Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget MARKEDSFØRINGSJURA på kursus til handelsskolernes statskontrollerede specialkursus


TIMETAL

60 timer

FORMÅL

Formålet med faget markedsføringsjura er at give kursusdeltagerne et indgående kendskab til bestemmelserne i markedsføringsloven og en indføring i grundprincipperne i henholdsvis det internationale kodex for reklamepraksis, det internationale kodex for salgsfremmende foranstaltninger og det internationale kodex for markedsanalysepraksis.

Faget omfatter endvidere en gennemgang af lov om forbrugerklagenævn, herunder forbrugerklagenævnets kompetence m.v.

INDHOLD OG OMFANG

  

                                                         Vejl. timetal  

 1. Introduktion                                             4  

 2. Markedsføringslovens almindelige bestemmelser           10  

 3. Markedsføringsforbud                                     3  

 4. Erhvervshemmeligheder og tekniske tegninger              2  

 5. Mærkning og emballering                                  2  

 6. Sagers indbringelse for Sø- og handelsretten  

    og forbrugerombudsmanden                                 6  

 7. Straf og påtale                                          2  

 8. Lov om forbrugerklagenævnet                             12  

 9. Kodex for reklamepraksis                                 4  

 10. Kodex for salgsfremmende foranstaltninger               4  

 11. Kodex for markedsanalysepraksis                         4  

 12. Sammenfatning                                           7  

                                                            --------  

                                                i alt       60 timer  

                                                            --------  

INDLÆRINGSDYBDE

A. Deltagerne har fået forklaret teoretiske emner gennem en bred orientering og har opnået kendskab til de pågældende emner.

B. Deltagerne har fået indlært teoretisk viden gennem lektioner og selvstændigt arbejde med stoffet og har opnået forståelse af og kendskab til de pågældende emner.

C. Deltagerne har gennem lektioner og selvstændigt arbejde med stoffet opnået god forståelse og dybere kendskab til de pågældende emner og kan anvende stoffet i afvigende kombinationer.

VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL

Klassificering af indlæringsdybde vil være efterfulgt af en talværdi, der angiver det vejledende undervisningstimetal.

  

  1.                                                 Introduktion   4  

    Formål med faget  

    Undervisningsformer  

    Undervisningsmateriale  

  2.                                                 Markedsføringslov  

 ens almindelige bestemmelser                        C          10  

 2.1. Generalklausulen  

 2.2. Retsstridige angivelser  

 2.3. Retsstridige fremgangsmåder  

 2.4. Varedeklarationer og brugsanvisninger  

 2.5. Garantierklæringer  

  3. Markedsføringsforbud                            C           3  

 3.1. Tilgift  

 3.2. Ulovlig rabat  

 3.3. Reklamelotterier  

  4.                                                 Erhvervshemmeligh  

 eder og tekniske tegninger                          C           2  

  5.                                                 Mærkning og embal  

 lering                                              C           2  

  6.                                                 Sagers indbringel  

 se for Sø- og handelsretten  

    og forbrugerombudsmanden                         C           6  

 6.1. Tilsyn og forhandling  

 6.2. Sagsanlæg  

 6.3. Forbud  

 6.4. Oplysninger  

 6.5. Borgerlige sager og straffesager  

 6.6. Erstatning  

  7.                                                 Straf og påtale C  

   2  

 7.1. Offentlig påtale  

 7.2. Strafferammer  

  8.                                                 Lov om forbrugerk  

 lagenævnet                                          B          12  

 8.1. Indledning  

 8.2. Forbrugerklagenævnets kompetence  

 8.3. Indbringelse af klager for nævnet og  

    forberedelse af nævnsbehandlingen  

 8.4. Forbrugerklagenævnets sammensætning  

    og sagsbehandling  

 8.5. Forbrugerklagenævnet og domstolene  

 8.6. De private klage- og ankenævn  

  9.                                                 Kodex for reklame  

 praksis                                             A           4  

 9.1. Sømmelighed  

 9.2. Hæderlighed  

 9.3. Sandfærdig fremstilling  

 9.4. Sammenligninger  

 9.5. Bevidnelser  

 9.6. Nedsættende omtale  

 9.7. Beskyttelse af privatlivets fred  

 9.8. Snylteri på goodwill  

 9.9. Efterligning  

 9.10. Identificering af reklame  

 9.11. Respekt for almen sikkerhed  

 9.12. Børn og unge mennesker  

 9.13. Ansvar  

  10. Kodex for salgsfremmende foranstaltninger      A           4  

 10.1. Almindelige regler  

    Hæderlighed  

    Beskyttelse af privatlivets fred  

    Børn og unge mennesker  

    Respekt for almen sikkerhed  

 10.2. Regler for forholdet mellem tilbyder  

    og modtager  

    Tilbudsbetingelser  

    Præsentation  

    Administration  

 10.3. Regler for forholdet mellem formidler  

    og modtager  

 10.4. Regler for forholdet mellem tilbyder  

    og formidler  

 10.5. Regler for forholdet mellem tilbyder  

    og formidler og trediemand  

 10.6. Ansvar  

  11. Kodex for markedsanalysepraksis                A           4  

 11.1. Indledning  

 11.2. Grundregler  

 11.3. Definitioner  

 11.4. Adfærdsregler  

 11.5. Regler for anvendelse af kodex  

  12. Sammenfatning                                             7  

                                                              -------  

                                                  ialt        60 timer  

                                                              --------  

HJEMMEOPGAVER

Der stilles 12 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

PRØVEN

Prøven er skriftlig og varer 4 timer.

Officielle noter

Ingen