Oversigt (indholdsfortegnelse)
Den fulde tekst
Bekendtgørelse om uddannelsen til
speciallærer
I medfør af § 2, stk. 9, og § 18, stk. 2, i lov
om åben uddannelse, (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 861 af 2. september 2000, fastsættes:
Kapitel 1
Uddannelsens udbud og formål.
§ 1. Uddannelsen til speciallærer udbydes af
institutioner, der er godkendt hertil af undervisningsministeren.
Stk. 2. Der kan ikke optages studerende til uddannelsen efter
den 31. juli 2001.
§ 2. Uddannelsen har til formål at uddanne
lærere, pædagoger og andre til at kunne varetage
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand over for
børn, unge og voksne, og til at kunne løse de dermed forbundne
rådgivnings- og vejledningsopgaver.
Kapitel 2
Uddannelsens struktur og indhold
§ 3. Uddannelsen er en erhvervsrettet,
videregående deltidsuddannelse, der udbydes som åben uddannelse.
Dele af uddannelsen kan tilrettelægges på heltid. Uddannelsen har
et omfang på 1½ år eller 1½ studenterårsværk svarende
til 90 ECTS-point. Et studenterårsværk er en fuldtidsstuderendes
arbejde i et år og svarer til 60 point i European Credit Transfer
System (ECTS-point). Uddannelsen skal være afsluttet inden for 4
år.
Stk. 2. Betegnelsen eksamineret speciallærer erhverves,
når uddannelsens 6 studieenheder, jf. § 4, stk. 1, er
bestået.
§ 4. Uddannelsen består af en 1. del
på 1 år med 4 studieenheder og en 2. del på ½ år med
2 studieenheder. Hver studieenhed svarer til 15 ECTS-point.
Stk. 2. Målet med 1. del er, at de studerende erhverver
sig grundlæggende kvalifikationer til selvstændigt at varetage
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand over for
børn, unge og voksne med lette til moderate vanskeligheder samt til at
løse rådgivnings- og vejledningsopgaver i forbindelse
hermed.
Stk. 3. Målet med 2. del er, at de studerende uddyber og
på afgrænsede specialpædagogiske områder udbygger de
kvalifikationer, der er erhvervet på 1. del, således at de
kvalificerer sig til selvstændigt at varetage specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand over for børn, unge og voksne
med vidtgående vanskeligheder og/eller særligt
støttekrævende behov samt til at kunne yde faglig
pædagogisk rådgivning til kolleger og øvrige
støttepersoner.
Stk. 4. På 2. del vælger den studerende 2
studieenheder inden for følgende områder for specialundervisning
og specialpædagogisk bistand til børn, unge og voksne:
1) læse- og stavevanskeligheder,
2) generelle indlæringsvanskeligheder,
3) adfærdsvanskeligheder og socio-emotionelle problemer, og
4) andre vanskeligheder, såsom synsvanskeligheder,
hørevanskeligheder, talevanskeligheder og
bevægelsesvanskeligheder.
Kapitel 3
Bedømmelse
§ 5. Hver studieenhed afsluttes med en
prøve. De to studieenheder på 2. del afsluttes med en ekstern
prøve.
Stk. 2. Om prøver og bedømmelse i øvrigt
gælder bekendtgørelse om eksamen ved visse videregående
uddannelser under Undervisningsministeriet, bekendtgørelse om
karakterskala og anden bedømmelse, samt bekendtgørelse om
censorinstitutionen for visse videregående uddannelser under
Undervisningsministeriet.
Kapitel 4
Andre regler
§ 6. Institutionen fastsætter inden for
bekendtgørelsens rammer de nærmere regler for uddannelsen i en
studieordning.
Stk. 2. Studieordningen skal indeholde regler om
1) mål for og indhold af de enkelte studieenheder på 1. og
2. del,
2) adgangsforudsætninger,
3) undervisnings- og arbejdsformer, og
4) eksamen, herunder om antallet og placeringen af prøver i
uddannelsesforløbet og fastsættelse af vægtning af de
karakterer, der gives ved de enkelte prøver.
Stk. 3. Studieordningen kan indeholde hjemmel for
institutionen til at dispensere fra regler i studieordningen, der alene er
fastsat af institutionen.
Stk. 4. Inden en studieordning godkendes og ved
væsentlige ændringer af studieordningen indhentes en udtalelse
fra censorformandskabet, jf. bekendtgørelse om censorinstitutionen for
visse videregående uddannelser under Undervisningsministeriet.
Stk. 5. Ved udstedelse af ny studieordning og ved
væsentlige ændringer af studieordningen fastsættes
overgangsregler i studieordningen.
Stk. 6. Studieordningen og væsentlige ændringer
heraf træder i kraft ved et studieårs begyndelse.
§ 7. Institutionen kan fritage en studerende for
dele af uddannelsen, når det dokumenteres, at den studerende gennem
uddannelse eller på anden måde har opnået tilsvarende
kvalifikationer.
§ 8. Undervisningsministeriet kan tillade
fravigelse af bekendtgørelsen som led i forsøg. Samtidig
fastsættes forsøgets varighed og rapporteringsform.
Stk. 2. Undervisningsministeriet kan dispensere fra
bekendtgørelsen, når det findes begrundet i usædvanlige
forhold, bortset fra § 6, stk. 3, og § 7.
§ 9. Institutionens afgørelser i henhold
til bekendtgørelsen kan indbringes for Undervisningsministeriet,
når klagen vedrører retlige spørgsmål. Klagen
indgives til institutionen, som videresender klagen til ministeriet ledsaget
af en udtalelse. Institutionen giver klageren lejlighed til inden for en
frist på mindst 1 uge at kommentere udtalelsen. Kommentaren medsendes
til ministeriet.
Stk. 2. Fristen for indgivelse af en klage efter stk. 1
er to uger fra den dag, afgørelsen er meddelt klageren.
§ 10. Hvis ikke andet følger af denne
bekendtgørelse, gælder reglerne i bekendtgørelse om
åben uddannelse.
Kapitel 5
Ikrafttræden
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1.
august 2001 og anvendes for studerende, der er begyndt på uddannelsen
før bekendtgørelsens ikrafttræden.
Undervisningsministeriet, den 12. juli
2001
P.M.V.
Jørgen Torsbjerg Møller
fg.
Styrelseschef
/Kirsten Lippert