmelse med gældende regler, men hvor told- og skatteregionen ikke kan imødekomme anmodningen.

Reglen kan fx anvendes for varer, for hvilke der blev anmodet om kontingenttoldbehandling, men hvor toldkontingentet var opbrugt.

Varer, der er leveret for sent

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, der først et kommet modtageren i hænde efter udløbet af en bindende leveringsfrist, som er fastsat i aftalen om handelens indgåelse.

Varer leveret gratis til velgørende institutioner

Der kan gives særlig toldgodtgørelse for varer, som det ikke har været muligt at sælge inden for EF, og som derfor leveres gratis til velgørende institutioner:

- der udøver deres virksomhed uden for EF, men som har repræsentation i EF,

- der udøver deres virksomhed i EF, og som har ret til toldfritagelse ved indførsel til fri omsætning af tilsvarende varer.

Reglen kan anvendes for varer, som leveres gratis til fx Røde Kors eller Folkekirkens Nødhjælp til brug i hjælpearbejdet uden for EF.

A.21.2.2.4 Tilfælde, hvor der ikke kan gives særlig toldgodtgørelse

GB art. 904

Der kan ikke gives særlig toldgodtgørelse for:

- varer, der er angivet til fri omsætning, og som er blevet destrueret, medmindre der er udtrykkelig hjemmel dertil i EF-forskrifterne,

- varer, for hvilke der er blevet givet præferencetoldbehandling på grundlag af dokumenter, som senere viser sig at være falske, forfalskede eller gyldige, heller ikke selv om dokumenterne blev fremlagt i god tro.

I situationer, hvor ikke alle betingelser for at give særlig toldgodtgørelse er opfyldt, vil der i visse tilfælde være mulighed for i stedet at få foretaget regulering af fortoldningsekspeditionen. Som eksempel kan nævnes tilfælde, hvor den udenlandske leverandør ikke fuldt ud godtgør den oprindeligt kontraherede pris for defekte eller ikke-bestillingssvarende varer. Se A.21.1.2.1.

Andre situationer

TK art. 247

GB art. 905-909

Tilfælde, der ikke er omhandlet af mulighederne for særlig toldgodtgørelse i afsnit A.21.2.2, men som ikke er udelukket efter situationerne beskrevet i A.21.4.1 ovenfor, kan behandles i toldkodeksudvalget.

A.21.2.2.5 Varer omfattet af EF's landbrugsordninger

Hvis ansøgningen om godtgørelse og fritagelse vedrører toldkodeksens artikel 237, 238 eller 239 skal der, hvis der ved indgivelsen af angivelsen til fri omsætning eller til udførsel blev fremlagt importlicens, eksportlicens eller forudfastsættelsesattest, vedlægges en erklæring fra de myndigheder, som har udstedt licensen eller attesten om, at virkningen heraf er annulleret.

A.21.2.2.6 Afgørelsen om særlig toldgodtgørelse

TK art. 6

Told- og skatteregionen træffer skriftlig afgørelse i sager om særlig toldgodtgørelse.

Afgørelsen skal således være begrundet med henvisning til den pågældende artikel i toldkodeks og skal indeholde sådanne oplysninger, at det er muligt at identificere de varer, som er omfattet af afgørelsen.

Hvis ansøgningen bliver imødekommet fuldt ud, skal afgørelsen indeholde oplysning om de betingelser, der skal opfyldes, for at godtgørelsen kan udbetales såsom:

GB art. 893

- den frist, som fastsættes for opfyldelse af betingelserne, og som højst kan udgøre 2 måneder,

- hvilken dokumentation, der skal fremlægges for at varerne er blevet udført, oplagt på toldoplag, i frizone eller på frilager, eller er leveret til en velgørende institution.

Hvis varerne er tilladt destrueret skal afgørelsen indeholde oplysning om:

- hvorledes destruktionen skal dokumenteres - under told- og skatteregionens fysiske kontrol eller ved attest fra en losseplads, forbrændingsanstalt mv., som gør det muligt at identificere de destruerede varer,

- den angivelse til fri omsætning der skal foretages af eventuelle toldpligtige restprodukter fra destruktionen.

Endvidere skal afgørelsen indeholde oplysning om, hvorledes godtgørelsen vil blive udbetalt.

A.21.2.3 Afgørelsens gennemførelse

Når ansøgeren har dokumenteret, at betingelserne i afgørelsen er opfyldt, gives reguleringen eller ydelsen af den særlige toldgodtgørelse.

A.21.2.4 Varer, der befinder sig i andre medlemslande

GB art. 910-913

Der er fastsat regler om administrativ bistand mellem EF-medlemslandenes toldmyndigheder for de tilfælde, hvor ansøgningen om godtgørelse og fritagelse vedrører varer, som på ansøgningstidspunktet befinder sig i et andet medlemsland.

TK art. 14

Disse regler indebærer blandt andet, at de danske told- og skatteregioner kan blive anmodet om at foretage kontrol vedrørende varer, som er angivet til fri omsætning i et andet medlemsland, men som befinder sig hos en dansk virksomhed. Virksomheden er forpligtet til at give told- og skatteregionen de fornødne oplysninger og yde den nødvendige bistand.