Cirkulære om kommunalbestyrelsernes medvirken
ved administrationen af landbrugsloven (Til samtlige kommunalbestyrelser)
1. Indledning
Ved lov nr. 381 af 7. juni 1989 er der gennemført en række ændringer i
landbrugsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 504 af 17. juli 1989.
Dette cirkulære giver retningslinier for kommunalbestyrelsernes kontrol
med overholdelsen af landbrugslovens erhvervelsesbestemmelser og for deres
deltagelse i kontrollen med overholdelsen af lovens øvrige regler om
landbrugsejendommes drift, forpagtning og samdrift m.v.
2. Erhvervelsesreglerne i hovedtræk
Efter reglerne i landbrugsloven kan en eller flere personer erhverve
adkomst på en landbrugsejendom eller på en anpart i en sådan, når erhververen
afgiver erklæring om opfyldelse af lovens erhvervelsesbetingelser, jf. § 16,
§ 17, stk. 2, § 17a, stk. 1, og § 18a, stk. 1-4. Et selskab kan erhverve
adkomst på en landbrugsejendom, når selskabet afgiver erklæring om opfyldelse
af erhvervelsesbetingelserne i lovens § 20, stk. 1.
Erklæringerne skal afgives på et af følgende skemaer:
Grønt skema beregnet for personers erhvervelse af en
landbrugsejendom.
Blåt skema beregnet for selskabers erhvervelse af en
landbrugsejendom.
Til begge skemaer hører et skema til uddannelsesattest, der som hovedregel
skal anvendes ved erhvervelse af landbrugsejendomme over 30 ha.
Som supplement til skemaerne er der endvidere to vejledninger:
Vejledning om personers erhvervelse af landbrugsejendomme.
Vejledning om selskabers erhvervelse af landbrugsejendomme.
Skemaer og vejledning udleveres uden vederlag af kommunekontorerne eller
jordbrugskommissionerne, der kan rekvirere materialet hos Statens
Informationstjeneste, Postboks 1103, 1009 Kbh. K, (tlf. 33 92 92 28).
Kontrollen med overholdelse af de nævnte erhvervelsesbestemmelser udøves
ved et samarbejde mellem tinglysningsmyndighederne og kommunerne, jf.
Landbrugsministeriets bekendtgørelse nr. 553 af 15. august 1989 om
dokumentation ved tinglysning af dokumenter vedrørende landbrugsejendomme.
Kommunen kontrollerer, at de fornødne erklæringer er afgivet, og påtegner
skødet herom, inden det kan tinglyses, jf. pkt. 3.
Desuden varetages kontrollen af tinglysningsdommeren, der påser,
at skødet er påtegnet af kommunen, eller
at der er meddelt tilladelse efter landbrugsloven til erhvervelsen.
Der gælder dog følgende undtagelser, hvor erhververen ikke skal
afgive erklæring på de nævnte skemaer:
- 1) Erhvervelse af en landbrugsejendom, der helt ligger i byzone eller i
sommerhusområde i henhold til lov om by- og landzoner. Dette kan ske på
grundlag af erklæring i skødet om, at ingen del af ejendommen ligger i
landzone.
- 2) Erhvervelse fra ægtefælle ved overtagelse til hensidden i uskiftet bo,
ved deling af fællesbo eller ved arv. Dette kan ske umiddelbart efter
reglerne i lovens § 17, stk. 1, og § 18a, stk. 1, 1. pkt., hvis den
pågældende har haft lovlig adkomst på ejendommen.
- 3) Erhvervelse, hvor erhververen er en dansk offentlig myndighed, jf.
lovens § 21, stk. 1.
3. Kommunens kontrol af erklæringsskemaer
3.1. Almindelige kontrolregler
Når et adkomstdokument indleveres til påtegning i henhold til
landbrugsloven, påser kommunen,
at samtlige erhververe, der er anført i skødet, har afgivet erklæring på
særskilte skemaer,
at der ikke er foretaget overstregninger, rettelser eller tilføjelser, der
ændrer indholdet af erklæringerne,
at der er overensstemmelse mellem arealangivelsen i skemaet og i kommunens
ejendomsregister,
at der ikke er åbenlyse fejl i udfyldelsen, og
at erklæringsskemaet er underskrevet af erhververen.
3.2. Personers erhvervelse
Ved erklæringsskemaet vedrørende personers erhvervelse af en
landbrugsejendom påser kommunen endvidere,
at der er givet rigtig oplysning om hvilken erhvervelse, der er tale om
(skemaets afsnit 3),
at alle relevante erklæringer i den pågældende erhvervelsessituation (dvs.
inden for skemaets afsnit 4 -10) er besvaret bekræftende,
at der er vedlagt en af jordbrugskommissionen eller Jordbrugsdirektoratet
attesteret og gyldig uddannelsesattest (gyldighed i indtil 6 måneder for så
vidt angår kravene i uddannelsesattestens afsnit 2, nr. 4 og 5) ved
erhvervelse af en landbrugsejendom over 30 ha (skemaets afsnit 4 og 5), og
at skemaet er attesteret af jordbrugskommissionen eller af en
praktiserende landinspektør om fradragsarealer (skemaets afsnit 12), hvis
arealgrænserne på 30 ha eller 70 ha i § 16, stk. 1-3, ønskes fraveget, uden
at der søges om dispensation til erhvervelsen.
3.3 Selskabers erhvervelse
Ved erklæringsskemaet vedrørende selskabers erhvervelse af en
landbrugsejendom påser kommunen ud over det i pkt. 3.1. anførte,
at der er givet fornødne oplysninger om selskabet (skemaets afsnit 2),
herunder at selskabet er registreret i Selskabs- og Erhvervsstyrelsen ved
registreringsnummer og selskabsnavn m.v.,
at alle relevante erklæringer vedrørende den deltager, der opfylder
landbrugslovens erhvervelsesbetingelser og kravet om stemmeflertal i
selskabet (skemaets afsnit 3 - 6), er besvaret bekræftende,
at der er vedlagt en af jordbrugskommissionen eller Jordbrugsdirektoratet
attesteret og gyldig uddannelsesattest (gyldighed i indtil 6 måneder for så
vidt angår kravene i uddannelsesattestens afsnit 2, nr. 4 og 5) ved
erhvervelse af en landbrugsejendom over 30 ha (skemaets afsnit 6.1 og 6.2),
og
at skemaet er attesteret af jordbrugskommissionen eller af en
praktiserende landinspektør om fradragsarealer (skemaets afsnit 9), hvis
arealgrænserne på 30 ha eller 70 ha i § 16, stk. 1-3, ønskes fraveget, uden
at der søges om dispensation til erhvervelsen.
3.4. Påtegning af adkomstdokumentet
Hvis erklæringsskemaet er udfyldt efter ovenstående retningslinier, jf.
også førnævnte to vejledninger, påtegner kommunen adkomstdokumentet. Af
påtegningen skal fremgå, at der er afgivet erklæring efter landbrugsloven, og
hvilke af lovens betingelser, der forudsættes opfyldt.
Påtegning af adkomstdokumentet kan tidligst ske sammen med
vurderingspåtegningen.
I forbindelse med påtegning af adkomstdokumentet udfylder kommunen det
sidste afsnit i erklæringsskemaet.
Kopi af erklæringsskemaet med eventuel tilhørende kopi af
uddannelsesattest opbevares i kommunen. Erklæringsskemaer indsendes
(sammenhæftet med eventuel uddannelsesattest) såvidt muligt en gang månedligt
til Jordbrugsdirektoratet.
Tvivlsspørgsmål kan forelægges jordbrugskommissionen eller
Jordbrugsdirektoratet, Sankt Annæ Plads 19, 1250 København K, eventuelt
telefonisk (tlf. 33 15 61 31).
4. Efterfølgende kontrol med erhvervelsesbetingelserne
Den efterfølgende kontrol af erhvervelsesbetingelser retter sig først og
fremmest mod de betingelser, der ikke er opfyldt ved erhvervelsen, men som
erhververen har afgivet erklæring om at ville opfylde efter erhvervelsen. Det
samme gælder i situationer, hvor erhvervelsen er sket ved tilladelse efter
landbrugsloven.
Bopælskravet skal normalt opfyldes inden 6 måneder efter erhvervelsen, ved
arv og familiehandel dog inden 2 år. Kravet indebærer, at den pågældende rent
faktisk skal have fast og varigt ophold på ejendommen og være tilmeldt
kommunens folkeregister som boende på ejendommen, således at denne tjener som
hovedbopæl i skattemæssig forstand.
Kravet om, at erhververen selv skal drive ejendommen, eller at en
anpartshaver skal deltage i den daglige drift, skal opfyldes umiddelbart
efter erhvervelsen. Kravet indebærer navnlig, at ejendommen eller dens jorder
ikke må bortforpagtes.
Bopælskravet og driftskravene skal opfyldes i mindst 8 år fra det
tidspunkt, hvor forpligtelsen indtræder. Der henvises iøvrigt til
Landbrugsministeriets bekendtgørelse nr. 549 af 15. august 1989 om
uddannelseskrav og bopælskrav m.v. i henhold til landbrugsloven.
Jordbrugsdirektoratet foranlediger i almindelighed gennemført kontrol af
bopælskravet ved henvendelse til kommunen på et tidspunkt efter erhvervelsen,
hvor kravet skal være opfyldt.
Jordbrugsdirektoratet foranlediger endvidere stikprøvevis gennemført en
mere tilbundsgående kontrol af såvel opfyldelsen af lovens
erhvervelsesbetingelser som overholdelse af lovens øvrige bestemmelser.
Tilsynsopgaverne varetages i et samarbejde mellem kommunerne,
jordbrugskommissionerne og Jordbrugsdirektoratet, jf. om opgavefordelingen
under pkt. 5.
5. Tilsynsopgaver efter landbrugsloven
Det påhviler såvel kommunerne som jordbrugskommissionerne i forbindelse
med deres arbejde at være opmærksom på, om reglerne i landbrugsloven
overholdes, jf. lovens §§ 28 og 30.
Det gælder således bestemmelserne i lovens §§ 7-8 om landbrugsejendommes
drift m.v., herunder reglerne om vedligeholdelse af beboelsesbygninger, drift
af jorderne og inddragelse af jorder til andre formål.
Det gælder også tilsynet med overholdelse af bestemmelserne i §§ 9-12 om
samdrift og forpagtning m.v., herunder navnlig begrænsningerne med hensyn til
afstand og antal ejendomme.
Det gælder endvidere tilsynet med overholdelse af vilkår om fast bopæl,
der har været en forudsætning for godkendelse af sammenlægning, supplering
eller erhvervelse af landbrugsejendomme, jf. §§ 13-21.
Da tilsynsopgaverne først og fremmest søges varetaget som et led i
kommunernes og jordbrugskommissionernes arbejde, angår kommunernes
tilsynsopgaver hovedsagelig opfyldelsen af bopælskravet, tilsyn med
beboelses- og driftsbygninger og anvendelse af jorder til
ikke-jordbrugsmæssige formål, medens jordbrugskommissionernes tilsynsopgaver
hovedsagelig angår landbrugsejendommes drift, samdrift og forpagtning m.v.
Indberetning om overtrædelse af bestemmelserne i landbrugsloven gives til
Jordbrugsdirektoratet, Sankt Annæ Plads 19, 1250 København K.
6. Ikrafttræden m.v.
Reglerne i dette cirkulære gælder fra den 1. september 1989. Samtidig
ophæves cirkulære nr. 95 af 18. juli 1986.
Landbrugsministeriet, den 15. august
1989
Laurits Tørnæs
/ Sten Strømgren