Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget INDUSTRIEL EDB på teknonomkursus


TIMETAL: 60 timer.

ADGANGSBETINGELSER: Ingen ud over de generelle.

FORMÅL:

Kursets formål er at sætte deltagerne i stand til at deltage i arbejdet med udvikling og drift af edb-baserede systemer inden for den tekniske sektor.

For at opfylde formålet er kurset opbygget af elementer, der tilsigter at give deltagerne:

- Viden og forståelse for edb-udstyrs funktionsmuligheder og anvendelsesområder med hovedvægten lagt på tekniske anvendelser.

- Viden og forståelse for edb-baserede systemers udvikling og drift, herunder principper for og elementer fra systemudviklingens organisation og værktøjer samt principper for implementering og drift af systemerne.

- Kendskab til standardprogrammer/systemer og alternative systemudviklings- og driftsmuligheder.

- Forståelse af integration mellem tekniske og administrative systemer.

- Orientering om datamatisk samfundslære (herunder datalovgivning og uddannelser) og om den forventede udvikling inden for området.

VÆGTNING:

A. Eleven skal være orienteret om emnet.

B. Eleven skal have opnået forståelse af og kendskab til emnet.

C. Eleven skal have opnået indsigt i og dybere kendskab til emnet og kunne anvende sin viden i afvigende kombinationer.

VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL:

Klassificeringen af vægtningen vil være efterfulgt af en talværdi, der angiver det vejledende undervisningstimetal.

  

  INDHOLD                                  VÆGTNING    VEJL.TIMETAL  

 --------------------------------------------------------------------  

  1. Indledning                               A            2  

 Formål og historie.  

 - Orientering om teknonomkursets formål  

   således som det er beskrevet i læreplanen, herunder  

   sammenhængen med andre kurser.  

 - Edb-systemers udvikling op igennem historien  

   fra radiorør til mikrochips.  

  Afsnit I: Datamater og deres anvendelsesmuligheder  

 Dette afsnit indeholder grundlæggende datateknik og praktisk  

    anvendelse af brugerprogrammer samt orientering om deres  

    muligheder.  

  2. Grundlæggende datateknik.                B            10  

 Maskinel, arkitektur, konfiguration.  

 Hvad er en datamat?  

    - Orientering om beskrivelse af edb-udstyr,  

    - centralenhed, RAM og ROM m.m.  

    - datalagring  

    - terminaler, intelligente og uintelligente  

    - andre ydre enheder  

    - personlige datamater (PC'ere).  

 Databehandlingsformer.  

    - Bundtvis (batch), direkte styret  

      (on-line), tidstro (real-time).  

 Datatransmission.  

    - Distribuerede systemer/databehandling  

    - Eksterne datatransmissionsmuligheder.  

    - teknik  

    - udstyr  

    - netværker (hybrid-, bredbånd-).  

 Programmel, operativ systemer.  

   Opbygning af programmel.  

    - Binær og hex tal-systemer  

    - ASCII - koden  

    - Bits og bytes  

    - Lavniveausprog, maskinsprog  

    - Højniveausprog, modulprogrammering  

 Programmeltyper  

    - Beskrivelse/evt. demonstration af forskellige  

      typer af programmel.  

    - Orientering om operativ systemer og deres formål.  

 Eksempler på anvendelsesområder.  

    - Tekniske  

    - administrative.  

  3. Praktisk programmering og applikationskørsel.  

 Teknisk administrative  

    applikationsprogrammer til:               B              12  

    - planlægniig  

    - kalkulationsark (spreadsheets)  

    - programpakker/standardsystemer  

 Anvendelse af systemer og datamater i lettere  

 øvelser, der giver indblik i systemer og deres virkemåde.  

 Teknisk industrielle applikationsprogrammer: A               2  

    - beregninger, styrke m.m. (CAE.CAD-type)  

    - simuleringer (CAD/CAM type)  

    - styringsopgaver (PLC-systemer NC/CNC m.m.)  

 Om muligt selvstændig løsning, men ellers en  

    grundig orientering om disse systemer og deres muligheder.  

  4.Udviklingstendenser inden for modul 1.     A               2  

 Udviklingstendenser for datamater og deres  

    anvendelsesmuligheder, dvs.:  

    - datamatudvikling, -typer, -områder  

    - periferiudstyr m.m.  

    - programudvikling, generelle systemer,  

      dedikerede systemer m.m.  

                                        -------------------------  

                                        TOTAL AFSNIT I:      26  

                                        -------------------------  

  Afsnit II: Metoder.  

 Dette afsnit indeholder beskrivelse af, hvorledes systemer skabes på  

    basis af behovsanalyser og ved hjælp af kravspecifikationer.  

    Ligeledes om valg og evt. udvikling af systemløsninger,  

    købsforhold og lignende. Endelig indeholder afsnittet forskellige  

    metoder til beskrivelse af systemer både programmer og  

    datamatudstyr.  

                                          INDLÆRING       TIMER  

  5. Indførelse af edb                          B               6  

 Totalsystemer og standardsystemer  

    - Nu situationen på programmelmarkedet  

    - Forholdet bruger/leverandør  

    - Køb, tipasning, selvudvikling  

    - Kompatibilitet.  

 Fasemodel for indførelse efter anerkendt standard, f.eks.:  

    - Forundersøgelse  

    - Situationsanalyse  

    - Konsekvensanalyse  

    - Fastlæggelse af edb-løsning  

    - Igangsætning  

    - Vurdering.  

  6. Standardiserede beskrivelsesmetoder        B               8  

 Systembeskrivelsesmetoder  

    - Databeskrivelse  

    - Systemdiagrammer  

    - Procesdiagrammer  

    - Tidsplandiagrammer  

                                            ---------------------  

                                            TOTAL AFSNIT II:  14  

                                            ---------------------  

 Afsnit III. Virksomhedens datasystemer.  

 Dette afsnit beskriver hvorledes en moderne virksomhed anvender  

    edb-systemer, hvordan selve systemorganisationen kan være  

    opbygget, og hvilke systemer/funktioner der anvender edb (det  

    integrerede automatiske produktionssystem). Endvidere eksempler på  

    sammenkædning af systemer/funktioner ledende hen imod  

    CIM-konceptet.  

  7. Edb-organisation.                          B               4  

 Teknisk og administrativ edb-organisation i  

 virksomheden, omfattende bl.a.:  

    - behov  

    - placering (organisatorisk tilhørsforhold)  

    - fælles databaser, lokalnet.  

 Informationsorganisation.  

 Datamatisk samfundslære  

    - love  

    - uddannelser  

    - aftaler (f.eks. mellem arbejdsmarkeds parter)  

  8. Datadisciplin og datasikkerhed             B               4  

 Datadisciplin  

    - krav om nøjagtighed  

    - kontrol af data  

    - kontrolfinding og -rettelse  

 Programmel problemstillinger vedr.  

 nøjagtighed, sikkerhed/adgang m.m.  

    - hvem må hvad? (passwords)  

    - systemsikkerhed, kopier, opbevaring  

      og lignende.  

 Datamaskine problematik  

    - fysisk sikkerhed  

    - drift- og servicesystemer  

 Det er et primært problem at redegøre for den betydning  

    edb-systemer (både programmer og maskiner) har for virksomheder i  

    dag og dermed hvilken katastrofe det kan være, hvis programmer går  

    tabt, anlæg bryder ned osv.  

  9. Industrielle systemer.                     A               8  

 Orientering om delsystemer i CIM-konceptet  

 og dermed indhold i den produktionstekniske  

 edb-linje (teknonomkurser,  

    - ledelses informationssystemer (MISm MRP)  

    - udviklings- og konstruktionssystemer  

      (CAD/CAE)  

    - produktionsmodnings- og fabrikssystemer  

     (CAM, NC/CNC/DNC, FMS, robotter m.m.)  

    - lokale datanet/datatransmissionssystemer  

    - integration  

    - protokol og grænseflade (interface-)  

      problematik  

    - netværksteknologi og -systemer.  

  10. Udviklingstendenser.                      A               2  

 Udviklingstendenser inden for  

 virksomhedsanvendelser af edb-systemer,  

 styring af administration, processer og  

 produktion.  

                                            ------------------------  

                                            TOTAL AFSNIT III 18  

                                            ------------------------  

                                            I ALT            60  

HJEMMEOPGAVER:

Der stilles 12 hjemmeopgaver hver af et omfang som et halvt eksamenssæt.

IKRAFTTRÆDELSE:

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1986.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Officielle noter

Ingen