Vejledning vedrørende
årsregnskabet for 1999
(skadesforsikringsselskaberne)
Følgende finder anvendelse på
årsregnskaber for regnskabsår, der påbegyndes 1. januar
1999 eller i løbet af 1999.
Nye punkter i forhold til Finanstilsynets vejledning
(julebrev) af 3. december 1998 er markeret med streg i margenen.
1. Regelsættet
Årsregnskabet skal aflægges efter samme
regler, som fandt anvendelse på årsregnskabet for 1998, dvs.
reglerne i Finanstilsynets bekendtgørelse af 16. december 1994 om
skadesforsikringsselskabers årsregnskaber.
For selskaber, der driver
arbejdskadeforsikringsvirksomhed, gælder dog, at bekendtgørelse
nr. 894 af 14. december 1998 inden udgangen af 1999 forventes erstattet af en
nyudstedt bekendtgørelse om beregningsgrundlaget for
hensættelser til dækning af løbende ydelser efter lov om
forsikring mod følger af arbejdsskade. Den nye bekendtgørelse
vil finde anvendelse for regnskabsåret 1999.
For koncernregnskabet gælder Finanstilsynets
bekendtgørelse af 16. december 1994 om forsikringsselskabers og
pensionskassers koncernregnskaber (koncernbekendtgørelsen).
I øvrigt henvises til §§ 118-127 i lov om
forsikringsvirksomhed.
2. Skemasæt til regnskabsindberetning
Der skal anvendes samme skemasæt ved
regnskabsindberetningen til Finanstilsynet som det, der anvendtes ved
indberetningen af regnskabet for 1998.
Skemasiderne og tilhørende vejledning kan
rekvireres på papir eller diskette (WordPerfect 7.0) ved henvendelse
til økonomisk-statistisk kontor i Finanstilsynet.
3. Regnskabsindberetning på edb
Regnskabsindberetningerne for 1999 kan foretages på
papir eller på elektronisk medium.
Med brev af 31. januar 1997 udsendt til samtlige
forsikringsselskaber udsendte Finanstilsynet en vejledning til brug ved
edb-indberetning. Vejledningen kan rekvireres ved henvendelse til
Finanstilsynets edb-kontor.
Opmærksomheden henledes på, at Finanstilsynet
p.t. arbejder på at udvikle flere muligheder med hensyn til format og
medium til brug for elektronisk regnskabsindberetning. Der vil således
blive flere mulige indberetningsformer end det nu benyttede edb-format,
når det forventeligt fra og med indberetning af årsregnskabet for
2000 gøres obligatorisk at foretage elektronisk
regnskabsindberetning.
4. Udfyldelse af skemasæt
På baggrund af mange fejl i regnskabsindberetninger
understreges følgende:
Beløbene anført i skemafelterne for
Afløbsresultat, brutto, SA.44.03, og for
Afløbsresultat f.e.r. SA.44.04, skal harmonere med
oplysningerne på skemasider SB.01-SB.02, Afvikling af de fra sidste
år overførte erstatningshensættelser. Beløbet
anført i SA.44.03 skal således være lige med
beløbet anført i SB.02.81, og beløbet anført i
SA.44.04 skal være lig med beløbet anført i SB.02.81 med
fradrag af beløbet anført i SB.04.81.
Beløbene anført i skemafelterne SA.16.01 og
SA.16.02 angående bruttopræmieindtægter for direkte
udenlandsk forretning i EU-lande skal svare til summen af de beløb,
der er anført for bruttopræmieindtægter for de enkelte
EU-medlemslande på skemasiderne SD.01- SD.51.
5. Indsendelse af årsregnskab forud for generalforsamlingen
I henhold til § 125, stk. 1, i lov om
forsikringsvirksomhed skal selskabet forud for generalforsamlingen bl.a.
indsende det af bestyrelsen godkendte årsregnskab, så snart det
foreligger. Finanstilsynet skal anmode om, at dette årsregnskab
indsendes i 2 eksemplarer.
6. Hensættelser til andre risici og omkostninger
Finanstilsynet har konstateret en øget anvendelse
af passivposten Hensættelser til andre risici og omkostninger til
postering af beløb til brug for omstruktureringer, edb-udvikling
m.v.
På den baggrund præciseres, at det ikke er i
overensstemmelse med periodiseringsprincippet i lov om forsikringsvirksomhed
§ 122, stk. 1, nr. 4, samt med regnskabsbekendtgørelsens § 32 at
foretage hensættelser til forventede omkostninger, når disse skal
afholdes med henblik på at skabe grundlag for fremtidig indtjening.
Bortset fra beløb til dækning af tab og
omkostninger, som selskabet på balancetidspunktet har en forpligtelse
eller en sandsynliggjort forpligtelse til at afholde, må der under
posten Hensættelser til andre risici og omkostninger
sædvanligvis kun forekomme hensættelser til udgifter i
forbindelse med afvikling af aktiviteter eller andre
restruktureringsudgifter, der ikke har sammenhæng med det fremtidige
indtjeningsgrundlag.
Det er ikke et tilstrækkeligt kriterium for at
hensætte til udgifter, at der er truffet beslutning om, at de
pågældende udgifter senere skal afholdes.
7. Ekstraordinære udgifter
Finanstilsynet har konstateret en tendens til udvidet
fortolkning af begrebet "ekstraordinær" i forbindelse med de senere
års regnskabsaflæggelse. Finanstilsynet skal derfor henlede
opmærksomheden på definitionen i regnskabsbekendtgørelsens
§ 20. Ekstraordinære udgifter er ifølge denne paragraf
"udgifter, der efter deres karakter er usædvanlige for
selskabet."
Finanstilsynet skal hertil præcisere, at udgifter,
der behandles som ekstraordinære, skal være fremkommet som
følge af begivenheder eller transaktioner, som klart adskiller sig fra
virksomhedens ordinære drift, og som derfor ikke forventes at forekomme
ofte eller regelmæssigt.
Det forhold, at en bestemt udgift, der i øvrigt er
typisk for virksomhedens ordinære drift, er af usædvanlig
størrelse eller forekommer mindre hyppigt end normalt, betyder ikke,
at udgiften skal behandles som en ekstraordinær udgift.
Reguleringer af tidligere års indtægter og
udgifter må ikke behandles som ekstraordinære poster, med mindre
den oprindelige post var ekstraordinær.
Udgifter til løsning af år 2000-problemet kan
ikke behandles som ekstraordinære udgifter.
8. Hensættelser for ikke afløben risiko
Opmærksomheden henledes på
regnskabsbekendtgørelsens § 29, stk. 1, nr. 1, idet følgende
præciseres:
- Der skal foretages hensættelser for ikke
afløben risiko, når bruttopræmiehensættelserne
opgjort efter § 51 med tillæg af endnu ikke modtagne præmierater
ikke kan dække de forventede samlede udgifter til skader og til
omkostninger i de forsikringsperioder, som selskabet dækker under de
forsikringer, der er i kraft på balancetidspunktet
- Vurderingen af den nødvendige størrelse
af hensættelser for ikke afløben risiko foretages for hver
branche for sig. Der kan ikke tages hensyn til forventede overskud under
andre brancher.
- Ved vurderingen af den nødvendige
størrelse af hensættelser for ikke afløben risiko kan der
tages hensyn til et forsigtigt fastsat afkast af midler svarende til
præmiehensættelser og hensættelser for ikke afløben
risiko i perioden fra balancetidspunktet til midlerne forventes forbrugt til
erstatninger eller til omkostninger.
- Pligten til at foretage hensættelser til ikke
afløben risiko bortfalder ikke, selv om det forventede underskud
på forsikringerne planmæssigt forventes dækket fra andre
kilder end præmieindtægten, eksempelvis af afkastet på
egenkapitalen.
9. Forsikringsteknisk rente
I henhold til regnskabsbekendtgørelsens § 10 skal
der til brug ved beregning af posten Forsikringsteknisk rente f.e.r.
anvendes en rente svarende til gennemsnittet af den af Københavns
Fondsbørs ved udgangen af hver måned i regnskabsåret
offentliggjorte gennemsnitsobligationsrente før beskatning af samtlige
obligationer med en restløbetid på under 3 år.
Til brug for udarbejdelse af femårsoversigten, jf. §
35 i regnskabsbekendtgørelsen, kan oplyses, at den nævnte
gennemsnitsrente for de 4 år forud for 1999 udgjorde
følgende:
1995: 6,44% p.a.
1996: 4,46% p.a.
1997: 4,22% p.a.
1998: 4,24% p.a.
For året 1999 kan den nævnte gennemsnitsrente
endnu ikke endeligt beregnes, men den forventes at blive ca. 3,6% p.a.
Finanstilsynet vil i begyndelsen af 2000 udsende oplysning om den endelige
gennemsnitsrente for 1999.
Ovenstående rentesatser kan ikke anvendes af
selskaber, hvis regnskabsår ikke er sammenfaldende med
kalenderåret. Sådanne selskaber kan rette henvendelse til
Finanstilsynet (økonomisk-statistisk kontor), der vil kunne oplyse de
rentesatser, der skal anvendes i det enkelte tilfælde.
10. Udskudt skat
I henhold til regnskabsbekendtgørelsens § 21 skal
der foretages hensættelser til udskudt skat. Hvis der forekommer et
skattemæssigt aktiv, som med en overvejende sandsynlighed må
forventes udnyttet i fremtiden, skal det tilsvarende opføres i
regnskabet.
Værdien af såvel udskudt skat som
skatteaktiver opgøres ved diskontering med en relevant rente,
når der med fornøden sandsynlighed kan fastsættes en
minimumsperiode til beløbets afvikling.
11. Regnskabsmæssig behandling af egne aktier
Egne aktier, der er erhvervet med henblik på
nedsættelse af aktiekapitalen, skal straks ved erhvervelsen
sættes til værdien 0. En sådan nedskrivning anses ikke for
omfattet af regnskabsbekendtgørelsens § 47 og skal derfor ikke
indgå i resultatopgørelsen. Nedskrivningen foretages direkte
på egenkapitalen. Den fulde nominelle aktiekapital skal dog fortsat
stå i årsregnskabet, indtil alle formaliteter i forbindelse med
kapitalnedsættelsen er gennemført.
I alle andre tilfælde skal egne aktier
værdiansættes til markedsværdien og
værdireguleringerne skal indgå i resultatopgørelsen. I
givet fald opføres en særlig post under egenkapitalen,
Reserve for egne aktier, af samme størrelse som værdien
af de egne aktier, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 50.
12. Beregning af erstatningsprocent
Opmærksomheden henledes på, at
størrelsen af Præmieindtægter f.e.r. til brug for
beregning af erstatningsprocenterne i femårsoversigten skal være
opgjort efter fradrag af Bonus og præmierabatter, jf.
regnskabsbekendtgørelsens § 35, stk. 4, nr. 5.
13. Oplysning om basiskapital
Opmærksomheden henledes på, at basiskapitalens
størrelse skal oplyses, og at en eventuel forskel mellem basiskapital
og egenkapital skal forklares, jf. regnskabsbekendtgørelsens § 80.
14. Euro-værdien pr. 31/10 1999
Modværdien for en euro den 31. oktober 1999 var
7,4337 DKK.
Den modværdi, der skal anvendes ved omregning af
euro-beløb (i bekendtgørelsen benævnt ECU) i
bekendtgørelse nr. 638 af 6. juli 1994 om kapitalgrundlag for
skadesforsikringsvirksomhed, er følgelig 7,50 DKK, jf. § 3 i
denne bekendtgørelse.
Det i § 2, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 726 af 27.
november 1989 om udjævningshensættelser inden for kredit- og
kautionsforsikring nævnte beløb på 2,5 mio. euro
udgør for årsregnskaber, der afsluttes 31. december 1999:
18.584.250 DKK.
15. Regnskaber i euro
De offentlige årsregnskaber kan efter selskabets
valg udarbejdes enten i euro eller i danske kroner.
Selskaber, der benytter sig af muligheden for at udarbejde
årsregnskaber i euro, vil dog skulle foretage regnskabsindberetning til
Finanstilsynet i danske kroner, dvs. tallene i regnskabsindberetningen skal
være omregnet fra euro-regnskabet til danske kroner. Selskaber, der
får behov for at foretage en sådan omregning, bedes kontakte
Finanstilsynet (økonomisk-statistisk kontor) med henblik på
nærmere at aftale den omregningsmetode, der skal benyttes.
16. Eventuelle kritiske bemærkninger i revisionsprotokollatet
Af § 4, stk. 2, 2. pkt. i Finanstilsynets
bekendtgørelse om revisionens gennemførelse i finansielle
virksomheder og finansielle koncerner fremgår det, at revisorerne i et
særskilt afsnit i protokollatet vedrørende årsregnskabet
skal opsummere samtlige kritiske bemærkninger.
Selskabernes bestyrelser kan over for Finanstilsynet
kommentere de eventuelle kritiske bemærkninger, revisionen i henhold
til ovenstående bestemmelse har opsummeret herunder kommentere, om der
er iværksat foranstaltninger på baggrund af de kritiske
bemærkninger, eller hvilke tiltag bestyrelsen agter at tage som
følge af bemærkningerne. Bestyrelsens bemærkninger kan
indsendes til Finanstilsynet i forbindelse med indsendelsen af
revisionsprotokollatet.
Finanstilsynet, den 3. december 1998
Lars Østergaard
/Flemming Petersen