Herved bekendtgøres lov nr. 186 af 4. juni 1964 om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.
lovbekendtgørelse nr. 62 af 21. februar 1984, med de ændringer, der følger af
lov nr. 228 af 8. maj 1991.
Kapitel 3
Myndigheder
§ 4. Ekspropriationer, der omfattes af denne lov,
ledes af kommissarierne ved statens ekspropriationer. Kommissarierne
skal have juridisk embedseksamen. Trafikministeren bestemmer forretningernes
fordeling mellem dem.
§ 5. Trafikministeren nedsætter
ekspropriationskommissioner og fastsætter deres forretningsområde.
Kommissionerne behandler forslag om ekspropriation og fastsætter erstatning
for de ekspropriationer, som foretages.
§ 6. Hver ekspropriationskommission består af 5
medlemmer. Formanden er en af de i § 4 nævnte kommissarier ved statens
ekspropriationer. To medlemmer beskikkes for en 6-årig periode af
trafikministeren. To medlemmer beskikkes af vedkommende kommunalbestyrelse
for dennes funktionstid, hvis ekspropriationen vedrører ejendom i København
eller på Frederiksberg, og ellers af vedkommende amtsråd for dettes
funktionstid.
Stk. 2. Vedrører ekspropriationen ejendom uden for
København og Frederiksberg, tiltrædes ekspropriationskommissionen af to af
vedkommende kommunalbestyrelse for dettes funktionstid udpegede delegerede,
der har adgang til at udtale sig, men ikke har stemmeret.
Stk. 3. En ekspropriationskommission er
beslutningsdygtig, når formanden og mindst 2 andre medlemmer er til stede.
Står stemmerne lige ved en afstemning, er formandens stemme afgørende.
§ 7. Trafikministeren nedsætter en eller flere
taksationskommissioner til i overensstemmelse med § 19 at efterprøve
ekspropriationskommissioners erstatningsfastsættelser.
Stk. 2. En taksationskommission består af en af kongen
udnævnt formand, der skal have juridisk embedseksamen, samt 4 andre
medlemmer. To af medlemmerne beskikkes af vedkommende kommunalbestyrelse for
dennes funktionstid, hvis ekspropriationen vedrører ejendom i København eller
på Frederiksberg, og ellers af vedkommende amtsråd for dettes funktionstid. 2
medlemmer udtages af formanden for den enkelte sag blandt et af
trafikministeren udpeget antal personer.
Stk. 3. Vedkommende kommunalbestyrelse eller amtsråd
udpeger i forbindelse med beskikkelse af taktionskommissionsmedlemmer en
suppleant.
Stk. 4. En taksationskommision skal for at være
beslutningsdygtig være fuldtallig, medmindre der for kommissionens
kommunalvalgte medlemmer og disses suppleant foreligger inhabilitetsgrund som
i § 10, stk. 2, omhandlet.
§ 8. Til bistand for de i §§ 5 og 7 nævnte
kommissioner og til at foretage de af ekspropriationerne foranledigede
matrikulære berigtigelser m.v. beskikker trafikministeren en eller flere
ledende landinspektører.
§ 9. En ekspropriationskommission og
taksationskommission kan tilkalde særligt sagkyndige til at afgive
vejledende udtalelser til bedømmelse af spørgsmål vedrørende såvel
ekspropriationens gennemførelse som erstatningens størrelse.
§ 10. Ingen må som medlem, delegeret, ledende
landinspektør eller sagkyndig, jf. § 9, deltage i behandlingen af et
spørgsmål for en ekspropriationskommission eller taksationskommission, når
- 1) vedkommende er interesseret i udfaldet eller er repræsentant for en i
udfaldet interesseret,
- 2) vedkommende er beslægtet eller besvogret i op- eller nedstigende linje
eller i sidelinjen så nær som søskendebørn med en af de i nr. 1) nævnte
personer eller er sådanne personers ægtefælle, værge, adoptiv- eller
plejefader eller -moder, adoptiv- eller plejebarn,
- 3) der i øvrigt foreligger omstændigheder, som er egnede til at vække
tvivl om vedkommendes fuldstændige upartiskhed.
Stk. 2. Den interesse, som de af en kommune valgte
medlemmer af en ekspropriationskommission og taksationskommission samt
delegrede til en ekspropriationskommission har i kommunens anliggender,
medfører kun, at de skal fratræde ved vedkommende kommissions behandling af
erstatningsspørgsmål vedrørende ejendomme, der ejes af kommunen, eller hvori
kommunen har en væsentlig interesse.
Stk. 3. Ingen må deltage som medlem eller i henhold til
§ 9 tilkaldes som sagkyndig i en sag for en taksationskommission, når han har
medvirket ved spørgsmålets behandling for vedkommende
ekspropriationskommission.
Stk. 4. Den, for hvis vedkommende nogen af de i stk. 1,
nr. 1 og 2, nævnte inhabilitetsgrunde foreligger, skal snarest muligt give
kommissionens formand meddelelse herom.
Stk. 5. Spørgsmål om, hvorvidt der foreligger
inhabilitetsgrunde, bør så vidt muligt rejses inden forhandlingernes
begyndelse. Hvis de er rejst af en af parterne, kan de ikke afgøres, uden at
begge parter har haft adgang til at udtale sig derom.
Kapitel 4
Fremgangsmåden
§ 11. Anmodning om foretagelse af ekspropriation
fremsættes af anlægsmyndigheden over for trafikministeren.
§ 12. Når trafikministeren har henvist
ekspropriationsbegæringen til behandling ved en ekspropriationskommission og
anlægsmyndigheden har foretaget foreløbig afmærkning af anlægget, afholder
kommissionen en besigtigelsesforretning på stedet.
Stk. 2. Bekendtgørelse om tid og sted for afholdelse af
besigtigelsesforretningen skal med mindst 14 dages varsel indrykkes i
Statstidende og i et eller flere på egnen udkommende dagblade.
Oversigtsplaner for det påtænkte anlæg skal i mindst 14 dage før
besigtigelsesforretningens afholdelse ligge til eftersyn på det stedlige
kommunekontor eller et andet for offentligheden tilgængeligt sted, og
bekendtgørelsen skal indeholde oplysning herom.
Stk. 3. I det omfang de foreløbige planer gør det
muligt, drager kommissarius omsorg for, at ejere og brugere af de arealer,
der må antages at blive berørt af det påtænkte anlæg, eventuelt gennem
vedkommende kommunalbestyrelse, underrettes om forretningens afholdelse og
gøres bekendt med planernes fremlæggelse samt deres adgang til at give møde
under forretningen.
§ 13. Under besigtigelsesforretningen foretager
kommissionen en almindelig prøvelse af det foreliggende projekt.
Kommissionen kan herved bestemme, at ekspropriationen kun kan gennemføres,
såfremt der foretages sådanne ændringer i projektet, som kommissionen finder
nødvendige af hensyn til ejere, andre rettighedshavere, almene interesser
eller anlæggets hensigtsmæssige gennemførelse. Kommissionen tager særlig
stilling til, om der som led i ekspropriationen skal foretages afbrydelser,
omlægninger eller etableringer af vejforbindelser, af vandløb, af
adgangsforbindelser til ejendomme eller restarealer, af ledningsanlæg eller
lignende.
Stk. 2. Medfører projektet afståelse af arealer, der er
beliggende i landzone, og som er undergivet landbrugsmæssig udnyttelse, skal
anlægsmyndigheden til brug ved sagens forelæggelse for kommissionen indhente
en udtalelse fra Landbrugsministeriet, herunder om hensyn til jordkvalitet og
om gennemførelse af jordfordeling i forbindelse med projektet, og
kommissionen skal påse, at mulighederne for at begrænse ulemperne for de
berørte landbrugsejendomme tilgodeses, jf. herved bestemmelsen i § 15, stk.
5.
Stk. 3. Anlægsmyndigheden, andre interesserede
myndigheder, ejere eller brugere af og servitutberettigede med hensyn til
ejendomme, der direkte eller indirekte berøres af ekspropriationen, har
adgang til under besigtigelsesforretningen af fremkomme med bemærkninger til
projektet og herunder fremsætte forslag til dettes ændring.
§ 14. Når projekt for det påtænkte anlæg er vedtaget
af kommissionen og anlægsmyndigheden ønsker det således vedtagne projekt
fremmet, træffer trafikministeren beslutning om meddelelse af
ekspropriationsbemyndigelse, medmindre beslutning herom er truffet før
besigtigelsen.
Stk. 2. Anlægsmyndigheden udfærdiger med bistand af den
ledende landinspektør en plan vedrørende ekspropriationens gennemførelse med
fortegnelse over alle grundejere og brugere, der vil blive berørt af de for
anlæggets gennemførelse nødvendige ekspropriationer, og med oplysning om den
omtrentlige størrelse af de berørte arealer og en kort angivelse af de
ændringer i de bestående forhold, anlægget i øvrigt vil medføre for
ejendommene (arealfortegnelse med ekspropriationsplan).
§ 15. Ekspropriationskommissionen afholder derefter
en ekspropriationsforretning.
Stk. 2. Bekendtgørelse om forretningens afholdelse og
fremlæggelse af arealfortegnelse med ekspropriationsplan foretages i
overensstemmelse med § 12, stk. 2. Bekendtgørelsen tjener til underretning
for enhver, der som ejer, bruger, panthaver eller i en hvilken som helst
anden egenskab har en retlig interesse at varetage i anledning af
ekspropriationen.
Stk. 3. Til ekspropriationsforretningen indvarsles med
mindst 14 dage varsel ejere og bruger ifølge arealfortegnelsen skriftligt,
for så vidt fornødne oplysninger om adresse m.v. kan fremskaffes. Også andre,
der ifølge de foreliggende oplysninger skønnes at have retlig interesse i
sagens afgørelse, skal indvarsles efter denne regel, hvis det må antages at
være af betydning for varetagelsen af deres interesser. Indvarslingen skal
oplyse, hvor ekspropriationsplan er fremlagt, og ledsages af et eksemplar af
arealfortegnelsen.
Stk. 4. Efter at de fremmødte har haft lejlighed til at
udtale sig for kommissionen, træffer denne bestemmelse om, hvorledes
projektet og ekspropriationen nærmere skal gennemføres, herunder hvilke
arealer, bygninger med tilbehør samt rettigheder ekspropriationen skal
omfatte. I forbindelse hermed skal kommissionen så vidt muligt søge afskårne
arealer mageskiftet.
Stk. 5. Med henblik på at opnå en hensigtsmæssig
jordomlægning til nedbringelse af de ulemper, som anlægget eller
foranstaltningen medfører, kan ekspropriationskommissionen bestemme,
- 1) at arealer, der afskæres fra en ejendom, skal afstås, eller
- 2) at en ejendom, der skal afstå areal, som helt eller delvist vederlag
skal modtage et areal, hvis værdi for ejendommen efter kommissionens
vurdering ikke overstiger den erstatning, som skal udredes for
arealafståelsen.
Stk. 6. Hvis en taksationskommission eller en domstol
finder, at værdien af det areal, der er tillagt en ejendom i henhold til
bestemmelsen i stk. 5, er større end den erstatning, som skal udredes for
arealafståelsen, berøres ekspropriationskommissionens beslutning om
ekspropriation ikke heraf. Ejeren af den pågældende ejendom skal i intet
tilfælde for modtagelsen af det tillagte areal betale et vederlag, der
overstiger den erstatning, der endeligt fastsættes for den fra ejendommen
skete ekspropriation.
§ 16. Medfører afståelse af en del af en fast
ejendom, at den tilbageblivende del af ejendommen bliver så lille eller
således beskaffen, at den ikke hensigtsmæssigt kan bevares som selvstændig
ejendom eller udnyttes på rimelig måde, kan ejeren fordre, at hele ejendommen
overtages af anlægsmyndigheden.
Stk. 2. Hvis erstatningen for ejendommens
værdiforringelse må antages at komme til at stå i åbenbart misforhold til
restejendommens værdi, kan anlægsmyndigheden fordre hele ejendommen afstået.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 og 2 finder med de
fornødne lempelser anvendelse, når en del af en ejendom bliver afskåret, og
når der foretages ekspropriation i de i § 2 b) og c) omhandlede tilfælde.
§ 17. Når kommissionen over for hver enkelt fremmødt
har påvist, hvorledes anlægget til berøre hans ejendom eller rettighed, og
hvilket omfang afståelsen vil få, og endvidere har gjort ham bekendt med de
for kommissionen om sagen foreliggende oplysninger, herunder sagkyndiges
erklæringer, jf. § 9, har parterne adgang til over for kommissionen af
redegøre for de synspunkter, der efter deres formening bør have indflydelse
på erstatningens fastsættelse. Kommissionen fremsætter derefter
forslag til erstatningsbeløbets størrelse med angivelse af de
erstatningsposter, som det omfatter.
Stk. 2. Ønsker en part nærmere at overveje det
fremsatte forslag, eller giver en erstatningsberettiget ikke møde ved
forretningen, skal forslaget udfærdiges i skriftlig form og udleveres eller
tilsendes parterne.
Stk. 3. Godkendes forslaget ikke senest 14 dage eller
afgivelsen, eller afvises forslaget straks af en af parterne, afsiges der
kendelse om erstatningens fastsættelse.
Stk. 4. Kendelsen skal være ledsaget af grunde og
særligt angive kommissionens stilling til de af parterne påberåbte
omstændigheder. I kendelsen angives det afståedes værdi i handel og vandel
eller ved pålæggelse af rådighedsindskrænkninger den forringelse, der herved
sker af denne værdi. Såfremt der påføres ejeren eller andre berettigede andet
økonomisk tab, angives erstatningen herfor som en særlig post, så vidt muligt
med oplysning om, hvorledes den er beregnet.
Stk. 5. Udskrift af kendelsen tilsendes parterne ved
brev. Det skal indeholde oplysning om adgangen til at indbringe
erstatningsspørgsmålet for vedkommende taksationskommission og om fristen
herfor, jf. § 19.
Stk. 6. I øvrigt skal udskrift af forlig og kendelser
tilsendes enhver, der har retlig interesse deri og fremsætter begæring derom.
§ 18. En erstatningsfastsættelse kan, når ganske
særlige omstændigheder tilsiger det, ske på vilkår, der nærmere angives i
kendelsen, eller udsættes, dog ikke længere end til anlæggets fuldførelse.
Erstatning for arealafståelse skal altid fastsættes straks, såfremt ejeren
begærer det.
§ 19. Kendelse, hvorved erstatning gives eller
nægtes, kan indbringes til efterprøvelse for vedkommende
taksationskommission. Afsiges kendelsen i et møde, kan indbringelse ske
ved erklæring til protokollen. I øvrigt må skriftlig begæring herom være
kommissarius i hænde senest 4 uger efter, at udskrift af kendelsen er
tilsendt den pågældende. Når der er særlig grund dertil, kan trafikministeren
dog tillade, at en sag indbringes for taksationskommissionen, uanset at
begæringen er fremkommet efter udløbet af den nævnte frist.
Stk. 2. Til taksationsforretningen indvarsles parterne
skriftligt med mindst 14 dages varsel.
Stk. 3. Taksationskommissionen kan uanset de for denne
nedlagte påstande tage stilling til ethvert spørgsmål om erstatningen under
forudsætning af, at parterne har haft lejlighed til at fremkomme med deres
bemærkninger dertil.
Stk. 4. Taksationskommissionens afgørelse træffes ved
kendelse i overensstemmelse med de i § 17, stk. 4, anførte regler. Udskrift
af kendelsen tilsendes parterne og enhver, der har retlig interesse deri og
fremsætter begæring derom.
Stk. 5. Hvis en taksationskommission ændrer en
afgørelse om et spørgsmål, der er omfattet af bestemmelserne i § 16,
fastsætter taksationskommissionen umiddelbart erstatningen på det ændrede
grundlag.
§ 20. Rejses der krav om erstatning i anledning af et
ekspropriationsanlæg af nogen, der ikke er omfattet af ekspropriationen, kan
spørgsmålet efter den pågældendes begæring påkendes af vedkommende
ekspropriationskommission, hvis den anser sagen for egnet til behandling for
kommissionen. Optages sagen til realitetsbehandling, finder bestemmelserne i
§§ 17 og 19 anvendelse med fornødne lempelser.
§ 21. Rejses der efter ekspropriationens foretagelse
spørgsmål om i forbindelse med den nærmere gennemførelse af det vedtagne
projekt at foretage afvigelser fra dette, kan ekspropriationskommissionen
optage disse til behandling. Opstår der i øvrigt efter ekspropriationens
foretagelse spørgsmål om tilkendelse af erstatning, som ikke har været
behandlet af ekspropriationskommissionen, eller sker der til skade for en
erstatningsberettiget væsentlige ændringer i grundlaget for de tillagte
erstatningsbeløb, skal kommissarius, såfremt begæring herom fremkommer inden
eet år efter, at ekspropriationsanlægget er fuldendt, forelægge sagen til
prøvelse for kommissionen.
Stk. 2. Til de af bestemmelserne i stk. 1 foranledigede
kommissionsmøder indvarsles med mindst 14 dages varsel sagens parter samt de
personer og myndigheder, som kommissarius efter det tidligere passerede anser
for interesseret i det pågældende spørgsmål. Bestemmelserne i §§ 13, 15, stk.
4, 17 og 19 finder anvendelse med fornødne lempelser.
Kapitel 6
Forskellige bestemmelser
§ 25. Ved ekspropriation til erhvervelse af
ejendomsret bortfalder alle rettigheder til eller over det eksprorierede,
medmindre andet i det enkelte tilfælde bestemmes.
Stk. 2. I de § 2 b) nævnte tilfælde skal de ved
ekspropriation over en fast ejendom stiftede rettigheder respekteres af
indehavere af alle andre rettigheder over ejendommen, medmindre andet i det
enkelte tilfælde bestemmes.
§ 26. Søgsmål om ekspropriation efter denne lov
behandles i første instans ved landsret. Sagen anlægges ved den ret, under
hvilken vedkommende ejendom er beliggende.
Stk. 2. Sag om ekspropriationsaktens lovlighed skal
indbringes for domstolene inden 6 måneder efter, at
ekspropriationskommissionens bestemmelse om ekspropriation er truffet, jf. §
15, stk. 4. Sag om erstatningen skal indbringes for domstolene inden 6
måneder efter, at taksationskommissionens kendelse er afsendt, jf. § 19, stk.
4.
Stk. 3. Spørgsmål, der kan prøves af en
taksationskommission, kan ikke indbringes for domstolene, forinden
taksationskommissionens afgørelse foreligger.
§ 27. Ved ekspropriationskommissioner og
taksationskommissioner skal der føres forhandlingsprotokol.
Stk. 2. Trafikministeren kan i enkelte tilfælde fravige
de i denne lov fastsatte regler om bekendtgørelse af møder, offentliggørelse
af planer m.v., såfremt hensynet til statens sikkerhed kræver det.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte nærmere regler
om ekspropriationsmyndighedernes forretningsgang.
Stk. 4. Landbrugsministeren og justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved matrikulære og
tinglysningsmæssige berigtigelser, der foranlediges af ekspropriationer.
§ 28. Trafikministeren fastsætter regler om, i
hvilket omfang udgifterne ved ekspropriationssagers behandling skal afholdes
af anlægsmyndigheden.
§ 29. Når en erstatningsberettiget til varetagelse af
sine interesser under sagens behandling har afholdt nødvendige udgifter til
sagkyndig bistand, herunder til advokat, revisor m.v., kan vedkommende
kommission pålægge anlægsmyndigheden at udrede en passende godtgørelse
herfor.
§ 30. Dokumenter, udskrifter og attester m.v., der
udfærdiges i forbindelse med ekspropriationer efter denne lov, fritages for
stempel- og tinglysningsafgifter til det offentlige.