Bekendtgørelse om betaling
for botilbud m.v. efter servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i
forbindelse med botilbud efter § 108
I medfør af § 108, stk. 4, § 161, stk. 1, og
§ 163, stk. 3, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 929 af
5. september 2006, fastsættes:
Betaling for midlertidige ophold i kommunale boformer
efter §§ 107, 109 og 110 i lov om social service
§ 1.
Betaling for ophold i kommunale boformer efter §§ 107, 109 og 110 i lov
om
social service sker af beboerens arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller
anden indtægt i overensstemmelse med reglerne i §§ 2 og 3.
Stk. 2.
For
lønmodtagere, der gør tjeneste på skibe, der er registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister (DIS), medregnes arbejdsfortjenesten i den
personlige indkomst efter regler fastsat af socialministeren om
fremgangsmåden
ved opgørelse af indtægtsgrundlaget for visse sociale ydelser for
lønmodtagere,
der gør tjeneste på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Stk. 3.
Betalingen sker
fra opholdets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde
dispensere for betalingen i kortere tid.
§ 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter betaling for opholdet i botilbuddet, herunder
el
og varme. Kommunalbestyrelsen fastsætter endvidere betaling for kost og for
andre ydelser, herunder vask, som er en integreret del af opholdet efter lov
om
sociale service.
Stk. 2.
Boligbetalingen
for ophold i botilbud efter §§ 109 og 110 fastsættes en gang om året ud
fra niveauet for boligudgifter for lignende boformer i lokalområdet.
Stk. 3.
Betalingen kan
fastsættes som et samlet beløb eller under hensyn til de ydelser, der
modtages,
bl.a. sådan at det er muligt at fravælge et eller flere måltider eller andre
ydelser. Betalingen kan fastsættes som en takst pr. døgn, udregnet efter de
gennemsnitlige udgifter til ydelserne.
Stk. 4.
Beboere, der
bevarer egen bolig under opholdet, betaler som udgangspunkt ikke for det
midlertidige botilbud. I de tilfælde, hvor der fastsættes betaling for det
midlertidige botilbud, skal der tages hensyn til udgifter i forbindelse med
opretholdelsen af boligen og sådan, at beboerne får mulighed for at opfylde
deres hidtidige forpligtelser, og at de har et rimeligt beløb til personlige
fornødenheder.
Stk. 5.
Betaling kan,
som led i en efterbehandling, fastsættes sådan, at beboeren får mulighed for
en
opsparing.
§ 3.
Beboere, der ikke har en indtægt, opkræves ikke betaling for opholdet.
Stk. 2.
Til beboere, der
ikke har en indtægt, fastsætter og udbetaler kommunalbestyrelsen et beløb til
personlige fornødenheder, indtil der foreligger et indtægtsgrundlag i form af
en arbejdsindtægt, pension, kontanthjælp eller anden indtægt.
Betaling for ophold i længerevarende botilbud efter
servicelovens § 108
§ 4.
Beboere, som har ophold i botilbud efter § 108 beregnet til
længerevarende
ophold, betaler for botilbuddet i overensstemmelse med §§ 5-10 og
§ 17.
§ 5.
Kommunalbestyrelsen fastsætter betalingen efter § 6 på grundlag af
boligens omkostninger og efter § 7 på grundlag af beboerens indtægt.
Beboeren skal dog ikke betale mere end boligens omkostninger, jf. § 6,
stk. 3 og 6.
Stk. 2.
Beboeren betaler
for boligen fra det tidspunkt, hvor den er til beboerens disposition.
Stk. 3.
Beboeren skal
ikke betale indskud ved indflytningen. Ønsker en beboer at foretage
boligændringer,
kan det dog kræves, at beboeren stiller sikkerhed for udgifter til
retablering.
Stk. 4.
Pligten til at
betale for boligen ophører, når boligen er fraflyttet. Kommunalbestyrelsen
kan
fastsætte de nærmere retningslinier og herunder bestemme, at betalingen
fortsætter i en kortere tid efter, at boligen er fraflyttet, og at betalingen
ophører med udgangen af en måned.
Stk. 5.
Når en beboer
dør, følger det af stk. 4, hvornår pligten til at betale ophører.
§ 6.
Den
del af betalingen, der afhænger af boligens omkostninger, fastsætter
kommunalbestyrelsen på grundlag af de budgetterede driftsudgifter til
bygningerne, hvortil lægges 10 pct. af den seneste offentlige vurdering.
Udgifter til moms af driftsudgifter medregnes, mens udgifter til renter og
afdrag
på lån i bygningerne ikke medregnes. I lejede bygninger svarer boligens
omkostninger til lejen i erhvervslejemålet med tillæg af øvrige
driftsudgifter,
der ikke indgår i erhvervslejen.
Stk. 2.
Omkostningerne
efter stk. 1 fordeles på servicedelen og boligdelen efter arealstørrelse.
Stk. 3.
Omkostningerne
vedrørende boligdelen fordeles på de enkelte boliger efter disses areal.
Stk. 4.
Beboerens
betaling udgør 10 pct. af det beregnede beløb i stk. 3.
Stk. 5.
Betalingen efter
stk. 4 reguleres ikke som følge af eventuel forskel mellem budgetterede og
faktiske udgifter.
Stk. 6.
Ved fordeling af
omkostningerne efter stk. 2 og 3 anvendes principperne herom for
ældreboliger.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan nedsætte betalingen efter stk. 1 i de tilfælde, hvor
10
pct. af den offentlige ejendomsvurdering overstiger de faktiske boligudgifter
(renter og afdrag på lån i boligen). Nedsættelsen kan maksimalt svare til
forskellen mellem 10 pct. af ejendomsvurderingen og de faktiske
boligudgifter.
§ 7.
Beboeren betaler 10 pct. af sin indkomst, dog 20 pct. af indkomst over
155.900
kr.
Stk. 2.
Betalingen efter
indtægt fastsætter kommunalbestyrelsen på grundlag af husstandens indtægter,
der opgøres og reguleres m.v. efter reglerne i stk. 3-10.
Stk. 3.
Husstandsindkomsten opgøres på grundlag af følgende indkomstgrundlag:
1)
Summen af ansøgerens
og dennes husstandsmedlemmers hver for sig opgjorte personlige indkomster med
tillæg af positiv kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat
efter personskattelovens § 7, dog før det deri nævnte bundfradrag og
fradrag
for grundbeløbet samt med tillæg af aktieindkomst, der beskattes efter
personskattelovens § 8 a, stk. 1 og 2, bortset fra udbytteindkomst op
til
5.000 kr., hvori der indeholdt endelig udbytteskat. For lønmodtagere, der gør
tjeneste på skibe, der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister
(DIS) medregnes arbejdsfortjenesten i den personlige indkomst efter regler
fastsat af socialministeren om fremgangsmåden ved opgørelse af
indtægtsgrundlaget for visse sociale ydelser for lønmodtagere, der gør
tjeneste
på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
2)
Godtgørelse og
afkastet af godtgørelse til HIV-smittede blødere m.fl. og HIV-positive
transfusionssmittede m.fl. samt erstatning og afkastet af erstatning, jf. lov
om erstatning for skader ved LSD-behandling, indgår ikke i disse beboeres
husstandsindkomst.
Stk. 4.
Husstandsindkomsten, jf. stk. 8, anvendes med virkning fra det andet
kalenderår
efter udløbet af det indkomstår, der danner grundlag for
husstandsindkomstberegningen. Indkomstgrundlaget efter stk. 3 opreguleres til
betalingsåret ved opregulering af hver enkelt husstandsmedlems netto positiv
personlig indkomst med de for betalingsåret og året forud for betalingsåret
fastsatte satsreguleringsprocenter, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Stk. 5.
Det enkelte
husstandsmedlems kapital- og aktieindkomst, opgjort efter stk. 3, opreguleres
ikke.
Stk. 6.
For indkomster,
der ikke er skattepligtige her i landet, opdeles og beregnes
indkomstgrundlaget
på samme måde som efter stk. 3.
Stk. 7.
For enlige
pensionister, jf. § 49, stk. 2, i lov om social pension og § 48,
stk.
2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. nedsættes den efter stk. 3-6 opgjorte indkomst med 33.900
kr.
Stk. 8.
Den samlede
indkomst afrundes nedad til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1.000.
Den
herved fremkomne indkomst betegnes husstandsindkomsten.
Stk. 9.
Hvis
husstandsindkomsten i betalingsåret må antages at blive mindst 10.000 kr.
lavere eller 20.000 kr. højere end den indkomst, der beregnes efter stk. 3-8,
anvendes i stedet den forventede fremtidige indkomst.
Stk. 10.
Betalingen
efter indtægt nedsættes med et kompensationsbeløb. Kompensationsbeløbet for
1999 beregnes efter de i denne bekendtgørelse i december 1999 gældende regler
herom. Kompensationsbeløbet for de følgende betalingsår beregnes som
kompensationsbeløbet for året forud for betalingsåret fratrukket 1.000 kr.,
dog
kun 500 kr. hvis beboerens indkomst ved udgangen af året forud for
betalingsåret er mindre end 142.700 kr. (2007-sats). Indkomsten opgøres som
husstandsindkomsten efter stk. 3-9, dog uden fradrag efter stk. 7.
Kompensationsbeløbet kan ikke være negativt.
Stk. 11.
Kommunalbestyrelsen kan i ganske særlige tilfælde beslutte at nedsætte
betalingen for botilbud af hensyn til beboerens økonomiske forhold.
§ 8.
Betalingen for el og varme i botilbud fastsættes sådan, at den dækker
kommunens
udgifter hertil inkl. udgifter til moms.
Beboere med forsørgelsesforpligtelser
§ 9.
Har
en beboer i et botilbud efter servicelovens § 108 pligt til at forsørge
børn eller en ægtefælle, der ikke har ophold i botilbuddet eller et
tilsvarende
botilbud efter serviceloven, beregnes betalingen for opholdet i botilbuddet
først efter, at der af beboerens indtægter ud over pensionen er afsat et
sådant
beløb til at opfylde forsørgelsespligten, at ægtefællens og børnenes
levevilkår
ikke bliver ringere på grund af, at beboeren er flyttet ind i botilbuddet.
Rabat til gifte eller samlevende pensionister, der bor
i samme botilbud efter servicelovens § 108
§ 10.
Bor gifte eller samlevende pensionister i samme botilbud efter servicelovens
§ 108, fastsætter kommunalbestyrelsen betalingen efter § 6 ud fra
det
boligareal, som (ægte)parret benytter, og betalingen efter § 7 på
grundlag
af (ægte)parrets samlede indtægt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen nedsætter betalingen med en rabat på 25 pct. Rabatten
nedsættes med 1 pct. point for hver 4.007 kr., som den samlede indkomst
overstiger den sociale pension.
Stk. 3.
Dør eller
fraflytter en af pensionisterne, ophører rabatten med udgangen af den måned,
hvori dødsfaldet eller fraflytningen er sket.
Tildeling af ledige botilbud efter servicelovens
§ 108
§ 11.
Ansøgere, som opfylder betingelserne for at modtage tilbud efter
servicelovens
§ 108, optages efter reglerne i § 12 på en venteliste i den
kommune,
hvor det ønskede botilbud ligger.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen tildeler ledige botilbud efter stk. 1 til de ansøgere,
der
har størst behov for det pågældende botilbud.
§ 12.
Det skal fremgå af kommunens venteliste, om den enkelte ansøger har bopæl i
eller uden for kommunen.
Stk. 2.
Ansøgere, der er
optaget på ventelisten, jf. stk. 1, skal efter anmodning gøres bekendt med
deres placering på ventelisten.
Afslag på optagelse på venteliste til botilbud efter
servicelovens § 108
§ 13.
Kommunalbestyrelsen kan af hensyn til at kunne tilbyde egne borgere et
passende
botilbud i særlige tilfælde, jf. stk. 2, beslutte, at borgere fra andre
kommuner, der ønsker at flytte til kommunen, ikke kan optages på venteliste
til
et botilbud.
Stk. 2.
Når den
gennemsnitlige ventetid for borgere med bopæl i kommunen er forøget med
mindst
50 pct. igennem de forudgående 3 måneder, som følge af tilgang af borgere fra
andre kommuner, kan kommunalbestyrelsen lade beslutning efter stk. 1 træde i
kraft 1 måned efter datoen for beslutningen.
Stk. 3.
Beslutning efter
stk. 1, bevarer sin gyldighed i indtil 6 måneder efter dens ikrafttræden.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan af hensyn til at kunne tilbyde egne borgere et
passende
botilbud i særlige tilfælde, jf. stk. 5, beslutte at forlænge perioden, hvor
borgere fra andre kommuner, der ønsker at flytte til kommunen, ikke kan
optages
på venteliste. Beslutningen om forlængelse kan træde i kraft 1 måned efter
datoen for beslutningen.
Stk. 5.
Beslutning efter
stk. 4 kan træffes, når den gennemsnitlige ventetid for ansøgere med bopæl
inden for kommunen som følge af tilgang af ansøgere fra andre kommuner
igennem
de seneste 3 måneder forud for beslutning om forlængelse fortsat overstiger
den
gennemsnitlige ventetid for ansøgere med bopæl inden for kommunen med mindst
50
pct. Sammenligningsgrundlaget er den gennemsnitlige ventetid for ansøgere med
bopæl inden for kommunen på det tidspunkt, der ligger 3 måneder før
kommunalbestyrelsens
beslutning efter stk. 1.
Stk. 6.
Forlængelse af
beslutning efter stk. 4, kan tidligst vedtages 1 måned før udløbet af den
gyldighedsperiode, der er nævnt i stk. 3.
Stk. 7.
Beslutning om
forlængelse efter stk. 4 bevarer sin gyldighed i indtil 6 måneder efter dens
ikrafttræden.
Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutninger efter stk. 1 og 4.
§ 14.
Beslutninger efter § 13 finder ikke anvendelse på ansøgere, der ønsker
at
flytte til kommunen
1)
for at bevare tæt
kontakt til nære pårørende, der bor i tilflytningskommunen,
2)
af religiøse grunde
for at blive optaget i et boligmiljø, hvis hovedformål er, at beboere med
samme
religiøse overbevisning kan være sammen,
3)
for at opnå en særlig
bolig beregnet for ansøgere, der er omfattet af lov om erstatning til
besættelsestidens ofre, eller
4)
i deres egenskab af
ægtefæller eller samlevende, jf. § 15, stk. 3.
Stk. 2.
Ved nære
pårørende forstås forældre, børn, søskende eller andre, som den pågældende
har
nær tilknytning til.
Frit valg af botilbud efter servicelovens § 108
§ 15.
Ansøgere, som opfylder betingelserne for at modtage tilbud efter
servicelovens
§ 108, har ret til frit at vælge sådanne botilbud.
Stk. 2.
Retten til frit
valg efter stk. 1 gælder uanset botilbuddets beliggenhed. Det er ved flytning
til en anden kommune en forudsætning, at den pågældende ansøger opfylder
betingelserne for at modtage tilbud efter servicelovens § 108 både i
fraflytningskommunen og i tilflytningskommunen. Tilflytningskommunens
vurdering
efter 2. pkt. skal ske efter samme retningslinier, som gælder for kommunens
egne borgere.
Stk. 3.
Retten til frit
valg efter stk. 1 omfatter ret til, at en ægtefælle eller samlever fortsat
kan
indgå i husstanden. Hvis en ansøger ønsker, at en ægtefælle eller samlever
fortsat kan indgå i husstanden, skal det botilbud, der tilbydes, være egnet
til
2 personer.
Stk. 4.
Afgørelse om
krav om fraflytning af ægtefælle eller samlever kan kun gennemføres, hvis
kravet støttes på forhold, der kan sidestilles med en af de opsigelsesgrunde,
der er nævnt i kapitel 14 i lov om leje af almene boliger. Tilsvarende gælder
en efterlevende ægtefælle eller samlever.
Brugerinformation
§ 16.
Med henblik på, at ansøgere, der ønsker at gøre brug af frit valg af botilbud
efter servicelovens § 108, stk. 2, får bedre mulighed for at vurdere og
sammenligne kommunernes serviceydelser, skal kommunalbestyrelsen sikre, at
oplysninger, der fremgår af stk. 2 og 3, fremgår på en lettilgængelig måde.
Stk. 2.
Brugerinformationen skal som minimum omfatte oplysning om:
1)
Kommunens botilbud
efter servicelovens § 108, herunder botilbud egnet til 2 personer.
2)
Botilbuddenes
størrelse og indretning.
3)
Fællesfaciliteter i
tilknytning til det enkelte botilbud.
4)
Tilknyttet hjælp og
antal fasttilknyttet plejepersonale.
5)
Resultatet af
eventuelle undersøgelser af kvaliteten.
6)
Antal beboere på
botilbuddet.
7)
Botilbuddets værdier
og normer.
8)
Dagligdagens rytme.
9)
Hvordan tilsyn med
botilbuddet føres.
Stk. 3.
Brugerinformationen skal som minimum omfatte følgende oplysninger om
ventelisten,
jf. § 11:
1)
Antal ansøgere på
ventelisten.
2)
Gennemsnitlig
ventetid på ventelisten.
3)
Fordelingen af
borgere fra hjemkommunen hhv. andre kommuner.
4)
Antal fordelte
ventelistepladser i det foregående kvartal.
5)
Hvilke
konsekvenser det kan få, hvis et botilbud afvises.
6)
Om
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om at afslå udefrakommende borgere
optagelse på venteliste, jf. § 13.
Regulering og afrunding
§ 17.
Følgende beløb reguleres en gang årligt efter stk. 2 og 3:
1)
Progressionsgrænsen
efter § 7, stk. 1, på 155.900 kr.
2)
Fradragsbeløbet i den
opgjorte indkomst for enlige pensionister, jf. § 7, stk. 7, på 33.900
kr.
3)
Beløbet i § 7,
stk. 10, på 142.700 kr.
4)
Beløbet, hvormed
rabatten efter § 10, stk. 2, nedsættes, på 4.007 kr.
Stk. 2.
Beløbene i stk.
1, nr. 1, 2 og 3, reguleres en gang årligt den 1. januar med 2 pct. tillagt
eller fratrukket tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om
en satsreguleringsprocent. De regulerede beløb afrundes til nærmeste
kronebeløb, der er deleligt med 100.
Stk. 3.
Beløbet i stk.
1, nr. 4, reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det regulerede beløb afrundes til
nærmeste kronebeløb.
Stk. 4.
Beløbene nævnt i
stk. 1-3 er opgjort i 2007-niveau og reguleres første gang den 1. januar
2008.
Ikrafttrædelse m.v.
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2007.
Stk. 2.
Samtidig
bortfalder bekendtgørelse nr. 91 af 6. februar 1998 om betaling for botilbud
mv. efter servicelovens kapitel 18, samt om flytteret i forbindelse med
botilbud efter § 92.
Socialministeriet, den 12. december
2006
Eva Kjer Hansen
/Karin Ingemann