Lov om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt
til Faxe og Rødvig (* 1)
VI CHRISTIAN DEN NIENDE, af Guds Naade Konge til Danmark,
de Venders og Gothers, Hertug til Slesvig, Holsten, Stormarn, Ditmarsken,
Lauenborg og Oldenborg, Gjøre vitterligt: Rigsdagen har vedtaget og Vi ved
Vort Samtykke stadfæstet følgende Lov:
§ 1
Regjeringen bemyndiges til for et Tidsrum af 80 Aar at meddele Eneret til
Anlæg og Drift af
- 1) en Jernbane fra et Punkt paa den nordsjællandske Jernbane til Tuborg
Havn, saafremt saavel Banen som Havnen aabnes for den almindelige Færdsel,
- 2) en Jernbane fra Kjøge eller et Punkt paa den sydsjællandske Jernbane i
Nærheden af Kjøge til Faxe med en Sidebane over Storehedinge til Rødvig
Skulde der blive anlagt en Jernbane fra et Punkt paa den nordsjællandske
Jernbane til den østlige Del af Kjøbenhavn, kan Regjeringen tillade, at den
under Nr. 1 nævnte Jernbane kommer til at udgaa fra samme.
§ 2
Den, der erholder Koncession paa noget af de nævnte Anlæg, skal være
forpligtet til at forelægge Indenrigsministeren fuldstændige Planer til de
paagjældende Anlæg og underkaste sig dennes Bestemmelser om de paagjældende
Baners Retningslinie, Bygningsmaade, Forsyning med Driftsmateriel og Inventar
samt Driftsplan.
Indenrigsministeren fastsætter Vilkaarene for de i § 1 nævnte Baners
Tilslutning til det sjællandske Jernbaneselskabs Baner, saafremt mindelig
Overenskomst derom ej kan opnaas mellem dette Selskab og Koncessionshaveren.
§ 3
Samtlige Omkostninger ved Expropriationen til førnævnte Anlæg saavelsom
ved Statstilsynet under sammes Udførelse og Drift godtgjøres Statskassen af
Koncessionshaveren.
§ 4
Med Hensyn til de heromhandlede Anlæg skal Regjeringen kunne meddele de
samme almindelige Rettigheder og Begunstigelser med de dertil knyttede
Forpligtelser, som i Følge Kundgjørelsen af 5te Marts 1845 og den under samme
Dato afgivne allerhøieste Resolution ere tilstaaede eller paalagte det
sjællandske Jernbaneselskab med Hensyn til Anlæget af Jernbanen fra
Kjøbenhavn til Roskilde. For de Staten tilhørende Grundstykker, der indtages
til Anlægene, bliver der dog at erlægge fuldt Vederlag
Regjeringen kan derhos tillade, at Hoved- og Partialobligationer for Laan,
der med dens Samtykke optages til Dækning af Udgifterne ved Banernes Anlæg,
udfærdiges paa ustemplet Papir og transporteres uden Brug af stemplet Papir.
§ 5
Koncession Paa noget af de heromhandlede Anlæg kan ikke meddeles senere
end den 1 ste januar 1877 og kun paa Betingelse af, at Anlæget i alt
Væsentligt gjøres færdigt og aabnes for Benyttelse efter en fuldstændig
Driftsplan inden den 1 ste Oktober 1879.
§ 6
Der forbeholdes Staten Ret til, naar der er forløbet 25 Aar, efter at
vedkommende Bane er aabnet for den almindelige Færdsel, at overtage samme med
Tilbehør med de derpaa hvilende Forpligtelser enten mod kontant Indløsning af
de udstedte Aktier til en Pris lig Gjennemsnittet af disses Markedspris i de
sidste 3 Aar, som ere gaaede forud for den Dag, da Overdragelsen fordres,
eller - saafremt der til den Tid ikke maatte existere et særligt Aktieselskab
for den paagjældende Bane - mod Udredelsen af et Vederlag, der er ligt det
Tyvedobbelte af Gjennemsnittet af Anlægets Nettoudbytte i de 3 sidste Aar,
som ere gaaede forud for det Aar, i hvilket det forlanges overdraget til
Staten. Med Hensyn til det sidste Tilfælde bliver der i Koncessionen at
optage nærmere Bestemmelser dels om, hvorledes der skal sikkres Regjeringen
Adgang til at skaffe sig nøiagtig Oplysning om Udbyttet, dels om, hvorledes
Spørgsmaal angaaende Nettoudbyttets Beregning skulle finde deres Afgjørelse.
§ 7
Regjeringen bemyndiges til at give 4 pCt. Rentegaranti for de Aktier og
Obligationer, som det bevislig har været nødvendigt at udstede for at
tilveiebringe de nødvendige Midler til Anlæget af den under § 1 Nr. 2
ommeldte Jernbane samt til Dækning af den løbende Rente af Anlægskapitalen
indtil Banens Aabning, saafremt der stilles en Forstærkningsfond af ikke over
25 og ikke under 20 pCt. af den Kapital, hvorfor der skal garanteres,
Garantien kan dog ikke omfatte et større Beløb end 500,000 Kr. pr. Mil af
Banens Længde.
Gives en saadan Rentegaranti, træder denne i Kraft fra den Dag, da
Jernbanen i sin hele Længde er aabnet for Person- og Godsbefordring, og
Tilskud til Dækning af den garenterede 4 pCt. Rente finder Sted, naar
Nettoudbyttet af Driften - efter Fradrag af det Beløb, der henlægges til
Reservefonden - i noget Aar ikke kan dække 4 pCt. af den garanterede
Anlægssum. Dersom Nettoudbyttet af Driften i et eller flere Aar overstiger 4
pCt. aarlig af hin Kapital, anvendes det Overskydende forlods til at dække
Statskassen for mulige tidligere Tilskud i Anledning af Rentegarantien, der
ikke have kunnet afholdes af Forstærkningsfonden.
Forstærkningsfonden deponeres i Finantsministeriet med den Bestemmelse, at
Renter og Kapital, saavidt fornødent gjøres, skulle anvendes til Dækning af
Statskassens Tilskud i Anledning af Rentegarantien. Den forbliver deponeret,
indtil det aarlige Nettoudbytte af Banen - efter Fradrag af det Beløb, som
skal henlægges til Reservefonden - i 5 paa hinanden følgende Aar har udgjort
mindst 4 pCt af den garanterede Kapital.
Regnskabet over Anlæget approberes af Indenrigsministeren, som derefter
bestemmer saavel Garantisummens Størrelse som det Beløb i Aktier, der ved
Banens Erhvervelse af Staten vil være Gjenstand for Indløsning.
§ 8
Indenrigsministeren kan tillade, at den i Lov af 17de Marts 1856 ommeldte
Jernbane fra Faxe Kalkbrud til Faxe Strand sættes i Forbindelse med den i § 1
Nr. 2 nævnte Jernbane og gives den i dette Øiemed nødvendige Udvidelse, De i
denne Lovs §§ 2, 3 og 4 indeholdte Bestemmelser skulle ogsaa være anvendelige
med Hensyn til det heromhandlede Anlæg.
§ 9
Naar de i § 1 ommeldte Baner ere anlagte, kan Indenrigsministeren tillade,
at det sjællandske Jernbaneselskab overtager Driften af samme. Ligeledes kan
han tillade, at den i § 8 ommeldte Jernbane drives sammen med den i § 1 Nr. 2
nævnte Jernbane.
Hvorefter alle Vedkommende sig have at rette.
Givet paa Amalienborg, den 4de Mai 1875.
Under Vor Kongelige Haand og Segl.
Christian R.
(L. S.)
Tobiesen.