Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget EKSPORTSALG PÅ KONSUMENTMARKEDER ved merkonomkursus


TIMETAL :

60 timer.

FORMÅL :

- at indføre deltagerne i hovedprincipperne bag eksportsalg af forbrugsvarer.

- at opøve deltagerne i at forberede og udføre eksportsalg af forbrugsvarer på hovedtyper af geografiske og kundeorienterede markeder.

- med udgangspunkt heri at løse en konkret opgave vedrørende eksportsalg på et nærmere defineret marked.

VÆGTNING :

A. Eleven skal være orienteret om emnet.

B. Eleven skal have opnået forståelse af og kendskab til emnet.

C. Eleven skal have opnået indsigt i og dybere kendskab til emnet og kunne anvende sin viden i afvigende kombinationer.

VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL :

Indlæringsdybden er klassificeret i henhold til ovenstående. Talværdierne angiver det vejledende undervisningstimetal.

  

  INDHOLD OG OMFANG :  

                                        Vejl. timer          Dybde  

  1. Introduktion og eksportsalg               2                  A  

 1.1. Begrundelse for at eksportere  

 1.2. Konsekvenser af at eksportere  

 1.3. Eksportfremmeordninger                  2                  C  

  2. Eksportsalgets overordnede planlægning    2                  B  

 2.1. Eksportmålsætning og -strategi  

 2.2. Informationsbehov  

  3. Udvælgelse af eksportmarkeder             4                  C  

 3.1. Markedsprioritering  

 3.2. Passivt markedsvalg  

 3.3. Aktivt markedsvalg  

 3.4. Kundesegmentering  

  4. Eksportmarkedsundersøgelser               6                  C  

 4.1. Undersøgelsesmetoder  

      4.1.1. Nomenklatursystemer  

      4.1.2. Desk/Field undersøgelse  

      4.1.3. Egne/Købte undersøgelser  

      4.1.4. Markedsanalysemetoder  

 4.2. Informationskilder  

 4.3. Informationssteder  

 4.4. Informationsvurdering  

 4.5. Bearbejdelse af markedsinformationer  

 4.6. Udarbejdelse af rapport  

  5. Distributionsalternativer                 4                  C  

 5.1. Indirekte/direkte eksport  

 5.2. Distributionskanaler  

      5.2.1. Traditionelle eksportformidlere  

      5.2.2. Eksportsamarbejde, Systemeksport,  

             Projekteksport m.v.  

 5.3. Valg af distributionskanal  

  6. Agent- og forhandlerpleje                 4                  C  

 6.1. Motivation  

 6.2. Kommunikation  

 6.3. Sælgertræning  

 6.4. Kontrol  

  7. Eksportproduktet                          2                  B  

 7.1. Produkttilpasning  

 7.2. Servicetilrettelæggelse  

  8. Prisfastsættelse                          2                  B  

 8.1. Eksportprispolitik  

 8.2. Eksportpriskalkulationer  

 8.3. Lønsomhed  

  9. Tilbudsgivning                            2                  B  

 9.1. Begrænsninger og forbehold  

 9.2. Prissvingningsklausuler  

 9.3. Ordrebekræftelse  

  10. Eksportmarkedskommunikation              8                  C  

 10.1. Personligt salgsarbejde  

       10.1.1. Eksportsalgets psykologi  

       10.1.2. Salgs- og forhandlingsteknik  

       10.1.3. Eksportrejser  

 10.2. Eksportreklame  

       10.2.1. Messe- og udstillingsdeltagelse  

       10.2.2. Tryksager, annoncering m.v.  

 10.3. PR i eksporten  

  11. Risikobegrænsning                        6                  C  

 11.1. Eksportrisici  

 11.2. Begrænsningsformer  

       11.2.1. Eksportkreditgarantier  

       11.2.2. Kurssikringsordninger  

       11.2.3. Forsikringsordninger  

  12. Eksportfinansiering                      6                  C  

 12.1. Betalingsafvikling  

 12.2. Bankfinansiering  

 12.3. Andre finansieringsordninger  

 12.4. Officielle finansieringsordninger  

 12.5. Modkøb  

  13. Eksportsalgets koordinering              2                  B  

 13.1. Eksportsalg og eksportmarkedsføring  

 13.2. Budgettering og kontrol  

  14. Studiekreds i eksportsalg                8                  C  

 14.1. Rapportering  

 14.2. Diskussion af metoder og resultater  

 14.3. Vurdering  

                              Timer i alt    60  

HJEMMEOPGAVER :

Der stilles 8 hjemmeopgaver, hver af et omfang som en halv eksamensopgave.

IKRAFTTRÆDELSE :

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1987. Samtidig ophæves læreplan 14.01/03.79 for faget Eksportmarkedsføring på handelsskolernes statskontrollerede specialkursus.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Officielle noter

Ingen