Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget Reklame og Markedsvurdering ved merkonomkursus


26. REKLAME OG MARKEDSVURDERING

TIMETAL

60 timer

FORMÅL

Formålet med faget er at give deltagerne en praktisk betonet indsigt i planlægning og indkøb af service-virksomheders ydelse inden for reklame og markedsvurdering, såvel på konsumentmarkedet som på producentmarkedet.

Deltagerne bibringes en rimelig grad af varekundskab om disse tjenesteydelsers teknik.

Faget bygger på den grundlæggende viden fra afsætningslære.

  

  INDHOLD OG OMFANG                                    Vejl.timetal  

 1. Introduktion                                             2  

 2. Reklamens målformulering                                 4  

 3. Informationskilder om markedet                           1  

 4. Desk-research                                            1  

 5. Den statistiske baggrund for repræsentative  

    undersøgelser                                            3  

 6. Adfærdsundersøgelser                                     4  

 7. Indsamling af grundmaterialer                            2  

 8. Dynamiske standardiserede undersøgelser                  2  

 9. Motivationsundersøgelser                                 3  

 10. Reaktionsundersøgelser                                  2  

 11. Bearbejdelse og rapportering af undersøgelsesresultater 1  

 12. Reklameforbruget i Danmark                              2  

 13. Oversigt over reklamemidler                             3  

 14. Valg af reklamemedia                                    2  

 15. Indkøb af reklameteknisk arbejde                        3  

 16. Indkøb af kreativt reklamearbejde                       3  

 17. Reklamebureauernes rolle som reklameformidlere          2  

 18. Reklamebudgettering                                     2  

 19. Reklamens retsregler                                    4  

 20. Reklameetik                                             1  

 21. Studiekredse                                           13  

                                                           ---------  

                                                            60 timer  

                                                           ---------  

INDLÆRINGSDYBDE

A . Deltagerne har fået forklaret emnerne gennem en bred orientering og har opnået kendskab til de pågældende emner.

B . Deltagerne har fået indlært viden gennem lektioner og selvstændigt arbejde med stoffet og har opnået forståelse af og kendskab til de pågældende emner.

C . Deltagerne har gennem lektioner og selvstændigt arbejde med stoffet opnået god forståelse og dybere kendskab til de pågældende emner og kan anvende dette i afvigende kombinationer.

VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL

Klassificering af indlæringsdybde vil være efterfulgt af en talværdi, der angiver det vejledende undervisningstimetal.

  

 1. Introduktion                                    A       2  

    1.1.  Placering af reklame og markedsvurdering  

          i afsætningsøkonomisk sammenhæng  

    1.2.  Reklame og markedsvurdering i forholdet  

          til:  

            - samfundet (forbrugerbevægelse)  

            - den offentlige sektor  

            - etiske normer  

 2. Reklamens målformulering                        C       4  

    2.1.  placering som handlingsparameter  

          (The Marketing Mix)  

            - operative reklamemål  

            - markedsstadier  

            - købeformel  

    2.2.  Målgruppens informationssøgning  

 3. Informationskilder om markedet                  B       1  

    3.1.  Markedsanalyse  

            - begreb  

            - formål  

            - leverandørrelationer  

 4. Desk-research                                   B       1  

    4.1.  Kildemateriale  

            - officielle  

            - halvofficielle  

            - private  

    4.2.  Kildekritik  

          (øvelser heri vil forekomme i  

          adskillige studiekredsopgaver)  

 5. Den statistiske baggrund for repræsenta-        B       3  

    tive undersøgelser  

    5.1.  Hyppigheder  

    5.2.  Sandsynligheder  

    5.3.  Normale og skæve-fordelinger  

    5.4.  Forståelse af sikkerhedsgrænser  

 6. Adfærdsundersøgelser                            C       4  

    6.1.  Totaltællinger  

    6.2.  Repræsentative tællinger  

    6.3.  Samplingsmetoder  

    6.4.  Sikkerhedskritik  

 7. Indsamling af grundmaterialer                   C       2  

    7.1.  Mekanisk registrering  

    7.2.  Observationer  

    7.3.  Skriftlig besvarelse  

    7.4.  Interviewformer  

    7.5.  Spørgeskemaproblemer  

 8. Dynamiske standardiserede undersøgelser         C       2  

    8.1.  Forbrugerindex  

    8.2.  Mediaindex  

    8.3.  Forbrugerpaneler  

    8.4.  Butiksindex  

    8.5.  Omnibusrapporter  

 9. Motivationsundersøgelser                        B       3  

    9.1.  Den psykologiske baggrund  

    9.2.  Undersøgelsesformernes metodik  

    9.3.  Motivationsundersøgelser i  

          reklamens kreative proces.  

 10 Reaktionsundersøgelser                          C       2  

    10.1. Testformer  

          for varer  

            -  emballager  

            -  annoncer  

    10.2. Testmarketing.  

 11. Bearbejdelse og rapportering af                A       1  

     undersøgelsesresultater  

     11.1. Tabelopstilling  

     11.2. Diagramteknik.  

 12. Reklameforbruget i Danmark                     B       2  

 13. Oversigt over reklamemidler                    C       3  

     13.1. Annoncemedia  

     13.2. Butiksreklame  

     13.3. Tryksagsreklame  

     13.4. Udstillingsreklame  

     13.5. Trafikreklame  

     13.6. Andre midler  

           Karakteristik af de forskellige  

           mediers benyttelse og virkemåde  

 14. Valg af reklamemedia                           C       2  

     14.1. Valgkriterier for annoncemedie  

     14.2. Muligheder for overførsel til  

           andre mediabeslutninger  

     14.3. Gennemgang af eksisterende kilder  

 15. Indkøb af reklameteknisk arbejde               B       3  

     15.1. Grafisk teknik  

           Annoncering  

           Tryksagsfremstilling  

 16. Indkøb af kreativt reklamearbejde              B       3  

     16.1. Lay-out  

     16.2. Tekst  

     16.3. Illustrationer  

     16.4. Skriftvalg.  

 17. Reklamebureauernes rolle som reklame-          C       2  

     formidlere  

 18. Reklamebudgettering                            C       2  

     18.1. økonomisk og tidsmæssigt  

     18.2. Fordelingen på handelens  

     forskellige led  

 19. Reklamens retsregler                           C       4  

     19.1. Markedsføringsloven  

     19.2. Apotekerloven  

     19.3. Loven om ophavsret  

     19.4. Beskyttelse af  

           varemærker  

           navne  

           andre betegnelser  

 20. Reklameetik                                    A       1  

     20.1. Reklamekodex  

     20.2. Forbrugerombudsmandens rolle  

 21. Studiekredse                                          13  

                                                    ------------  

                                                    I alt  60  

                                                    ------------  

I undervisningen kan gennemføres virksomhedsbesøg og/eller demonstrationer.

HJEMMEOPGAVER

Der stilles 12 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

Studiekredsarbejdet gennemføres i samarbejde med faget Salgsorganisation og markedstilpasning, idet kursusdeltagerne enten udarbejder en studiekreds i Reklame og markedsvurdering eller en studiekreds i Salgsorganisation og markedstilpasning.

PRØVEN

Prøven er skriftlig og varer 4 timer. Prøven består af mindst 2 af hinanden uafhængige opgaver.

Officielle noter

Ingen