Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget VIRKSOMHEDSORGANISATION ved merkonom og teknonomkursus


FAG:

Læreplan for faget VIRKSOMHEDSORGANISATION ved merkonomkursus og teknonomkursus.

TIMETAL:

60 timer.

FORMÅL:

Formålet med faget er at give deltagerne en basisviden om virksomhedens organisatoriske opbygning, styring og tilpasning til givne eller ændrede interne og eksterne forudsætninger.

  

  INDHOLD OG OMFANG :                         Vejledende timetal  

 1. Introduktion                                            2  

 2. Udformning og tilpasning af virksomhedens ide           3  

 3. Målformulering                                          3  

 4. Formel organisation                                    21  

 5. Uformel organisation                                    2  

 6. Virksomhedens styringsprocesser                        25  

 7. Organisationsforandringer                               4  

                                                           60 timer  

1. INTRODUKTION.

Mål:

Deltagerne skal præsenteres for læreren og for hinanden samt have en generel præsentation af faget, også set i relation til andre fag. Fagets afgrænsing vil som udgangspunkt være den enkelte afdeling i virksomheden som mindste enhed.

Ud over dette skal de orienteres om organisationsbegrebet, organisationslærens kilder samt modelbegrebet. Endelig skal deltagerne opnå kendskab til og forståelse for opfattelsen af virksomheden som et åbent, miljøafhængigt system.

Indhold:

1.1. Præsentation af lærer og elever.

1.2. Organisationsbegrebet.

1.3. Organisationslærens kilder.

1.4. Sammenhæng og berøringsflader med andre fag.

1.5. Modelbegrebet og anvendelse af modeller.

1.6. Virksomheden som et åbent, miljøafhængigt system.

2. UDFORMNING OG TILPASNING AF VIRKSOMHEDENS IDE.

Mål:

Deltagerne skal opnå dybere kendskab til og en god forståelse for virksomhedens omgivelser, dens stærke og svage sider samt tankegangen bag interessentmodellen, herunder harmoni- og konfliktopfattelsen.

På denne baggrund skal de i konkrete situationer kunne identificere, udforme og evt. ændre virksomhedens ide.

Indhold:

2.1. Virksomhedens omgivelser.

2.2. Interessegrupper.

2.3. Virksomhedens stærke og svage sider (særprægende kompetance/inkompetance)

2.4. Udformning af virksomhedens ide, herunder nichetankegangen.

3. MÅLFORMULERING.

Mål:

Deltagerne skal opnå et dybere kendskab til og en god forståelse for fastlæggelse, tilpasning og ændring af virksomhedens mål samt til forskellige måltyper og deres anvendelse.

På denne baggrund skal de i konkrete situationer kunne udforme, tilpasse og ændre virksomhedens mål.

Indhold:

3.1. Måltyper og deres anvendelse.

3.1.1. Individuelle/kollektive mål.

3.1.2. Økonomiske/ikke økonomiske mål.

3.1.3. Hovedmål/delmål.

3.1.4. Operationelle mål.

3.2. Mål - middel - kæder.

4. FORMEL ORGANISATION.

Mål:

Deltagerne skal opnå kendskab til og forståelse for virksomhedens funktioner for såvel produktions-, handels- som servicevirksomheder samt nødvendigheden af koordination imellem de enkelte funktioner.

Deltagerne skal opnå dybere kendskab til og god forståelse for formålet med opbygning af en organisation og for de faktorer, der er bestemmende herfor.

Deltagerne skal orienteres om forskellige virksomhedsformer, og de skal have dybere kendskab til og god forståelse for principperne for arbejdsdeling i virksomheden og for ansvars- og myndighedsfordelingen, såvel efter de traditionelle som de mere moderne teorier.

Endvidere skal deltagerne orienteres om forskellige former for detailbeskrivelse af virksomheden og have kendskab til og forståelse for synspunkterne på mekanisk og organisk organisationsstruktur.

På denne baggrund skal deltagerne kunne opbygge og beskrive en given organisation, og de skal være i stand til på en hensigtsmæssig måde at kunne give begrundede forslag til evt. organisationsændringer.

  

  Indhold:                                                 21  

 4.1. Virksomhedens funktioner                            (1)  

 4.2. Formål med opbygning af en organisationsstruktur  

    og faktorer, der er bestemmende for denne             (1)  

 4.3. Virksomhedsformer                                   (2)  

 4.3.1. Enkeltmandsvirksomhed  

 4.3.2. Interessentskab  

 4.3.3. Kommanditselskab  

 4.3.4. Anpartselskab  

 4.3.5 Aktieselskab  

 4.3.6. Partsrederi  

 4.3.7. Selvejende institutioner  

 4.3.8. Koncessionerede selskaber  

 4.4. Arbejdsfordelingen i virksomheden                    (2)  

 Objekt  

 Funktion  

 Kombination  

 4.5. Ansvars- og myndighedsfordeling                      (4)  

 4.5.1. Klassiske organisationsmodeller  

    Linieprincip  

    Funktionelle princip  

    Linie- stabsprincip  

 4.5.2. Nyere organisationsmodeller                        (6)  

    Projektororganisation  

    Matrixorganisation  

    Ad-hoc organisation  

    Gruppeorganisation  

    Likerts model  

    Selvstyrende grupper  

    Teamorganisation  

 4.5.3. Differentieret organisation                        (1)  

 4.6. Detailbeskrivelse af organisation                    (3)  

 4.6.1. Funktionsfordelingsplan  

 4.6.2. Stillings- og funktionsbeskrivelse  

 4.6.3. Instrukser og forretningsgange  

 4.6.4. Organisationshåndbog  

 4.7. Synspunkter på mekanisk og organisk organisations-  

    struktur                                               (1)  

  5. UFORMEL ORGANISATION.  

  Mål:  

 Deltagerne skal have et dybere kendskab til og god forståelse for,  

    hvorfor uformelle grupperinger opstår og for de mulige  

    konsekvenser heraf.  

 På denne baggrund skal de i konkrete situationer kunne identificere  

    den uformelle organisation og stille begrundede forslag til  

    udnyttelsen heraf.  

  Indhold:  

 5.1. Uformel organisation - begreber og normer             2  

 5.2. Centerdannelse  

  6. VIRKSOMHEDENS STYRINGSPROCESSER.  

  Mål:  

 Deltagerne skal have et dybere kendskab til og god forståelse for  

    styring af en virksomhed, herunder navnlig samspillet mellem  

    virksomheden og omverdenen samt til forskellige  

    beslutningsmodeller, teknikker for informationsbehandling og  

    planlægningsteknikker.  

 Endvidere skal de opnå kendskab til og forståelse for informations-,  

    planlægnings- og kontrolprocessen.  

 På denne baggrund skal de i konkrete tilfælde kunne identificere  

    styringsproblemer, samt kunne stille begrundede forslag til  

    forbedringer af virksomhedens styringsprocesser.  

  Indhold:                                                  25  

 6.1. Model for styring af åbne, miljøafhængige  

    systemer                                               (2)  

 6.2. Styringsniveauer                                     (1)  

 Strategiske  

 Taktiske  

 Operative  

 6.3. Beslutningsprocessen                                 (5)  

 6.3.1. Beslutningsmodeller  

    Rationel model  

    Politisk model  

    Anarkisk model  

 6.3.2. Beslutningstyper  

 6.3.3. Beslutninger på forskellige niveauer  

    6.3.4. Centralisering/decentralisering af beslutninger  

 6.4. Informationsprocessen  

 6.4.1. Informationsbehov                                  (1)  

 6.4.2. Informationsindsamling                             (2)  

    Observation  

    Spørgeskema  

    Interview  

    Eksperiment  

 6.4.3. Måleproblemer                                      (2)  

    Relevansproblemer  

    Aktualitetsproblemer  

    Validitetsproblemer  

    Reliabilitetsproblemer  

 6.4.4. Informationsbehandling                             (4)  

 6.4.4.1. Behandling af kvantitative data  

    Beregning af middeltal, mediantal  

    og typetal  

    Standardberegning  

    Indeksberegning  

 6.4.4.2. Behandling af kvalitative data  

 6.4.5. Informationsformidling                             (1)  

 6.5. Planlægningsprocessen  

 6.5.1. Planlægning på forskellige niveauer                (1)  

 6.5.2. Hjælpemidler                                       (4)  

 Ganttkort  

 Netværk  

 6.6. Kontrolprocessen                                     (2)  

 6.6.1. Effektivitetsbegrebet  

 6.6.2. Kontrol på forskellige niveauer  

 6.6.3. Kontrolmålinger (tekniske/økonomiske)  

 6.6.4. Kontrolmetoder  

  7. ORGANISATIONSFORANDRINGER.  

  Mål:  

 Deltagerne skal have kendskab til og forståelse for, hvorledes  

    ændringer i omgivelserne og interne forhold kan påvirke  

    virksomhedens opbygning.  

 På denne baggrund skal de i konkrete situationer kunne give forslag  

    til, hvordan en organisationsændring mest hensigtsmæssigt kan  

    gennemføres.  

  Indhold:                                                  (4)  

 7.1. Ændringer i omgivelserne  

    Tekniske  

    Økonomiske  

    Politiske, herunder lovgivningen  

    Sociale  

7.2. Intern tilpasning af det tekniske, sociale og administrative system

Opgaver

Teknologi

Personer

Struktur

HJEMMEOPGAVER:

Der stilles i alt 12 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

IKRAFTTRÆDELSE M.V.:

Læreplanen træder i kraft den 1. august 1985. Samtidig ophæves tidligere læreplaner for virksomhedsorganisation ved merkonomkursus og teknonomkursus.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Officielle noter

Ingen