Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget MARKEDSFØRING I ved merkonomkursus


FORMÅL :

- at bibringe deltagerne forståelse af markedsføringens opgaver i virksomheden og samfundet.

- at bibringe deltagerne viden om de faktorer i markedsføringens omverden, der øver indflydelse på virksomhedens planlægning og gennemførelse af sin markedsføring.

- at bibringe deltagerne viden om private forbrugeres købsproces fra behov til forbrug.

- at bibringe deltagerne viden om virksomheder og andre organisationers købsproces fra behov til forbrug.

- at bibringe deltagerne viden om hvilke midler, der står til virksomhedens rådighed i dens arbejde med at skabe kunder i konkurrence med andre virksomheder.

VÆGTNING :

A . Eleven skal være orienteret om emnet.

B . Eleven skal have opnået forståelse af og kendskab til emnet.

C . Eleven skal have opnået indsigt i og dybere kendskab til emnet og kunne anvende sin viden i afvigende kombinationer.

  

  MÅL OG INDHOLD :                                    Vejl.    Vægtnin  

 g  

                                                     timetal  

  1.Markedsføringens opgaver  

 Deltagerne skal have kendskab til markedsføringens  

    opgaver: »at bygge bro mellem forbrugernes behov og  

    virksomhedernes formåen«                                     B  

 Deltagerne skal orienteres om de kritikpunkter, der  

    fremsættes mod nutidige markedsføringsprincipper.            A  

 Deltagerne skal orienteres om skiftende opfattelser  

    af markedsføringens opgaver i virksomheden og  

    baggrunden herfor.                                           A  

 Deltagerne skal orienteres om markedsføringens  

    organisatoriske placering i virksomheden.                    A  

 1.1. Markedsføringens opgaver                         2  

 1.2. Baggrund for nutidig markedsføring               1  

 1.3. Markedsføringens organisatoriske placering       1  

  2. Markedsføringens omverden  

 Deltagerne skal orienteres om virksomhedens relationer  

    til omverdenen, herunder muligheder for tilpasning og  

    påvirkning.                                                   A  

 Deltagerne skal have kendskab til de elementer, der  

    indgår i det demografiske miljø,                             B  

 samt  

 have forståelse af den nødvendige virksomhedstilpasning til  

    ændringer i det demografiske miljø.                          C  

 Deltagerne skal have kendskab til balanceproblemerne  

    i dansk økonomi, indkomstudviklingen,  

    fordelingspolitikken og disse forholds  

    indflydelse på virksomhedens  

    afsætningsmuligheder.                                        B  

 Deltagerne skal have kendskab til specielt  

    datateknologien og dennes muligheder.                        B  

 Deltagerne skal have kendskab til markedsføringsloven,          B  

 samt  

 orienteres om anden relevant lovgivning og reklamekodex.        A  

 Deltagerne skal orienteres om de produktionsmæssige og  

    afsætningsmæssige konsekvenser af stigende miljøbevidsthed.  A  

 Deltagerne skal have kendskab til hovedtendenserne i  

    ændrede kulturelle værdier og former for livsstil.           B  

 Deltagerne skal have kendskab til vareforsyningskædens  

    hovedfunktioner, herunder udviklingen i engros- og  

    detailledet.                                                 B  

 2.1. Virksomhedens afhængige og uafhængige  

      omverden                                         1  

 2.2. Det demografiske miljø                           2  

         Geografi  

         Urbanisering  

         Løn  

         Alder  

         Antal personer i husstanden  

         Antal børn i husstanden  

         Uddannelse  

         Erhverv  

         Boligform  

 2.3. Det økonomiske miljø                             3  

         Konjunkturudvikling  

         Købekraft/rådighedsbeløb  

         Indkomstelasticitet  

 2.4. Det teknologiske miljø                            1  

 2.5. Det lovgivningsmæssige miljø                      3  

         Markedsføringsloven  

         Varemærkeloven  

         Lov om køb på kredit  

         Købeloven  

         Lov om produktansvar  

         Reklamekodex  

 2.6. Det økologiske miljø                              1  

 2.7. Det kulturelle miljø                              3  

         Livstil-typer  

         Miljø- og forbrugergrupper  

         Sæson- og modesvingninger  

         Påvirkninger fra udlandet  

 2.8. Vareforsyningskæden                               4  

  3. Konsumentmarkedet  

 Deltagerne skal have forståelse af markedsbegrebet  

    i dets forskellige betydninger, herunder  

    konsumentenhedsbegrebet som udgangspunkt  

    for fastlæggelse af et marked.                               C  

 Deltagerne skal have forståelse af behovenes  

    centrale betydning for efterspørgselen, herunder  

    relevante behovsopdelinger.                                  C  

 Deltagerne skal have forståelse af, hvilke faktorer  

    der øver indflydelse på forbrugernes købemotiver.            C  

 Deltagerne skal have forståelse af købsprocessens  

    indhold ved forskellige typer af køb, herunder  

    dagligvarer/udvalgsvarer og kortvarige/langvarige  

    goder.                                                       C  

 Deltagerne skal have forståelse af, hvem der deltager i  

    købsprocessen og hvilken rolle/indflydelse, de har.          C  

 3.1. Markedsbegrebet                                  2  

       Udbud og efterspørgsel  

       Potentielle markeder  

       Effektivt marked  

       Markedsandele  

       Konsumentmarkedets karakteristika  

 3.2. Behovsbaggrunden for private forbrugeres køb     7  

       Maslows behovshieraki  

       Oprindelige og afledede behov  

       Effektive og latente behov  

       Sociale påvirkninger:  

       Grupper/opinionsledere  

       Band wagon  

       Snob  

       Veblen  

       Thrifty  

       Virksomhedernes og mediernes påvirkning  

 3.3. Købsprocessens indhold                           2  

       Beslutningsniveauer  

       Overvejelseskøb, impulskøb, vanekøb  

 3.4. Deltagere i købsprocessen                        2  

       Disponentenheden  

       Initiativtager, rådgiver, beslutningstager, indkøber  

  4. Producentmarkedet  

 Deltagerne skal have forståelse af baggrunden for  

    opdelingen af producentmarkedet.                             C  

 Deltagerne skal have kendskab til behovsbaggrunden  

    på de enkelte delmarkeder og dermed til, hvilke  

    behov der danner udgangspunkt for virksomheders  

    og institutioners efterspørgsel efter varer og  

    tjenesteydelser.                                             B  

 Deltagerne skal have forståelse af og kunne anvende  

    købsprocessens indhold ved forskellige typer af køb.         C  

 Deltagerne skal have forståelse af, hvad/hvem der  

    sætter købsprocessen i gang, hvem der beslutter købet,  

    hvem der foretager det, og hvem der forbruger  

    det købte.                                                   C  

 4.1. Karakteristika ved producentmarkedet             2  

       Producentmarkedets karakteristika  

       Producentmarkedets delmarkeder:  

       Det industrielle marked  

       Mellemhandlermarkedet  

       Institutionsmarkedet  

 4.2. Behovsbaggrunden for virksomheders køb           2  

 4.3. Købsprocessens indhold                           2  

       Købsklasser  

       Beslutningsniveauer  

 4.4. Deltagere i købsprocessen                        2  

       Initiativtagere/brugere  

       Informationstagere/rådgivere  

       Beslutningstagere  

       Indkøbsorganisation  

  5. Virksomhedens midler i konkurrencen  

 Deltagerne skal have forståelse af konkurrentadfærd  

    og dens betydning for virksomhedens markedsføring.           C  

 Deltagerne skal have kendskab til segmenteringsprin-  

    cipper som baggrund for målgruppevalg.                       B  

 Deltagerne skal have forståelse af, hvilke  

    handlingsparametre virksomheden råder over i  

    forbindelse med salg af fysiske goder  

    såvel som serviceydelser.                                    C  

 Endvidere skal deltagerne have forståelse af  

    handlingsparametrenes virkemåde i relation til  

    køberne, konkurrenterne og godets placering på  

    livsløbskurven.                                              C  

 Deltagerne skal orienteres om, hvilke eksterne  

    hjælpekilder, der står til dens rådighed i  

    markedsføringen, herunder analysebureauet,  

    reklamebureauet, konsulenter m.v.                            A  

 5.1. Virksomhedens konkurrencesituation               3  

       Homogent/heterogent marked  

       Konkurrenceformer  

       Konkurrenternes parametermix og  

       redaktionsmønster  

 5.2. Virksomhedens målgruppevalg                      4  

       Segmenteringsbegrebet  

       Segmenteringskriterier  

       Segmentvurdering og målgruppevalg  

 5.3. Virksomhedens handlingsparametre                 9  

       Produktets livsløb  

       Grund- og kontaktparametre  

       Anvendelse af handlingsparametre ved salg  

       af fysiske goder  

       Anvendelse af handlingsparametre ved salg  

       af serviceydelser  

       Parameterforståelse  

 5.4. Virksomhedens hjælpekilder                       1  

 I ALT                                                60 timer  

HJEMMEOPGAVER : Der stilles 12 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamenssæt.

IKRAFTTRÆDELSE M.V.

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1987. Samtidig ophæves læreplan 01.01/02.76 fra faget Afsætningslære og læreplan 08.01/02.76 for faget Detailhandelens afsætning og reklame.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.insp

Officielle noter

Ingen