Vejledning om udarbejdelse af evakueringsplaner
for institutioner m.v.
Hermed sendes et eksemplar af Civilforsvarsstyrelsens vejledning om
udarbejdelse af evakueringsplaner for institutioner ( bilag 1 ) med
tilhørende skematisk eksempel på en evakueringsplan ( bilag 2 ).
En planlægning og forberedelse i fredstid af en eventuel evakuering anses
for nødvendig af hensyn til, at evakueringen kan gennemføres tilstrækkeligt
hurtigt.
Civilforsvarsstyrelsen henstiller derfor, at der på områder, hvor konkrete
institutionsevakueringsplaner endnu ikke foreligger, tages initiativ til
udarbejdelse af sådanne planer på grundlag af vejledningen.
Yderligere vejledning kan fås ved henvendelse til pågældende politimester
eller til Civilforsvarsstyrelsen.
Civilforsvarsstyrelsen vil herudover i begrænset omfang kunne bistå på
konsulentbasis ved udarbejdelse af planerne, f.eks. i form af deltagelse i
udvalgsarbejde eller lignende.
Politimesteren anmodes om - ved modtagelsen af planerne til orientering -
at være særlig opmærksom på, om planlagte udflytningslokaliteter eventuelt
kan være reserveret af andre myndigheder til totalforsvarsmæssige formål. Er
dette tilfældet, forelægges koordineringsspørgsmålet for vedkommende
CFregion.
Vejledningen medfører ikke udgiftskrævende foranstaltninger for
kommunernes og amtskommunernes vedkommende.
Civilforsvarsstyrelsens cirkulærskrivelse af 7. juli l951 vedrørende
planlægning af evakuering af institutioner m.v. ophæves.
O. Forsting
direktør
/ F. Trosbjerg
brigadechef
Bilag 1
VEJLEDNING OM
UDARBEJDELSE AF EVAKUERINGSPLANER
FOR INSTITUTIONER M.V.
1. Indledning
Efter civilforsvarslovens bestemmelser skal politimesteren (i
Storkøbenhavn politidirektøren) om nødvendigt varetage evakueringen af
befolkningen fra områder med forventede eller indtrufne krigshandlinger. Ved
større fredstidskatastrofer kan evakuering beordres af politimesteren, jf.
retsplejelovens § 108.
Med henblik herpå har hver enkelt politikreds i fredstid udarbejdet en
samlet evakueringsplan, hvis hovedindhold typisk vil være: Fastlæggelse af
evakueringens omfang, udpegning af indkvarteringsområder og evakueringsveje,
fastlæggelse af den politimæssige indsats i forbindelse med evakueringen,
etablering af opsamlingssteder, gennemførelse af evakueringstransporter m.v.
For visse institutioners vedkommende gælder, at institutionernes
virksomhed helt eller delvis skal opretholdes i en evakueringssituation.
Dette vil typisk stille særlige krav til udpegning og indretning af de
lokaliteter, der skal »genhuse« institutionerne, samt til
gennemførelse af en evakueringstransport til udflytningslokaliteterne.
Som eksempel herpå kan nævnes følgende områder:
- Sygehuse, plejehjem og lignende institutioner med indlagte patienter
- Arresthuse, fængsler og lignende institutioner, der kræver særlige
sikkerhedsforanstaltninger iagttaget
- Offentlige administrationskontorer, livsvigtige virksomheder og lignende
af tilsvarende samfundsvigtig betydning
Offentlig myndigheder, hvis myndighedsområde omfatter sådanne
institutioner (eller tilsvarende samfundsvigtig virksomhed, der skal
opretholdes), har ansvaret for, at den fornødne evakueringsplanlægning
gennemføres. Planerne, som bør udarbejdes i fredstid, indgår herefter i
politikredsenes samlede evakueringsplanlægning.
På ensartede områder vil en sådan planlægning formentlig mest
hensigtsmæssigt kunne gennemføres ved, at den pågældende offentlige myndighed
udsender en vejledning eller en standardplan, som giver de enkelte
institutioner mulighed for at udarbejde den konkrete plan.
Når de konkrete planer foreligger, skal de respektive politimestre
orienteres om planernes indhold.
2. Evakueringsplanens formål og hovedindhold
Formålet med institutionsevakueringsplanen er at skabe det fornødne
grundlag for, at en flytning af institutionen kan gennemføres som led i en
evakuering fra det område, hvor institutionen er beliggende. Det vil være
hensigtsmæssigt, hvis planen tillige kan anvendes, når der iøvrigt i fredstid
opstår behov for eller stilles krav om en flytning af institutionen eller en
rømning af lokaliteterne f.eks. i tilfælde af brand.
Planen bør have følgende hovedindhold:
- Organisation (Instrukser og alarmeringsoversigter m.v. for det
personale, der skal varetage evakueringen)
- Transport (opgørelse af køretøjsbehovet m.v.)
- Indkvartering (udpegning af egnede lokaliteter til
»genhusning«)
I det følgende er de nævnte hovedafsnit nærmere beskrevet.
3. Organisation
Planen må først og fremmest indeholde en generel instruks , der
indledningsvis angiver, hvem der kan beordre en evakuering af institutionen
iværksat. Beslutning herom træffes efter gældende bestemmelser af
politimesteren, og bør endvidere kunne træffes af institutionsmyndigheden.
Er der tale om en fredsmæssig anvendelse af evakueringsplanen i
forbindelse med institutionens flytning eller en rømning af lokaliteterne
f.eks. ved brand, bør endvidere institutionslederen kunne træffe beslutning
om en sådan udflytning.
Den generelle instruks må angive, hvilke personer, der skal alarmeres ved
evakueringens gennemførelse. Det personale ved institutionen, der skal
varetage ledelsen af evakueringen, må være udpeget på forhånd. Eventuelt
udpeget bedriftværnsleder og stedfortræder for denne bør indgå i ledelsen.
Det vil formentlig være praktisk, at planen tillige indeholder en
alarmeringsoversigt over ledende personale.
Endvidere må omfanget af en fuldstændig evakuering af institutionen
fastlægges i instruksen ved angivelse af, hvilke personer, der skal
evakueres, samt i hvilket omfang, personlige ejendele, inventar, sagsakter
m.v. skal medbringes ved udflytningen. Der bør andetsteds i planen være de
fornødne fortegnelser over dette.
Endelig må den generelle instruks indeholde anvisning på, hvilke
myndigheder, der skal rapporteres til ved evakueringens påbegyndelse og
afslutning.
Der skal altid gives meddelelse til vedkommende politimester samt nærmeste
overordnede myndighed inden for myndighedsområdet.
Den generelle instruks bør suppleres med særlige instrukser for ledelsen
samt for øvrige personalegrupper, hvori det nøje fastlægges, hvilke opgaver,
der påhviler den enkelte.
Følgende bør indgå i instrukserne:
- Orientering af personale m.v. om situationen (bør gives af lederen).
- Samling af personer, der skal borttransporteres fra institutionen.
- Angivelse af, hvorledes inventar, sagsakter og andet materiale skal
pakkes med henblik på borttransport.
- Angivelse af, i hvilket omfang tekniske installationer skal afbrydes,
når lokalerne forlades, eventuelt suppleres med en vejledning om den tekniske
lukning af institutionen.
Herudover kan der være særlige forhold, der skal tages hensyn til,
afhængig af, hvilken institutionstype, der er tale om. Som eksempler herpå
kan nævnes: Etablering af lægetilsyn og genforsyninger af medicin m.v. på
plejehjem samt for offentlige virksomheder: Alternativer til EDB, hvis
indkvarteringsforholdene ikke giver mulighed for fortsat brug af
virksomhedens EDB-anlæg.
4. Transport
Har fredsmæssige skader haft et sådant omfang, at der skal gennemføres en
udflytning, der ikke har karakter af en evakuering, påhviler det
institutionsledelsen at drage omsorg for, at den fornødne transportkapacitet
tilvejebringes.
Ved en akut udflytning eller rømning, der har karakter af en evakuering,
påhviler det politimesteren at fremskaffe den fornødne transportkapacitet i
samarbejde med institutionens ledelse.
Opmærksomheden skal i denne forbindelse henledes på, at de køretøjstyper,
der sædvanligvis af politiet udpeges til evakueringstransport, typisk vil
være offentlige transportmidler og lignende større køretøjer (f.eks.
turistbusser og flyttebiler), der skønnes egnet til samlet transport af et
større antal personer.
Såfremt en transport af personer fra institutionen kræver iagttagelse af
særlige hensyn, f.eks. gangbesværede personer, bør det fremgå af planen. Der
vil i så fald være mulighed for at benytte taxakøretøjer og hyrevogne,
hvilket dog kræver, at politimesteren har indgået de fornødne aftaler herom
med de pågældende hyrevognsselskaber eller vognmænd.
Ved evakuering af større institutioner bør det på forhånd være planlagt,
hvorledes borttransporten rent praktisk skal foregå. Institutionsplanen bør
indeholde en oversigt, der viser, hvor på institutionens områder, opsamlingen
af evakuenter skal finde sted, hvilke veje, man skal køre o.s.v.
Ved kørsel over længere afstande bør det fremgå af planen, hvorvidt der
vil være behov for forplejning undervejs. Det vil i så fald påhvile
politimesteren i samarbejde med det kommunale civilforsvar at sørge for
dette.
5. Indkvartering (genhusning)
Institutionen må have planlagt, til hvilken anden institution evakuering
kan finde sted. Der må være alternative muligheder, og det vil formentlig
være mest hensigtmæssigt, hvis indkvarteringen finder sted på tilsvarende
institutioner inden for samme myndighedsområde.
De mulige indkvarteringslokaliteter skal på forhånd være udpeget, og
evakueringsplanen bør indeholde en oversigt over disse. Ved mere omfattende
katastrofer vil det kunne forekomme, at et større geografisk område skal
evakueres. Det er derfor vigtigt, at de udpegede lokaliteter har en vis
geografisk spredning.
Planen bør endvidere indeholde en beskrivelse af den procedure, der skal
følges ved modtagelsen på indkvateringssteder, herunder den
»klargøring« af lokaliteterne, der skal finde sted inden
evakuenternes ankomst. Det personale ved modtagerinstitutionen, der skal
medvirke ved modtagelsen af evakuenterne, må tilkaldes ved hjælp af en
alarmeringsoversigt eller lignende, eventuelt indarbejdet i en
evakueringsplan for denne institution.