Cirkulære om Statens Tekniske prøvenævn og
dettes samarbejde med andre offentlige myndigheder og institutioner m.v.
1. Ved lov nr. 144 af 21. marts 1973 om Statens
Tekniske Prøvenævn, der trådte i kraft den 1. april 1973, blev det i henhold
til lov nr. 343 af 19. december 1935 oprettede Statens Materialprøveråd
nedlagt og afløst af Statens Tekniske Prøvenævn, som har været i funktion
siden august 1973. Loven er nu ændret ved lov nr. 45 af 11. februar 1976,
hvorved Nævnets kompetence er udvidet til også at omfatte de i henhold il §
57 i lov nr. 310 af 6. juni 1973 om levnedsmidler m.m. og de i § 60 i lov nr.
372 af 13. juni 1973 om miljøbeskyttelse omhandlede prøvningsområder.
Til medlemmer af Nævnet er i henhold til lovens § 7 udpeget personer, som
er særligt sagkyndige med hensyn til administration eller udførelse af
teknisk prøvning. Ved udpegningen har man endvidere iagttaget lovens krav om,
at prøvningssagkyndige med tilknytning til den offentlige sektor altid skal
udgøre et flertal af Nævnets medlemmer.
Til støtte for Nævnets arbejde er oprettet et sekretariat, som er fælles
for Statens Tekniske Prøvenævn og Teknologirådet (oprettet i henhold ti lov
nr. 142 af 21. marts 1973 om teknologisk service). Dette
sekretariatsfællesskab er anset for hensigtsmæssigt under hensyn til de mange
berøringsflader, der er mellem de områder, som reguleres af de to love. Bl.a.
er en række institutioner, som modtager offentlige tilskud gennem
Teknologirådet, beskæftiget med bl.a. udførelsen af teknisk prøvning.
Henvendelser til Statens Tekniske Prøvenævn rettes til sekretariatet på
adressen:
Bredgade 31,
1260 København K.
Telefon (01) 14 66 55.
2. TEKNISK PRØVNING er i lovens § 1 som ændret ved lov
nr. 45 af 11. februar 1976 ændret ved lov nr. 45 af 11. februar 1976
defineret som enhver form for bestemmelse af fysiske størrelser og af
stoffers og materialers egenskaber, struktur og bestanddele, herunder
materialers, færdige produkters og konstruktioners modstandsevne over for
ydre påvirkninger, samt enhver form for undersøgelse af færdig produkters og
konstruktioners anvendelighed og funktionsdygtighed under forekommende ydre
omstændigheder.
Den nye definition af teknisk prøvning omfatter herefter bl.a. også
biologisk prøvning. Teknisk prøvning omfatter derimod ikke medicinske,
fysiologiske og psykologiske prøvninger. På områder, hvor der indgår
resultater af såvel teknisk som medicinsk, biologisk, fysiologisk eller
psykologisk prøvning, vil Nævnet træffe aftale med de berørte myndigheder om
den nærmere afgrænsning af Nævnets kompetence.
Teknisk prøvning udføres dels med henblik på sikring af overholdelsen af
det offentliges krav til materialer og produkter af hensyn til det offentlige
sikkerhed, teknisk hygiejne m.v. - PERSONSIKRING - dels til sikring af
overholdelsen af virksomhedernes kvalitetskrav til de produkter, de
fremstiller og/eller forhandler - PRODUKTIONSPRØVNING - og dels til sikring
af et objektivt grundlag for retslig afgørelse af tvister om leverancers
kvalitet m.v. - RETSSIKRING.
3. Det er PRØVENÆVNETS OPGAVE at følge, fremme og
samordne den tekniske prøvning, som udføres i danske laboratorier og
prøvningsinstitutioner. Under denne virksomhed tænkes inddraget ikke blot
prøvningsvirksomhed, som udføres af det offentlige, men så vidt muligt også
inden for den private sektor. Nævnet skal endvidere føre den kontrol med
autoriseret teknisk prøvning, der kræves i forbindelse med de ovenfor under
punkt 2 omtalte formål med teknisk prøvning (personsikring,
produktionsprøvning og retssikring).
For at varetage disse opgaver skal Prøvenævnet:
a. virke rådgivendde og initiativtagende over for myndigheder,
institutioner og andre i tekniske prøvningsanliggender.
b. overvåge, at de fornødne ressourcer til dækning af samfundets behov for
teknisk prøvning er til stede og udnyttes hensigtsmæssigt i et koordineret
samarbejde mellem offentlige og private laboratorier m.v.
c. virke rådgivende over for myndighederne i forbindelse med anvendelse af
statsmidler til investering i udbygning af landets ressourcer for rekvireret
teknisk prøvning.
d. følge virksomheden i de af staten oprettede eller understøttede
tekniske prøvningslaboratorier m.v. og afgive indstilling til de pågældende
myndigheder om sådanne ændringer i institutionernes vedtægter, arbejdsområde,
aktiviteter og takstberegning, som Nævnet finder hensigtsmæssige, og
e. autorisere laboratorier m.v. til at foretage teknisk prøvning og
kontrollere de autoriserede laboratorier m.v. og den dokumentation, der
udstedes for resultaterne af den autoriserede tekniske prøvning.
Formålet med loven om Statens Tekniske Prøvenævn er en mere effektiv
varetagelse af de under a-d nævnte opgaver, end Statens Materialprøveråd
havde mulighed for, med henblik på at sikre en hensigtsmæssig udnyttelse af
bestående eller nye ressourcer til dækning af det stadigt voksende behov for
rekvireret teknisk prøvning, som gør sig gældende både i erhvervslivet og i
den offentlige sektor såvel som i landets internationale relationer.
For at sætte Statens Tekniske Prøvenævn i stand til bedre at varetage
disse opgaver har man bl.a. stillet den nævnte sekretariatsbistand til
rådighed for Nævnet og givet det adgang til at anvende konsulentbistand og at
inddrage særligt sagkyndige i arbejdet, og herudover har man institueret den
under punkt e, nævnte autorisationsordning. Med hensyn til denne ordning
henvises til lovens § 5, og til de regler om meddelelse af autorisation, som
i henhold til § 5, stk. 9, er fastsat af handelsministeren i bekendtgørelse
nr. 77 af 24. februar 1976.
4. En nødvendig forudsætning for, at loven kan virke
efter sin hensigt, er, at det SAMARBEJDE MED ANDRE OFFENTLIGE MYNDIGHEDER,
som er foreskrevet i lovens § 3, bringes til at fungere effektivt. Dette
samarbejde har et dobbelt sigte:
Dels må de kontrolfunktioner, som en række myndigheder har brug for at få
udført, og som kræver teknisk prøvning, kunne varetages på hensigtsmæssig og
fuldt forsvarlig måde som forudsat i den lovgivning, disse myndigheder
administrerer.
Dels må man tilgodese samfundets almindelige interesse i, at udførelsen af
disse funktioner ikke belaster de økonomiske, materielle og personelle
ressourcer, der er til rådighed, mere end nødvendigt, dvs. at disse
ressourcer må udnyttes rationelt og optimalt. Det er denne opgave,
Prøvenævnet bl.a. er sat til at varetage.
Til sikring af det første af disse hensyn foreskriver loven i § 3, stk. 1,
at Nævnet skal udøve sin virksomhed i nært samarbejde med de offentlige
myndigheder, for hvilke Nævnets virksomhed har betydning. Det gælder, hvad
enten det drejer sig om Nævnets koordinerende og vurderende eller dets
autoriserende og kontrollerende virksomhed. I sidstnævnte henseende
foreskriver lovens § 5, stk. 2, således direkte, at Nævnet på områder, hvor
der efter anden lovgivning er foreskrevet autoriseret teknisk prøvning til
dokumentation for overholdelsen af forskriftsmæssige krav, kun kan udstede
autorisation og fastsætte vilkårene herfor efter aftale med vedkommende
myndighed. Efter Nævnets forretningsorden skal formanden ydermere indbyde en
repræsentant for vedkommende myndighed til at deltage i behandlingen af
sager, der er af særlig betydning for den. Det kan eksempelvis nævnes, at der
er truffet aftale med miljøministeren, hvorefter denne ikke vil udnytte
hjemmelen i § 57 i lov nr. 310 af 6. juni 1973 om levnedsmidler m.m.og i § 60
i lov nr. 372 af 13. juni 1973 om miljøbeskyttelse til at autorisere private
laboratorier. Autorisationer på disse områder meddeles herefter af Statens
Tekniske Prøvenævn.
Endelig er det i bemærkningerne til lovforslaget understreget, at
autorisationsordningen ikke griber ind i allerede etablerede
autorisationsforhold, hvorved offentlige laboratorier eller institutioner i
medfør af anden lovgivning er oprettet eller indrettet med henblik på at
udføre teknisk prøvning til sikring af overholdelsen af specielle lovkrav.
Sådanne kontrol-myndigheder behøver ikke at henvende sig til Prøvenævnet for
at opnå endnu en autorisation. Der skulle derimod ikke vær behov for at
etablere nye autorisationsordninger vedrørende teknisk prøvning ved siden af
den, der nu er tilvejbragt gennem loven om Statens Tekniske Prøvenævn, og
bemærkningerne til lovforslaget forudsætter da også, at eventuelle planer
herom skal forelægges for Nævnet.
Der er således ved lovens formulering draget nøje omsorg for, at Nævnet
ved sin virksomhed respekterer og understøtter de kontrolfunktioner, som
andre myndigheder er sat til at varetage i kraft af anden lovgivning. På
samme måde pålægger loven også disse myndigheder en forpligtelse til at
respektere og understøtte Nævnet i dets bestræbelser på at sikre landet en
rationelt opbygget og effektivt udnyttet prøvningsstruktur. Der er således
tale om en nødvendig VEKSELVIRKNING mellem Nævnet og en række andre
myndigheder og offentlige institutioner. Denne vekselvirkning må fungere,
hvis parterne skal kunne løse deres respektive opgaver på en måde, der i
samfundsmæssig henseende kan betegnes sm optimal.
Den første af de opgaver for Prøvenævnet, der opregnes i lovens § 1:
»at følge, fremme og samordne den tekniske prøvning, som udføres i
danske laboratorier og prøvningsinstitutioner« tager sigte på en
rationalisering af prøvningsvirksomheden her i landet til gavn for alle
(erhvervslivet, forbrugerne og det offentlige), der har brug for at få udført
teknisk prøvning. Det er ikke mindst med henblik på at kunne løse denne
opgave, at Nævnet må kunne sikre sig medvirken både fra dem, der bruger
teknisk prøvning, og fra dem, der udfører den. Loven indeholder visse
bestemmelser, der tager sigte herpå.
5. Lovens § 3, stk. 2, fastsætter således VISSE
FORPLIGTELSER FOR OFFENTLIGE MYNDIGHEDER, som foretager, forestår eller
understøtter teknisk prøvning. De skal give Nævnet lejlighed til at udtale
sig, inden der træffes beslutning om større dispositioner inden for det
tekniske prøvningsområde. Som eksempler herpå er visse dispositioner
udtrykkeligt opregnet i loven som hørende under denne
konsultationsforpligtelse. Det gælder således nyanlæg og større
nyanskaffelser (hvorved Nævnet foreløbig vil forstå anskaffelser til en væfdi
af 250.000 kr. eller derover), iværksættelse af forsøgsrækker på nye
prøvningsområder o.lign. I lovforslagets bemærkninger til denne bestemmelse
er det forudsat, at offentlige myndigheder ved udarbejdelse af love og
forskrifter, der indeholder krav om teknisk prøvning eller fastlægger regler
herfor, skal give Nævnet lejlighed til at udtale sig om de tekniske forhold i
forbindelse hermed. Formålet hermed er bl.a. at sikre en rationel udnyttelse
af de til rådighed værende prøvningsressourcer.
I henhold til lovens § 4 skal laboratorier m.v., der er oprettet eller
understøttet af staten, eller som har modtaget autorisation efter loven om
Statens Tekniske Prøvenævn, meddele Nævnet de oplysninger om deres
virksomhed, som Nævnet finder nødvendige for at kunne løse sin opgave. Nævnet
kan tilkalde laboratoriernes ledere eller deres stedfortrædere til Nævnets
forhandlinger, lige som de pågældende kan forelægge spørgsmål, de vedrører
teknisk prøvning, for Nævnet.
Prøvenævnet har efter sin oprettelse udfoldet bestræbelser på at skaffe
sig et overblik over de prøvningsressourcer, der for nærværende er til
rådighed her i landet. Det er en indlysende nødvendighed, at Nævnets kendskab
til disse ressourcer bliver så fuldstændigt som muligt, og at det til
stadighed er a jourført. Skal Nævnets indsigt kunne nyttiggøres efter lovens
hensigt, er det imidlertid lige så nødvendigt, at de myndigheder, der til
varetagelsen af bestemte opgaver har planer om at »foretage, forestå
eller understøtte« teknisk prøvning, benytter sig af Nævnets kendskab
til de prøvningsressourcer, der allerede er til rådighed, og i øvrigt af den
ekspertise, Nævnet har til rådighed med hensyn til vurderingen og løsningen
af de problemer, der er forbundet med udførelsen og anvendelsen af tekniske
prøvningsfunktioner.
6. Statens Tekniske Prøvenævn har i loven fået tillagt
en række beføjelser og fået adgang til at skaffe sig de oplysninger og den
viden, som det behøver for at kunne løse de væsentlige samfundsmæssige
opgaver, loven har pålagt Nævnet. En af de væsentligste forudsætninger for,
at lovens formål skal kunne opfyldes, er imidlertid, at det samarbejde mellem
Prøvenævnet og andre offentlige myndigheder og institutioner, som loven
foreskriver, kommer til at fungere på en effektiv og hensigtsmæssig måde.
Loven pålægger både Statens Tekniske Prøvenævn og de i lovens §§ 3 og 4
nævnte myndigheder og institutioner m.v. visse forpligtelser med sigte herpå.
Det er dette cirkulæres hensigt at indskærpe betydningen af, at disse
forskrifter nøje overholdes.
7. Dette cirkulære træder i stedet for
Handelsministeriets cirkulære nr. 97 af 24. april 1974 om Statens Tekniske
Prøvenævn og dettes samarbejde med andre offentlige myndigheder og
institutioner m.v.
Handelsministeriet, den 22. marts 1976.
Erling Jensen.
/Åge Andersen.