Senere ændringer til forskriften
Ændrer i/ophæver
Den fulde tekst

Læreplan for faget PERSONALEADMINISTRATION på merkonomkursus


TIMETAL

60 timer.

FORMÅL

Formålet med faget er at give en oversigt over personalefunktionens placering og opgaver i en organisation og at uddybe enkelte personaleadministrative opgaver af betydning for ledende medarbejdere og andre, der i den daglige arbejdssituation inddrages i eller har interesse for personalepolitiske eller personaleadministrative forhold. Faget sigter således såvel på uddannelse af personale til personale- og uddannelsesafdelinger som på at dygtiggøre ledere og andre interesserede i at bestride nogle almindeligt forekommende personaleadministrative opgaver især inden for områderne at tiltrække, at ansætte, at fastholde, at udvikle og at afvikle personale.

  

  INDHOLD OG OMFANG                                    Vejl.  

                                                     timetal  

 1. Indledning og afgrænsning                        1 time  

 2. Personalepolitik                                 1 time  

 3. Personaleadministrationens opgaver og mulige  

    placeringer i organisationen                     2 timer  

 4. Stillingsvurdering                               2 timer  

 5. Rekruttering og udvælgelse                       8 timer  

 6. Øvelser i interviewteknik                        4 timer  

 7. Introduktion                                     2 timer  

 8. Aflønning                                        3 timer  

 9. Personalevurdering                               2 timer  

 10. Medarbejdersamtaler                             2 timer  

 11. Øvelse i medarbejdersamtale                     2 timer  

 12. Uddannelse                                      6 timer  

 13. Personaleinformation, rådgivning og forhandling 2 timer  

 14. Afvikling af medarbejdere                       2 timer  

 15. Personaleregistreringer                         2 timer  

 16. Personaleplanlægning                            5 timer  

 17. Studiekredarbejde                              12 timer  

 18. Sammenfatning og repetition                     2 timer  

                                                  ------------  

                                                    60 timer  

                                                  ------------  

VÆGTNING

A . Eleven skal være orienteret om emnet.

B . Eleven skal have opnået forståelse af og kendskab til emnet.

C . Eleven skal have opnået indsigt i og dybere kendskab til emnet og kunne anvende sin viden i afvigende kombinationer.

  

  VEJLEDENDE UNDERVISNINGSTIMETAL  

 Vægtningen vil være efterfulgt af en talværdi, der angiver det  

    vejledende undervisningstimetal.  

  Indhold                                    Indlærings-   Vejl.  

                                           dybde         timetal  

  1. Indledning og afgrænsning               A                1  

  2. Personalepolitik                        B                1  

 2.1 Form  

    Formel, uformel, mundtlig,  

    skriftlig  

 2.2 Indhold  

    Hoved- og delpolitikker,  

    herunder et eksempel på  

    skriftlig personalepolitik  

 2.3 Anvendelse  

    Tilblivelse, tolkning, ajourføring  

  3. Personaleadministrationens opgaver      B                2  

    og mulige placeringer i organisa-  

    tionen  

 3.1 Centralisering, herunder forskel-  

    lige personaleadministrative  

    stillinger samt et eksempel på en  

    stillingsbeskrivelse for en  

    personalechef  

 3.2 Decentralisering  

 3.3 Særlige personaleadministrative  

    opgaver, herunder en kort omtale  

    af arbejdsmiljø, velfærd, lederudvikling og evt. andre i en  

    personalefunktion forekommende opgaver, der ikke i øvrigt  

    behandles i faget.  

  4. Stillingsvurdering                      C                2  

 4.1 Formål  

 4.2 Sammenhængen mellem stillingsbeskrivelse  

    og stillingsvurdering  

 4.3 Krav til stillingsvurderingssystemet  

 4.4 Vurderingsfaktorer  

 4.5 Den praktiske anvendelse, herunder  

    rangmetoden og pointmetoden  

  5. Rekruttering og udvælgelse              C                8  

 5.1 Oversigt over rekrutterings- og  

    udvælgelsesproceduren  

 5.2 Arbejds- og ansvarsfordeling ved  

    rekrutteringen  

 5.3 Fastlæggelse af jobbets indhold  

 5.4 Fastlæggelse af kvalifikationskrav  

 5.5 Rekrutteringskilder  

 5.5.1 Annoncering, herunder lovgivning,  

    valg af media og udformning af  

    annonce  

 5.5.2 Offentlig og privat arbejdsformidling  

 5.5.3 Konsulentbistand  

 5.5.4 Andre rekrutteringskilder  

 5.6 Henvendelse fra ansøger, herunder  

    personlig/skriftlig ansøgning/ skema og  

    telefonisk eller personlig henvendelse  

 5.7 Informationsbehovet  

 5.7.1 Hos virksomheden, herunder 7-punktsplanen  

 5.7.2 Hos ansøgeren  

 5.8 Udvælgelsesmetoder og -kriterier  

 5.8.1 Ansættelsesinterview  

 5.8.1.1 Interviewets forberedelse, herunder  

    frit, planlagt frit og bundet interview  

 5.8.1.2 Interviewets gennemførelse  

    Bisidder  

    Interviewets indledning  

    Interviewets delteknikker  

    Spørgeteknik, herunder informative,  

    uddybende, ledende, projektive og  

    irrelevante spørgsmål  

    Lytteteknik  

    Pauseteknik  

    Observationsteknik  

    Interviewets afslutning  

 5.8.1.3 Særlige interviewformer,  

    herunder kommissionsinterview,  

    dybdeinterview og stressinterview  

 5.8.1.4 Efterbehandling af interviewet  

    Vurdering af ansøger  

    Vurdering af metoden  

    Fejlkilder i relation til ansøger -  

    nervøsitet, kommunikationsproblemer  

    Fejlkilder i relation til interviewer -  

    haloeffekt, fordomme, forhåndsindstillinger,  

    kommunikationsproblemer  

    Interviewets prognoseværdi  

 5.8.2 Testning af ansøgere  

 5.8.2.1 Prøvetyper: Intelligensprøver interesseprøver,  

    personlighedsprøver, kundskabsprøver færdighedsprøver,  

    gruppepsykologiske prøver, herunder assesment centers og andre  

    lederprøver. Grafologi.  

 5.8.2.2 Prøvernes prognoseværdi, herunder validitet, reliabilitet  

    og acceptabilitet  

 5.8.2.3 Den praktiske gennemførelse, herunder økonomi, diskretion  

    og feedback til ansøgere  

 5.8.3 Øvrige udvælgelseskriterier og disses egnethed, herunder  

    eksamensbeviser, tjenesteattester og skriftlige udtalelser fra  

    tidligere arbejdsgivere, referencer, lægeundersøgelser.  

 5.9 Administrativ styring af rekrutteringen, herunder registrering  

    af ansøgerdata, indkaldelse, ansættelse samt afslag.  

  6. Øvelser i interviewteknik                                4  

 På grundlag af skriftlige oplæg gennemføres praktiske øvelser i  

    interviewteknik - eventuelt støttet af AV-teknik - hvor deltagerne  

    skiftevis optræder som interviewer, ansøger og observatør  

  7. Introduktion                                  B          2  

 7.1 Arbejds- og ansvarsfordelingen ved  

    introduktionen, herunder indføring  

    i arbejdsgruppen  

 7.2 Udarbejdelse af en systematisk  

    oversigt over introduktionens  

    elementer for en ny medarbejder  

 7.3 Modtagelse  

 7.4 Personalebrochurer  

 7.5 Orienteringsmøde  

 7.6 Rundvisning i virksomheden  

 7.7 Samtale før prøvetidens udløb  

 7.8 Opfølgning af introduktionsproceduren  

  8. Aflønning                                     C          3  

 8.1 Virksomhedens lønpolitik, herunder  

    åbne eller hemmelige lønninger  

 8.2 Direkte og indirekte lønandele, her-  

    under frynsegoder, velfærd, udbyttedeling  

 8.3 Faktorer, som lønpolitikken må tage hensyn til  

 8.3.1 Udbud/efterspørgsel  

 8.3.2 Stillingens art og indhold  

    (stillingsvurdering)  

 8.3.3 Præstation  

 8.3.4 Uddannelse  

 8.3.5 Alder og anciennitet  

 8.3.6 Fagorganisatoriske forhold  

 8.3.7 Traditioner  

  9. Personalevurdering                            C          2  

 9.1 Formål, herunder forskellen mellem  

    stillingsvurdering og personalevurdering  

 9.2 Krav til personalevurderingssystemet  

 9.3 Vurderingsfaktorer  

 9.4 Den praktiske anvendelse  

 9.4.1 Den uformelle vurdering  

 9.4.2 Skalasystemer, grafisk, verbal  

    og talskala  

 9.4.3 Sætningsvalgsystemer  

  10. Medarbejdersamtaler                          C          2  

 10.1 Formål, herunder historisk udvikling  

 10.2 Samtalesystemets opbygning og administration  

 10.3 Forberedelse, gennemførelse og  

    opfølgning af samtalerne  

  11. Øvelse i medarbejdersamtaler                            2  

 På grundlag af skriftlige oplæg gennem-  

    føres en praktisk øvelse i medarbejdersam-  

    taler - evt. støttet af AV-teknik - hvor  

    deltagerne skiftevis optræder som leder,  

    medarbejder og observatør  

  12. Uddannelse                                   C          6  

 12.1 Konstatering af uddannelsesbehov  

 12.1.1 Hos virksomheden  

 12.1.2 Hos den enkelte medarbejder  

 12.2 Formulering af uddannelsesmål, her-  

    under viden, færdigheder og holdninger  

 12.3 Vurdering og valg af uddannelses-  

    muligheder i relation til uddannelsesmål  

 12.3.1 Uddannelsesmuligheder internt  

    i virksomheden  

 12.3.2 Uddannelsesmuligheder udenfor virksomheden  

 12.3.2.1 Offentlige uddannelser  

 12.3.2.2 Private kursusudbydere  

 12.4 Uddannelsesplanlægning, - administration  

    og kontrol  

  13. Personaleinformation, rådgivning og          B          2  

    forhandling  

 13.1 Personaleadministrative informa-  

    tionsopgaver, målgrupper, herunder  

    rådgivning af ledelse og medarbejdere  

 13.2 Mundtlig information, herunder møder  

    og forhandlinger  

 13.3 Skriftlig information, herunder opslag, cirkulærer,  

    regnskabsinformation og personaleblad  

  14. Afvikling af medarbejdere                    B          2  

 14.1 Fratrædelsespolitik, herunder orlov og  

    genansættelser  

 14.2 Fratrædelser begrundet i virksomhedens  

    forhold  

 14.3 Fratrædelser begrundet i individuelle  

    forhold, herunder sygdom  

 14.4 Pensionering  

 14.4.1 Alderspension  

 14.4.2 Førtidspension  

 14.4.3 Delpension  

 14.4.4 Aftrapningsordninger og retrætestillinger,  

    ansættelsestryghed contra stillingstryghed  

 14.4.5 Efterløn  

 14.5 Fratrædelsesinterviews/undersøgelser  

  15. Personaleregistreringer                      B          2  

 15.1 Det offentliges krav til  

    personaleregistrering  

 15.2 Virksomhedens krav til  

    personaleregistrering  

 15.3 Personaleregistreringens opbygning  

    herunder krav til registerindhold  

    og registeradgang samt registreringens  

    anvendelse  

 15.4 Personalestatistikker  

 15.4.1 Sygestatistik  

 15.4.2 Lønstatistik  

 15.4.3 Fratrædelsesstatistik, herunder  

    beregning af personaleomsætning  

  16. Personaleplanlægning                         C          5  

 16.1 Personaleplanlægningens sammen-  

    hæng med personalepolitik og  

    virksomhedens øvrige politikker  

    samt afhængighed af ydre forhold  

 16.2 Personaleplanlægningens sammenhæng  

    med den øvrige planlægning og med  

    de personaleadministrative opgaver  

 16.3 Personaleplanlægningens elementer  

 16.3.1 Kvantitative og kvalitative  

    analyser af de personalemæssige  

    ressourcer (personalestrukturen)  

 16.3.2 Konstatering af fremtidigt behov  

 16.3.3 Fremskrivning af personalestrukturen  

 16.3.4 Sammenholdelse af fremskrevet  

    personalestruktur med fremtidigt behov  

 16.3.5 Planer for rekruttering, omplacering,  

    forfremmelse, uddannelse og afvikling  

 16.3.6 Bemandings- og belastningsplaner, herunder  

    ferie, skifteholds- og forskudttidsplanlægning  

 16.3.7 Arbejds- og ansvarsfordeling  

    i personaleplanlægningen  

 16.3.8 Individuel personaleplanlægning,  

    herunder karriereplanlægning  

  17. Studiekredsarbejde                                      12  

    Studiekredsene skal behandle emner inden for  

    læreplanens forskellige hovedpunkter  

  18. Sammenfatning og repetion                                2  

                                                           --------  

                                                             60  

                                                           --------  

Hjemmeopgaver

Der stilles i alt 12 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

IKRAFTTRÆDELSE M.V.

Læreplanen har virkning fra den 1. august 1987. Samtidig ophæves læreplan af 18. november 1982 for faget Personaleadministration på merkonomkursus.

P.d.v.

e.b.

Erik Nexelmann

underv.inp.

Officielle noter

Ingen