Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget MARKEDSANALYSE ved merkonomkursus


TIMETAL

30 timer

FORMÅL

Formålet med kurset er at give deltagerne indsigt i de muligheder og begrænsninger, der ligger i markedsføringens informationsindsamling, hvad enten der er tale om indkøbte markedsanalyser eller egne undersøgelser. Mere specifikt sigter kurset på at sætte deltagerne i stand til at

- fastlægge informationsbehov for forskellige problemstillinger

- afgøre om informationsbehovet helt eller delvist kan tilfredsstilles gennem egne undersøgelser og i så fald, hvorledes disse gennemføres

- foretage en nødvendig og tilstrækkelig briefing af markedsanalyseinstitutter

- kunne forstå og vurdere instituttets forslag og priser

- læse, fortolke og anvende resultaterne af en markedsundersøgelse.

  

  INDHOLD OG OMFANG                                  Vejledende timeta  

 l  

 1. Introduktion  

    Præsentation af fagets indhold  

    Fagets terminologi, historie, og indplacering  

    i markedsføringen                                       2  

 2. Fastlæggelse af informationsbehov og valg af metode     2  

 3. Skrivebordsanalyser - problemer, kilder og metoder      4  

 4. Indkøbte markedsanalyser  

    4.1 Analysens elementer og opbygning                    2  

    4.2 Kontinuerte analyser (detailhandelsindeks, for-  

        brugerpanel, omnibus, annonceindeks o.l.)           4  

    4.3 Ad hoc analyser (set i forhold til produktudvik-  

        lingsfasen: markedsmulighed, concept, formu-  

        lering, emballage, navn, reklame, testlance-  

        ring, lancering og vedligeholdelse/kontrol)         6  

 5. Briefing af analyseinstitut                             2  

 6. Forslag fra analyseinstitut                             2  

 7. Indhold og fortolkning af analyserapport.  

    Resultatvurdering og -anvendelse                        6  

                                                          ---  

                                                           30  

                                                          ---  

HJEMMEOPGAVER

Der stilles i alt 6 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

PRØVE

Prøven er skriftlig og varer 4 timer. Prøven skal bestå af mindst 2 af hinanden uafhængige opgaver.

SÆRLIGE ADGANGSBETINGELSER

Bestået prøve i begge markedsføringsfag eller fritagelse herfor.

Officielle noter

Ingen