I medfør af § 3, stk. 2, § 5, stk. 4,
§ 7, stk. 3, § 8, stk. 2, § 10, stk. 1
og 3,
§ 14, stk. 4, § 18, stk. 7 og 8, § 19, stk. 4,
§ 23, stk. 3, § 24 og § 26, stk. 2, i lov om
forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 16 af 7. januar 2005, som ændret ved lov nr. 592 af 24.
juni 2005 og lov nr. 1153 af 7. december 2005, fastsættes:
Kapitel 1
Formål og terminologi
§ 1.
Ordblindeundervisning for voksne
er målrettet personer med basale vanskeligheder med at tilegne sig
skriftsproget (ordblinde), der har behov for særligt tilrettelagt
undervisning
for at afhjælpe eller begrænse vanskelighederne og forbedre deres muligheder
for at klare sig i sammenhænge, der kræver skriftsproglige færdigheder. Der
skal være tale om undervisning, som ikke ydes i henhold til anden lovgivning.
Stk. 2.
Undervisningens indhold skal kunne medvirke til at forbedre deltagerens
mulighed for at benytte kompenserende strategier og metoder, der øger
deltagerens mulighed for at fungere i beskæftigelse, uddannelse,
samfundslivet
og privatlivet, herunder at give deltageren mulighed for at forstå, anvende
og
producere skrevne tekster og at anvende relevante hjælpemidler.
§ 2.
I
denne bekendtgørelse forstås ved
1)
voksenuddannelsescentrets
tilbud: Ordblindeundervisning, der udbydes af voksenuddannelsescentre og
driftsoverenskomstparter, jf. § 17,
2)
uddannelsesinstitutionen:
Den uddannelsesinstitution m.v., jf. §§ 17 og 19, der udbyder
ordblindeundervisning
for voksne, og
3)
lederen: Lederen af
uddannelsesinstitutionen, for folkeoplysende foreninger dog den person, der
forestår ledelsen af ordblindeundervisning, jf. § 18, stk. 3.
Kapitel 2
Undervisning samt uddannelses- og
erhvervsvejledning
§ 3.
Undervisningen
omfatter:
1)
undervisning, der
kompenserer for deltagerens vanskeligheder gennem styrkelse af
skriftsproglige
og kommunikative færdigheder og
2)
specialpædagogisk
bistand.
Stk. 2.
Gennem
undervisning efter stk. 1, nr. 1, udvikler deltageren sine funktionelle
læse-, skrive- og stavefærdigheder og færdigheder i at bruge kompenserende
hjælpemidler, herunder it-hjælpemidler.
Stk. 3.
Gennem
bistand efter stk. 1, nr. 2, stilles relevante pædagogiske hjælpemidler
til rådighed for deltageren i undervisningen.
Stk. 4.
Gennem
bistand efter stk. 1, nr. 2, ydes rådgivning af deltageren og efter
aftale
med deltageren af personer med tilknytning til deltageren, for eksempel om
tiltag, der kan kompensere for deltagerens skriftsproglige vanskeligheder i
hverdagen.
Stk. 5.
Undervisningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, tilrettelægges individuelt, på
baggrund af en samlet vurdering af deltagerens behov og forudsætninger, og
fører frem mod det færdighedsniveau, som vurderes at være relevant for
deltageren.
§ 4.
Uddannelsesstedet kan tilbyde deltagere i undervisning efter § 3
fagundervisning i fag, som forudsætter skriftsproglige færdigheder.
Undervisningen tilrettelægges under hensyntagen til deltagerens ordblindhed.
§ 5.
Undervisningen tilrettelægges i forløb med op til 80 undervisningstimer. Det
forudsættes, at deltageren har udbytte af undervisningen. En
undervisningstime
har en varighed af 45 minutter.
§ 6.
It
kan inddrages som redskab i undervisningen.
§ 7.
Undervisningen tilrettelægges som eneundervisning eller undervisning på hold
med 2-6 deltagere, idet holdstørrelsen tilpasses deltagerens behov.
Stk. 2.
Undervisningen tilrettelægges i samarbejde mellem lærer og deltager, således
at
den
1)
tager udgangspunkt i
deltagerens erfaringer og interessefelter,
2)
synliggør deltagerens
faglig udvikling,
3)
fremmer deltagerens
lyst til at arbejde med sine skriftsproglige færdigheder uden for
undervisningstiden.
§ 8.
Underviser og deltager evaluerer løbende undervisningens form, indhold og
tilrettelæggelse samt deltagerens læreproces med udgangspunkt i den
individuelle undervisningsplan.
§ 9.
Uddannelsesinstitutionen tilbyder individuel eller kollektiv uddannelses- og
erhvervsvejledning for deltagere i ordblindeundervisning.
Stk. 2.
Til at
varetage vejledningen udpeger lederen efter internt opslag en eller flere
lærere ved uddannelsesinstitutionen for normalt 3 år ad gangen og fastsætter
for hver vejleder et antal timer for 1 år eller anden fastsat periode ad
gangen.
Stk. 3.
Vejledningsfunktionen integreres
i en eksisterende uddannelses- og erhvervsvejledning ved
uddannelsesinstitutionen.
Stk. 4.
I bilag 1
til denne bekendtgørelse er der fastsat regler om
1)
uddannelses- og
erhvervsvejledningens formål og
2)
vejledernes opgaver.
Kapitel 3
Optagelse til og deltagelse i undervisningen
m.v.
§ 10.
Alle, der efter undervisningspligtens ophør har basale vanskeligheder med at
tilegne sig skriftsproget, og som har forudsætninger for at følge
ordblindeundervisningen med udbytte, har adgang til undervisningen, jf. dog
stk. 5-7.
Stk. 2.
Ordblindeundervisning
udbydes åbent, og kan ikke forbeholdes en bestemt deltagerkreds, jf. dog
stk. 3.
Stk. 3.
Ordblindeundervisning, der af uddannelsesinstitutionen gennemføres lokalt på
offentlige og private virksomheder, i foreninger og faglige organisationer,
på
uddannelsesinstitutioner m.v., kan forbeholdes de ansatte på den eller de
pågældende virksomheder, medlemmer af den eller de pågældende foreninger
eller
faglige organisationer, uddannelsessøgende på den eller de pågældende
institutioner m.v.
Stk. 4.
Uddannelsesinstitutionen tilbyder deltageren en indledende samtale og
vurderer,
om ordblindeundervisning kan være et relevant tilbud. Afviste deltagere
vejledes om relevante undervisningstilbud, der kan tilgodese deltagerens
undervisningsbehov.
Stk. 5.
Vurderer
uddannelsesinstitutionen, at ordblindeundervisning kan være det rette tilbud,
foretages en afdækning af deltagerens skriftsproglige færdigheder. Ved
afdækningen skal anvendes testmateriale, som stilles til rådighed af
Undervisningsministeriet. Afdækningen foretages af en person med
forudsætninger
herfor.
Stk. 6.
Viser
testen, at deltageren opfylder betingelserne for at modtage
ordblindeundervisning, indstilles det til lederen af
voksenuddannelsescentret,
at deltageren tilbydes undervisning og der afgives forslag til
undervisningens
mål, omfang og tilrettelæggelse. Driftsoverenskomstparter afgiver indstilling
herom til lederen af det voksenuddannelsescenter, som de har indgået
overenskomst med.
Stk. 7.
Lederen
træffer alle afgørelser om den enkelte deltager. Lederen af
voksenuddannelsescentret
træffer dog alle afgørelser, om hvorvidt deltageren har basale vanskeligheder
med at tilegne sig skriftsproget, om ordblindeundervisningen er et relevant
tilbud for deltageren, om iværksættelse af undervisningen og om tilbuddets
omfang.
§ 11.
Med udgangspunkt i afdækning af deltagerens forudsætninger, færdigheder samt
læse-, stave- og skrivebehov opstilles en individuel plan for undervisningens
mål og indhold. Den individuelle plan drøftes med deltageren inden
undervisningen
igangsættes
§ 12.
Uddannelsesinstitutionen registrerer deltagelsen i undervisningen. Deltageren
skal have mulighed for gennem udskrift heraf at kontrollere registreringen af
sin egen deltagelse.
Kapitel 4
Udbud m.v.
§ 13.
Voksenuddannelsescentret giver et tilstrækkeligt tilbud, således at det
sikres,
at alle, der opfylder betingelserne i § 10, stk. 1, kan modtage
ordblindeundervisning inden for en rimelig geografisk afstand og på flere
typer
uddannelsesinstitutioner.
Stk. 2.
Ved en
rimelig geografisk afstand forstås, at tilbud om ordblindeundervisning skal
være beliggende inden for 75 minutters befordringstid med nærmeste offentlige
transportmiddel fra deltagerens bopæl, medmindre tilbuddet ligger inden for
en
afstand på 30 km ad offentlig vej. I tilfælde, hvor særlige geografiske
forhold
gør sig gældende, kan undervisningsministeren fravige denne grænse.
Stk. 3.
Voksenuddannelsescentret koordinerer centrets udbud af ordblindeundervisning
inden for det geografiske område, som centret har ansvar for etablering af
kapaciteten til under hensyntagen til regionsrådets koordinerende funktion,
jf.
§ 16. Er et voksenuddannelsescenters geografiske ansvarsområde
beliggende
i to regioner, samarbejder voksenuddannelsescentret med begge disse regioner
om
regionernes koordinering efter denne bekendtgørelse.
§ 14.
Det enkelte voksenuddannelsescenter udarbejder en plan for centerets udbud af
ordblindeundervisning, samt om driftsoverenskomstparternes udbud inden for
det
geografiske område, som centeret har ansvar for etablering af kapaciteten
til.
Planen udarbejdes på baggrund af resultatet af en løbende evaluering. I
planen
angives
1)
prognoser for
behovet,
2)
mål for indsatsen og
3)
omfanget af udbuddet
ved det pågældende voksenuddannelsescenter og driftsoverenskomstparter (arten
og antallet af undervisningssteder).
Stk. 2.
Planen
revideres løbende på grundlag af de konstaterede behov og offentliggøres på
voksenuddannelsescenterets
samt driftsoverenskomstparters hjemmesider. Regionsrådet høres årligt om
planen
samt forud for indgåelse eller opsigelse af driftsoverenskomst.
§ 15.
Det enkelte voksenuddannelsescenter informerer offentligt om centerets udbud
af
ordblindeundervisning, samt om driftsoverenskomstparternes udbud, bortset fra
undervisning, der er forbeholdt en bestemt deltagerkreds, jf. § 10,
stk. 3, med angivelse af undervisningssted.
Stk. 2.
Voksenuddannelsescentrets tilbud, bortset fra undervisning der er forbeholdt
en
bestemt deltagerkreds, indberettes til informationssystemet for
voksenuddannelse, jf. bekendtgørelse om informationssystemet for
voksenuddannelser (VIDAR).
§ 16.
Regionsrådet koordinerer i samarbejde med voksenuddannelsescentrene og andre
udbydere af undervisning efter denne bekendtgørelse indsatsen i regionen,
herunder den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik på
at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle.
Stk. 2.
Ved
koordineringen anvendes den plan for udbud af ordblindeundervisning for
voksne,
som det enkelte voksenuddannelsescenter udarbejder. På baggrund heraf indgår
i
koordineringen resultater af evalueringer af de enkelte
voksenuddannelsescentres indsatser i regionen, hensyntagen til regionens
samlede behov, målet for indsatsen i regionen samt omfanget af udbuddet ved
voksenuddannelsescentre og driftsoverenskomstparter (arten og antallet af
undervisningssteder) i regionen.
Stk. 3.
Regionsrådet, regionens voksenuddannelsescentre samt andre udbydere af
undervisning efter denne bekendtgørelses regler inden for regionen mødes
mindst
en gang hvert halve år.
Kapitel 5
Uddannelsesinstitutioner og
driftsoverenskomster m.v.
Ordblindeundervisning inden for
voksenuddannelsescentrets tilbud
§ 17.
Ordblindeundervisning udbydes på voksenuddannelsescentrene. Efter
driftsoverenskomst med voksenuddannelsescentret kan ordblindeundervisning
udbydes af
1)
uddannelsesinstitutioner
godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser, jf. lov om
arbejdsmarkedsuddannelser
m.v.,
2)
uddannelsesinstitutioner
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
3)
folkehøjskoler,
husholdningsskoler og håndarbejdsskoler, jf. lov om folkehøjskoler,
efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (frie kostskoler)
4)
folkeoplysende
foreninger og daghøjskoler, jf. lov om støtte til folkeoplysende
voksenundervisning,
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om
Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven),
5)
private institutioner
m.v., som før den 1. januar 2001 har indgået driftsoverenskomst med et
amtsråd
om læsekurser eller ordblindeundervisning i henhold til lov om
specialundervisning for voksne og læsekurser for voksne, dog kun om
undervisning inden for det eller de pågældende områder,
6)
produktionsskoler,
jf. lov om produktionsskoler,
7)
Skovskolen, jf.
universitetsloven,
8)
sprogcentre, jf. lov
om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
9)
uddannelsesinstitutioner,
der udbyder grundlæggende
søfart
suddannelser
under Økonomi- og Erhvervsministeriet, jf. lov om maritime uddannelser,
10)
skoler, der udbyder
social- og sundhedsuddannelser, jf. lov om grundlæggende social- og
sundhedsuddannelser,
11)
uddannelsesinstitutioner,
der er godkendt sammenlagt i medfør af lov om institutioner for
almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., og
12)
regionale og kommunale
institutioner med specialundervisning for voksne, jf. lov om
specialundervisning
for voksne.
Stk. 2.
Forinden
voksenuddannelsescentret indgår driftsoverenskomst, indhentes en udtalelse
fra
uddannelsesudvalget, og regionsrådet høres.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan godkende, at et voksenuddannelsescenter indgår
driftsoverenskomst med andre uddannelsesinstitutioner end de i stk. 1
nævnte.
§ 18.
Driftsoverenskomster skal indeholde de nærmere vilkår for varetagelse af
undervisningsforpligtelsen, herunder
1)
rammerne for udbud,
lokaleforhold og undervisningens geografiske placering,
2)
eventuel
gennemførelse af undervisning lokalt,
3)
indberetning om
undervisning og deltagelse i undervisning, herunder om indberetning i
elektronisk
form og i et bestemt format, herunder oplysninger efter § 31,
4)
økonomiske vilkår,
5)
leder- og
lærerkvalifikationer,
6)
plan for udvikling af
medarbejdere,
7)
eventuel forsøgs- og
udviklingsvirksomhed,
8)
ændring og opsigelse
af driftsoverenskomsten og
9)
vilkår for
driftsoverenskomstparternes varetagelse af vejledningspligten.
Stk. 2.
Af
driftsoverenskomster, der indgås med private uddannelsesinstitutioner, skal
det
fremgå, at videregivelse af oplysninger er omfattet af persondataloven.
Stk. 3.
I
driftsoverenskomster, der indgås med folkeoplysende foreninger, tages
stilling
til, hvem der forestår ledelsen af undervisningen.
Ordblindeundervisning uden for
voksenuddannelsescentrets tilbud
§ 19.
Ordblindeundervisning kan udbydes af uddannelsesinstitutioner under
Kriminalforsorgen.
Ordblindeundervisning, der gennemføres lokalt
§ 20.
Uddannelsesinstitutionen kan gennemføre ordblindeundervisning lokalt på
offentlige og private virksomheder, i foreninger og faglige organisationer
samt
på uddannelsesinstitutioner m.v.
Stk. 2.
Gennemførelse af undervisning lokalt
sker efter aftale mellem lederen og
den eller de pågældende virksomheder m.v., herunder hvorvidt deltagelse i
undervisningen skal være forbeholdt ansatte på den eller de pågældende
virksomheder, medlemmer af den eller de pågældende foreninger eller faglige
organisationer eller uddannelsessøgende på den eller de pågældende
uddannelsesinstitutioner
m.v.
Skolesamarbejde
§ 21.
Uddannelsesinstitutioner inden for voksenuddannelsescentrets tilbud, hvor
ordblindeundervisning indgår i undervisningstilbudet, samarbejder inden for
rammerne af det lokale skolesamarbejde, der gælder for
voksenuddannelsescentre,
erhvervsskoler og arbejdsmarkedsuddannelsescentre, og hvor
uddannelsesinstitutionerne som led i samarbejdet danner et lokalt fælles
samarbejdsforum, som mødes mindst en gang hvert kvartal.
Stk. 2.
Samarbejdet omfatter udnyttelse
af ledige ressourcer, lærere, udstyr, lokaler m.v. samt information og
vejledning af virksomheder og borgere om ordblindeundervisning. Samarbejdet
kan
omfatte udbud af undervisning samt gensidig orientering om planlagte eller
forventede aktiviteter.
Kapitel 6
Leder- og lærerkvalifikationer, lokaler m.v.
§ 22.
Lederen skal have de nødvendige pædagogiske, administrative og
ledelsesmæssige
forudsætninger for at forestå ledelsen af ordblindeundervisning for voksne.
§ 23.
For at kunne varetage ordblindeundervisning skal underviseren have bestået
fagmodul 6 (dysleksi og individuel afdækning) og 7 (undervisning og
rådgivning
af dyslektikere) i den pædagogiske diplomuddannelse, undervisning i læsning
og
matematik for voksne, eller have tilsvarende kvalifikationer.
§ 24.
Uddannelses- og erhvervsvejledere skal have de nødvendige forudsætninger for
at
vejlede.
§ 25.
Uddannelsesinstitutionen afholder undervisningsudgifterne til fornøden efter-
og videreuddannelse af ledere og lærere.
§ 26.
Ordblindeundervisning, herunder undervisning der gennemføres lokalt på
virksomheder m.v., skal foregå i tidssvarende og egnede lokaler med fornødent
udstyr.
Stk. 2.
Udstyret
skal muliggøre, at it kan inddrages i undervisningen som redskab, og at it
kan
integreres i undervisningen som ledsagekundskaber.
Stk. 3.
For
undervisning, der gennemføres lokalt på virksomheder m.v., afholdes
udgifterne
til lokaler og udstyr af den pågældende virksomhed m.v.
Kapitel 7
Tilsyn og klage
§ 27.
Undervisningsministeriet fører pædagogisk, retligt og økonomisk tilsyn med
ordblindeundervisning, der udbydes af voksenuddannelsescentre og
driftsoverenskomstparter. Undervisningsministeriet kan indhente alle
oplysninger om undervisningen, drift og øvrig virksomhed vedrørende
ordblindeundervisning til brug for udøvelsen af tilsynet.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet fører pædagogisk og retligt tilsyn med
ordblindeundervisning, der udbydes af uddannelsesinstitutioner under
Kriminalforsorgen.
§ 28.
Deltageren
kan indbringe afgørelser, som træffes af lederen i henhold til denne
bekendtgørelse,
for Undervisningsministeriet, når klagen vedrører retlige spørgsmål.
Stk. 2.
Klagefristen er 3 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt klageren.
Undervisningsministeriet træffer afgørelse om at dispensere fra fristen, når
usædvanlige forhold begrunder det.
Stk. 3.
Klagen
indgives til lederen. Lederen udarbejder en udtalelse om klagen og giver
klageren lejlighed til inden for en frist af 2 uger at fremkomme med
eventuelle
kommentarer til udtalelsen. Lederen videresender klagen til
Undervisningsministeriet sammen med udtalelsen og klagerens eventuelle
kommentarer.
Stk. 4.
Afgørelser,
som træffes af lederen, skal indeholde vejledning om klageadgang og
klagefrist.
Stk. 5.
Voksenuddannelsescentres afgørelser vedrørende driftsoverenskomster kan ikke
indbringes for anden myndighed.
Kapitel 8
Forskellige regler
§ 29.
Undervisningsministeriet kan yde tilskud til
1)
konsulentvirksomhed
inden for ordblindeundervisning, herunder til understøttelse af
netværksdannelse,
2)
efter- og
videreuddannelse af ledere, lærere og andre ansatte ved ordblindeundervisning
og
3)
forsøgs- og
udviklingsarbejde inden for ordblindeundervisning, herunder til landsdækkende
erfaringsopsamling og -formidling.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan
bemyndige voksenuddannelsescentret til at fordele og administrere
ministeriets
tilskud i henhold til stk. 1.
Stk. 3.
For tilskud
omfattet af stk. 2 sker udbetaling, regnskabsaflæggelse og revision
efter
ministeriets bestemmelse.
§ 30.
Undervisningsministeriet kan tillade fravigelser af bekendtgørelsen for at
fremme forsøgs- og udviklingsarbejde. Samtidig med godkendelsen fastsætter
Undervisningsministeriet
forsøgs- eller udviklingsvirksomhedens varighed og rapporteringsform.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet træffer
afgørelse om at dispensere fra bekendtgørelsen, når det er begrundet i
usædvanlige forhold.
§ 31.
Undervisningsministeriet kan fra voksenuddannelsescentre og
driftsoverenskomstparter kræve alle oplysninger om ordblindeundervisning
til
brug ved varetagelsen af ministeriets opgaver.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan kræve oplysningerne meddelt i elektronisk form
og
i et bestemt format samt med angivelse af CPR-nummer for deltagere.
Undervisningsministeriet kan kræve oplysningerne fra
driftsoverenskomstparterne
indsendt gennem voksenuddannelsescentret.
Bilag 1
UDDANNELSES-
OG
ERHVERVSVEJLEDNING
1. Uddannelses- og
erhvervsvejledningens formål
Formålet med uddannelses- og erhvervsvejledningen er at sikre, at
deltageren får vejledning og information om ordblindeundervisning og om
relevante uddannelses- og erhvervsmuligheder samt støtteordninger.
2. Vejledernes opgaver
Vejledernes opgaver er især:
·
vejledning om indhold og
tilrettelæggelse af ordblindeundervisning
·
vejledning om uddannelses- og
erhvervsvalg efter ordblindeundervisning,
·
vejledning til andet relevant
undervisningstilbud (FVU, danskuddannelse til voksne udlændinge, almen
voksenuddannelse, specialundervisning for voksne m.v.), hvor
ordblindeundervisning
vurderes ikke at være det rette tilbud,
·
vejledning om
undervisningsmæssige, økonomiske, sociale og personlige spørgsmål, herunder
for
økonomisk støtte under og efter ordblindeundervisning,
·
vejledning om støtteordninger for
handicappede i uddannelse eller job,
·
udadvendt virksomhed, herunder
kontakt til arbejdsmarkedet og vejledningsopgaver i forbindelse med
uddannelsesplanlægning,
·
samarbejde med vejledere og lærere
ved uddannelsesinstitutionen samt vejledere med relation til deltageren,
·
deltagelse i lokalt og regionalt
vejledersamarbejde og
·
medvirken ved udformning af
uddannelsesinstitutionens informationsmateriale.