Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for suppleringsfaget Personligt salg på merkonomkursus


Fag:

  

 Læreplan for suppleringsfaget Personligt salg på merkonomkursus.  

  Timetal:  

 60 timer.  

  Forudsætninger:  

 Ingen ud over de generelle.  

  Formål:  

 Formålet med faget er at give deltagerne en praktisk betonet indsigt  

    i de problemer, der opstår i forbindelse med gennemførelsen af et  

    personligt salgsarbejde samt pege på de løsningsmuligheder, der  

    eksisterer. Der lægges betydelig vægt på træning af den enkelte  

    deltager i at gennemføre et kvalificeret salgsarbejde.  

  Indlæringsdybde:  

 A. Deltagerne har fået forklaret emnerne gennem en bred orientering  

    og har opnået kendskab til de pågældende emner.  

 B. Deltagerne har fået indlært viden gennem lektioner og selvstændigt  

    arbejde med stoffet og har opnået forståelse af og kendskab til de  

    pågældende emner.  

 C. Deltagerne har gennem lektioner og selvstændigt arbejde med  

    stoffet opnået god forståelse og dybere kendskab til de pågældende  

    emner og kan anvende dette i afvigende kombinationer.  

                                                   Vejledende timetal  

                                                   og indlæringsdybde  

 Introduktion/præsentation.                               2  

 Salgsarbejdet som et element i samfundet.                2 (A)  

 Salgsarbejdet som et element i virksomheden.             2 (A)  

 Salgsarbejdet som et element i markedsføringen.          4 (B)  

 Adfærdsvidenskaberne og deres anvendelse i  

    markedsføringen.                                      4 (B)  

 Kommunikation (herunder aktiv lytning).                  4 (C)  

 Teorierne omkring købers møde med sælger -  

    herunder salgsgitteret.                               4 (C)  

 Se dig selv i salgsgitteret I.                           2 (C)  

 Salgsspil I (gruppespil i parallelkørsel).               2 (C)  

 Salgsspil II (gruppespil i parallelkørsel).              2 (C)  

 Se dig selv i salgsgitteret II.                          2 (C)  

  Det praktiske salgsarbejde I.  

 Forberedelsen.                                           1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde II.  

 Åbningsteknikker.                                        1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde III.  

 Salgssamtalen.                                           1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde IV.  

 Afslutningsteknikker.                                    1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde V.  

 Argumentationsteknik                                     1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde VI.  

 Spørgeteknikker                                          1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde VII.  

 Indvendinger/reklamationer.                              1 (B)  

  Det praktiske salgsarbejde VIII.  

 Salg til gruppen (1).                                    1 (B)  

 Øvelse.                                                  1 (C)  

  Det praktiske salgsarbejde IX.  

 Salg til gruppen (2).                                    1 (B)  

 Øvelser.                                                 1 (C)  

  Sælgeren som person I.  

 Ansættelsesforhold.                                      1 (C)  

 Personlig fremtræden (øvelse).                           1 (C)  

  Sælgeren som person II.  

 Etik i salgsarbejdet                                     2 (C)  

  Sælgeren som person III.  

 Personlig planlægning.                                   2 (C)  

 Salgssituationen set som en forhandlingssituation.       2 (B)  

  Hjemmeopgaver:  

Der stilles 12 hjemmeopgaver hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

Eksamen:

Der afholdes en 4 timers skriftlig prøve, hvor alle hjælpemidler er tilladte.

Ikraftrædelse:

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1983.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Fag:

Lærervejledning for faget Personligt salg på merkonomkursus.

Metoder i undervisningen:

Da den enkelte deltagers træning i gennemførelsen af et kvalificeret salgsarbejde spiller en væsentlig rolle, er indholdet og metoderne i de forskellige øvelser af stor betydning. Til punkterne »Det praktiske salgsarbejde I-VII« kan der med fordel anvendes video, når skolen er i besiddelse af et sådant udstyr.

Officielle noter

Ingen