Samtrafik m.v.
Kapitel 14
Vilkår og priser for samtrafik
§ 51.
IT- og Telestyrelsen skal pålægge udbydere med en stærk markedsposition, jf.
§ 84 d, en eller flere forpligtelser som nævnt i stk. 3, jf.
dog
§ 76 a.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsen skal pålægge parter omfattet af en afgørelse efter § 44 en
eller flere forpligtelser som nævnt i stk. 3.
Stk. 3.
Forpligtelser
pålagt i medfør af stk. 1 og 2 kan vedrøre
1)
imødekommelse af alle
rimelige anmodninger om adgang til samtrafik, jf. § 51 a,
2)
ikkediskrimination,
jf. § 51 b,
3)
gennemsigtighed i
forbindelse med samtrafik, jf. § 51 d,
4)
regnskabsmæssig
opsplitning, jf. § 51 e,
5)
priskontrol, jf.
§ 51 f, og
6)
gennemsigtighed i
forbindelse med nye samtrafikprodukter, jf. § 51 d.
Stk. 4.
De
forpligtelser, der pålægges i medfør af stk. 1 og 2, skal tage
udgangspunkt i det konkrete problem og være forholdsmæssige og berettigede
under hensyn til formålene i § 1. IT- og Telestyrelsen kan i tilknytning
hertil opstille krav til den faktiske opfyldelse af forpligtelserne.
Stk. 5.
Ved
forholdsmæssighed som anført i stk. 4 skal IT- og Telestyrelsen bl.a.
tage
hensyn til,
1)
om det er praktisk
muligt at tilbyde den foreslåede samtrafik i betragtning af den
forhåndenværende kapacitet,
2)
hvor omfattende
startinvesteringer ejeren af faciliteten skal foretage set i forhold til de
risici, der er forbundet hermed,
3)
eventuelle relevante
ophavsrettigheder.
Stk. 6.
Ved
fastsættelse af forpligtelser, jf. stk. 1 og 2, skal IT- og
Telestyrelsen
blandt andet tage hensyn til,
1)
om det i lyset af den
igangværende markedsudvikling er teknisk og økonomisk levedygtigt at bruge
eller installere konkurrerende faciliteter under hensyntagen til karakteren
og
typen af de involverede samtrafikordninger,
2)
behovet for at sikre
den frie konkurrence på længere sigt,
3)
udbuddet af
paneuropæiske tjenester.
Stk. 7.
IT- og
Telestyrelsen skal ophæve alle forpligtelser pålagt en udbyder i medfør af
stk. 1, hvis udbyderen ikke længere har en stærk markedsposition på det
givne marked, jf. § 84 d.
Stk. 8.
Samtidig
med afgørelse om ændring eller ophævelse af forpligtelser i medfør af
stk. 1 eller 7 skal IT- og Telestyrelsen træffe afgørelse om, hvorledes
underretningen af parter, der berøres af, at forpligtelser ændres eller
ophæves, skal ske. Parter, der berøres heraf, skal underrettes herom i
passende
tid i forvejen.
Stk. 9.
IT- og
Telestyrelsens afgørelser efter stk. 1, 4 og 7 skal træffes i
overensstemmelse med regler udstedt i medfør af § 84 f.
Imødekommelse af alle rimelige anmodninger om adgang
til samtrafik
§ 51 a.
Ved
forpligtelse til at imødekomme alle rimelige anmodninger om adgang til
samtrafik, jf. § 51, stk. 3, nr. 1, forstås, at parter skal
1)
tilbyde adgang til et
eller flere samtrafikprodukter som nævnt i § 40, stk. 2 og 3,
2)
forhandle med reel
hensigt med virksomheder, der anmoder om samtrafik,
3)
opretholde adgang til
faciliteter, som der tidligere er givet adgang til.
Stk. 2.
Parter, som
i medfør af § 51, stk. 3, nr. 1, skal imødekomme alle rimelige
anmodninger om adgang til samtrafik for de i § 40, stk. 2, nr. 1,
eller § 40, stk. 3, nævnte produkter, skal som udgangspunkt give
den,
der anmoder om samtrafik, adgang hertil på alle geografiske positioner, hvor
det er praktisk muligt at etablere adgang hertil i den pågældende parts net,
herunder til alle delelementer i dette net eller lokaliteter i tilknytning
til
dette, som den anmodende part fremsætter ønske om at få adgang til at
udveksle
trafik med, jf. § 40, stk. 3, til at leje infrastrukturkapacitet i,
jf. § 40, stk. 2, nr. 1, eller til at placere centraler og andet
udstyr i, jf. § 40, stk. 2, nr. 3.
Stk. 3.
Hvis det
ikke er praktisk muligt at indgå en aftale om samhusning, jf. § 40,
stk. 2, nr. 3, på en eller flere geografiske positioner, og hvis den
udbyder, der anmoder om indgåelse af aftalen om samtrafik, ikke har en stærk
markedsposition på det pågældende marked, påhviler det parter, der i medfør
af
§ 51, stk. 3, nr. 1, er pålagt en forpligtelse til at imødekomme
sådanne anmodninger, omkostningsfrit at stille den nødvendige
transmissionskapacitet til rådighed frem til de lokaliteter, der ønskes
adgang
til. Forpligtelsen til at sikre den nødvendige transmissionskapacitet er
begrænset til en afstand, der svarer til afstanden mellem de bygninger,
centraludstyr m.v., der ønskes adgang til, og nærmeste anden tilsvarende
adgangsmulighed.
Ikkediskrimination
§ 51 b.
Ved
forpligtelse til ikkediskrimination, jf. § 51, stk. 3, nr. 2,
forstås, at parter navnlig skal sikre, at de under tilsvarende forhold
tilbyder
andre virksomheder, der udbyder tilsvarende tjenester, tilsvarende vilkår, og
at de udbyder tjenester og formidler oplysninger til andre på samme vilkår og
af samme kvalitet, som gælder for tjenester, der udbydes til dem selv, deres
datterselskaber eller partnere.
Stk. 2.
Forpligtelsen
i stk. 1 omfatter tillige situationer, hvor tjenester, der udbydes til
parten selv, dennes datterselskaber eller partnere, er sammensat af flere
samtrafikprodukter, og situationer, hvor sammenlignelige tjenester indgår som
delelementer i forskellige samtrafikprodukter, f.eks. i form af
tillægsydelser,
tillægstjenester eller faciliteter.
Standardtilbud
§ 51 c.
Såfremt
en part er pålagt en forpligtelse vedrørende ikkediskriminering, jf.
§ 51,
stk. 3, nr. 2, kan IT- og Telestyrelsen ved afgørelse pålægge parten at
offentliggøre et standardtilbud, der
1)
skal være
tilstrækkelig ubundtet til at sikre, at en aftalepart ikke tvinges til at
betale for produkter eller tjenester, der ikke vedrører den ønskede
samtrafik,
eller til at levere eller modtage produkter eller tjenester, anvende priser
eller kontraktvilkår eller lignende, som ikke har relation til den samtrafik,
som der i medfør af §§ 42 eller 44 er fremsat anmodning om at indgå
aftale
om,
2)
ikke må indeholde
krav om modydelser som betingelse for indgåelse eller ændring af aftaler og
3)
indeholder en
beskrivelse af de udbudte tjenester, opgjort efter delelementer alt efter
markedssituationen, og de hertil knyttede vilkår og betingelser.
Stk. 2.
Når en part
er pålagt forpligtelser i medfør af § 51, stk. 3, nr. 1, til at
give
ubundtet adgang til abonnentledninger, skal der uanset stk. 1
offentliggøres et standardtilbud herom. Disse standardtilbud skal som minimum
indeholde bestemmelser om de forhold, som er angivet i bilag II til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsen kan i tilknytning til, at en part pålægges en forpligtelse i
medfør af stk. 1 og 2, fastlægge mindstekrav til indholdet i
standardtilbud, hvilke specifikke oplysninger der skal indgå i
standardtilbud,
hvor detaljerede standardtilbud skal være, og hvordan standardtilbud skal
offentliggøres.
Gennemsigtighed i forbindelse med samtrafik
§ 51 d.
Ved
forpligtelse vedrørende gennemsigtighed i forbindelse med samtrafik, jf.
§ 51, stk. 3, nr. 3, forstås, at parter skal offentliggøre bestemte
oplysninger som f.eks. regnskabsoplysninger, tekniske specifikationer,
netkarakteristika, betingelser og vilkår for levering og anvendelse samt
priser.
Stk. 2.
Ved
forpligtelse vedrørende gennemsigtighed i forbindelse med nye
samtrafikprodukter, jf. § 51, stk. 3, nr. 6, forstås, at parter
skal
offentliggøre bestemte oplysninger om kommende nye samtrafikprodukter og
kommende ændringer i eksisterende udbud heraf
.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsen kan, i tilknytning til at en part pålægges en forpligtelse, som
nævnt i stk. 1 og 2, fastlægge, hvor detaljerede oplysningerne skal
være,
og hvordan de skal offentliggøres.
Regnskabsmæssig opsplitning
§ 51 e.
Ved
forpligtelse vedrørende regnskabsmæssig opsplitning, jf. § 51,
stk. 3, nr. 4, forstås, at parter skal opstille særskilte regnskaber for
bestemte aktiviteter i forbindelse med samtrafik.
Stk. 2.
Parter, der
er pålagt forpligtelser i medfør af § 51, stk. 3, nr. 4, skal med
sigte på at kunne fremlægge dokumentation for overholdelse heraf, opstille
kontraktmæssige samtrafikgrænseflader mellem afdelinger, datterselskaber og
lignende. Kontraktmæssige samtrafikgrænseflader skal omfatte vilkår, priser,
tekniske forhold m.v. og skal, for så vidt angår nye produkter, opstilles
senest samtidig med markedsintroduktionen af disse.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsen kan fastsætte nærmere regler for indholdet af den i stk. 1
nævnte forpligtelse.
Priskontrol
§ 51 f.
Ved
forpligtelse vedrørende priskontrol, jf. § 51, stk. 3, nr. 5,
forstås, at parter skal opfylde krav om omkostningsrelaterede priser i
forbindelse med udbud af bestemte former for samtrafik.
Stk. 2.
Forpligtelse som nævnt i stk. 1 kan pålægges, såfremt en markedsanalyse
viser, at en udbyder som følge af utilstrækkelig konkurrence vil kunne
opretholde sine priser på et unaturligt højt niveau eller iværksætte eller
opretholde en prisklemme til skade for slutbrugerne, eller såfremt en part er
omfattet af en afgørelse efter § 44.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsen skal ved opstilling af krav, jf. stk. 1, tage hensyn til
partens investeringer og lade parten få en rimelig forrentning af den
relevante
investerede kapital under hensyn til de risici, der er forbundet hermed.
Stk. 4.
Når IT- og
Telestyrelsen
pålægger en
forpligtelse som nævnt i stk. 1, skal IT- og Telestyrelsen sikre, at
alle
mekanismer til omkostningsdækning eller metoder, der kan anvendes til
fastlæggelse af priser, sigter mod at fremme effektiviteten og skabe holdbar
konkurrence og øgede fordele for forbrugerne. I den forbindelse kan IT- og
Telestyrelsen også tage hensyn til de priser, der kan opnås på tilsvarende
markeder med konkurrence.
Stk. 5.
IT- og
Telestyrelsen vælger på baggrund af hensynene nævnt i stk. 4, hvilken
prisfastsættelsesmetode der skal finde anvendelse på samtrafikprodukter
omfattet af § 40, når parter pålægges en forpligtelse som nævnt i
stk. 1. Følgende prisfastsættelsesmetoder kan finde anvendelse:
1)
Modificerede
historiske omkostningers metode.
2)
Bedste praksis-metoderne.
3)
Slutbrugerprisen
korrigeret for sparede omkostninger.
4)
Langsigtede
gennemsnitlige differensomkostningers metode (LRAIC-metoden).
Stk. 6.
Anvendelse
af den i stk. 5, nr. 4, anførte prisfastsættelsesmetode forudsætter, at
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har fastsat regler om
anvendelsen i medfør af stk. 10.
Stk. 7.
Ved
anvendelse af den i stk. 5, nr. 1, nævnte prisfastsættelsesmetode kan
den
samlede pris for et samtrafikprodukt maksimalt udgøre summen af følgende
beløb:
1)
De ekstra
driftsomkostninger ved at gennemføre samtrafikken.
2)
En forholdsmæssig
andel af afskrivninger og forrentning af de nye investeringer, der er
nødvendige for at gennemføre samtrafikken.
3)
En forholdsmæssig
andel af afskrivninger og forrentning af de øvrige investeringer på den del
af
nettet, der anvendes til at gennemføre samtrafikken.
4)
En forholdsmæssig
andel af de driftsomkostninger, der er snævert forbundet med frembringelsen
af
samtrafikproduktet. Andelen af de driftsomkostninger, hvoraf en
forholdsmæssig
andel
kan indgå i samtrafikprisen,
fastsættes med udgangspunkt i markedsandelen på det relevante marked.
5)
En rimelig
fortjeneste.
Stk. 8.
Ved
anvendelse af de i stk. 5, nr. 2, nævnte prisfastsættelsesmetoder kan
den
samlede pris for et samtrafikprodukt nedsættes,
1)
således at prisen
maksimalt udgør prisen for et tilsvarende samtrafikprodukt i en tilsvarende
dansk eller udenlandsk aftale om samtrafik (en sammenligning med korrektion
for
dokumenterede, væsentlige produkt- eller landerelaterede forskelle), eller
2)
således at prisen
maksimalt udgør prisen for tilsvarende samtrafikprodukter i tre tilsvarende
danske eller udenlandske aftaler om samtrafik (en sammenligning med
korrektion
for dokumenterede, væsentlige produktrelaterede forskelle).
Stk. 9.
Ved
anvendelse af den i stk. 5, nr. 3, nævnte prisfastsættelsesmetode kan
den
samlede pris for et samtrafikprodukt maksimalt udgøre slutbrugerprisen, som
denne fremgår af listepriser for abonnementer, samtalepriser m.v., fratrukket
sparede omkostninger.
Stk. 10.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler om, på hvilke
samtrafikprodukter samt på hvilke relevante markeder den i stk. 5, nr.
4,
nævnte prisfastsættelsesmetode kan finde anvendelse.
Stk. 11.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter nærmere regler om IT- og
Telestyrelsens fastsættelse og beregning af samtrafikpriser efter den i
stk. 5, nr. 4, nævnte prisfastsættelsesmetode.
Omkostningsregnskab
§ 51 g.
Hvis
en part i medfør af § 51, stk. 3, nr. 5, er pålagt en forpligtelse
til priskontrol, kan IT- og Telestyrelsen pålægge parten forpligtelse til at
anvende et omkostningsregnskabssystem til støtte for priskontrollen. IT- og
Telestyrelsen kan i tilknytning til, at en part pålægges en forpligtelse til
at
anvende et omkostningsregnskabssystem, stille krav om, at der stilles en
beskrivelse af omkostningsregnskabssystemet, der som minimum viser de
hovedkategorier, omkostningerne er samlet i, og de regler, som omkostningerne
er fordelt efter, til rådighed for offentligheden.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsen kontrollerer, at omkostningsregnskabet er udfærdiget efter det
pågældende omkostningsregnskabssystem. En gang om året offentliggør IT- og
Telestyrelsen en overensstemmelseserklæring.
Kapitel 15
Aftaler med sigte på at muliggøre
nummerportabilitet og fast operatørvalg
§ 56.
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal imødekomme
alle anmodninger fra andre udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester om indgåelse af aftaler om afgivelse af abonnentnumre med sigte på
at muliggøre nummerportabilitet, som en slutbruger har anmodet om, jf. dog
tidsfrister fastsat i medfør af § 36, stk. 3.
Stk. 2.
Udbydere af
elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, der har en stærk
markedsposition
på markedet for udbud af tilslutning til offentlige telefonnet på et fast
sted
eller markedet for udbud af tilslutning til offentlige mobilnet, jf.
§ 84 d,
skal afgive abonnentnumre til andre udbydere af elektroniske
kommunikationsnet
og -tjenester eller modtage abonnentnumre fra sådanne udbydere med sigte på
at
muliggøre nummerportabilitet mellem fastnet og mobilnet i samme omfang, som
udbyderen med den stærke markedsposition tilbyder egne slutbrugere
nummerportabilitet mellem egne fastnet og egne mobilnet. Dette gælder uanset
tidsfrist, fastsat i medfør af § 36, stk. 3.
Stk. 3.
Udbydere
som nævnt i stk. 1 og 2 skal sikre, at andre udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester har adgang til via en database at få
oplyst,
hvilken udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester et
abonnentnummer er afgivet til, med sigte på korrekt dirigering af opkald til
porterede abonnentnumre.
Stk. 4.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om, at
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester som nævnt i
stk. 3 skal overlade administrationen af oplysninger om porterede
abonnentnumre til en fælles database etableret og drevet af en eller flere
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester eller af
tredjemand.
Stk. 5.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan i forbindelse med regler fastsat i
medfør af stk. 4 fastsætte nærmere regler om, at de vilkår og priser for
at varetage administrationen af porterede numre, som anvendes af den eller de
udbydere, der i medfør af regler fastsat efter stk. 4 har fået
overdraget
ansvaret for etablering og drift af en fælles database, skal være
omkostningsbaserede, objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende.
Stk. 6.
Regler
fastsat i medfør af stk. 5 gælder tilsvarende for eventuel tredjemand,
som
på vegne af en eller flere udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, forestår driften af en database som nævnt i stk. 3 og 4.
§ 57.
Udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal via opslag i
databaser som nævnt i § 56, stk. 3, sikre korrekt dirigering af
opkald til abonnentnumre, der er omfattet af nummerportabilitet, jf. dog
stk. 3.
Stk. 2.
Korrekt
dirigering omfatter aflevering af opkaldet til den udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester, som abonnentnummeret er afgivet til, jf.
§ 56, stk. 1 og 2, i det omfang den forpligtede udbyder udbyder
slutbrugerprodukter, hvori der indgår opkald til ikkeporterede abonnentnumre
af
den pågældende type.
Stk. 3.
Udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester er forpligtet til at
videredirigere opkald fra udenlandske net til abonnentnumre, som af denne
udbyder er afgivet til andre udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, jf. § 56, stk. 1 og 2.
Stk. 4.
Uanset
stk. 1 kan ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætte
nærmere regler om, at en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester er forpligtet til at videredirigere opkald fra abonnentnumre inden
for den samlede danske nummerplan til abonnentnumre, som af denne udbyder er
afgivet til andre udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester,
jf. § 56, stk. 1 og 2. Såfremt regler herom fastsættes, bortfalder
forpligtelsen i stk. 1 i forhold til den pågældende udbyders
abonnentnumre.
Stk. 5.
IT- og
Telestyrelsen kan på grundlag af stk. 1-3 eller regler fastsat i medfør
af
stk. 4 fastsætte nærmere regler om, hvordan og på hvilke vilkår
portering
af numre og dirigering og videredirigering af opkald mellem udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester skal afvikles, herunder
regler
for, hvordan portering, dirigering og videredirigering skal ske, når et
nummer
af slutbrugeren medtages ved flere efterfølgende skift mellem udbydere af
offentlige elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, og eventuelle
supplerende krav til indholdet af aftaler om samtrafik med sigte herpå.
§ 58.
Udbydere
af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester, som afgiver numre med
sigte
på at muliggøre nummerportabilitet, jf. § 56, kan af andre udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester maksimalt kræve en betaling
herfor, der dækker engangsomkostningerne forbundet med afgivelse af numre
beregnet efter prisfastsættelsesmetoden i § 51 f, stk. 5, nr. 1,
samt
løbende betaling af nummerafgiften.
Stk. 2.
Udbydere
som nævnt i stk. 1 er endvidere forpligtede til efter anmodning fra
andre
udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester at indgå aftaler
om
afgivelse af numre som nævnt i § 56 på objektive, gennemsigtige og
ikkediskriminerende vilkår.
Stk. 3.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om, at
omkostningerne ved at opgradere teleinfrastruktur m.v., således at det bliver
muligt at gennemføre fast operatørvalg og nummerportabilitet, skal afholdes
af
den enkelte udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester.
Stk. 4.
Ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling kan fastsætte nærmere regler om den
betaling og de vilkår, som udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester kan fastsætte for andre udbydere af elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester i forbindelse med disses opslag i databaser som nævnt i
§ 56, stk. 3, og § 57 med henblik på at sikre korrekt
dirigering
af opkald til numre, der er omfattet af nummerportabilitet.
Stk. 5.
Regler
fastsat i medfør af stk. 4 gælder tilsvarende for eventuel tredjemand,
som
på vegne af en eller flere udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester forestår driften af databaser som nævnt i § 56, stk. 3.
Kapitel 18
Tilsyn, mægling og fastsættelse af vilkår og
priser for samtrafik m.v.
Rimelige anmodninger om samtrafik m.v.
§ 65.
IT- og Telestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt der i konkrete tilfælde
foreligger en rimelig anmodning om indgåelse eller ændring af en aftale om
samtrafik, eller hvorvidt der er tale om en anmodning, som en part omfattet
af
§§ 42 eller 44 vil være berettiget til at afvise. Afvisning kan alene
ske
med henvisning til,
1)
at anmodningen er
fremsat af en part, der ikke har adgang til at påberåbe sig §§ 42 eller
44,
2)
at anmodningen
vedrører et samtrafikprodukt eller en samtrafikadgang, som den, anmodningen
rettes mod, ikke er pålagt at give adgang til, eller
3)
at der, jf. regler
fastsat i medfør af § 50, foreligger væsentlige hensyn, der kan begrunde
en afvisning.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsens afgørelser efter stk. 1 træffes hurtigst muligt og så
vidt
muligt senest 4 måneder efter, at en part har indbragt sagen for IT- og
Telestyrelsen.
Stk. 3.
Såfremt en
part omfattet af §§ 42 eller 44 ikke senest 1 måned efter, at anmodning
herom er fremsat af IT- og Telestyrelsen, har fremlagt tilstrækkelig
dokumentation for, at der er grundlag for at afvise en anmodning som nævnt i
stk. 1 med henvisning til regler fastsat i medfør af § 50, er IT-
og
Telestyrelsen berettiget til at træffe afgørelse i sagen på det foreliggende
grundlag.
Stk. 4.
IT- og
Telestyrelsen kan i forbindelse med en afgørelse efter stk. 1 om,
hvorvidt
der foreligger en rimelig anmodning, der skal imødekommes,
1)
udstede påbud til den
samtrafikforpligtede part om, at forhandlinger om samtrafik skal indledes,
jf.
§§ 42 eller 44,
2)
i situationer, hvor
der er tale om en anmodning, der omhandler samtrafikprodukter i et
standardtilbud, der er offentliggjort af den samtrafikforpligtede part, eller
samtrafikprodukter i en gældende aftale om samtrafik indgået af den
samtrafikforpligtede part påbyde denne at give adgang til umiddelbar
indgåelse
af en aftale om samtrafik på standardvilkår og til standardpriser eller på de
vilkår og til de priser, der fremgår af en gældende aftale om samtrafik, samt
påbyde igangsætning af samtrafikken, og
3)
i situationer, hvor
der er tale om en anmodning, der omhandler andre samtrafikprodukter end de i
nr. 2 nævnte, og hvor der er enighed om samtrafikprodukterne og den konkrete
afvikling af samtrafikken, men uenighed om tilknyttede vilkår eller priser,
påbyde den samtrafikforpligtede part at give adgang til umiddelbar
igangsætning
af samtrafikken under anvendelse af foreløbige vilkår og priser fastsat af
IT-
og Telestyrelsen.
Stk. 5.
IT- og
Telestyrelsen kan i stedet for at træffe en afgørelse efter stk. 1 eller
i
stedet for at iværksætte mægling i medfør af §§ 67 eller 69 henvise
spørgsmålet om, hvorvidt der i konkrete tilfælde foreligger en rimelig
anmodning om samtrafik, til behandling ved brug af andre hensigtsmæssige
løsningsmekanismer til bilæggelse af tvisten. IT- og Telestyrelsens
henvisning
af sådanne spørgsmål til løsning ved andre mekanismer forudsætter forudgående
samtykke fra sagens parter. Har spørgsmålet ikke fundet en løsning 4 måneder
efter henvisningen til afklaring ved andre hensigtsmæssige
løsningsmekanismer,
træffer IT- og Telestyrelsen af egen drift eller efter anmodning fra en part
afgørelse i sagen hurtigst muligt og inden 4 måneder efter tidspunktet for
anmodningen.
§ 66.
IT- og Telestyrelsen træffer afgørelse om, hvorvidt en part omfattet af
§§ 42 eller 44 er berettiget til at afbryde udveksling af samtrafik, og
træffer afgørelse, hvor afbrydelse er foretaget uden forudgående forelæggelse
for IT- og Telestyrelsen.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsens afgørelse efter stk. 1 træffes så vidt muligt senest 1
måned efter, at sagen er forelagt IT- og Telestyrelsen. Dog træffes
afgørelser
vedrørende afbrydelse af igangværende udveksling af samtrafik uden
forudgående
forelæggelse for IT- og Telestyrelsen så vidt muligt senest 14 dage efter, at
sagen er forelagt IT- og Telestyrelsen.
Stk. 3.
I en
afgørelse efter stk. 1 om, at afbrydelse af udvekslingen af samtrafik
ikke
var eller vil være berettiget, kan indgå et
påbud om, at udvekslingen af samtrafik skal fortsættes eller genoptages.
Mægling
§ 67.
Hvis IT- og Telestyrelsen finder, at spørgsmålet om, hvorvidt der foreligger
en
rimelig anmodning om samtrafik, skal behandles ved mægling, optager IT- og
Telestyrelsen straks forhandlinger med parterne med henblik på igangsættelse
af
mæglingen.
Stk. 2.
Uanset
bestemmelsen i stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller ændre en
aftale om samtrafik med en part omfattet af §§ 42 eller 44 om
samtrafikprodukter omfattet af et standardtilbud offentliggjort af den
samtrafikforpligtede part eller omfattet af en gældende aftale om samtrafik
indgået af denne, umiddelbart anmode om indgåelse eller ændring af en aftale
herom
og anmode IT- og Telestyrelsen om at træffe afgørelse svarende til den i
§ 65, stk. 4, nr. 2, nævnte.
Stk. 3.
Uanset
bestemmelsen i stk. 1 kan en part, der ønsker at indgå eller ændre en
aftale om samtrafik med en part, der er omfattet af §§ 42 eller 44, om
et
samtrafikprodukt, der i vidt omfang svarer til et samtrafikprodukt, der er
omfattet af et standardtilbud offentliggjort af den samtrafikforpligtede part
eller omfattet af en gældende
aftale
om samtrafik indgået af denne, anmode om, at der samtidig med, at mæglingen
påbegyndes, træffes afgørelse svarende til den i § 65, stk. 4, nr.
3,
nævnte.
§ 69.
Såfremt
der ikke inden 4 måneder fra det tidspunkt, hvor mægling er påbegyndt, er
indgået en aftale om samtrafik mellem parterne eller opnået enighed om, at en
aftale om samtrafik ikke kan indgås, kan IT- og Telestyrelsen af egen drift,
eller hvis en eller flere af parterne anmoder IT- og Telestyrelsen herom,
træffe afgørelse om fastsættelse af vilkår og priser for den omhandlede
samtrafik og om igangsætning af denne.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsen kan på ethvert tidspunkt afslutte et mæglingsforløb, såfremt
IT-
og Telestyrelsen skønner, at mæglingsforløbet ikke kan føre til, at parterne
indgår en aftale om samtrafik.
§ 70.
IT- og Telestyrelsens afgørelse efter § 69, stk. 1, træffes senest
4
måneder efter, at mæglingen er afsluttet.
Stk. 2.
Afgørelser
som nævnt § 69, stk. 1, træffes på grundlag af reglerne i denne lov
samt regler fastsat i medfør heraf om de forpligtelser, der påhviler parter
omfattet af §§ 42 eller 44, herunder eventuelle forpligtelser med hensyn
til anvendelse af priskontrol, jf. § 51, stk. 3, nr. 5.
Stk. 3.
Hvis en
part omfattet af §§ 42 eller 44 ikke 14 dage før det i stk. 1
nævnte
tidspunkt efter anmodning fra IT- og Telestyrelsen som et led i
mæglingsforløbet har fremlagt tilstrækkelig dokumentation til, at IT- og
Telestyrelsen kan træffe en endelig afgørelse som nævnt i stk. 2, kan
IT-
og Telestyrelsen træffe en foreløbig afgørelse. Den foreløbige afgørelse har
virkning, indtil endelig afgørelse træffes af IT- og Telestyrelsen efter
stk. 1, jf. også § 78, stk. 1.
Stk. 4.
De i
stk. 3 nævnte foreløbige afgørelser omfatter en foreløbig fastsættelse
af
vilkår og priser for samtrafik som nævnt i stk. 2. Den foreløbige
afgørelse kan iværksættes på det foreliggende dokumentationsgrundlag. I det
omfang dokumentationen fra den samtrafikforpligtede part er ufuldstændig, kan
IT- og Telestyrelsen fastsætte vilkår og priser skønsmæssigt. Den
skønsmæssige
fastsættelse af vilkår og priser skal tage udgangspunkt i en eventuel
fremlagt
ufuldstændig dokumentation og i øvrig dokumentation, som IT- og Telestyrelsen
er i besiddelse af.
Stk. 5.
Afgørelser
som nævnt i stk. 1 og 3 har virkning fra tidspunktet for indgivelse af
anmodning om mægling.
§ 71.
(Ophævet)
Tilsyn og dokumentation
§ 72.
IT-
og Telestyrelsen kontrollerer, at standardtilbud udfærdiget i medfør af
§ 51 c er i overensstemmelse med de forpligtelser, som en part er
pålagt i medfør af denne lovs afsnit IV samt regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 2.
Samtidig
med offentliggørelse af standardtilbud indsendes standardtilbuddene og
dokumentation for overholdelse af forpligtelser pålagt i medfør af §§ 51
og 76 a til IT- og Telestyrelsen.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsen kan træffe foreløbig afgørelse med henblik på at sikre
overholdelse af stk. 1, såfremt den part, som er forpligtet til at
udarbejde og indsende standardtilbud med tilhørende dokumentation, jf.
stk. 2, ikke senest 1 måned efter, at anmodning herom er fremsat af IT-
og
Telestyrelsen, har fremlagt tilstrækkelig supplerende dokumentation. Den
foreløbige afgørelse har virkning, indtil endelig afgørelse træffes af IT- og
Telestyrelsen efter § 78, stk. 1, og indtil afgørelsen er udmøntet
af
den udbyder, der skal udarbejde standardtilbud, jf. § 73, stk. 2.
Stk. 4.
Den i
stk. 3 nævnte foreløbige afgørelse vil bestå i fastsættelse af et
midlertidigt standardtilbud. Den foreløbige afgørelse iværksættes på det
foreliggende dokumentationsgrundlag. I det omfang dokumentationen fra den
samtrafikforpligtede part er ufuldstændig, kan IT- og Telestyrelsen fastsætte
vilkår og priser skønsmæssigt. Den skønsmæssige fastsættelse af vilkår og
priser skal tage udgangspunkt i en eventuelt fremlagt ufuldstændig
dokumentation og i øvrig dokumentation, som IT- og Telestyrelsen måtte være i
besiddelse af.
§ 73.
Resultatet
af IT- og Telestyrelsens kontrol, jf. § 72, stk. 1, meddeles den
part, der har udarbejdet standardtilbud. IT- og Telestyrelsen kan som led
heri
påbyde ændringer af vilkår og priser i standardtilbud, der strider mod
forpligtelser, som en part er pålagt i medfør af denne lovs afsnit IV samt
regler fastsat i medfør heraf, eller som udgør en overtrædelse af
konkurrenceloven, jf. Konkurrencerådets udtalelse efter § 79.
Stk. 2.
Når endelig
afgørelse er truffet efter stk. 1, skal den part, der har udarbejdet
standardtilbud, senest en måned efter, at afgørelsen er truffet, udmønte
denne
i et opdateret standardtilbud.
§ 74.
Parter, som er pålagt at give adgang til samtrafik på ikkediskriminerende
vilkår, jf. § 51, stk. 3, nr. 2, eller på gennemsigtige vilkår, jf.
§ 51, stk. 3, nr. 3, skal efter anmodning fra IT- og Telestyrelsen
dokumentere overholdelse af disse forpligtelser ved at stille
regnskabsoplysninger, herunder oplysninger om indtægter modtaget fra
tredjemand,
til rådighed for IT- og Telestyrelsen.
Stk. 2.
Under
respekt af offentlighedslovens regler om undtagelse fra aktindsigt kan IT- og
Telestyrelsen offentliggøre oplysninger med henblik på fremme af et åbent og
konkurrencebaseret marked.
Stk. 3.
Dokumentation som nævnt i stk. 1 skal fremlægges for IT- og
Telestyrelsen
umiddelbart efter IT- og Telestyrelsens anmodning herom.
§ 76.
IT- og Telestyrelsen kan behandle sager om overholdelse af denne lovs afsnit
IV
og regler udstedt i medfør heraf af egen drift eller på baggrund af en klage.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsen fører tilsyn med og træffer afgørelse i sager om udbydere af
elektroniske kommunikationsnet eller -tjenesters, tredjemænds som nævnt i
§ 56, stk. 6, og § 58, stk. 5, og ejere af elektroniske
kommunikationsnets overholdelse af
1)
§ 41,
stk. 2, § 56, stk. 1-3, § 57, stk. 1 og 3,
§ 58,
stk. 1 og 2, § 64, § 72, stk. 2, § 74, stk. 1
og
3, § 76 a, § 82, stk. 1 og 2, og
2)
regler udstedt med
hjemmel i § 50, § 56, stk. 4 og 5, § 57, stk. 4 og
5,
§ 58, stk. 3 og 4, og § 82, stk. 3.
Stk. 3.
I en
afgørelse efter stk. 2 kan indgå påbud om overholdelse af de i
stk. 2
nævnte bestemmelser.
Stk. 4.
IT- og
Telestyrelsens afgørelser efter denne lov og regler fastsat i medfør heraf
skal
være objektive, transparente, forholdsmæssige og ikkediskriminerende.
§ 76 a.
IT- og Telestyrelsen kan i særlige tilfælde og efter forudgående drøftelse
med
og samtykke fra Europa-Kommissionen pålægge udbydere med en stærk
markedsposition andre forpligtelser end de i § 51 nævnte.
Forhåndsbesked
§ 77.
Uanset
bestemmelserne i §§ 59, 65 og 67 kan parter omfattet af denne lovs
afsnit
IV til enhver tid anmode IT- og Telestyrelsen om en udtalelse om
fortolkningen
af reglerne i denne lovs afsnit IV og regler fastsat i medfør heraf.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsens udtalelse som nævnt i stk. 1 afgives så vidt muligt
senest
1 måned efter, at IT- og Telestyrelsen har modtaget anmodningen.
Stk. 3.
IT- og
Telestyrelsens udtalelse udgør en forhåndsbesked om IT- og Telestyrelsens
juridiske
fortolkning af de omhandlede bestemmelser, herunder om fortolkningen af disse
sammenholdt med den eller de af den pågældende part forelagte faktuelle
problemstillinger.
Stk. 4.
IT- og
Telestyrelsen kan afvise at afgive en udtalelse som nævnt i stk. 1-3 i
situationer, hvor det ikke er muligt at adskille regelanvendelsen fra en
partstvist, hvor anvendelsen af den omhandlede bestemmelse kan være relevant.
Opfølgning på foreløbige afgørelser
§ 78.
Når IT- og Telestyrelsen har truffet foreløbig afgørelse efter § 70,
stk. 3, eller § 72, stk. 3, skal IT- og Telestyrelsen senest 1
måned efter, at tilstrækkelig dokumentation foreligger, træffe endelig
afgørelse i sagen.
Stk. 2.
Når endelig
afgørelse er truffet, skal der ske efterregulering af priserne, således at
parterne stilles, som om den endelige afgørelse havde haft virkning fra det
tidspunkt, hvor den foreløbige afgørelse efter § 70, stk. 3, eller
§ 72, stk. 3, blev truffet. I en afgørelse efter 1. pkt. kan indgå
et
påbud om overholdelse af gældende regler og om gennemførelse af
efterregulering
med sigte herpå.
Stk. 3.
Stk. 2
finder tilsvarende anvendelse, i det omfang aftaler om samtrafik er baseret
på
et foreløbigt
standardtilbud og der
i aftalen henvises hertil.
Stk. 4.
Foreløbige
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Bindende udtalelser fra Konkurrencerådet i
samtrafiksager
§ 79.
I
forbindelse med IT- og Telestyrelsens tilsyn med standardtilbud og
regnskabsmæssige tilsyn og IT- og Telestyrelsens fastsættelse af vilkår og
priser for samtrafik efter § 69 indhenter IT- og Telestyrelsen en
udtalelse fra Konkurrencerådet om, hvorvidt vilkår, der indgår i de
pågældende
standardtilbud eller i den pågældende vilkårsfastsættelse, udgør en
overtrædelse af konkurrencelovgivningen.
Stk. 2.
I
forbindelse med IT- og Telestyrelsens regnskabsmæssige tilsyn, jf.
stk. 1,
indhenter IT- og Telestyrelsen en udtalelse fra Konkurrencerådet om, hvorvidt
der foreligger konkurrenceforvridende krydssubsidiering i strid med
konkurrencelovgivningen.
Stk. 3.
Konkurrencerådet
afgiver udtalelse som nævnt i stk. 1 og 2 senest 1 måned efter anmodning
herom. Udtalelsen er bindende for IT- og Telestyrelsen.
Stk. 4.
Udtalelser
som nævnt i stk. 1 indhentes i forbindelse med IT- og Telestyrelsens
afgørelser efter § 69, stk. 1, og § 73, stk. 1.
Stk. 5.
Udtalelser
som nævnt i stk. 2 indhentes i forbindelse med IT- og Telestyrelsens
tilsyn efter §§ 51 e og 82.
Undtagelser fra offentlighedsloven
§ 80.
Reglerne om aktindsigt i lov om offentlighed i forvaltningen gælder ikke i
forbindelse med mægling vedrørende aftaler om samtrafik, jf. §§ 67, 69
og
70, eller afgørelser eller fastsættelse af vilkår og priser for samtrafik,
jf.
§ 69, stk. 1, og § 70, stk. 1.
Kapitel 20 b
Markedsundersøgelser og forholdet til
konkurrencelovgivningen
§ 84 a.
IT- og Telestyrelsen gennemfører med regelmæssige mellemrum
markedsundersøgelser med henblik på at træffe afgørelse efter
§§ 21 a
og 21 b, § 35, stk. 2, § 51 og § 76 a.
§ 84 b.
Til brug for de i § 84 a nævnte markedsundersøgelser afgrænser IT-
og
Telestyrelsen relevante markeder tilpasset danske forhold under hensyntagen
til
1)
Europa-Kommissionens
henstilling om relevante produkt- og tjenestemarkeder og
2)
Europa-Kommissionens
retningslinjer for markedsanalyser og vurdering af stærk markedsposition.
Stk. 2.
IT- og
Telestyrelsen følger procedurer i overensstemmelse med regler fastsat i
medfør
af § 84 f, såfremt IT- og Telestyrelsen udpeger markeder, der
afviger
fra Europa-Kommissionens henstilling om relevante produkt- og
tjenestemarkeder.
§ 84 c.
IT- og Telestyrelsen analyserer de relevante markeder, der afgrænses efter
bestemmelserne i § 84 b, med henblik på at vurdere, hvorvidt der er
reel
konkurrence på disse markeder.
Stk. 2.
Markedsanalyserne som nævnt i stk. 1, afgrænsningen af markeder som
nævnt
i § 84 b og udpegning af virksomheder med stærk markedsposition som
nævnt i § 84 d foretages, hvor det er hensigtsmæssigt, i samarbejde
med Konkurrencestyrelsen.
Stk. 3.
Markedsanalyserne som nævnt i stk. 1 foretages sammen med
tilsynsmyndigheder i andre lande, når Europa-Kommissionen har udpeget et
transnationalt marked, med henblik på at foretage en koordineret vurdering
af,
hvorvidt der er reel konkurrence på dette transnationale marked.
§ 84 d.
Hvis en markedsanalyse efter § 84 c viser, at der ikke er reel
konkurrence på et relevant marked, skal IT- og Telestyrelsen udpege
virksomheder med en stærk markedsposition på det pågældende marked med
henblik
på at træffe afgørelse efter §§ 21 a og 21 b, § 35,
stk. 2, § 51 og § 76 a.
Stk. 2.
En
virksomhed anses for at have en stærk markedsposition, hvis den enten alene
eller i fællesskab med andre indtager, hvad der svarer til en dominerende
stilling. Det vil sige en økonomisk styrkeposition, der giver den magt til i
betragtelig grad at kunne handle uafhængigt af konkurrenter, kunder og
forbrugere.
Stk. 3.
Vurderingen
af, om to eller flere virksomheder indtager en kollektivt dominerende
stilling
på markedet, foretages i overensstemmelse med fællesskabsretten og under
hensyntagen til Europa-Kommissionens retningslinjer for markedsanalyser og
vurdering af stærk markedsposition samt bilag II til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/21/EF.
Stk. 4.
Når en
virksomhed har en stærk markedsposition på et bestemt marked, vil IT- og
Telestyrelsen også kunne udpege virksomheden til at have en stærk
markedsposition på et nært beslægtet marked, hvis forbindelserne mellem de to
markeder muliggør, at markedspositionen på det ene marked kan overføres til
det
andet marked og dermed yderligere styrke virksomhedens markedsposition.
Stk. 5.
Hvis en
markedsanalyse efter § 84 c viser, at der er reel konkurrence på et
relevant marked, skal IT- og Telestyrelsen ophæve alle i medfør af denne lov
individuelt pålagte forpligtelser for virksomheder på det pågældende marked.
§ 84 e.
IT- og Telestyrelsens iværksættelse af foranstaltninger i medfør af denne lov
hindrer ikke Konkurrencerådets muligheder for at foretage supplerende indgreb
efter konkurrencelovgivningen.