Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget MARKEDSFØRING AF SERVICEYDELSER ved teknonomkursus


TIMETAL :

60 timer.

ADGANGSBETINGELSER :

Virksomhedsøkonomi og virksomhedsorganisation bestået.

FORMÅL :

Formålet med faget er at give deltagerne basal viden om markedsføring af serviceydelser, fortrinsvis på producentmarkedet, samt indsigt i de specielle forbud, som giver afgørende indflydelse på servicevirksomhedens organisation og styring.

  

  INDHOLD :  

 1.  Introduktion til markedsføring af service     2 timer  

 2.  Serviceydelser og deres karakteristika        4 timer  

 3.  Strategisk ledelse og markedsføring           6 timer  

 4.  Markedsføring af salg                         4 timer  

 5.  Markedsføringsteori for servicesektoren       8 timer  

 6.  Intern markedsføring                         12 timer  

 7.  Markedsføring og køberadfærd                  2 timer  

 8.  Markedsmuligheder og planlægning              4 timer  

 9.  Ekstern markedsføring                         4 timer  

 10. Produktudvikling i servicevirksomhed          4 timer  

 11. Studiekreds                                  10 timer  

                                                ------------  

                                                  60  timer  

                                                ------------  

VÆGTNING :

A. Eleven skal være orienteret om emnet.

B. Eleven skal have opnået forståelse af og kendskab til emnet.

C. Eleven skal have opnået indsigt i og dybere kendskab til emnet og kunne anvende sin viden i afvigende kombinationer.

  

  VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL :  

 Klassificering af vægtningen vil være efterfulgt af en talværdi,  

    der angiver det vejledende undervisningstimetal.  

 1. Introduktion til markedsføring af  

    serviceydelser                                     A    2 timer  

    1.1 Begreber i markedsføring  

    1.2 Serviceydelser og servicesektoren  

    1.3 Sammenhæng og berøringsflader  

        til merkonomfag  

 2. Serviceydelser og deres karakteristika             B    4 timer  

    2.1 Håndgribelighed, produktion og forbrug,  

        forpligtelse og professionelt indhold  

    2.2 Kunderelationens livscyklus  

 3. Strategisk ledelse og markedsføring i  

    servicevirksomheden                                C    6 timer  

    3.1  Strategiske faldgrupper i forbindelse  

         med resultatorienteret ledelse  

    3.2 Kvalitetsbegrebet og styring af kvalitet  

 4. Markedsføring og salg                              B    4 timer  

    4.1 Markedsføringsbegrebet  

    4.2  Markedsføringsprocessen  

    4.3 Salget og sælgerproblemer  

 5. Markedsføringsteori for servicesektoren            C    8 timer  

    5.1 Servicevirksomhedens  

        markedsføringsfunktioner og organisation  

 6. Intern markedsføring                               C   12 timer  

    6.1 Organisationens arbejdsmiljø og  

        arbejdsopgaver  

    6.2 Personale-, uddannelses- og  

        rekrutteringspolitikkens centrale rolle  

    6.3 Ledelsesmetoder og styringsmuligheder  

 7. Markedsføring og køberadfærd                       B    2 timer  

    7.1 Usikkerhed i købssituationen  

    7.2 Identifikation af problem og problemløser  

    7.3  Valg af og smarbejde med servicevirksomhed  

 8. Markedsmuligheder og planlægning                   B    4 timer  

    8.1 Situationsbeskrivelse  

    8.2 Mål og handlingsplaner  

 9. Ekstern markedsføring                              B    4 timer  

    9.1 Vurdering af kommunikationsmidler  

 10. Produktudvikling i servicevirksomhed              B    4 timer  

 11. Studiekreds                                       C   10 timer  

                                                     ---------------  

                                                      i alt 60 timer  

                                                            --------  

HJEMMEOPGAVER :

Der stilles hjemmeopgaver af et samlet omfang som 6 eksamenssæt.

IKRAFTTRÆDELSE M.V. :

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1986.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Officielle noter

Ingen