Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for suppleringsfaget MARKEDSFØRING AF SERVICEYDELSER på merkonomkursus


FAG:

  

 Læreplan for suppleringsfaget MARKEDSFØRlNG AF SERVICEYDELSER på  

    merkonomkursus.  

  TIMETAL:  

 60 timer.  

  ADGANGSBETINGELSER:  

 Virksomhedsøkonomi og virksomhedsorganisation bestået.  

  FORMÅL:  

 Formålet med faget er at give deltagerne basal viden om markedsføring  

    af serviceydelser, fortrinsvis på producentmarkedet, samt indsigt  

    i de specielle forhold, som giver afgørende indflydelse på  

    servicevirksomhedens organisation og styring.  

  INDHOLD:  

 1. Introduktion til markedsføring af service                2 timer  

 2. Serviceydelse, og deres karakteristika                   4 timer  

 3. Strategisk ledelse og markedsføring                      6 timer  

 4. Markedsføring af salg                                    4 timer  

 5. Markedsføringsteori for servicesektoren                  8 timer  

 6. Intern markedsføring                                    12 timer  

 7. Markedsføring og køberadfærd                             2 timer  

 8. Markedsmuligheder og planlægning                         4 timer  

 9. Ekstern markedsføring                                    4 timer  

 10. Produktudvikling i servicevirksomhed                    4 timer  

 11. Studiekreds                                            10 timer  

                                                            60 timer  

  INDLÆRINGSDYBDE:  

 A. Deltagerne har fået forklaret emnerne gennem en bred orientering  

    og har opnået kendskab til de pågældende emner.  

 B. Deltagerne har fået indlært viden gennem lektioner og  

    selvstændigt arbejde med stoffet og har opnået forståelse af og  

    kendskab til de pågældende emner.  

 C. Deltagerne har gennem lektioner og selvstændigt arbejde med  

    stoffet opnået god forståelse og dybere kendskab til de pågældende  

    emner og kan anvende dette i afvigende kombinationer.  

  VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL:  

 Klassificering af indlæringsdybde vil være efterfulgt af en talværdi,  

    der angiver det vejledende undervisningstimetal.  

 1. Introduktion til markedsføring af  

    serviceydelser                                     A   2 timer  

 1.1 Begreber i markedsføring  

 1.2 Serviceydelser og servicesektoren  

 1.3 Sammenhæng og berøringsflader  

 til merkonomfag  

 2. Serviceydelser og deres karakteristika             B   4 timer  

 2.1 Håndgribelighed, produktion og  

    forbrug, forpligtigelse og professionelt indhold  

 2.2 Kunderelationens livscyklus  

 3. Strategisk ledelse og markedsføring i  

    servicevirksomheden                                C   6 timer  

 3.1 Strategiske faldgrupper i forbindelse med resultatorienteret  

    ledelse  

 3.2 Kvalitetsbegrebet og styring af  

    kvalitet  

 4. Markedsføring og salg                              B   4 timer  

 4.1 Markedsføringsbegrebet  

 4.2 Markedsføringsprocessen  

 4.3 Salget og sælgerproblemer  

 5. Markedsføringsteori for servicesektoren            C   8 timer  

 5.1 Servicevirksomhedens markedsfø-  

    ringsfunktioner og organisation  

 6. Intern markedsføring                               C  12 timer  

 6.1 Organisationens arbejdsmiljø og  

    arbejdsopgaver  

 6.2 Personale-, uddannelses- og re-  

    krutteringspolitikkens centrale  

    rolle  

 6.3 Ledelsesmetoder og styringsmuligheder  

 7. Markedsføring og køberadfærd                       B   2 timer  

 7.1 Usikkerhed i købssituationen  

 7.2 Identifikation af problem og problemløser  

 7.3 Valg af og samarbejde med service virksomhed  

 8. Markedsmuligheder og planlægning                   B   4 timer  

 8.1 Situationsbeskrivelse  

 8.2 Mål og handlingsplaner  

 9. Ekstern markedsføring                              B   4 timer  

 9.1 Vurdering af kommunikationsmidler  

 10. Produktudvikling i servicevirksomhed              B   4 timer  

 11. Studiekreds                                       C  10 timer  

                                                    i alt 60 timer  

HJEMMEOPGAVER:

Der stilles hjemmeopgaver af et samlet omfang som 6 eksamenssæt.

IKRAFTTRÆDELSE M.V.:

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1984.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp.

Officielle noter

Ingen