Bekendtgørelse
om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har
påbegyndt skolegangen
I medfør af § 4, stk. 1, § 21, stk. 5, og §
30 a
i lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 592
af
24. juni 2005, fastsættes:
Kapitel 1
Bekendtgørelsens anvendelsesområde m.v.
§ 1.
Til
børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen, tilbydes der
specialpædagogisk
bistand, hvis børnenes udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte.
Stk. 2.
Formålet med den
specialpædagogiske bistand er så tidligt som muligt at fremme udviklingen hos
børn med særlige behov, således at de på lige fod med andre børn kan
påbegynde
skolegangen.
§ 2.
Den
specialpædagogiske bistand omfatter:
1)
Specialpædagogisk
rådgivning til forældre eller andre, der udøver daglig omsorg for barnet.
2)
Særlige pædagogiske
hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med den specialpædagogiske
bistand til barnet.
3)
Undervisning og
træning af barnet, der er tilrettelagt efter dets særlige forudsætninger og
behov.
Stk. 2.
Bistanden efter
stk. 1 tilrettelægges i samråd med forældrene og i fornødent samarbejde med
social- og sundhedsforvaltningen med henblik på samordning med anden
pædagogisk, sundhedsmæssig eller social indsats til barnet eller forældrene.
§ 3.
Den
specialpædagogiske bistand gennemføres på en sådan måde, at den har størst
mulig sammenhæng med barnets daglige tilværelse.
Kapitel 2
Fremgangsmåden ved iværksættelse og ophør af
specialpædagogisk bistand
§ 4.
Barnets forældre retter henvendelse til kommunen med anmodning om
specialpædagogisk bistand til barnet. Også andre med kendskab til barnet kan
rette henvendelse til kommunen om specialpædagogisk bistand.
Stk. 2.
Efter samråd med
forældrene sørger kommunalbestyrelsen for, at der foretages en
pædagogisk-psykologisk
vurdering af barnet med fornøden bistand fra andre sagkyndige, herunder
sagkyndige
fra andre kommuner. I de mest specialiserede og komplicerede tilfælde kan der
indhentes bistand fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation
(VISO), jf. kapitel 5. I den pædagogisk-psykologiske vurdering indgår samtale
med barnets forældre, som kan være til stede under undersøgelsen, og
personale
ved den dag- eller døgninstitution, hvor barnet er optaget, eller andre, der
kan bidrage til belysning af barnets behov.
Stk. 3.
Den
pædagogisk-psykologiske vurdering fremsendes skriftligt til
kommunalbestyrelsen. Har barnet behov for specialpædagogisk bistand, skal
vurderingen indeholde et forslag til den nærmere ordning af den
specialpædagogiske bistand. I modsat fald kan vurderingen ledsages af en
vejledning
til forældre eller andre om, hvilke foranstaltninger der må anses for
hensigtsmæssige til forbedring af barnets situation.
Stk. 4.
Den
pædagogisk-psykologiske vurdering efter stk. 3 afgives efter samråd med
forældrene.
Kan der ikke opnås enighed med forældrene, skal den pædagogisk-psykologiske
vurdering redegøre herfor. I forbindelse med afgivelsen af vurderingen til
kommunalbestyrelsen, skal forældrene have en kopi.
§ 5.
Beslutning om tilbud om specialpædagogisk bistand træffes af
kommunalbestyrelsen. Der skal lægges betydelig vægt på forældrenes ønske med
hensyn til den nærmere tilrettelæggelse af den specialpædagogiske bistand.
Stk. 2.
Hvis
kommunalbestyrelsen finder, at barnets udvikling stiller krav om en særlig
vidtgående hensyntagen eller støtte, der bedst kan imødekommes ved en
regional
foranstaltning, tilbydes barnet henvisning til et regionalt tilbud, jf.
folkeskolelovens § 21, stk. 1. Henvisningen skal være ledsaget af en
indstilling om, hvilke foranstaltninger kommunalbestyrelsen efter samråd med
forældrene og eventuelle særlige sagkyndige finder fornødne.
Stk. 3.
På grundlag af
den foretagne indstilling træffer regionsrådet afgørelse om det nærmere
indhold
af foranstaltningen efter forhandling med kommunalbestyrelsen. Regionsrådet
skal ved sin afgørelse lægge betydelig vægt på forældrenes ønsker.
Stk. 4.
Forældrene skal
skriftligt orienteres om alle indstillinger og beslutninger om iværksættelse
af
specialpædagogisk bistand.
§ 6.
Kommunalbestyrelsen følger udviklingen hos børn, der er henvist til
specialpædagogisk bistand, og tager mindst hvert halve år stilling til, om
den
specialpædagogiske bistand til det pågældende barn bør fortsætte, ændres
eller
ophøre.
Stk. 2.
Beslutning om
fortsættelse, ændring eller ophør af specialpædagogiske bistand træffes af
kommunalbestyrelsen på grundlag af en udtalelse fra pædagogisk-psykologisk
rådgivning og efter samråd med forældrene.
§ 7.
Lederen af et regionalt undervisningstilbud følger udviklingen hos børn, der
modtager specialpædagogisk bistand på det regionale undervisningstilbud, jf.
folkeskolelovens § 20, stk. 3 og 4. Kommunalbestyrelsen, der har henvist det
pågældende barn til det regionale undervisningstilbud, tager efter
forhandling
med regionsrådet mindst hvert halve år stilling til, om den
specialpædagogiske
bistand skal fortsætte eller ophøre. Beslutning om ændring af det nærmere
indhold af foranstaltningen træffes af regionsrådet efter forhandling med
kommunalbestyrelsen.
Stk. 2.
Beslutningerne
efter stk. 1 træffes på grundlag af en pædagogisk-psykologisk vurdering og
efter samråd med forældrene.
§ 8.
Inden barnet skal begynde i børnehaveklassen eller i 1. klasse tager
pædagogisk-psykologisk rådgivning initiativet til en drøftelse med barnets
forældre, de lærerkræfter, som har forestået den specialpædagogiske bistand
til
barnet, barnets kommende børnehaveklasseleder eller klasselærer og eventuelt
andre med kendskab til barnets særlige behov.
Stk. 2.
I tilslutning
til drøftelserne efter stk. 1 stiller pædagogisk-psykologisk rådgivning
forslag
om eventuel specialpædagogisk bistand til barnet i børnehaveklassen eller i
1.
klasse. Forslaget stilles i så god tid, at der kan træffes beslutning, inden
barnet begynder i børnehaveklassen eller i 1. klasse.
Kapitel 3
Andre regler
§ 9.
Flytter et barn, der modtager specialpædagogisk bistand til en anden kommune,
sørger kommunalbestyrelsen for, at kommunalbestyrelsen i denne kommune
snarest
og senest 4 uger fra flytningen underrettes. Underretningen sker ved, at
skoleforvaltningen i den fraflyttede kommune sender en rapport over den
gennemførte bistand til skoleforvaltningen i den tilflyttede kommune, som
søger
kontakt med barnets forældre med henblik på fortsat bistand.
§ 10.
Specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen,
varetages af lærere eller pædagoger, der gennem særlig uddannelse eller på
anden måde har tilegnet sig de nødvendige forudsætninger.
Kapitel 5
Den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation (VISO)
§ 12.
I
forbindelse med den pædagogisk-psykologiske vurdering af det enkelte barn i
henhold
til § 4, stk. 2, § 6, stk. 2, og § 7, stk. 2, tages der stilling til,
1)
om der er behov for
at indhente specialrådgivning fra den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation,
der yder vejledende specialrådgivning i de mest specialiserede og
komplicerede
enkeltsager, og/eller
2)
om der er behov for
at indhente bistand til udredningen fra den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation,
der yder bistand til udredningen i de få mest sjældent forekommende specielle
og komplicerede enkeltsager, hvor den fornødne ekspertise ikke kan forventes
til stede i den enkelte kommune eller i regionens undervisningstilbud.
Stk. 2.
Beslutningen om
at inddrage den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation efter
stk.
1 træffes efter samråd med forældrene.
Stk. 3.
Hvis forældrene
anmoder pædagogisk-psykologisk rådgivning om at indhente vejledende
specialrådgivning og/eller bistand til udredningen fra den nationale videns-
og
specialrådgivningsorganisation, og pædagogisk-psykologisk rådgivning afslår
dette, skal det fremgå af udtalelsen til kommunalbestyrelsen i henhold til §
4,
stk. 3, og være ledsaget af en begrundelse for afslaget. Det samme gælder
udtalelserne til henholdsvis kommunalbestyrelsen eller regionsrådet i henhold
til § 6, stk. 2, og § 7, stk. 2, om fortsættelse, ændring eller ophør af den
specialpædagogiske bistand.
§ 13.
Forinden en institution m.v., hvor barnet modtager specialpædagogisk bistand,
indhenter vejledende specialrådgivning fra den nationale videns- og
specialrådgivningsorganisation om tilrettelæggelsen af den specialpædagogiske
bistand til det enkelte barn, inddrages pædagogisk-psykologisk rådgivning i
barnets bopælskommune.
Kapitel 6
Klage
§ 14.
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan ikke indbringes for højere administrativ
myndighed, jf. dog stk. 2 samt folkeskolelovens § 51, stk. 2.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens afgørelser om henvisning eller afslag på henvisning til
specialundervisning i henhold til folkeskolelovens § 21, stk. 1, herunder
specialpædagogisk bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen,
samt kommunalbestyrelsens afgørelse om at tilbagekalde en henvisning kan
inden
4 uger fra afgørelsens meddelelse af forældrene indbringes for Klagenævnet
for
vidtgående specialundervisning, jf. folkeskolelovens § 51, stk. 3, 1. pkt.
Stk. 3.
Regionsrådets
afgørelser, som træffes af regionsrådet vedrørende regionens
undervisningstilbud,
kan ikke indbringes for en højere administrativ myndighed, jf.
folkeskolelovens
§ 51, stk. 7. Regionsrådets afgørelser i henhold til folkeskolelovens § 21,
stk. 3, om det nærmere indhold af foranstaltningen kan dog inden 4 uger fra
afgørelsens meddelelse af forældrene, indbringes for Klagenævnet for
vidtgående
specialundervisning, jf. folkeskolelovens § 51, stk. 8.