Bekendtgørelse om kandidatuddannelsen i informationsteknologi
under IT-Vest-samarbejdet
I medfør af § 2, stk. 1, § 2, stk. 2,
nr. 4, § 11, stk. 2, og § 12 i lov om universiteter m.fl., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1177 af 22. december 1999, fastsættes:
Kapitel 3
Uddannelsens linjer
§ 8.
Uddannelsen tilrettelægges således, at der både indgår kursusundervisning og
projektarbejde.
§ 9.
Uddannelsen omfatter teknisk-videnskabelige, naturvidenskabelige,
samfundsvidenskabelige og humanistiske fagområder, herunder udvikling og
implementering af ny informationsteknologi.
Stk. 2.
Uddannelsen
kan udbydes i 6 linjer, der hver uddyber afgrænsede faglige områder, jf.
§ 10, § 11, § 12, § 13, § 14 og § 15.
§ 10.
Linjen i Softwarekonstruktion kvalificerer til at løse krævende tekniske og
designmæssige opgaver inden for IT-området. Uddannelsen sætter den studerende
i
stand til at
1)
forstå og anvende de
teorier og arbejdsmetoder, der knytter sig til anvendelse, udvikling og
vurdering af software,
2)
forstå udvikling af
og deltage i udvikling af software,
3)
forstå og udnytte
informationsteknologiens muligheder og begrænsninger inden for forskellige
anvendelsesområder,
4)
analysere, evaluere
og kritisk vurdere software og anvendelse heraf og
5)
bidrage til
forbedring og nyudvikling af teorier, metoder og teknologier for software.
Stk. 2.
Linjen i
Softwarekonstruktion dækker følgende kerneområder:
1)
Programmering,
herunder specielt objektorienteret programmering.
2)
Algoritmer og
datastrukturer.
3)
Arkitekturer for
datamater og datamatnetværk.
4)
Distribuerede
systemer med fokus på deres egenskaber og programmering.
5)
Softwarearkitektur
omfattende såvel klassiske arkitekturer som frameworks og design patterns.
6)
Strukturering af
information og data, herunder databaser og database-management.
7)
Metoder og
arbejdsformer i softwareudvikling.
8)
Ledelse og
organisering af softwareudviklingsprojekter.
Stk. 3.
Linjen i
Softwarekonstruktion kan tillige dække bl.a. følgende områder:
1)
Menneske-maskin-grænseflader,
herunder brugbarhed af software.
2)
Sikkerhed og
kryptering.
3)
Aftestning og
verifikation.
4)
Dokumentation.
5)
Konfigurationsstyring
og versionsstyring.
6)
Projektøkonomi.
7)
Kvalitetsstyring og
kvalitetsstyringssystemer.
Stk. 4.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal mindst have et omfang svarende
til 40 ECTS-point, jf. § 4, stk. 1.
§ 11.
Linjen i Multimedier kvalificerer til at løse krævende tekniske og
designmæssige opgaver samt analyse- og formidlingsmæssige opgaver, der
involverer ny multimedie-teknologi. Uddannelsen sætter den studerende i stand
til at
1)
forstå de teorier og
arbejdsmetoder, der knytter sig til planlægning, design, udvikling og
vurdering
af multimediesystemer og anvendelse af disse,
2)
planlægge, designe og
udvikle multimedieproduktioner ud fra æstetiske, moralske, informations- og
kommunikationsmæssige synspunkter,
3)
deltage i
brugerorienteret udvikling af multimedieteknologier og systemer, herunder
hypermedie-systemer og VR-systemer,
4)
forstå og anvende
multimedial kommunikation og interaktion inden for forskellige
anvendelsesområder og under anvendelse af en bred vifte af genrer,
5)
analysere, evaluere
og kritisk vurdere multimediesystemer og anvendelse af disse med vægt på
såvel
æstetiske som tekniske aspekter og
6)
bidrage til
forbedring og nyudvikling af multimedieteorier, -metoder og teknologier.
Stk. 2.
Linjen i
Multimedier dækker følgende kerneområder:
1)
Multimedieproduktion
(teorier, metoder, værktøjer).
2)
Multimedieæstetik
(multimediers formsprog).
3)
Multimedie-programmering.
4)
Internet og
hypermedier.
Stk. 3.
Linjen i
Multimedier kan tillige dække bl.a. følgende områder:
1)
Interaktionsdesign.
2)
Brugergrænsefladedesign
og brugbarhed.
3)
Tredimensionel
modellering og animation.
4)
Multimedie-projektarbejde.
Stk. 4.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal mindst have et omfang svarende
til 40 ECTS- point, jf. § 4, stk. 1.
§ 12.
Linjen i IT, Kommunikation og Organisation kvalificerer til at løse krævende
tekniske, udviklings- og ledelsesmæssige opgaver, der involverer
kommunikations- og informationsteknologi i organisationer. Uddannelsen sætter
den studerende i stand til at
1)
forstå de teorier og
arbejdsmetoder, der knytter sig til analyse, design, dokumentation, ledelse,
udvikling og vurdering af IT-baserede kommunikations- og informationssystemer
i
organisationer og anvendelse af disse,
2)
deltage i analyse,
design, dokumentation, ledelse, udvikling og indførelse af IT-baserede
kommunikations- og informationssystemer i organisationer,
3)
forstå og
tilrettelægge organisatoriske samarbejds- og kommunikationsprocesser,
4)
analysere, forstå og
kritisk vurdere kommunikations- og informationsteknologiens muligheder og
begrænsninger i organisatoriske sammenhænge,
5)
analysere, evaluere
og kritisk vurdere IT-baserede kommunikations- og informationssystemer og
anvendelsen heraf i organisationer og
6)
bidrage til
forbedring og nyudvikling af teorier, metoder og teknologier, der har fokus
på
IT- baserede kommunikations- og informationssystemer i organisationer.
Stk. 2.
Linjen i
IT, Kommunikation og Organisation dækker følgende kerneområder:
1)
IT-baserede
kommunikations- og informationssystemer.
2)
Kommunikation
(teorier, værktøjer og metoder).
3)
Organisation
(teorier, værktøjer og metoder).
Stk. 3.
Linjen i
IT, Kommunikation og Organisation kan tillige dække bl.a. følgende områder:
1)
Formidling.
2)
Kvalitets- og
ressourcestyring.
3)
Medieteori og
-teknologi.
4)
Samarbejde,
projektledelse og ledelse.
5)
Elektronisk handel.
6)
Vidensarbejde og
vidensbaser.
7)
Tekstproduktion og
-teori.
Stk. 4.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal mindst have et omfang svarende
til 40 ECTS- point, jf. § 4, stk. 1.
§ 13.
Linjen i IT-produktudvikling kvalificerer de studerende til at anvende IT
innovativt i den industrielle design-, udviklings- og produktionsproces samt
til at udvikle industrielle IT-produkter. Uddannelsen giver en teoretisk,
analytisk, metodisk og praktisk indsigt, der sætter den studerende i stand
til at
1)
forstå potentialet i
nye IT- teknologier i forhold til den industrielle udviklings- og
produktionsproces og til industrielle produkter,
2)
forstå og vurdere de
teorier og arbejdsmetoder, der alment knytter sig til IT i den industrielle
udviklings- og produktionsproces og til industrielle produkter,
3)
forstå og vurdere de
teorier og arbejdsmetoder, der knytter sig til IT inden for specifikke
brancher,
4)
analysere, designe,
implementere, anvende og vedligeholde IT inden for det industrielle område,
specialiseret
i forhold til forskellige brancher og ingeniørvidenskabelige felter, og
5)
bidrage til
forbedring og nyudvikling af teorier, metoder og teknologier inden for det
teknisk/industrielle anvendelsesområde.
Stk. 2.
Linjen i
IT-produktudvikling dækker følgende kerneområder:
1)
System- og
produktudvikling, herunder objektorienteret og brugerorienteret udvikling.
2)
Programmering og
IT-værktøjer.
3)
Arkitekturer for
datamater, datamatnetværk og produktsystemer.
4)
Menneske-maskingrænseflader.
5)
Distribuerede
informationssystemer og produktnetværk.
Stk. 3.
Linjen i
IT-produktudvikling kan tillige dække bl.a. følgende områder:
1)
Produktdesign,
specielt af produkter med indlejret software.
2)
Operativsystemer og
realtidssystemer.
3)
Algoritmer og
datastrukturer.
4)
Strukturering af
information og data, herunder databaser og databasemanagement.
Stk. 4.
De
studerende gives mulighed for specialisering i IT-produktudvikling i forhold
til en given ingeniørfaglig profession eller industriel branche. Faglige
kerneområder
med tilhørende kurser og projektarbejder udbydes i relation hertil.
Stk. 5.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal mindst have et omfang svarende
til 40 ECTS-point, jf. § 4, stk. 1.
§ 14.
Linjen i Bioinformatik kvalificerer til at løse krævende tekniske og
designmæssige opgaver i relation til det biotekniske anvendelsesområde.
Uddannelsen sætter den studerende i stand til at
1)
forstå de teorier og
arbejdsmetoder, der knytter sig til design, udvikling og anvendelse af
IT-systemer i relation til det bioteknologiske anvendelsesområde,
2)
forstå udvikling af
og deltagelse i udvikling af IT-systemer til brug inden for det
bioteknologiske
anvendelsesområde,
3)
forstå og udnytte
informationsteknologiens muligheder og begrænsninger for det bioteknologiske
anvendelsesområde,
4)
analysere, evaluere
og kritisk vurdere anvendelse af IT-systemer på det bioteknologiske
anvendelsesområde og
5)
bidrage til
forbedring og nyudvikling af teorier, metoder og teknologier inden for det
bioteknologiske anvendelsesområde.
Stk. 2.
Linjen
Bioinformatik dækker følgende kerneområder:
1)
Programmering.
2)
Algoritmer og
datastrukturer.
3)
Matematiske og
biologiske begreber og modeller.
4)
Biostatistik.
5)
Molekylær evolution.
6)
Proteinstruktur.
7)
Genomanalyse.
Stk. 3.
I linjen
Bioinformatik kan indgå andre fagområder, der skal ligge inden for
uddannelsens
formål, jf. § 1.
Stk. 4.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal have et omfang svarende til 40
ECTS-point, jf. § 4, stk. 1.
§ 15.
Linjen i IT og Læring giver studerende teoretisk, analytisk og metodisk
indsigt, der sætter dem i stand til at designe og implementere IT-støttede
undervisningsforløb og læreprocesser. Uddannelsen kvalificerer til at
1)
forstå og anvende de
teorier og arbejdsmetoder, der knytter sig til planlægning, design, udvikling
og integration af IT-støttede undervisningsforløb og læreprocesser,
2)
planlægge, designe og
udvikle IT-støttede undervisningsforløb og lærerprocesser,
3)
analysere, evaluere
og kritisk vurdere IT-støttede lærings- og undervisningssystemer samt
IT-baserede undervisningsmaterialer ud fra tekniske og pædagogiske teorier og
metoder og
4)
at bidrage til
forbedring og nyudvikling af teorier, metoder og teknologier inden for
området
IT og Læring.
Stk. 2.
Linjen IT
og Læring dækker følgende kerneområder:
1)
IT-støttede
undervisningsforløb, og læreprocesser (teorier og metoder).
2)
IT-støttede værktøjer
til undervisningsforløb og læreprocesser (design, og udvikling).
3)
IT-baserede
undervisningsmaterialer.
Stk. 3.
Linjen IT
og Læring kan tillige dække bl.a. følgende fagområder:
1)
Sproglæring og
sprogværktøjer.
2)
Kommunikationsteori.
3)
Organisatoriske lære-
og udviklingsprocesser.
4)
Design, herunder
interaktionsdesign og didaktisk design.
5)
Internationaliserings-
og globaliseringsteori med særlig henblik på IT.
Stk. 4.
De
kerneområder, der er nævnt i stk. 2, skal mindst have et omfang svarende
til 40 ECTS-point, jf, § 4, stk. 1.
§ 16.
Det fastsættes i studieordningen for uddannelsen, inden for hvilke fagområder
der udbydes kurser i tilknytning til de enkelte linjer.
§ 17.
Den studerende skal udarbejde et speciale, hvis emne skal ligge inden for den
valgte linje. Specialet har et omfang svarende til 30 ECTS-point.
§ 18.
I
uddannelsen indgår, i det omfang det er relevant for det pågældende
fagområde,
undervisning i miljømæssige problemstillinger og i samspillet mellem
forskellige kulturformer.