Fremsat den 11. maj 2005 af
udenrigsministeren (Per Stig Møller)
Forslag til folketingsbeslutning
om
fortsat dansk bidrag til en
multinational sikringsstyrke i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker fortsat stilles til rådighed for en multinational sikringsstyrke i
Irak, herunder at danske militære styrker bidrager til træning og uddannelse
af
irakiske sikkerhedsstyrker i det danske område og gennem NATOs
træningsindsats
og til understøttelse af den civile genopbygningsindsats samt fortsat stilles
til rådighed for beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
Bemærkninger til beslutningsforslaget
I. Det internationale samfund yder på grundlag af FN resolution
1546 af 8. juni 2004 og efter anmodning fra den midlertidige irakiske
regering
støtte til de politiske og økonomiske reformer i Irak og til opretholdelse af
sikkerhed i landet. Mandatet fra FNs Sikkerhedsråd udstikker endvidere
rammerne
for den politiske proces. Valgene den 30. januar 2005 til den irakiske
nationalforsamling
og dannelsen af et præsidentråd og en overgangsregering har været vigtige
milepæle
i denne proces. Næste skridt er udarbejdelsen af en ny forfatning, på hvis
grundlag der planlægges afholdt demokratisk valg i december 2005.
Den danske styrke i Irak har ved Folketingsbeslutning af 25.
november 2004 mandat indtil den 2. juni 2005. Resolution 1546 indeholder en
appel til FNs medlemsstater om at yde bidrag til sikringsstyrken, herunder
med
militære styrker, for at imødekomme det irakiske folks behov for stabilitet
og
sikkerhed, humanitær assistance og genopbygning samt støtte FNs
tilstedeværelse
i landet.
Det er regeringens mål at bidrage til at udvikle et stabilt og
forenet og demokratisk Irak, som lever i fred med sine naboer, respekterer
menneskerettighederne
og internationale aftaler samt er i stand til at sikre økonomisk og social
udvikling
og fremskridt for landets befolkning. Det er af afgørende betydning, at denne
udvikling skabes af irakerne selv, således at irakerne er herrer i eget hus.
Efter valgene i Irak i januar 2005 er der skabt mulighed for i højere grad at
fokusere den internationale indsats i Irak på opbygning af en irakisk
sikkerhedsstruktur og støtte til civil genopbygning.
Regeringen har efter valgene den 30. januar 2005 drøftet den fremtidige
danske indsats i Irak med ledende personer i det irakiske politiske system
samt
med vore partnere i den multinationale sikringsstyrke.
På denne baggrund foreslår regeringen, at der træffes beslutning
om forlængelse i 8 måneder af det danske militære bidrag til en multinational
sikringsstyrke i Irak. Den danske militære indsats vil i stigende grad
fokusere
på træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker samt bidrage til NATOs
træningsindsats i Irak. De danske styrker vil samtidig i højere grad skulle
understøtte den civile genopbygningsindsats, herunder understøttelse af FNs
aktiviteter i det sydlige Irak i takt med udvidelsen af FNs indsats i
området.
Til dette formål oprettes bl.a. en særlig støtteenhed under den danske
bataljon. De danske styrker stilles endvidere til rådighed for beskyttelsen
af
civilt dansk personel og ejendom i landet. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at forlænge bidraget yderligere, agter regeringen at
forelægge
sagen for Folketinget.
II. Det folkeretlige grundlag for den multinationale
sikringsstyrke i Irak udgøres af FNs Sikkerhedsråds resolution 1546 af 8.
juni
2004 og de dertil hørende breve fra den daværende irakiske premierminister
Allawi og USAs daværende udenrigsminister Powell til formanden for
Sikkerhedsrådet,
hvor den daværende irakiske premierminister har anmodet om den multilaterale
sikringsstyrkes fortsatte tilstedeværelse i Irak.
Det danske bidrag til den multinationale sikringsstyrke i Irak vil
som alle øvrige udenlandske tropper - være undergivet folkeretten,
herunder
den humanitære folkeret.
III. Den multinationale sikringsstyrkes opgaver er fastlagt i FNs
Sikkerhedsråds resolution 1546 og de dertil hørende breve fra den daværende
irakiske
premierminister og USAs daværende udenrigsminister til formanden for
Sikkerhedsrådet. Resolution 1546 indeholder bemyndigelse til at anvende alle
nødvendige foranstaltninger, herunder brug af væbnet magt, til at bistå med
opretholdelse af stabilitet og sikkerhed i landet, herunder bekæmpelse af
terrorisme,
bl.a. med henblik på at sikre, at FN er i stand til at udfylde en større
rolle
i Irak og samtidig sikre, at den irakiske befolkning uden intimidering kan
implementere tidsplanen og programmet for den politiske proces og kan drage
nytte af fremskridt i genopbygningen af landet.
Det fastslås i FNs Sikkerhedsråds resolution 1546, at mandatet for
den multinationale sikringsstyrke skal evalueres på anmodning fra den
irakiske
regering eller 12 måneder fra vedtagelsen af resolution 1546, samt at dette
mandat
udløber efter gennemførelsen af den politiske proces opregnet i resolutionen,
og at mandatet vil ophøre tidligere, hvis den irakiske regering anmoder
herom.
Sikringsstyrken er for nærværende opdelt i divisioner og brigader,
der geografisk dækker hver sit område af Irak. USA har påtaget sig at
varetage
ledelsen af tre divisioner, mens UK, Polen og Sydkorea hver står i spidsen
for
en division.
Sikringsstyrken har p.t. deltagelse af følgende lande udover
Danmark: Albanien, Armenien, Australien, Azerbajdjan, Bulgarien, El Salvador,
Estland, Georgien, Holland, Italien, Japan, Kasakhstan, Letland, Litauen, Den
Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Mongoliet, Norge, Polen,
Rumænien,
Slovakiet, Sydkorea, Tjekkiet, UK, Ukraine og USA. Følgende lande udover
Danmark
bidrager til NATOs træningsmission i Irak: Bulgarien, Estland, Holland,
Island,
Italien, Litauen, Norge, Polen, Portugal, Slovakiet, Tjekkiet, Tyrkiet, UK,
Ungarn
og USA. I en række af de anførte lande pågår der for tiden overvejelser om
spørgsmålet om den militære tilstedeværelse i Irak, ligesom nogle allerede
har
foretaget betydelige reduktioner.
IV. Den midlertidige irakiske regering fremlagde i oktober 2004
den første nationale udviklingsstrategi, der siden har udgjort grundlaget for
det videre samarbejde mellem de irakiske myndigheder og de internationale
donorer, herunder Danmark. Den nationale udviklingsstrategi fremhæver
behovene
for at bistå med skabelsen af arbejdspladser, herunder i landbruget,
opbygningen af et retssamfund og opbygningen af kapacitet i den offentlige
forvaltning.
Udover de 150 mio. kr. indeholdt på FFL for 2005-06 påtænker
regeringen at stille yderligere 100 mio. kr. til rådighed for den civile
indsats i Irak. Gennemførelsesperioden for den samlede ekstra ramme på 250
mio.
kr. vil blive udvidet til 2005-08 for at sikre en hensigtsmæssig anvendelse
af
midlerne. I tilrettelæggelsen af den styrkede danske civile indsats har
indgået
en række centrale behov og ønsker, der er blevet fremhævet i Iraks nationale
udviklingsstrategi og af de irakiske myndigheder. Den danske civile indsats
vil
således fremover, i overensstemmelse hermed, fokusere på områderne:
menneskerettigheder og retssektorreformer, herunder polititræning,
demokratisering,
infrastruktur, landbrug samt humanitær bistand. På landbrugsområdet vil der
ske
en væsentlig styrkelse af den danske indsats, blandt andet for at imødekomme
behovet for produktion af fødevarer, skabelse af arbejdspladser og
stimulering
af økonomien på lokalt niveau. Aktiviteterne foregår på alle de danske
indsatsområder i tæt kontakt med de irakiske myndigheder såvel i
Basra-provinsen som i Bagdad. Med den styrkede indsats vil de danske
bistandsbevillinger til Irak beløbe sig til i alt 600 mio. kr. for perioden
2003-2008.
Danmark medvirkede inden for rammerne af Paris-klubben til en
gældslettelse i oktober 2004, hvorefter 80% af gælden til denne
kreditorgruppe
vil blive eftergivet i løbet af de kommende år. Med gældsaftalen med
Paris-klubben vurderes Iraks gæld at være nedbragt til et bæredygtigt niveau.
For Danmark vil aftalen indebære eftergivelse af ca. 220 mio. kr. fordelt
over
fire år, mens restgælden på godt 50 mio. kr. skal tilbagebetales over 23 år.
Opbygningen og uddannelsen af irakisk politi er fortsat afgørende
for udviklingen af et demokratisk Irak. Det danske politiprojekt vil derfor
blive fortsat. Det undersøges samtidig med de irakiske myndigheder og
internationale donorer, hvordan den samle indsats på politiområdet kan
styrkes.
Politiprojektet komplementeres af EUs program til støtte af opbygningen af
politi
og retssektor i Irak (EUJUST LEX).
Nærområdeindsatsen indgår som et centralt element i den danske
bistand til Irak og vil i den nye fase i endnu højere grad blive koordineret
med den danske nationale flygtningeindsats. Gennem nærområdeindsatsen er det
målet at fortsætte og udvikle de aktiviteter i Irak, som er rettet mod
tilbagevendende
irakere, internt fordrevne samt de lokalsamfund, hvor de er bosat. Konkret er
igangsat aktiviteter under en Local Governance Fund administreret af de
civile
danske rådgivere i Basra. Midlerne fra fonden kan anvendes til blandt andet
små
infrastruktur- og genopbygningsprojekter og tilrettelægges på en måde, så de
lokale råd i Basra-provinsen inddrages og medvirker, og dermed får styrket
deres rolle i det nye, demokratiske Irak.
V. På grundlag af Folketingets vedtagelse af beslutningsforslag
nr. B 165 den 15. maj 2003 blev et dansk styrkebidrag på ca. 380 personer i
begyndelsen af juni 2003 indsat under den britisk-ledede division i det
sydøstlige Irak. Fra august 2003 har Danmark endvidere bidraget med op til 10
stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale division.
Efterfølgende forværredes sikkerhedssituationen i Irak, herunder i
det danske ansvarsområde. Løsningen af de opgaver, der påhviler det danske
militære kontingent i Irak, har på den baggrund vist sig at kræve en mere
omfattende indsats end oprindelig antaget. På denne baggrund besluttede
regeringen efter rådføring i Det Udenrigspolitiske Nævn den 16. juli 2003 at
forøge den danske styrke med ca. 40 personer til i alt ca. 410 personer. På
baggrund af en yderligere forværring af sikkerhedssituationen, herunder et
akut
behov for beskyttelse af personale og rådgivere ved danske repræsentationer i
Bagdad og Basra, vedtog Folketinget den 10. oktober 2003 at styrke bidraget,
jf. beslutningsforslag nr. B 1. Styrkelsen indebar forøgelse af det danske
bidrag til sikringsstyrken med i alt ca. 90 personer. Derudover omfattede det
supplerende danske bidrag et mindre antal soldater, i første omgang ca. 10,
specielt uddannet i personbeskyttelse samt to pansrede civile køretøjer
m.h.p.
beskyttelse af personer knyttet til de danske repræsentationer i Bagdad og
Basra. Den 2. december 2003 og efterfølgende den 2. juni 2004 og den 25.
november 2004 vedtog Folketinget henholdsvis ved beslutningsforslag B 56, B
213
og B 42 at forlænge det danske bidrag i yderligere 6 måneder. Efter rådføring
med Det Udenrigspolitiske Nævn den 2. juli 2004 besluttede regeringen, at den
danske styrkes ansvarsområde kunne udvides til at omfatte hovedparten af
Basra
provinsen samt at flytte lejren mod syd til den britiske base Shaiba Log
Base.
Udvidelsen blev gennemført den 31. august 2004. I B 42 er anført, at det
danske
styrkebidrag omfatter i alt ca. 525 personer, inklusive et bidrag med op til
10
stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale division samt et mindre
antal soldater, i første omgang ca. 10, specielt uddannede i
personbeskyttelse.
Der er derudover anført, at bidraget skal omfatte et
mindre antal personer til NATOs træningsmission til uddannelse af irakiske
sikkerhedsstyrker.
Det aktuelle samlede danske styrkebidrag, inklusiv
bidraget med op til 7 stabsofficerer til den polsk-ledede multinationale
division og et dansk bidrag til NATOs træningsmission, omfatter derfor i alt
ca. 530 personer.
VI. Regeringen finder det vigtigt, at Danmark sammen med den
bredest mulige kreds af lande fortsat deltager i en multinational
sikringsstyrke i Irak. Regeringen lægger vægt på, at sikringsstyrken er
nødvendig for at understøtte og sikre den internationale indsats i Irak,
således at den langsigtede genopbygning af landet kan finde sted og den
politiske transitionsproces kan gennemføres. Det store antal væbnede anslag
mod
den internationale indsats, og særligt mod den irakiske civilbefolkning,
understreger kun behovet for at videreføre en beslutsom international
indsats,
herunder bred international deltagelse i den multinationale sikringsstyrke.
Den
irakiske regerings sikkerhedsstyrker er under opbygning og vil gradvis spille
en større rolle for varetagelsen af sikkerheden i landet og i sidste ende
overtage det fulde ansvar for opretholdelse af sikkerhed og stabilitet i
Irak.
Sikringsstyrken vil fortsat medvirke til at understøtte bestræbelserne på at
etablere et fredeligt og stabilt Irak til gavn for hele den irakiske
befolkning, herunder også tilbagevendende flygtninge og internt fordrevne.
Irak
modtager i dag egne statsborgere, når dette sker som led i frivillig
tilbagevenden. Irak skal i overensstemmelse med sine internationale
forpligtelser
bringes til at modtage alle de irakiske statsborgere, som ikke har lovligt
ophold i Danmark. Regeringen arbejder for at udmønte dette princip i en
aftale
mellem Irak og Danmark.
Regeringen
lægger vægt på at fortsætte sin aktive medvirken til at gennemføre den
internationale støtte, på grundlag af FNs Sikkerhedsråds resolutioner.
Et centralt element i den danske bistand til Irak har været
samtænkning mellem civile og militære indsatser, der begge er koncentreret i
den sydlige del af landet. Samarbejdet er en udmøntning af regeringens
initiativ Samtænkning af de civile og militære indsatser i
internationale
operationer fra marts 2004. Som udgangspunkt er militærets
kernekompetence at
tilvejebringe den fysiske sikkerhed, mens de civile aktører varetager støtten
til genopbygningen såvel som den humanitære bistand. Den nuværende situation
i
Irak, hvor de civile aktører kun i begrænset omfang er i stand til at
operere,
gør det imidlertid nødvendigt for militæret i højere grad at bistå med
gennemførelsen af bistandsaktiviteterne for at sikre en øget normalisering i
området til gavn for lokalbefolkningen.
Der er i det daglige etableret en tæt kontakt mellem de civile og
militære aktører, herunder gennem udsendelse af en civil rådgiver fra
Udenrigsministeriet til den danske bataljon. Dennes rolle er at rådgive om de
civile aspekter af genopbygningen i Irak. Det inkluderer vurdering af
konkrete
bistandsprojekter og de samlede bistandsaktiviteter i det danske
ansvarsområde.
Rådgiveren bistår desuden med koordination af de danske
samtænkningsinitiativer
i forhold til de irakiske myndigheder, øvrige donorer, internationale
organisationer samt lokale og internationale NGOer. Formålet er at
sikre en
mere fokuseret og effektiv anvendelse af danske ressourcer i området.
Regeringen finder, at der er behov for et stærkt internationalt
engagement i støtten til den politiske proces og genopbygningen i Irak. Det
er
derfor opmuntrende, at både FN, EU og NATO har forstærket deres indsats i
Irak
i det sidste halve år. Generalsekretær Kofi Annans særlige repræsentant,
Ashraf
Qazi, er en vigtig rådgiver og samtalepartner for de irakiske aktører i den
politiske proces. FNs mission til Irak bidrager aktivt til at koordinere den
internationale
bistand og yder selv bistand på en række centrale områder. Op til valgene den
30. januar 2005 koordinerede FN valgbistanden til Irak og rådgav Den
Uafhængige
Irakiske Valgkommission i Bagdad. FN havde tillige etableret en valgfond,
hvorigennem det internationale samfunds bidrag blev kanaliseret. Danmark
bidrog
med 25 mio. kr. hertil. Der er udbredt anerkendelse af FNs indsats i den
forbindelse. Den irakiske præsident, Jalal Talabani, har anmodet
Generalsekretær, Kofi Annan, om at FN ligeledes spiller en central rolle i
forbindelse med udarbejdelsen af forfatningen og folkeafstemningen herom. FN
har udpeget den tidligere rådgiver for Nelson Mandela, Nicholas Fink Haysom,
som leder af FNs indsats vedr. forfatningsprocessen. FN har tillige truffet
en
lang række praktiske forberedelser i afventning af en formel anmodning
fra
den irakiske overgangsregering. FN har bl.a. oprettet en database over
eksperter, som Danmark har bidraget til. EU har påbegyndt gennemførelsen af
sin
pakke af bistandsaktiviteter, som blev præsenteret for daværende
premierminister
Ayad Allawi på mødet i Det Europæiske Råd den 5. november 2004. EU bidrager
til
den politiske proces og til genopbygningen på en lang række områder. EU
støtter
således optagelsen af Irak i WTO med henblik på at integrere Irak i både den
regionale og globale økonomi. EU-Kommissionen har ydet i alt euro 520 mio i
perioden 2003-2005 i bistand til Irak. Af særlig betydning er EUs integrerede
civile mission (EUJUST LEX) under EUs forsvars- og sikkerhedspolitik, ESDP,
som
EUs Ministerråd vedtog den 21. februar 2005. Missionen har til formål at
forbedre samspillet mellem dommere, politifolk og ledelsen i fængsler i
overensstemmelse med respekten for retsstatsprincipper og de grundlæggende
menneskerettigheder. Midlet er at træne over 770 embedsmænd fra politiet,
domstolene
og fængslerne på højt niveau. Træningen vil på grund af
sikkerhedssituationen
i første omgang foregå i EUs medlemslande eller i et land i regionen.
På sigt
vil træningen kunne flyttes til Irak i takt med, at sikkerhedssituationen
forbedres. Danmark har givet tilsagn om at kunne træne 80-120 irakiske
embedsmænd,
og Rigspolitiet har sekunderet to politiledere til hhv.
EU-koordinationsenheden
i Bryssel og til EU-forbindelsesenheden i Bagdad.
På NATO-topmødet i Istanbul besluttedes det, at NATO skulle
tilbyde NATOs assistance til den irakiske overgangsregering med træning og
uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker. Efterfølgende har den irakiske
premierminister anmodet NATO om hjælp vedrørende træning. En sådan
NATO-indsats
er nu iværksat.
Regeringen støtter, at
NATO fortsat bidrager til genopbygning af myndighedsstrukturen i Irak gennem
træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker. Danmark bidrager for
nærværende med ca. 17 mand til NATOs træningsmission, herunder missionens
næstkommanderende og et beskyttelseshold.
VII. Det danske militære bidrag vil indtil videre blive opretholdt
på det aktuelle niveau, idet fokus for den danske styrke i stigende grad
rettes
mod træning og uddannelse af irakiske sikkerhedsstyrker og støtte til den
civile genopbygningsindsats. Styrken vil fortsat skulle kunne indsættes mod
sikkerhedsmæssige trusler. Gradvis reduktion i perioden kan komme på tale,
såfremt der sker en væsentlig forbedring af sikkerhedssituationen.
Træningsindsatsen vil bl.a. omfatte rådgivning og monitering af en
allerede opstillet irakisk bataljon samt forberedelser til at støtte
opstillingen og uddannelsen af yderligere en bataljon. Denne træningsindsats
i
det danske område ydes inden for rammen af og i samarbejde med den britiske
styrke,
herunder kan der blive tale om støtte til uddannelse af de irakiske brigade-
og
divisionsstrukturer under britisk ledelse i hele det britiske område. Det
danske bidrag til NATOs træningsmission i Irak bør i forbindelse med udløbet
af
tjenesteperioden for den danske næstkommanderende for missionen samt
tilknyttet
dansk stabs- og beskyttelsespersonel, blive erstattet med dansk militært
træningspersonel
i takt med, at der opstår behov herfor ved træningsmissionen. I takt med
udviklingen i sikkerhedssituationen, og i de irakiske sikkerhedsstyrkes
mulighed for i højere grad at overtage sikkerhedsopgaver, kan fokus yderlige
rettes mod trænings- og genopbygningsindsatsen. Regeringen vil løbende
overveje, om der er grundlag for yderligere at øge indsatsen.
Som led i regeringens initiativ om samtænkning og for at styrke
forsvarets rolle i støtten til genopbygningsindsatsen oprettes en særlig
støtteenhed under den danske bataljon. Denne enhed vil være en nydannelse i
relation til forsvarets normale kerneopgaver, idet enhedens primære opgaver
bliver at støtte den danske civile genopbygningsindsats i området.
Enheden vil tillige ved hjælp af kapaciteter
fra den danske bataljon, der situationsbestemt kan stilles til rådighed fra
den
øvrige militære styrke, støtte de civile rådgivere i Basra i gennemførelsen
af
civile genopbygningsaktiviteter.
For at sikre en kommende FN-mission i det danske område den
nødvendige mobilitet, vil der være behov for at bistå med transport og
beskyttelse efter anmodning fra FN. Den danske styrke vil i muligt omfang
kunne
stille eskorte til rådighed for FN inden for det danske område.
Det nuværende bidrag er sammensat af følgende enheder: et
panserinfanterikompagni, en let opklaringseskadron, et stabs- og
logistikkompagni, et ingeniørdetachement, et militærpolitidetachement, en
sanitetsdeling, en støtteenhed vedrørende militær støtte til
genopbygningsindsatsen, et nationalt støtteelement, stab og stabsofficerer,
herunder op til 7 stabsofficerer tilknyttet den polsk-ledede multinationale
division samt et mindre antal soldater, p.t. ca. 10, specielt uddannede i
personbeskyttelse
m.h.p. beskyttelse af personer knyttet til den danske repræsentation i Bagdad
Forsvaret vil desuden bidrage med den nødvendige beskyttelse af den danske
styringsenhed i Basra. I takt med udviklingen i situationen kan der vise sig
behov for at justere det militære personel og materiel til beskyttelse af
civilt udsendte tilknyttet repræsentationerne. Forsvarsmyndighederne vil
forberede udsendelse af militært personel til at varetage disse opgaver i
takt
med at behovet måtte opstå. I forbindelse med udsendelse af danske politifolk
til det sydlige Irak for at bistå med træning af det nye irakiske politi samt
i
takt med udsendelse af civile rådgivere til støtte for genopbygningsindsatsen
vil støtte, herunder indkvartering, logistik og beskyttelse, blive
koordineret
med det danske styrkebidrag. Derudover vil, afhængig af behovet ved den
britiske division, et mindre antal personer kunne bidrage til træningen af de
irakiske sikkerhedsstyrkers brigade- og divisionsstabe i den britiske
divisions
område.
Et bidrag fra Litauen på ca. 55 personer ventes fortsat tilknyttet
de danske bidrag til sikringsstyrken.
Det danske bidrag, der i øjeblikket har underlagt britiske
enheder, vil fortsat være indsat i den sydøstlige del af Irak inden for
rammerne af den britisk-ledede multinationale division. Endvidere vil et
mindre
antal danske stabs- og forbindelsesofficerer fortsat være placeret ved
militære
hovedkvarterer i Irak uden for det egentlige danske operationsområde. Som
hidtil vil der også fremover i mindre omfang kunne blive tale om indsættelse
af
personel i andre dele af Irak.
Det danske styrkebidrag vil som den øvrige sikringsstyrke have
bemyndigelse til at anvende alle nødvendige foranstaltninger, herunder om
nødvendigt væbnet magt. Udover adgang til at anvende magt i selvforsvar vil
der
således være adgang til i fornødent omfang at anvende magt til at gennemføre
de
pålagte opgaver.
Indsættelsen af de danske militære bidrag i Irak er forbundet med
risiko. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet bl.a. følgende vurdering
af situationen i Irak:
Truslen for angreb mod danske styrker, herunder terrortruslen
vurderes som høj i det sydlige Irak og meget høj i det centrale Irak. Truslen
fra civile uroligheder og sabotage mod danske styrker vurderes som middel.
Den
landmilitære minefare og faren fra ueksploderet ammunition vurderes som
middel
til høj alt efter område. Truslen mod lufttransport af danske styrker i
irakisk
luftrum varierer fra lav til høj, afhængig af flyvehøjde og område.
Modstandsgrupper angriber hyppigt med improviserede sprængladninger
fortrinsvis
i form af vejsidebomber. Truslen fra denne type angreb vil fortsætte og er
ligesom for øvrige angreb høj i det sydlige Irak og meget høj i det centrale
Irak.
Der foregår en omfattende spionage mod den multinationale styrke,
herunder den danske styrke i Basra-provinsen. Truslen fra spionage vurderes
derfor som høj. Spionagen foretages bl.a. af irakiske modstandsgrupper,
kriminelle organisationer og visse militser og stammer samt udenlandske
efterretningstjenester.
Truslen fra biologiske og kemiske kampstoffer vurderes som lav, mens truslen
fra terrorgruppers egenfremstillede biologiske og kemiske giftstoffer
vurderes
som middel. Truslen mod danske enheder i form af organiseret kriminalitet,
der
også kan omfatte gidseltagning, vold og brug af håndvåben, vurderes at være
middel.
Det danske styrkebidrag består dels af fastansat personel, dels af
kontraktansat personel, herunder personel på reaktionsstyrkekontrakt.
Personellets uddannelse, erfaring og motivation er på højt niveau.
Styrkebidragene råder over fuldt moderne udrustning, herunder personlig
udrustning. Med personellets uddannelse og træning, materiellets beskaffenhed
samt iagttagelsen af nødvendige procedurer vil der blive taget de bedst
mulige
forholdsregler over for mulige faremomenter.
Forsvarets personel vil under udsendelsen være omfattet af
forsvarets særlige erstatnings- og godtgørelsesordning. Forsvarets personel
vil
under udsendelsen være omfattet af den reviderede Coalition Provisional
Authority Order nr. 17 af 27. juni 2004 vedrørende statusforhold.
VIII. Da det danske militære bidrag vil indgå i en indsats, hvor
der kan blive tale om anvendelse af militære magtmidler, forelægges sagen for
Folketinget under henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2 med
anmodning om, at Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker fortsat stilles til rådighed for en multinational sikringsstyrke i
Irak, herunder at danske militære styrker bidrager til træning og uddannelse
af
irakiske sikkerhedsstyrker i det danske område og gennem NATOs
træningsindsats
og til understøttelse af den civile genopbygningsindsats samt fortsat stilles
til rådighed for beskyttelsen af civilt dansk personel og ejendom i landet.
IX. Henset til det planlagte irakiske parlamentsvalg i december
2005 og den efterfølgende beslutning i FNs Sikkerhedsråd om vilkårene for et
evt. fremtidigt mandat vil bidraget blive forlænget for en otte måneders
periode. Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at forlænge bidraget
yderligere, agter regeringen at forelægge sagen for Folketinget. Såfremt det
i
øvrigt skulle vise sig hensigtsmæssigt at justere bidraget, herunder
ansvarsområdet væsentligt, eller såfremt der i øvrigt skulle ske en væsentlig
ændring i opgavernes karakter eller det folkeretlige grundlag for
sikringsstyrkens
tilstedeværelse, vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske Nævn
herom eller om nødvendigt på ny forelægge sagen for Folketinget.
X. Merudgiften ved fortsat udsendelse af det danske militære
bidrag til Irak vurderes samlet at udgøre ca. 280 mio. kr. for en otte
måneders
periode. Heraf afholdes ca. 272 mio. kr. over finanslovens § 35.11.26.10.,
reserve til merudgifter forbundet med forsvarets internationale operationer,
mens merudgifter på ca. 8 mio. kr. til danske trænere til NATOs
træningsmission
i Irak finansieres inden for forsvarets ramme til sikkerhedssamarbejde.