Betænkning afgivet af Socialudvalget den
22. marts 2001
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og andre love
(Førtidspensionsreform)
[af
socialministeren (Henrik Dam Kristensen)]
1. Ændringsforslag
Socialministeren har stillet 17 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. december 2000 og var til
1. behandling den 25. januar 2001. Lovforslaget blev efter 1. behandling
henvist til behandling i Socialudvalget. Lovforslaget blev behandlet sammen
med L 135 (forslag til lov om fleksydelse) og L 136 (forslag til lov om
ændring af lov om aktiv socialpolitik og andre love) som tilsammen
udgør »førtidspensionsreformen«.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Alzheimerforeningen,
Carsten Andersen, Grenaa,
Jørgen Anthon, Fårevejle,
Niels Dam, Odense SV,
Dansk Handicap Forbund,
Diabetesforeningen,
Foreningen af Førtidspensionister,
Foreningen for Førtidspensionister i
Storstrøms Området,
Landsforeningen for Førtidspensionister,
ME/CFS Foreningen,
PTU Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede
og
SiD, Kerteminde.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget
redegjort for deres holdning til lovforslaget:
Carsten Andersen, Grenaa,
Diabetesforeningen,
Landsforeningen for Førtidspensionister,
ME/CFS Foreningen,
PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede
og
SiD, Silkeborg.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 42 spørgsmål til
socialministeren, 2 til justitsministeren og 1 til undervisningsministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og socialministerens svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af
DF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
socialministeren stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkeparti ønsker at præcisere,
at indførelsen af en metode til god sagsbehandling på
førtidspensionsområdet ikke alene kan højne kvaliteten i
afgørelsesgrundlaget. En generel kvalitetsforhøjelse
kræver, at kommunerne ansætter kvalificeret og veluddannet
arbejdskraft til at afdække borgerens ressourceprofil i henhold til
metoden. Metode til god sagsbehandling på
førtidspensionsområdet har ikke til hensigt at fungere som en
facitliste for førtidspensionsansøgere, men er alene egnet til
at systematisere sagsbehandlingen for den uddannede
socialrådgiver/formidler.
Centrum-Demokraterne har under det forberedende arbejde om
de tre love, der tilsammen danner lovkomplekset »Den ny Førtidspensionsreform«, været meget optaget af det ændrede
menneskesyn, der er det grundlæggende nye i reformen.
Udgangspunktet for sagsbehandlingen bliver med reformen
det enkelte menneskes ressourcer, det enkelte menneskes værdi. Det er
ikke det, ansøgeren ikke formår, der tæller, men det, man
kan klare.
Skal reformen fungere optimalt, er det nødvendigt
at få det rummelige arbejdsmarked til at fungere. Der skal såvel
lovgivningsmæssigt som hos den enkelte arbejdsgiver skabes
forståelse for dette.
Centrum-Demokraterne tilkendegav ved begyndelsen af
forhandlingerne ønsket om at få løst de økonomiske
problemer, der knytter sig til at gå fra førtidspension til
folkepension. Mange førtidspensionister har jo ikke haft muligheder
for på samme måde som andre med tilknytning til arbejdsmarkedet
at etablere en alderspensionsordning.
Centrum-Demokraterne er derfor meget tilfredse med i
forhandlingerne at være imødekommet på netop dette punkt.
Der vil således fremover være to former for alderspension
gældende. En udvidet obligatorisk og en valgfri favorabel model, som vi
kender fra arbejdsmarkedet.
Lovkomplekset er samtidig en prøvesten for
kommunernes evne til, også i de små kommuner, at kunne
løfte det sociale ansvar, der følger med gennemførelsen
af reformen. De Samvirkende Invalideorganisationer har givet udtryk for
bekymring i så henseende, en bekymring som Centrum-Demokraterne deler.
På den baggrund støtter Centrum-Demokraterne De Samvirkende
Invalideorganisationers ønske om, at man i kommunerne kan oprette
handicapråd.
Centrum-Demokraterne mener, at de særlige problemer,
som især yngre handicappede har med kommunernes forvaltning af loven,
bedre kunne varetages af et handicapråd i den enkelte kommune.
Et mindretal (DF og EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling og vil stemme imod de af
socialministeren stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti har ikke på noget tidspunkt
været indkaldt til forhandlinger om førtidspensionsreformen, som
er blevet endeligt besluttet af reformpartierne (S, V, KF, SF, CD, RV og KRF)
bag totalt lukkede døre. Dansk Folkeparti har derfor heller ikke haft
nogen indflydelse på udformningen af det foreliggende lovforslag.
Dansk Folkeparti finder det dybt beklageligt, at der i
dansk lovgivning med disse lovforslag indføres et princip, hvor en
befolkningsgruppe førtidspensionisterne deles op i et A- og et
B-hold. De nuværende og de kommende førtidspensionister tildeles
økonomiske ydelser efter to forskellige regelsæt, og denne
forskelsbehandling kan strække sig over en periode på op til
flere årtier.
Dansk Folkeparti finder det ikke usandsynligt, at denne
uholdbare retstilstand vil blive underkendt ved Højesteret eller
Menneskerettighedsdomstolen som værende diskriminerende. Derfor skal de
nuværende førtidspensionister, der ønsker det, have
mulighed for at overgå til den kommende førtidspensionsordning,
uden at deres status som førtidspensionister i øvrigt bliver
ændret.
Den kommende enstrengede ydelse på dagpengemaksimum
er en forbedring, men det er uforståeligt og diskriminerende, at
ægtefæller eller samlevende førtidspensionister skal
straffes med et fradrag på 15 pct.
Dansk Folkeparti er i øvrigt positive over for de
intentioner, der ligger i forslaget om det rummelige arbejdsmarked,
således at personer med nedsat arbejdsevne ved hjælp af de
nødvendige støtteforanstaltninger og hjælpemidler kan
klare et fleksjob eller andre former for jobtilbud og dermed kan blive
selvforsørgende. Men det skal ske uden pres fra de kommunale
sagsbehandlere.
Ligeledes er det vigtigt, at den meget betydelige og
forventelige stigning i efterspørgslen efter alle former for
hjælpemidler bliver dækket, således at disse er til
rådighed samtidig med det tilbudte job. Det har vist sig, at dette
allerede nu er et stort problem, og at jobmuligheden derfor er glippet.
Dansk Folkeparti frygter, at specielt de ældre
fysisk eller psykisk nedslidte stadig vil blive slæbt gennem gentagne
resultatløse forsøg på aktivering, revalidering og
arbejdsprøvninger, da formålet med
førtidspensionsreformen er, at så få som muligt bliver
tilkendt førtidspension uanset restarbejdsevnen.
I øvrigt er det således, at
førtidspensionsreformen er en kolos på lerfødder, der
vælter, hvis der ikke kan etableres det fornødne antal fleksjob.
Det har der fra mange sider været en meget stor skepsis over for, og
blandt andet Kommunernes Landsforening skriver i høringssvaret, at
»udmøntningen af
førtidspensionsreformen og det rummelige arbejdsmarked vil være
den absolut største udfordring, kommunerne bliver stillet over for i
de kommende år.« Og det er
vist meget diplomatisk sagt.
Derfor er det vigtigt, at kommunerne bliver kompenseret
gennem refusionsordningerne, således at incitamentet til
kassetænkning på førtidspensionsområdet
minimeres.
Dansk Folkeparti er stærkt utilfreds med de
kommunale lægekonsulenters rolle i førtidspensionssager, hvor
speciallægeerklæringerne ofte tilsidesættes, og
ansøgerne må vente i årevis på at få deres sag
endeligt afgjort.
Reglerne om frakendelse af førtidspension er
så uklart formuleret, at Landsforeningen af Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede har udtalt, at det med sikkerhed vil føre til sager,
hvor Ombudsmanden og Højesteret ad åre vil underkende praksis.
Retssikkerhedslovens § 69 forhindrer, at kommunernes
kommende skønsmæssige tilkendelse af handicapkompenserende
ydelser kan efterprøves af Det Sociale Nævn og af Den Sociale
Ankestyrelse. Derfor finder Dansk Folkeparti, at det er en klar forringelse,
når de nuværende faste ydelser til pleje og bistandstillæg
samt invaliditetsydelsen bortfalder, og ydelserne overgår til
socialministerens ressort og dermed til kommunernes skønsmæssige
afgørelser.
Dansk Folkeparti mener i øvrigt, at de
handicapkompenserende ydelser skal fortsætte ud over
folkepensionsalderen. Funktionsnedsættelsen forsvinder ikke fordi man
fylder de 65 år, som folkepensionsalderen bliver nedsat til.
Bagatelgrænsen for handicapkompensationen på
6.000 kr. om året skal fjernes, da et beløb i den
størrelsesorden ikke kan kompenseres på anden vis af en meget
handicappet førtidspensionist, der reelt har udgifter af den
størrelsesorden.
Førtidspensionsreformen finansieres hovedsageligt
af satspuljemidlerne. Det betyder, at det er alle pensionister og personer,
der modtager overførselsindkomster, der mister 0,3 pct. af den
årlige satsregulering af deres ydelser.
Det vil sige, at det er en »fodre hunden med sin egen hale« finansiering, som førtidspensionsforligspartierne
benytter sig af. Det finder Dansk Folkeparti uacceptabelt.«
Enhedslisten er enig i, at der er behov for en
førtidspensionsreform. Men forslaget er ikke nogen forbedring.
Formuleringerne i forslaget tager i høj grad udgangspunkt i mistro og
kontrol i forhold til de borgere, der er så uheldige af have en varigt
nedsat arbejdsevne. Der er næppe nogen af dem, der som små
drømte om en tilværelse som førtidspensionist. Ethvert
anstændigt møde mellem det sociale system og en borger må
tage udgangspunkt i, at borgeren har en god grund til at bede om hjælp,
og målet bør derfor være, at man i samarbejde finder den
bedste løsning.
Hvis borgeren har lyst og mod til en revalidering, er det
altid den bedste løsning. En selektiv arbejdsplacering, f.eks. i
fleksjob, kan også være en god løsning, men der vil
også være situationer, hvor det at trække en borger igennem
diverse aktiveringer og arbejdsprøvninger tenderer mishandling. Derfor
er det et urimeligt udgangspunkt for en reform, at antallet af nye
førtidspensionister næsten skal halveres.
Førtidspensionen bør være så
høj, at man rent faktisk kan leve anstændigt af den. Men
dagpengemaksimum er ikke et anstændigt livslangt
forsørgelsesgrundlag. Da reformen fjerner muligheden for personlige
tillæg til førtidspensionister og samtidig forringer
boligstøtten, betyder det, at mange borgere henvises til livslang
fattigdom. Særlig slemt ser det ud for enlige forsørgere, fordi
også det særlige børnetilskud fjernes. En naturlig
konsekvens havde været at fastsætte en pensionsstørrelse,
som modsvarer det indtægtstab, førtidspensionister reelt
har.
Førtidspensionen er en erstatning for manglende
løn. Derfor er det urimeligt, at »lønnens«
størrelse fortsat skal være afhængig af en
ægtefælles eller samlevers indtægt.
Ideen om at frigøre handicapkompensationen fra
forsørgelsen er rigtig. Men der er stor fare for, at ydelsen af
kompensation drukner i administration. Handicappede har mange små
merudgifter, som det er svært at dokumentere. Hvornår er f.eks.
den ekstra biograf- eller teaterbillet udtryk for nødvendigheden af at
have en ledsager?
Enhedslisten er også bekymret for, at de
skærpede opfølgningsregler kan få en negativ drejning.
Også mennesker med varigt nedsat arbejdsevne bør have ret til et
aktivt liv, hvor de deltager i demokratiet, engagerer sig i foreningslivet,
uden at de hele tiden skal frygte, at de nu har tilegnet sig nogle
kompetencer, der udgør en trussel mod tilkendelsen af pension.
Demokratisk Folkeparti var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er
optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af socialministeren, tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af DF og EL):
Til § 1
1) I indledningen indsættes efter »13. december 2000,« ordene: »§ 12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 og lov nr. 1309 af
20. december 2000,«.
[Konsekvensrettelse]
2) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af §
29, stk. 1, nr. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»
Endelig
tillægges vederlag omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter
ligningslovens § 28 B, stk. 3.
«
[Konsekvensændring som følge af
ændring af ligningsloven]
3) I den under nr. 15 foreslåede § 32 a, stk.
1, nr. 1, indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:
»
Endelig
tillægges vederlag omfattet af ligningslovens § 28 A omregnet efter
ligningslovens § 28 B, stk. 3.
«
[Konsekvensændring som følge af ændring
af ligningsloven]
4) Nr. 19 udgår.
[ATP-bidrag bliver obligatorisk]
5) I den under nr. 22 foreslåede § 33 b, stk.
3, ændres: »Arbejdsmarkedets Tillægspension« til: »Arbejdsmarkedets Tillægspension eller til andet
pensionsselskab efter modtagerens valg.«
[Mulighed for indbetaling til andet pensionsselskab end
ATP]
6) Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»
01. I § 49, stk.
4, ændres »nr. 2, 4, 5
og 13« til: » nr. 2, 4-6 og 13«.«
[Korrektion]
7) I den under nr. 33 foreslåede affattelse af
§ 49, stk. 1, udgår nr. 14.
Nr. 15 bliver herefter nr. 14.
[Konsekvensrettelse]
8) I den under nr. 33 foreslåede affattelse af
§ 49, stk. 4, ændres »nr. 2, 4-7, 10 og 14« til: »nr. 2, 4-7
og 10«.
[Konsekvensrettelse]
9) I den under nr. 38 foreslåede affattelse af
§ 62, stk. 2, udgår 3. pkt.
[Ændring af vurderingsgrundlag for personer med
bopæl i udlandet]
Til § 2
10) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af
§ 84, stk. 1, ændres »forsørgelsen« til: »den daglige
livsførelse«.
Til § 5
11) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af
§ 2 a, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »husstandsfællesskab med «: »en lejer,«.
[Præcisering vedrørende
boligsikringsmodtager, der er husstandsmedlem hos en lejer]
12) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af
§ 2 a indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»
Stk. 5. Andelshavere,
der bor i kollektivt bofællesskab i en støttet privat
andelsboligforening, jf. § 24 a, stk.1, nr. 5, har efter ansøgning ret
til boligstøtte efter denne lov.
«
[Præcisering af boligstøtte til andelshavere
i bofællesskaber]
13) Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»
01. Efter § 2 a
indsættes som ny paragraf:
»
§ 2 b.
Retten til boligstøtte efter denne lovs regler for
førtidspensionister omfatter tillige personer, der har bopæl i
Danmark, og som modtager en tilsvarende udenlandsk pension, som Rådets
forordning (EØF) nr. 1408/71 med senere ændringer finder
anvendelse på.
«
[Præcisering af personkredsen af
førtidspensionister]
02. I § 14 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»
Stk. 5. Den i stk. 1
nævnte grænse finder ikke anvendelse, hvor en person, der er
stærkt bevægelseshæmmet, som følge heraf af
kommunalbestyrelsen anvises en egnet ældrebolig efter den tidligere lov
om boliger for ældre og personer med handicap, jf.
lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller en egnet almen
bolig, jf. lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v.
««
[Fravigelse af den maksimale leje for stærkt
bevægelseshæmmede, der anvises en egnet bolig]
14) Nr. 6 affattes således:
»
6. I
§ 22, stk. 1,
1. pkt., stk. 2 og
3, og
§ 22 a, stk. 1, stk. 4, nr. 4, stk. 5
og
6, indsættes efter
»boligudgift, jf. kapitel 2
«:
»og 3
«.
«
[Præcisering vedrørende boligudgiften for
boligsikring til ejere og andelshavere]
15) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»
03. I § 23
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»
Stk. 3. Den i stk. 1
nævnte grænse finder ikke anvendelse, hvor en person, der er
stærkt bevægelseshæmmet, som følge heraf af
kommunalbestyrelsen anvises en egnet ældrebolig efter den tidligere lov
om boliger for ældre og personer med handicap, jf.
lovbekendtgørelse nr. 316 af 24. april 1996, eller en egnet almen
bolig, jf. lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger
m.v.
«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Fravigelse af den maksimale boligstøtte for
stærkt bevægelseshæmmede, der anvises en egnet bolig]
16) Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»
04. I § 35, 2.
pkt., ændres: »pensionisten« til:
» låntageren«.«
[Præcisering vedrørende modtagere af boligstøtte som
lån]
Til § 6
17) I stk. 1 ændres »stk. 3-7« til:
»stk. 3-8«, og efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»
Stk. 3. § 1, nr. 01,
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af §
12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 om ændring af ligningsloven, lov
om VækstFonden og forskellige andre love (Beskatning ved
aflønning i form af aktier, tegningsretter og aktiekøberetter)
og lov nr. 1309 af 20. december 2000 om ændring af lov om social
pension (Ophævelse af reglen om tillæg for fiktiv indtægt
og ændring af regler for beregning af pensionstillæg til gifte
m.v.).
Til nr. 2 og 3
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af §
12 i lov nr. 1286 af 20. december 2000 om ændring af ligningsloven, lov
om VækstFonden og forskellige andre love (Beskatning ved
aflønning i form af aktier, tegningsretter og
aktiekøberetter).
Til nr. 4
Grænsen på 20.000 kr. for obligatorisk bidrag
til ATP-ordningen foreslås ophævet, dvs. at bidrag til
ATP-ordningen bliver obligatorisk for alle kommende
førtidspensionister. For en obligatorisk ordning for alle taler, at
grænsen på 20.000 kr. vil være administrativt meget
besværlig. Det blev i lovforslaget forudsat, at opgørelsen af
pensionstilsagn skulle følge de regler, der gælder i
efterlønsordningen, men opgørelsen skal dog her typisk ske
mange år før det fyldte 60. år, og det kan i princippet
ske mange gange for den enkelte. Dette vil medføre en meget
større administrativ belastning. For en obligatorisk ordning for alle
taler også, at ordningen er så fordelagtig, at mange næppe
vil fravælge denne, men at det måske netop er de
førtidspensionister, som har mindst økonomisk råderum,
der fravælger denne gunstige ordning, hvilket er uheldigt.
Til nr. 5
Der foreslås givet mulighed for indbetaling til et
andet pensionsselskab end ATP, f.eks. til en arbejdsmarkedspensionsordning,
som førtidspensionisten tidligere har bidraget til. Dette kan
være et bidrag til at sikre lidt mere overskuelighed for den enkelte
over sine forskellige pensionsopsparingsordninger. Det er i givet fald en
forudsætning, at indbetalingerne alene anvendes til de ydelser, der er
specificeret i lovforslaget, dvs. alderspension og udbetalinger ved
dødsfald.
Til nr. 6 og 17
I forbindelse med vedtagelsen af L 111 Forslag til lov
om ændring af lov om social pension (Ophævelse af reglen om
tillæg for fiktiv indtægt og ændring af regler for
beregning af pensionstillæg til gifte m.v.) blev
konsekvensændring af afrundingsbestemmelsen i lovens § 49, stk. 4, ikke
foretaget fuldt ud korrekt (manglende afrunding af § 49, stk. 1, nr. 6).
Med ændringsforslaget rettes der op på
dette.
Denne ændring træder efter forslaget i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Til nr. 7 og 8
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af den
foreslåede ændring i nr. 4.
Til nr. 9
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at
personer med bopæl i udlandet bliver vurderet på samme grundlag
som personer med bopæl i Danmark. Den Sociale Sikringsstyrelse, som
administrerer pensionsloven for personer med bopæl i udlandet, har
påpeget, at lovforslagets affattelse af § 62, stk. 2, vil
medføre, at der vil blive tilkendt pension til ansøgere med
bopæl i et land, hvor muligheder for at opnå beskæftigelse
på særlige vilkår ikke foreligger eller er
begrænsede. Ændringsforslaget indebærer, at Den Sociale
Sikringsstyrelse foretager en fiktiv vurdering af ansøgerens
beskæftigelsesmuligheder efter danske regler, det vil sige en
vurdering, som om ansøgeren var bosat i Danmark. Dette er i
overensstemmelse med Den Sociale Sikringsstyrelses praksis i forbindelse med
vurderingen efter den gældende bestemmelse i pensionslovens § 15, stk.
2, om afprøvning af alle aktiverings-, revaliderings- og
behandlingsmæssige foranstaltninger.
Til nr. 10
Baggrunden for ændringsforslaget er
høringssvar fra DSI og PTU om en mere præcis og tidssvarende
formulering i stedet for den gældende »ved forsørgelsen «, som blot var en videreførelse af bistandslovens
oprindelige formulering. Der er således alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 11
Ved ændringen præciseres, at den person, der
modtager førtidspension, og som er stærkt
bevægelseshæmmet eller modtager døgnhjælp, har ret
til boligstøtte til en lejebolig, selv om det er et husstandsmedlem,
der er lejer ifølge lejekontrakten.
Ændringen præciserer, at der for disse
persongrupper kan udbetales boligsikring efter den fravigelse af 15
pct.-reglen, der er foreslået ved lovforslagets § 5, nr. 7, selv om det
er et husstandsmedlem, der er lejer.
Til nr. 12
Ændringen er redaktionel.
Til nr. 13 og 15
Ad nr. 01
Ved ændringsforslaget fastslås, at de
foreslåede særlige regler for boligsikring til
førtidspensionister også gælder personer, der modtager en
social pension svarende til en dansk førtidspension fra et
EU/EØS-land, når forordning nr. 1408/71 med senere
ændringer finder anvendelse på denne pension.
Efter den gældende lovs § 2 ligestilles modtagere af
en sådan udenlandsk social pension med modtagere af dansk
førtidspension ved beregningen af individuel boligstøtte. Der
er ikke ved lovforslaget tilsigtet nogen ændring heraf.
Det foreslås derfor som § 2 b fastsat i
boligstøtteloven, at retten til boligsikring efter de foreslåede
regler for førtidspensionister omfatter personer, der har bopæl
i Danmark, og som modtager en tilsvarende udenlandsk pension, som
Rådets forordning (EØF) nr. 1408/71 finder anvendelse
på.
Antallet af personer med udelukkende udenlandske
pensioner, som modtager boligstøtte, er yderst begrænset.
Ad nr. 02 og nr. 15
For stærkt bevægelseshæmmede, der bor i
en bolig, der er egnet herfor, forøges den maksimale leje, hvortil
boligstøtte kan ydes, med 50 pct. efter den gældende
boligstøttelovs § 14, stk. 2.
Efter lovens § 23, stk. 1, forøges den
boligstøtte, der kan ydes, tilsvarende med 50 pct. for denne
persongruppe. Reglerne gælder modtagere af såvel boligsikring som
boligydelse.
For boligydelsesmodtagere, der af kommunen anvises en
ældrebolig efter den tidligere ældreboliglov eller en almen
bolig, gælder der ikke noget maksimum for den leje, der kan ydes
boligydelse til eller for boligydelsens størrelse, jf. lovens §§ 14,
stk. 3, og 23, stk. 2.
De Samvirkende Invalideorganisationer har anført,
at fysisk handicappede, der af kommunen anvises en bolig, der er egnet for
deres handicap, efter førtidspensionsreformen kan blive stillet i en
økonomisk vanskelig situation, hvis lejen i den anviste bolig er meget
høj. Baggrunden herfor er, at der efter de gældende regler ikke
kan ydes boligsikring til den del af lejen, der måtte overstige lovens
maksimum med mere end 50 pct., og at der ikke kan ydes boligsikring med et
beløb, der overstiger lovens maksimum med mere end 50 pct.
Ved det i ændringsforslag nr. 13 foreslåede
nr. 02 foreslås, at lovens maksimum for den leje, der kan ydes
boligsikring til, ikke skal gælde, hvor en stærkt
bevægelseshæmmet på grund af sit handicap får anvist
en egnet ældrebolig eller almen bolig af kommunen.
Ved ændringsforslag nr. 15 foreslås, at lovens
maksimum for den boligsikring, der kan ydes, ikke skal gælde, hvor en
stærkt bevægelseshæmmet på grund af sit handicap
får anvist en sådan egnet ældrebolig eller almen bolig af
kommunen.
Forslagene skønnes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser.
Til nr. 14
Ændringen er en redaktionel konsekvens af, at der
efter lovforslagets § 5, nr. 4, i nogle tilfælde kan ydes boligsikring
også til ejer- og andelsboliger, hvor boligudgiften opgøres
efter lovens kapitel 3.
Til nr. 16
Ændringen er redaktionel.
Jørn Pedersen (S)
Inger Bierbaum (S) Karen J. Klint (S)
Grete Schødts (S) Jytte Andersen (S)
Villy Søvndal (SF) fmd.
Yvonne Herløv Andersen (CD)
Anders Samuelsen (RV) Jette Gottlieb (EL)
Erik Larsen (V) Else Winther Andersen (V)
Tove Fergo (V) Eva Kjer Hansen (V)
Pia Christmas-Møller (KF)
Knud Erik Kirkegaard (KF) Aase D. Madsen (DF)
Tove Videbæk (KRF) nfmd.
Demokratisk Folkeparti havde ikke medlemmer i
udvalget.
Folketingets sammensætning
|
Socialdemokratiet (S) |
64 |
* |
Det Radikale Venstre (RV) |
7 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
43 |
* |
Enhedslisten (EL) |
5 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
** |
Kristeligt Folkeparti (KRF) |
4 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
13 |
|
Valgt på Færøerne (FÆR) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
10 |
|
Demokratisk Folkeparti (DMF) |
1 |
Centrum-Demokraterne (CD) |
8 |
|
Uden for partierne (UP) |
6 |
* |
Heraf 1 medlem valgt i Grønland |
** |
Heraf 1 medlem valgt på
Færøerne |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 137
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Henvendelse af 7/1-01 fra Foreningen af Førtidspensionister |
2 |
Pressemeddelelse fra Dansk Blindesamfund |
3 |
Henvendelse af 5/1-01 fra PTU Landsforeningen for Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede |
4 |
Spm. 1 om kommentar til henvendelsen fra PTU, til socialministeren |
5 |
LO's høringssvar samt LO-notat om anvendelse af
arbejdsevnekriteriet |
6 |
Henvendelse af 12/1-01 fra Ældre Sagen |
7 |
Artikel fra Socialrådgiveren 2/2001: Ringere vilkår for
samlevende |
8 |
Fremsendelse af høringssvar |
9 |
Henvendelse af 18/1-01 fra PTU |
10 |
Henvendelse af 18/1-01 fra Niels Dam, Odense SV |
11 |
Henvendelse af 22/1-01 fra Alzheimerforeningen |
12 |
Spm. 2 om kommentar til høringssvar fra LO, til socialministeren
|
13 |
Spm. 3 om kommentar til høringssvar fra Ældre Sagen, til
socialministeren |
14 |
Spm. 4 om kommentar til høringssvar fra PTU, til socialministeren
|
15 |
Spm. 5 om kommentar til henvendelse af 18/1-01 fra Niels Dam, til
socialministeren |
16 |
Spm. 6 om kommentar til henvendelsen fra Alzheimerforeningen, til
socialministeren |
17 |
Yderligere høringssvar på lovforslaget |
18 |
Socialministerens kommentarer til høringssvarene |
19 |
Henvendelse af 24/1-01 fra Dansk Handicap Forbund |
20 |
Spm. 7 om kommentar til henvendelse fra Dansk Handicap Forbund, til
socialministeren |
21 |
Talepapir fra SiD til brug for deres foretræde for udvalget den 1.
februar 2001 |
22 |
Henvendelse af 29/1-01 fra PTU |
23 |
Henvendelse af 31/1-01 fra SiD, Kerteminde |
24 |
Spm. 8 om kommentar til skrivelse fra PTU, til socialministeren |
25 |
Spm. 9 om kommentar til henvendelse fra SiD, Kerteminde, til
socialministeren |
26 |
Spm. 10 om kommentar til beregninger fra Bureau 2000 for DSI og om
børnetilskud for eneforsørgere på førtidspension,
til socialministeren
Spm. 11 om skattereformens virkning, til socialministeren
Spm. 12 om handicapkompensation til en stor del af dem, der i dag
får tilkendt højeste førtidspension, til socialministeren
Spm. 13 om, hvor mange der vil blive frakendt pensionen om året, til
socialministeren
Spm. 14, om ministeren kan bekræfte, at det ikke er tanken med den
nye førtidspensionsreform, at flere skal frakendes pension, til
socialministeren
Spm. 15 om, hvilke tanker ministeren har gjort sig om
hjemmearbejdspladser, til socialministeren
Spm. 16 om ministerens overvejelser om det rummelige arbejdsmarked og
hjælpemidler, når der kommer flere handicappede på
arbejdsmarkedet, til socialministeren
Spm. 17 om opgørelse over de eksisterende fleksjobs fordeling
på ufaglærte og faglærte jobs, til socialministeren |
27 |
Tidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslaget |
28 |
Svar på spm. 1 om kommentar til henvendelsen fra PTU, fra
socialministeren
Svar på spm. 2 om kommentar til høringssvar fra LO, fra
socialministeren
Svar på spm. 3 om kommentar til høringssvar fra Ældre
Sagen, fra socialministeren
Svar på spm. 4 om kommentar til høringssvar fra PTU, fra
socialministeren
Svar på spm. 5 om kommentar til henvendelse fra Niels Dam, fra
socialministeren
Svar på spm. 6 om kommentar til henvendelsen fra
Alzheimerforeningen, fra socialministeren |
29 |
Notat fra Socialministeren med høringssvar fra Kontaktudvalget til
det frivillige sociale arbejde |
30 |
Henvendelse af 8/2-01 fra Jørgen Anthon, Fårevejle |
31 |
Spm. 18 om kommentar til henvendelse fra Jørgen Anthon,
Fårevejle, til socialministeren |
32 |
Henvendelse af 13/2-01 fra Diabetesforeningen |
33 |
Spm. 19 om kommentar til henvendelse fra Diabetesforeningen, til
socialministeren |
34 |
Bilaget er udgået |
35 |
Bilaget er udgået |
36 |
Henvendelse af 18/2-01 fra Foreningen for Førtidspensionister i
Storstrøms Området |
37 |
Spm. 21 om kommentar til henvendelse fra Foreningen for
Førtidspensionister i Storstrøms Området, til
socialministeren |
38 |
Henvendelse af 1/3-01 fra Landsforeningen for Førtidspensionister
|
39 |
Svar på spm. 7 om kommentar til henvendelse fra Dansk Handicap
Forbund, fra socialministeren
Svar på spm. 8 om kommentar til skrivelse fra PTU, fra
socialministeren
Svar på spm. 9 om kommentar til SiD, Kertemindes henvendelse, fra
socialministeren
Svar på spm. 10 om kommentar til beregninger fra Bureau 2000 for DSI
og retten til børnetilskud for eneforsørgere på
førtidspension, fra socialministeren
Svar på spm. 11 om skattereformens virkning, fra socialministeren
Svar på spm. 12 om handicapkompensation til en stor del af dem der i
dag får tilkendt højeste førtidspension, fra
socialministeren
Svar på spm. 13 om, hvor mange der vil blive frakendt pension om
året, fra socialministeren
Svar på spm. 14, om ministeren kan bekræfte, at det ikke er
tanken, at flere skal frakendes pension, fra socialministeren
Svar på spm. 15 om, hvilke tanker ministeren har gjort sig om
hjemmearbejdspladser, fra socialministeren
Svar på spm. 16 om ministerens overvejelser om det rummelige
arbejdsmarked og hjælpemidler, når der kommer flere handicappede
på arbejdsmarkedet, fra socialministeren
Svar på spm. 17 om opgørelse over de eksisterende fleksjobs
fordeling på ufaglærte og faglærte jobs, fra
socialministeren
Svar på spm. 18 om kommentar til henvendelse fra Jørgen
Anthon, Fårevejle, fra socialministeren |
40 |
Spm. 22 om betydningen af, at begrebet mellemste førtidspension
udgår af lovgivningen, til justitsministeren
Spm. 23 om retstilstanden for de personer, som i årtier har
indbetalt til ordningen, til justitsministeren |
41 |
Henvendelse af 26/2-01 fra Carsten Andersen, Grenaa |
42 |
Spm. 24 om kommentar til henvendelse fra Carsten Andersen, Grenaa, til
socialministeren |
43 |
Spm. 25 om kommentar til henvendelse fra Landsforeningen for
Førtidspensionister, til socialministeren |
44 |
Spm. 26 om kommentar til henvendelse fra Carsten Andersen, til
undervisningsministeren |
45 |
Spm. 27 om, hvilke økonomiske konsekvenser det vil medføre,
hvis personer tildelt førtidspension før 1. januar 2003 bliver
omfattet af lovforslaget, til socialministeren
Spm. 28 om, hvilke administrative problemer det vil medføre, at der
i en periode skal administreres efter to forskellige regelsæt for
tildeling af førtidspension, til socialministeren
Spm. 29 om indføjelse af tidshorisont for, hvornår de
nuværende førtidspensionister kan overgå til de nye
regelsæt for tildeling af førtidspension, til socialministeren
Spm. 30, om en læge ansat af kommunerne som lægekonsulent er
uvildig i forbindelse med tilkendelse af førtidspension, til
socialministeren
Spm. 31, om der fremover vil blive lagt større vægt på
speciallægeerklæringer, til socialministeren
Spm. 32, om det er korrekt, at en kommunal lægekonsulent ikke
må være den afgørende faktor i en
førtidspensionssag, til socialministeren
Spm. 33, om i hvor stort omfang der er genoptaget
førtidspensionssager, til socialministeren
Spm. 34, om Folketingets Ombudsmand har været inddraget i
lægekonsulenters rolle i førtidspensionssager, til
socialministeren
Spm. 35, om der er mulighed for at indføje lempeligere regler for
handicappedes overgang til folkepension, til socialministeren
Spm. 36, om der er taget højde for eventuelle
konjunkturændringer i forbindelse med fleksjob, til socialministeren
|
46 |
Spm. 37 om kommentar til Kommunernes Landsforenings nyhedsbrev Kommunalt
fokus om regionale forskelle på førtidspension, til
socialministeren |
47 |
Svar på spm. 19 om kommentar til henvendelse fra Diabetesforeningen,
fra socialministeren
Svar på spm. 21 om kommentar til henvendelse fra Foreningen for
Førtidspensionister i Storstrøms Området, fra
socialministeren
Svar på spm. 24 om kommentar til henvendelse fra Andersen, Carsten,
Grenaa, fra socialministeren
Svar på spm. 25 om kommentar til henvendelse fra Landsforeningen for
Førtidspensionister, fra socialministeren |
48 |
Spm. 38 om ministeren vil sikre, at der ved udmåling af merudgifter
tages højde for udefinerbare småudgifter samt til den enkelte
brugers retssikkerhed, til socialministeren |
49 |
Henvendelse af 3/3-01 fra Jørgen Anthon, Fårevejle |
50 |
Kopi af spm. 85, alm. del bilag 400, om førtidspension ifm.
invaliditetsydelsen, til socialministeren
Kopi af spm. 86, alm. del bilag 400, om pensionstillæg, til
socialministeren
Kopi af spm. 87, alm. del bilag 400, om et økonomisk
løft, til socialministeren |
51 |
Svar på spm. 27 om, hvilke økonomiske konsekvenser det vil
medføre, hvis personer tildelt førtidspension før 1.
januar 2003 bliver omfattet af lovforslaget, fra socialministeren
Svar på spm. 28 om, hvilke administrative problemer det vil
medføre, at der administreres efter to forskellige regelsæt, fra
socialministeren
Svar på spm. 29 om indføjelse af tidshorisont for,
hvornår de nuværende førtidspensionister kan overgå
til de nye regelsæt for tildeling af førtidspension, fra
socialministeren
Svar på spm. 30, om en læge ansat af kommunerne som
lægekonsulent er uvildig i forbindelse med tilkendelse af
førtidspension, fra socialministeren
Svar på spm. 31, om der fremover vil blive lagt større
vægt på speciallægeerklæringer, fra socialministeren
Svar på spm. 32, om det er korrekt, at en kommunal
lægekonsulent ikke må være den afgørende faktor i en
førtidspensionssag, fra socialministeren
Svar på spm. 33 om, i hvor stort omfang der er genoptaget
førtidspensionssager, fra socialministeren
Svar på spm. 34, om Folketingets Ombudsmand har været
inddraget i førtidspensionssager, fra socialministeren
Svar på spm. 35, om der er mulighed for at indføje
lempeligere regler for handicappedes overgang til folkepension, fra
socialministeren
Svar på spm. 36, om der er taget højde for eventuelle
konjunkturændringer i forbindelse med fleksjob, fra
socialministeren
Svar på spm. 37 om kommentar til Kommunernes Landsforenings
nyhedsbrev Kommunalt fokus om regionale forskelle på
førtidspension, fra socialministeren |
52 |
Spm. 39 om, hvordan det sikres, at det ikke blot bliver de socialfaglige
medarbejdere, der kommer til at arbejde efter den ny tilkendelsespraksis, til
socialministeren
Spm. 40 om, hvordan man vil sikre, at de, der efteruddannes i metoden,
ikke kun lærer at anvende metoden rent teknisk, til socialministeren
|
53 |
Spm. 41 om kommentar til artikel i Socialrådgiveren nr. 2, af
17/1-01 »Ringere vilkår for samlevende«, til socialministeren |
54 |
Henvendelse af 12/3-01 fra PTU |
55 |
Spm. 42 om kommentar til henvendelse fra PTU, til socialministeren |
56 |
Henvendelse af 14/3-01 fra ME/CFS Foreningen |
57 |
Spm. 43 om kommentar til henvendelse fra ME/CFS Foreningen, til
socialministeren |
58 |
Svar på spm. 26 om kommentar til henvendelsen fra Carsten Andersen,
fra undervisningsministeren |
59 |
Spm. 44 om, hvilken holdning Ankestyrelsen har til de begrænsninger,
som retssikkerhedslovens § 69 fastlægger, når domstolene senere
foretager en vurdering af de udøvede skøn, til socialministeren
Spm. 45 om, hvordan formuleringen af lovforslagets § 17 stemmer overens
med det grundlæggende princip i dansk forvaltningsret, til
socialministeren |
60 |
Ændringsforslag fra socialministeren |
61 |
Henvendelse af 17/2-01 fra Niels Dam om førtidspensionisters
invaliditetsbeløb, kopi af alm. del bilag 342 |
62 |
Udkast til betænkning |
63 |
Svar på spm. 34, om Folketingets Ombudsmand har været
inddraget i lægekonsulenters rolle i førtidspensionssager, fra
socialministeren
Svar på spm. 38 om ministeren vil sikre, at der ved udmåling
af merudgifter tages højde for udefinerbare småudgifter samt til
den enkelte brugers retssikkerhed, fra socialministeren
Svar på spm. 39 om, hvordan det sikres, at det ikke blot bliver de
socialfaglige medarbejdere, der kommer til at arbejde efter den ny
tilkendelsespraksis, fra socialministeren
Svar på spm. 40 om, hvordan man vil sikre, at de, der efteruddannes
i metoden, ikke kun lærer at anvende metoden rent teknisk, fra
socialministeren
Svar på spm. 41 om kommentar til artikel i Socialrådgiveren
nr. 2, af 17/1-01 »Ringere vilkår for samlevende«, fra socialministeren
Svar på spm. 42 om kommentar til henvendelse fra PTU, fra
socialministeren
Svar på spm. 43 om kommentar til henvendelse fra ME/CFS Foreningen,
fra socialministeren
Svar på spm. 44 om, hvilken holdning Ankestyrelsen har til de
begrænsninger, som retssikkerhedslovens § 69 fastlægger,
når domstolene senere foretager en vurdering af de udøvede
skøn, fra socialministeren
Svar på spm. 45 om, hvordan formuleringen af lovforslagets § 17
stemmer overens med det grundlæggende princip i dansk forvaltningsret,
fra socialministeren |
64 |
Kopi af socialministerens svar på spm. 85, alm. del bilag 449, om
førtidspension ifm. invaliditetsydelsen
Kopi af socialministerens svar på spm. 86, alm. del - bilag 449, om
pensionstillæg
Kopi af socialministerens svar på spm. 87, alm. del - bilag 449, om
et økonomisk løft |
65 |
Svar på spm. 22 om betydningen af, at begrebet mellemste
førtidspension udgår af lovgivningen, fra justitsministeren
Svar på spm. 23 om retstilstanden for de personer, som i
årtier har indbetalt til ordningen, fra justitsministeren |
66 |
Henvendelse af 22/3-01 fra Diabetesforeningen |
67 |
Spm. 46 om kommentar til henvendelse af 22/3-01 fra Diabetesforeningen,
til socialministeren |
Bilag 2
Nogle af udvalgets spørgsmål til
socialministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 22 og 23 og socialministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra KF
Spørgsmål nr. 22:
I hvilket omfang får det betydning for private
pensions- og ulykkesforsikringer, at begrebet mellemste førtidspension
udgår af lovgivningen, idet det i mange såvel private som
kollektive pensions- og ulykkesforsikringer er en betingelse for udbetaling
af pension eller forsikring, at der fra det offentlige tilkendes mindst
mellemste førtidspension?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra brancheorganisationen
Forsikring & Pension. Udtalelsen vedlægges.
Som det bl.a. fremgår af udtalelsen, er det
Forsikring & Pensions opfattelse, at afskaffelsen af begrebet »mellemste førtidspension« i lov om social pension næppe
vil have den store praktiske betydning for den sikredes retsstilling efter en
privat forsikringsordning mv.
Det skyldes bl.a., at ulykkesforsikringer ofte kun vil
gælde i ét år, og at gruppelivsforsikringer kun
gælder i ét år. Forsikringsselskabet vil derfor have
mulighed for at varsle ændringer i forsikringsbetingelserne med
virkning fra den 1. januar 2003, på hvilket tidspunkt
førtidspensionsreformen foreslås at træde i kraft.
Det skyldes endvidere, at forsikringsbetingelserne for
flerårige livs- eller ulykkesforsikringer, der er tegnet i de seneste
år, ikke er udformet således, at tilkendelse af mellemste
førtidspension er en forudsætning for udbetaling fra den private
forsikringsordning. Det kan dog ikke udelukkes, at der i ældre
forsikringsbetingelser kan være en direkte sammenkædning mellem
tilkendelse af mellemste førtidspension fra det offentlige og
udbetaling fra den private forsikringsordning mv. I disse tilfælde
må det efter Forsikring & Pensions opfattelse afgøres ved en
formålsfortolkning af den enkelte forsikringsaftale, om
livsforsikringsselskabet eller pensionskassen er forpligtet til at
følge fremtidige tilkendelser af offentlig førtidspension efter
arbejdsevnekriteriet, eller om selskabet eller pensionskassen skal vurdere
sagen ud fra et erhvervsevnetabskriterium, der svarer til det oprindeligt
aftalte.
Spørgsmål nr. 23:
Hvad vil ministeren gøre for at indrette
lovgivningen eller på anden måde pålægge
forsikringsselskaberne at fjerne denne betingelse i forsikringsaftalerne, og
hvordan er retstilstanden for de personer, der i årtier har indbetalt
til ordningen og/eller tidligere har fået afslag på udbetaling
med henvisning til netop den betingelse?
Svar:
Det beror på en fortolkning af den enkelte
forsikringsaftale, om afskaffelse af begrebet »mellemste førtidspension« i lov om social pension vil have betydning for udbetaling fra
en privat forsikringsordning mv., jf. besvarelsen af spørgsmål
nr. 22.
Jeg finder ikke, at der bør lovgives om, hvilken
virkning det skal have for allerede indgåede forsikringsaftaler mv., at
begrebet »mellemste
førtidspension « afskaffes
i lov om social pension. En sådan lovregel, der regulerer eksisterende
private aftaleforhold, ville ud fra almindelige retssikkerhedsmæssige
grundsætninger give anledning til principielle betænkeligheder.
Som det fremgår af udtalelsen fra Forsikring &
Pension, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 22, vil
følgerne af førtidspensionsreformen blive nøje
analyseret såvel af de enkelte forsikringsselskaber mv. som af
Forsikring & Pension. Der vil i den forbindelse blive truffet beslutning
om, hvilken praksis man fremover vil følge med hensyn til udformningen
af forsikringsvilkårene.
Hvis private forsikringer, der dækker mod
lønnedgang i forbindelse med tab af erhvervsevne, knytter
forsikringsdækningen til det offentliges afgørelser om
tilkendelse af førtidspension, er det i øvrigt et generelt
problem, at forsikringernes dækningsomfang bliver påvirket, hvis
det offentliges praksis med hensyn til tilkendelse af førtidspension
ændres. Kommer f.eks. flere i revalidering, vil
forsikringsdækningen blive udløst i færre
tilfælde.
Jeg kan oplyse, at jeg har anmodet Justitsministeriets
udvalg om revision af forsikringsaftaleloven om at overveje de
aftalemæssige aspekter af lønsikringsordninger mv., der knytter
forsikringsdækningen til det offentliges afgørelser om
førtidspension mv.