At-meddelelse 1.03.1, juli 1997
Velfærdsforanstaltninger ved skiftende arbejdssteder
Denne At-meddelelse oplyser om arbejdsmiljølovgivningens regler om
velfærdsforanstaltninger ved skiftende arbejdssteder.
Område
Reglerne for skiftende arbejdssteders indretning gælder, når ansatte
udfører arbejde uden for arbejdsgivernes bedriftsområde. Det kan være arbejde
på fremmed virksomhed, fx med reparation af maskiner, arbejde i private hjem
så som hjemmehjælp, hjemmesygepleje, arbejde på offentlige steder, fx
renholdelse og vedligeholdelse af gader m.v., arbejde med transport,
postomdeling, patruljering eller redningstjeneste.
Reglerne om velfærdsforanstaltninger gælder også for mindre bygge- og
anlægsopgaver samt vedligeholdelsesopgaver, fx montering af køkken, gas-
eller oliefyrsarbejde, installering, reparation samt skorstensfejning.
For egentlige bygge- og anlægsarbejder gælder bestemmelserne i
Arbejdsministeriets bekendtgørelse om indretning af byggepladser og lignende
arbejdssteder.
Reglerne gælder undertiden også ved arbejde på arbejdsgiverens
bedriftsområde. Det er tilfældet, hvis denne er en landbrugs-, skovbrugs-
eller gartnervirksomhed eller anden virksomhed med et meget udstrakt eller
spredt beliggende bedriftsområde, og arbejdet foregår langt fra bygninger,
bedriftsanlæg og arealerne umiddelbart op hertil.
Generelt
Arbejdsgiveren skal sørge for, at den ansatte under arbejdet har adgang
til toilet, spiseplads (hvis der holdes spisepauser), håndvask,
forsvarlig opbevaring af tøj og personlige ejendele (hvis der som følge
af arbejdets art foretages omklædning) og tørring af arbejdstøj
(hvis arbejdet medfører at tøjet bliver vådt).
Herudover skal der være adgang til brusebad samt omklædning med
adskilt opbevaring af gang- og arbejdstøj, hvis arbejdet indebærer
særlige påvirkninger i form af stærk tilsmudsning, smittefare o.s.v., jævnfør
de særlige påvirkninger, der er omtalt i skemaet bilag 1.
Udgangspunktet for, hvilke velfærdsforanstaltninger der skal etableres -
herunder om der skal stilles bad til rådighed - er den arbejdspladsvurdering
(APV), som virksomheden har foretaget.
Indretning
Velfærdsforanstaltningerne skal etableres på en af følgende tre måder:
- Velfærdsfaciliteterne findes eller etableres på / i umiddelbar nærhed af
arbejdsstedet. De skal være forsvarligt indrettede i egnede lokaler.
- Velfærdsfaciliteterne etableres på arbejdsstedet i skurvogne eller andre
flytbare enheder. De skal være forsvarligt indrettede og egnede.
Hvor skurvogn eller anden flytbar enhed stilles til rådighed for flere end
fire personer, skal den opfylde kravene i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr.
775 af 17. september 1992 om indretning af skurvogne. Toiletter skal, hvor
det er rimeligt og teknisk muligt, tilskuttes vand og kloak.
- Velfærdsfaciliteterne findes eller etableres på et samlingssted eller
udgangssted.
Er samlingsstedet et fast forretningssted, værksted eller lignende i
arbejdsgiverens virksomhed, skal kravene til velfærdsforanstaltninger i
Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 1163 af 16. december 1992 om faste
arbejdssteders indretning opfyldes, jf. At-meddelelse 1.01.11.
Er samlingsstedet etableret midlertidigt, skal faciliteterne, hvis de
stilles til rådighed for flere end fire personer, opfylde Arbejdstilsynets
bekendtgørelse om indretning af skurvogne og lignende.
Stilles faciliteterne til rådighed for færre end fire personer, skal de
være indrettet, så de er funktionelle.
Velfærdsfaciliteterne skal etableres af arbejdsgiveren og være til
rådighed under arbejdet. Arbejdsgiveren kan frit vælge en af de tre
muligheder, eller en kombination af disse.
Der vil være nogle tilfælde, hvor det ikke kan lade sig gøre at anvende en
af de tre muligheder. Det kan være fordi, arbejdet består i eller er
forbundet med transport over større afstande - fx en repræsentant eller
tilsynsførende - eller fordi det ikke er hensigtsmæssigt at benytte et
samlingssted. I de tilfælde skal arbejdsgiveren sikre sig, at den ansatte har
adgang til de krævede faciliteter på anden rimelig og forsvarlig måde.
Faciliteterne kan i disse tilfælde fx stilles til rådighed ved passende
ophold på egnede steder, eller ved brug af transportmidlet, hvis det er
indrettet og egnet hertil.
Hvor der arbejder både mænd og kvinder skal de have enten adskilte
omklædnings- og baderum, eller uforstyrret kunne benytte de samme rum hver
for sig.
De enkelte faciliteter
Skemaet i bilag 1 giver en vejledende oversigt over krav til
velfærdsforanstaltninger ved skiftende arbejdssteder.
Skemaet er delt op i to afsnit:
Det venstre afsnit omhandler arbejde, hvor de ansatte udsættes for nogle
særlige påvirkninger så som stor fysisk anstrengelse, meget støvende, stærkt
tilsmudsende eller sundhedsskadeligt arbejde.
Det kan være arbejde, hvor den ansatte udsættes for nogle påvirkninger som
følge af det, der arbejdes med, fx
- skorstensfejer, gas- og oliefyrsmontør, vejmand, skovarbejder og åmand
(grødeskærerarbejde),
eller arbejde hvor det produkt der arbejdes med medfører, at den ansatte
skal være iført personlige værnemidler, fx
- ved arbejde med kodenummererede produkter, arbejde med produkter der er
klassificeret som farlige eller sundhedsskadelige, eller arbejde hvor den
ansatte udsættes for støv, bakterier, svampe eller varmepåvirkninger m.m.
Arbejdsgiveren kan normalt ikke henvise den ansatte til at benytte
faciliteterne i egen bolig, hvis arbejdet er omfattet af skemaets venstre
del.
Arbejdspladsvurderingen (APV) er et vigtigt hjælpeværktøj for at kunne
vurdere, om arbejdet er omfattet af disse særlige påvirkninger.
Er arbejdet ikke omfattet af disse særlige påvirkninger, kan skemaets
højre afsnit bruges.
Da arbejdsopgavene i mange fag kan variere meget, er det muligt ved den
ene opgave at være omfattet af det venstre afsnit, og ved den næste opgave at
være omfattet af højre afsnit jf. APV.
Det er arbejdsgiverens ansvar, at de egnede/korrekte velfærdsfaciliteter
er til rådighed til den pågældende opgave.
Toilet
Dette skal være vandskyllende eller have samme hygiejniske standard.
Toilet, der ikke er tilsluttet kloaksystemet, skal for at have samme
hygiejniske standard have en syns- og lugtfri adskillelse imellem
toiletskålen og tanken. Det skal anvises inden for passende transporttid (ca.
10 min.)
Hvis toiletfaciliteterne stilles til rådighed på et af arbejdsgiveren
etableret samlingssted eller udgangssted skal toilettet have vandudskylning.
Et offentligt toilet er et toilet, hvortil der er adgang direkte fra
offentlig vej. Et publikumstoilet er et toilet, der er beregnet til kunder,
gæster i cafeteria, supermarked m.m.
Når skemaet, bilag 1 venstre afsnit, henviser til, at offentlige eller
publikumstoiletter ikke kan benyttes, er det fordi de »normalt«
ikke ejes og renholdes af arbejdsgiveren. Samtidig vil der være en risiko
for, at de ansatte der arbejder med sundhedsskadelige materialer og/eller
metoder, kan sprede dette til omgivelserne d.v.s. toilettet.
Hvis en kommune, amtskommune eller firma har flere stillepladser eller
lignende, kan der til de ansatte udleveres et kort med en geografisk
angivelse af fx anviste toiletter.
Skamaets højre afsnit henvender sig til de personer som ikke har
tilsmudsende arbejde, hvor det accepteres, at fx hjemmehjælpere henvises til
at bruge toilettet hos deres klienter, at buschauffører henvises til toilet
på en vendeplads, og at de personer fx repræsentanter der kører over lange
afstande bruger toilettet i et cafeteria.
Arbejdsgivere kan kun i enkeltstående tilfælde henvise til at offentlige
toiletter må bruges fx af rengøringspersonalet, der selv rengør de offentlige
toiletter.
Spisning
Passende spiseplads skal anvises, hvis der er spisepauser under arbejdet.
Personer omfattet af det venstre afsnit i skemaet, bilag 1 kan ikke
henvises til at spise i transportmidlet, med mindre transportmidlet er
indrettet med særlig spiseplads. D.v.s. der skal være bord og stole/bænk i
rummet, og det skal være passende indrettet med isolering, varme, belysning,
vinduer samt en loftshøjde, der er passende til funktionen.
For så vidt angår skemaets højre del - de personer, som ikke har
tilsmudsende arbejde - kan der henvises til transportmidlet, hvis det er
rent, ryddeligt og indrettet med spisefaciliteter d.v.s. thermobeholder til
opbevaring af mad og drikke og en »bordplade«. Førersædet kan ikke
accepteres, idet rattet vil genere muligheden for at spise ved
»bordpladen«.
Passagersædet kan bruges.
I en traktor, hvor der normalt kun er et sæde, kan førersædet accepteres,
hvis det kan drejes på en måde, så rattet ikke generer, når der skal spises.
Håndvask
Hvor det er muligt, skal håndvasken være tilsluttet rindende vand. Der
skal være adgang til varmt vand, hvis det af sundhedshensyn er nødvendigt,
for at kunne rengøre sig forsvarligt.
Af sundheds- og hygiejnehensyn skal det være muligt at vaske hænder i
forbindelse med toiletbesøg og spisning m.m.
Hvor de ansatte møder og slutter arbejdsdagen på en stilleplads, kan
håndvask på arbejdsstedet godt foretages fra en dunk vand med tappehane. Det
er ofte nødvendigt, at supplere med rensecreme, håndklæder og hudcreme.
Omklædning og opbevaring af tøj og ejendele
Omklædning skal være mulig, hvis arbejdets art indebærer, at der skal
foretages omklædning. Omklædning vil normalt foregå ved arbejdstids ophør, i
særlige tilfælde også ved spisepauser.
Hver person skal kunne opbevare tøj og personlige ejendele forsvarligt i
et aflåst rum, skab eller taskeboks.
Personer, der er beskæftiget med meget fysisk anstrengende, meget
støvende, stærk tilsmudsede eller sundhedsskadeligt arbejde og som derfor
skal have velfærdsfaciliteter, som angivet i den venstre del af skemaet,
bilag 1, skal i forbindelse med baderummet have mulighed for adskilt
opbevaring af arbejdstøj og gangtøj (2 skabe eller dobbeltskab).
I særlige tilfælde, hvor der foregår arbejde, der kræver egentlig
omklædning fx før spisepauser, og hvor arbejdet tilrettelægges, så
omklædningsrummet tilknyttet baderummet ikke kan anvendes, skal der være
omklædningsrum med passende opbevaringsmulighed for rent tøj og skab til
rådighed.
Dette omklædningsrum skal være passende beliggende i forhold til
arbejdsstedet og indrettes med et passende gulvareal og loftshøjde, og det
skal være funktionelt.
Tørring af tøj
Hvor der er en risiko for, at tøjet bliver vådt fx.
- hjemmehjælperen der cykler mellem to besøg eller grødeskærerarbejde
(åmænd),
eller andre, der bliver våde ved arbejde der uopsætteligt skal gennemføres
fx
- ledningsreparation,
skal der være mulighed for at tøjet kan tørres. Dette kan gøres på
virksomhedens hjemstedsadresse eller, om nødvendigt på arbejdsstedet. Som et
minimum skal der være en fælles bøjlestand, og rummet skal kunne opvarmes.
Bad
Hvis arbejdet medfører, at den ansatte udsættes for en eller flere af de
særlige påvirkninger, der er omtalt i skemaets venstre del, skal der være en
bademulighed.
Badet skal anbringes i forbindelse med omklædningsdelen, have en størrelse
på mindst 80 x 80 cm og være tilsluttet varmt og koldt vand.
Hvis bad m.v. stilles til rådighed på et af arbejdsgiveren etableret
samlingssted eller udgangssted skal kravene til velfærdsfaciliteter i
Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 1163 af 16. december 1992 om faste
arbejdssteders indretning opfyldes, jf. At-meddelse 1.01.11.
Hvis den ansatte, i forbindelse med udearbejde, bor på hotel og arbejdet
jf. APV'en er omfattet af skemaets venstre del, kan der ikke henvises til
hotellets badeværelse, fordi det »normalt« ikke ejes og renholdes
af arbejdsgiveren. Samtidig vil der være en risiko for, at de ansatte der
arbejder med sundhedsskadelige materialer og/eller metoder, kan sprede dette
til omgivelserne - baderummet.
For ansatte i skoven, med bolig i eller tæt ved skoven, accepteres det, at
der henvises til badefaciliteter i egen bolig - også når der arbejdes med
bekæmpelsesmidler - under forudsætning af at de anvender personlige
værnemidler under arbejdet med bekæmpelsesmidlerne jf. vejledningen i
Arbejdstilsynets folder »Sikkerhed ved bekæmpelsesmidler«, og at
værnemidlerne tages af efter brug, rengøres og opbevares på et
hensigtsmæssigt sted uden for boligen.
Særbekendtgørelser
Opmærksomheden henledes på, at der i særbekendtgørelsen fx om
kloakarbejde, asbest, epoxy og polyurethan er særlige afsnit om
velfærdsforanstaltninger.
Jens Andersen
Bilag 1
Vejledende oversigt over krav til velfærdsfaciliteter efter skiftende
arbejdssteders indretning
STOR FYSISK ANSTRENGELSE, MEGET STØVENDE, STÆRKT TILSMUDSENDE ELLER
SUNDHEDSSKADELIGT ARBEJDE
---------------------------------------------------------------------
Eksempler på fag:
Bygningsarbejder, skorstensfejer, gasfyrsmontør, oliefyrsmontør, vejmand,
skovarbejder*, transport af døde dyr.
---------------------------------------------------------------------
Toilet Vandskyllende eller tilsvarende hygiejninsk standard.
På et af arbejdsgiveren anvist sted inden for passende
transporttid (ca. 10 min.). Der kan ikke henvises til
publikumstoiletter eller offentlige toiletter.
---------------------------------------------------------------------
Spisning Passende spiseplads skal etableres på arbejdsstedet
eller i nærheden deraf. Forsvarligt indrettet i egnede
lokaler eller skurvogne. Spisepladsen kan også etableres
på et fast samlings- eller udgangssted.
Transportmidlet kan ikke anvendes med mindre dette er
egnet hertil, indrettet med særlig spiseplads og til
max 4 personer.
---------------------------------------------------------------------
Håndvask Så vidt muligt med rindende vand. Hvis det af sundheds-
hensyn er nødvendigt at kunne rengøre sig i varmt vand,
skal der være adgang til passende mængder af det.
---------------------------------------------------------------------
Omkl./ Omklædning med skskilt opbevaring af gangtøj og arbejds-
opbevar. tøj.
---------------------------------------------------------------------
Tørring Ja. hvis arbejdet medfører at tøjet kan blive vådt, fx
af tøj ved arbejde i regnvejr.
---------------------------------------------------------------------
Bad Ja.
---------------------------------------------------------------------
2 skabe Ja.
---------------------------------------------------------------------
* Det accepteres, at ansatte med bolig i skoven, der arbejder med
bekæmpelsesmidler, henvises til badefaciliteter i egen bolig, under
forudsætning af, at de under dette arbejde anvender personlige værnemidler
i.h.t. vejledningen i At's folder »Sikkerhed ved bekæmpelsesmidler (maj
1989)», og at værnemidlerne efter brug tages af, rengøres og opbevares
på et hensigtsmæssigt sted uden for boligen.
IKKE STOR FYSISK ANSTRENGELSE, IKKE MEGET STØVENDE, IKKE STÆRKT
TILSMUDSENDE ELLER IKKE SUNDHEDSSKADELIGT ARBEJDE
---------------------------------------------------------------------
Eksempler på fag:
Fastlagt rute: Buschauffører, hjemmehjælper, dagligvareleverandør,
postbud. Ikke fastlagt rute**: Repræsentant, tilsynsførende, TV og
radioleverandør, hvidevareleverandør, vejmand.
---------------------------------------------------------------------
Toilet Vandskyllende eller tilsvarende hygiejnisk standard. På
et af arbejdsgiveren anvist samlingssted. For bus-
chauffører kan det være ved start- eller vendeplads,
ikke offentlige toiletter.
** Vandskyllende eller tilsvarende hygiejnisk standard.
Publikumstoiletter fx cafeteriatoiletter kan benyttes,
men ikke offentlige toiletter, med mindre der er tale
om helt enkeltstående tilfælde.
---------------------------------------------------------------------
Spisning Passende spiseplads skal anvendes jfr. ovenstående.
Det kan også være på et af arbejdsgiveren planlagt andet
sted fx en vendeplads.
** Passende spiseplads kan være et cafeteria eller
i særlige tilfælde transportmidlet, hvis det er ind-
rettet hertil. Det skal være rent, ryddeligt og indret-
tet med spisefaciliteter. Førersædet kan ikke
accepteres.
---------------------------------------------------------------------
Håndvask Af hygiejnehensyn skal det være muligt at vaske hænder i
forbindelse med og toiletbesøg.
---------------------------------------------------------------------
Omkl./ Der skal være mulighed for opbevaring
opbevar. af personlige ejendele.
---------------------------------------------------------------------
Tørring Ja. Hvis arbejdet medfører at tøjet kan
af tøj blive vådt, fx ved arbejde i regnvejr.
---------------------------------------------------------------------
Bad Nej.
---------------------------------------------------------------------
2 skabe Nej.
---------------------------------------------------------------------
BAGGRUND:
- Bekendtgørelse om skiftende arbejdssteders indretning.
Nummer og dato på nævnte bekendtgørelser findes i At-meddelelse nr.
0.02.1, der indeholder en fuldstændig fortegnelse over gældende love,
bekendtgørelser og At-anvisninger om arbejdsmiljø.