Fremsat den 4. juni 2003 af Svend Auken (S),
Morten Bødskov (S), Pia Gjellerup (S),
Pernille Blach Hansen (S),
Frank Jensen (S), Jeppe Kofod (S) og
Mogens Lykketoft (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om nedsættelse af en forfatningskommission
Folketinget nedsætter en bredt sammensat
forfatningskommission med repræsentanter fra alle de i Folketinget
repræsenterede partier.
Forfatningskommissionen skal udarbejde et forslag til en ny
grundlov, der lever op til de krav, som et moderne demokratisk samfund må
stille til sin forfatning.
Især skal forslaget til en ny grundlov:
1.
Tage udgangspunkt i
folkestyret og gøre sproget tidssvarende.
2.
Opdatere de
grundlæggende borgerlige, politiske, økonomiske, sociale og
kulturelle rettigheder samt fastslå den
enkeltes ansvar over for fællesskabet, naturen og de kommende generationer.
3.
Definere
statsmagternes funktioner og kompetencer.
4.
Understrege de
politiske partiers centrale rolle i vor demokratiske styreform.
5.
Sikre åbenhed i
forvaltningen.
6.
Styrke Folketingets
indsigt i og kontrol med udenrigs- og sikkerhedspolitikken.
7.
Gøre monarkiet
tidssvarende bl.a. ved, at tronen går i arv til den førstefødte.
8.
Sikre folkekirkens
selvstyre og sikre religionsligheden.
9.
Muliggøre et
selvstyre inden for rigsfællesskabets rammer på Færøerne og i Grønland.
10.
Smidiggøre reglerne
for ændring af grundloven.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Grundloven fejrer den 5. juni 2003 sin 50 års fødselsdag. I
form og sprog er den dog 154 år gammel.
Der er sket væsentlige ændringer i grundloven siden den kom
til verden i 1849. Den almindelige og lige valgret også for kvinder
blev
grundlovsfæstet i 1915. I 1953 blev Landstinget afskaffet, det
parlamentariske
princip blev indføjet og der kom nye bestemmelser om oprettelse af en
ombudsmandsinstitution, om folkeafstemninger og om mulighederne for at afgive
suverænitet til mellemfolkelige myndigheder.
Grundloven, som den fremstår efter ændringerne i 1953, har
ikke været til hinder for, at Danmark og vor demokratiske styreform har
kunnet
tilpasse sig den løbende udvikling. Det må dog alligevel anses for
uhensigtsmæssigt, at grundloven ikke giver et reelt billede af, hvordan
forholdet er mellem kongemagten og folkestyrets organer, og at sproget er
umoderne og vanskeligt tilgængeligt for nutidens danskere. Samtidig synes det
heller ikke hensigtsmæssigt, at borgernes rettigheder og friheder er mere
vidtgående i den europæiske menneskerettighedskonvention og i EU's charter om
grundlæggende rettigheder end i vores grundlov, og at nye og principielt
væsentlige spørgsmål, som er kommet til siden 1953, slet ikke er omtalt i
grundloven.
Omvendt er mange af de forhold, som grundloven omhandler,
ganske uaktuelle i forhold til de udfordringer, det danske samfund står over
for i første halvdel af det 21. århundrede.
Monarkiet er fortsat en central del af det danske
samfundsliv. Det har stor symbolværdi og vigtige repræsentative funktioner.
Monarkiets direkte rolle i det politiske liv er dog for længst udspillet, og
ingen ønsker ændringer heri. Derfor kan det virke ejendommeligt at have en
grundlov, hvor begrænsningen af kongens/dronningens magt er det væsentligste
anliggende. Det var det i 1849, men det er det ikke i 2003.
Grundloven af 1953 har naturligvis ikke kunnet tage højde
for den teknologiske udvikling og for udviklingen i det internationale
samarbejde, og det har gjort en række spørgsmål vedrørende beskyttelse af
individet og vedrørende suverænitetsoverdragelse mere påtrængende.
Helt nye spørgsmål som hensynet til miljøet og behovet for
en bæredygtig udvikling er kommet til siden 1953. Den stærke opkomst i
Danmark
af forskellige religioner og trosretninger udgør også et nyt problemkompleks,
og med den teknologiske udvikling er der opstået en nærliggende fare for
social
udstødning. Alle disse menneskeligt set væsentlige spørgsmål er der slet ikke
taget højde for i den nuværende grundlov.
Som moderne mennesker har vi først og fremmest brug for en
forfatning, der sætter rammer omkring det politiske liv, som det leves i
begyndelsen af det 21. århundrede. I en tidssvarende grundlov må demokratiets
helt grundlæggende principper slås fast, og sproget må gøres tilgængeligt og
fængende.
Svenskerne har fornyet deres grundlov flere gange i de
seneste 30 år, og den fremstår i dag som en forfatning, der forholder sig til
tidens centrale spørgsmål, og som giver et dækkende billede af den svenske
styreform og af de demokratiske principper, den er baseret på.
Finland fik en ny grundlov i år 2000, og om den kan man
også sige, at den lever op til de krav, en moderne befolkning må stille til
sin
forfatning.
I Danmark har det været svært at rejse en grundlovsdebat,
selv om det må være åbenbart for enhver, at der er et påtrængende behov for
at
forny vores grundlov og bringe den på niveau med grundloven i henholdsvis
Sverige og Finland.
Socialdemokraterne håber, at der nu vil kunne skabes
politisk tilslutning til, at der allerede i 2003 nedsættes en
forfatningskommission med repræsentanter fra alle de i Folketinget
repræsenterede partier, samt at kommissionen vil etablere en nær dialog med
indenlandske og udenlandske eksperter.
Beslutningsforslagets 10 punkter er ingenlunde udtømmende
for de emner, forfatningskommissionen vil komme til at beskæftige sig med, og
de er ikke tiltænkt en bindende karakter. Det må selvfølgelig være sådan, at
forfatningskommissionen har helt frie hænder og kan gå i gang med sit arbejde
uden forhåndsbindinger.
Hvis kommissionen, som foreslået, nedsættes i 2003, bør den
kunne gøre sit arbejde færdigt inden udgangen af 2005, så der ligger et
konkret
forslag til en ny grundlov på Folketingets bord, som befolkningen kan tage
stilling til i begyndelsen af 2006.
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til punkt 1.
En ny grundlov bør indledningsvis fastslå, at al offentlig
magt i Danmark udgår fra folket, samt at det danske folkestyre bygger på den
frie, lige og almindelige valgret, et repræsentativt og parlamentarisk
princip,
et kommunalt selvstyre og et forpligtende internationalt samarbejde.
I de indledende bestemmelser vil det også være naturligt at
fastslå, at Danmark er en selvstændig stat, at statsformen er monarkisk, og
at
tronen går i arv til den førstfødte uanset køn.
Den gældende grundlov bygger både i sin form, sit indhold
og sit sprog på den grundlov, der blev formuleret i 1849. Det gør den
vanskelig
at læse og for uindviede næsten umulig at forstå.
Der er et påtrængende behov for, at grundloven ombrydes og
skrives i et moderne og let forståeligt sprog.
Til punkt 2.
Der er et påtrængende behov for at bringe grundlovens
kapitel om borgernes frihedsrettigheder i overensstemmelse med den europæiske
menneskerettighedskonvention og EUs charter om grundlæggende
rettigheder
(charteret).
I det moderne velfærdssamfund har indbyggerne fået
borgerlige, politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, som
ligger klart ud over, hvad der følger af den nuværende grundlovs ord. Også på
dette punkt er der et behov for at opdatere grundloven. Samtidig bør det
fælles
værdisæt, som disse rettigheder udspringer af, indføjes i grundloven.
Det fælles værdisæt kan kort udtrykkes ved:
At ethvert menneske
har værdi og udfolder sig under ansvar over for fællesskabet.
At dette ansvar er
særlig stærkt i forhold til de dårligst stillede.
At der skal værnes om
de værdier, som ikke kan måles i penge.
En ny grundlov bør sikre ligestilling mellem mænd og
kvinder, gøre det klart, at der med rettigheder følger pligter, og at et
ansvar
følger med udnyttelsen af enhver frihed. Således bør det klart fremgå, at den
enkelte ikke blot har et ansvar over for andre mennesker og menneskelige
fællesskaber, men at den enkelte også har et ansvar over for naturen og de
kommende generationer. Ingen må for at tilfredsstille sine personlige behov
belaste naturen eller lægge sådanne byrder på eftertiden, at andre ikke kan
få
de samme muligheder, som de selv har haft. Bæredygtighed bør være et
overordnet
princip i lovgivningen.
Det bør også klart fremgå, at intet hensyn til den private
ejendomsret må begrænse tankens og forskningens frihed. Magtfulde individer,
virksomheder og organer må ikke kunne begrænse andres frie muligheder ved at
monopolisere medieområdet eller ved gennem patentering at
blokere for en
videre ide- eller vidensudvikling. Indsatsen mod forurening og for
naturbeskyttelse må ikke underordnes hensynet til snævre grundejer- og
landbrugsrettigheder.
EUs charter om grundlæggende rettigheder er foreløbig en
politisk deklaration vedtaget på Nicetopmødet i december 2000, men meget
tyder
på, at det vil blive indarbejdet som en juridisk bindende del af EUs
kommende
forfatningstraktat.
Charteret synliggør, at EU også er et fællesskab om
værdier, som ikke kan måles i penge, og at det ikke blot er systemet, der har
rettigheder over for borgerne, men at det også er borgerne, der har
rettigheder
over for systemet. Hvad mere er: Charteret ligestiller de økonomiske, sociale
og kulturelle rettigheder med de borgerlige og politiske. Det sker under
henvisning til menneskerettighedskonventionens første artikel, som siger, at
den menneskelige værdighed skal respekteres og beskyttes, og at det vil
krænke
den menneskelige værdighed, hvis et menneske ikke har noget at leve af eller
bo
i, fordi det bliver ude af stand til at forsørge sig selv.
En tidssvarende demokratisk grundlov må slå fast:
At al offentlig magt
skal udøves i respekt for alle menneskers ligeværd og for det enkelte
menneskes
frihed og værdighed.
At den enkeltes
personlige, økonomiske og kulturelle velfærd skal være et grundlæggende mål
for
den offentlige virksomhed.
Særskilt skal det pålægges den offentlige myndighed at
betrygge retten til sundhed, arbejde, bolig og uddannelse samt virke for
social
omsorg og tryghed.
En ny grundlov må naturligvis også præcisere, at vort
samfund bygger på et humant grundlag, hvorfor mennesker ikke må diskrimineres
på grund af køn, hudfarve, national eller etnisk baggrund, sprogligt eller
religiøst tilhørsforhold, handicap, seksuel orientering, alder eller andre
forhold, som gælder det enkelte menneske.
Ved formuleringen af de enkelte rettigheder kan der i
øvrigt hentes inspiration i de bestemmelser fra charteret, som gengives i
bilaget til dette beslutningsforslag.
Til punkt 3.
Efter grundlovens § 3 findes der tre
»statsmagter
«
nemlig den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. I princippet skal
de
tre statsmagter holdes adskilt for at forhindre magtmisbrug. Intet organ bør
således have magt til både at lave reglerne, administrere dem og bedømme, om
de
er blevet overholdt.
I dag er situationen den, at domstolene dømmer.
Administrationen administrerer, lovgiver og dømmer. Lovgiverne lovgiver og
administrerer.
En tidssvarende demokratisk grundlov må udtrykkeligt
fastslå, at Folketinget som landets øverste folkevalgte forsamling i god
overensstemmelse med den demokratiske grundopfattelse skal have kompetence
til
at udstede enhver retsakt, som ikke udtrykkeligt er forbeholdt et andet
statsorgan efter grundloven. Heraf følger også, at Folketinget kan delegere
dele af sin kompetence, idet det er overladt til Folketinget at afgøre,
hvilke
beslutninger der er så væsentlige, at Folketinget selv vil træffe
beslutningen
frem for at overlade den til ministrene eller forvaltningen.
En ny grundlov må klart udtrykke, at det i sidste ende er
domstolene, som afgør, hvad der i konkrete situationer er gældende ret. Hvis
lovgiverne er utilfredse med domstolenes fortolkning af de gældende
lovtekster,
må de tage initiativ til at ændre lovgivningen.
Visse typer af afgørelser, som er konkrete og
veldefinerede, kan ved udtrykkelig lovgivning herom henlægges til nævn, råd
og
kommissioner, der reelt er uafhængige i forhold til den pågældende minister,
og
som er indrettet således, at deres procedureregler minder om dem, der gælder
ved domstolene.
I overensstemmelse med den demokratiske grundopfattelse
skal en ny grundlov fastslå, at ministrene og forvaltningen udøver deres magt
på grundlag af hjemmel i lov med ansvar over for Folketinget. Det juridiske
ansvar følger af lov om ministeransvar.
Til punkt 4.
Selv om de politiske partier er kernen i vort
repræsentative demokrati, er de slet ikke nævnt i grundloven. Det er en
åbenbar
mangel.
Derfor bør det overvejes at indføre en
grundlovsbestemmelse, der siger, at vort folkestyre er baseret på eksistensen
af politiske partier, samt at kun anmeldte og godkendte partier kan opstille
kandidater til folketingsvalg.
De politiske partiers centrale rolle i vor demokratiske
styreform tilsiger, at de støttes af staten efter principper, som fastsættes
i
valgloven.
I denne forbindelse kan det overvejes at forbyde
arbejdsmarkedets og erhvervslivets organisationer og virksomheder at yde
tilskud til politiske partier.
Til punkt 5.
Til et tidssvarende folkestyre hører åbenhed og
borgerinddragelse. Ikke blot af principielle grunde, men også fordi åbenhed
og
borgerinddragelse styrker kvaliteten af de beslutninger, som skal træffes.
Allerede i dag foreligger der en lovgivning om offentlighed
i forvaltningen, men loven hæmmes af mange undtagelser og en uklar praksis.
Danmark har tillige fortsat en restriktiv arkivlov.
I FN-regi blev der i 1998 vedtaget den såkaldte
Århuskonvention, som på miljøområdet pålægger de underskrivende lande en
forpligtelse til at give deres borgere adgang til alle oplysninger, ret til
at
deltage i beslutningerne og adgang til retlig prøvelse.
En ny grundlov bør udbrede konventionens principper til
hele den offentlige forvaltning, men dog således at forberedende interne
papirer, der fortsat er til overvejelse, ikke er omfattet af
offentlighedskravet. Der kan også være tungtvejende samfundsinteresser, som
kan
tilsidesætte ønsket om offentlighed.
Til punkt 6.
Selv om de seneste ændringer i Folketingets
forretningsorden har styrket Folketingets udenrigspolitiske indflydelse, er
det
utilfredsstillende, at det i grundlovens § 19 hedder:
»Kongen handler på rigets vegne i mellemfolkelige anliggender
«
. Her trænger en opdatering sig virkelig på.
Af en tidssvarende dansk demokratisk grundlov må det klart
fremgå, at også i landets udenrigspolitik har Folketinget den øverste magt.
Demokratisk set er det ligeledes utilfredsstillende, at det
ofte er højesteretsdommere og ikke det danske folk, der kan blive bedt om at
afgøre omfanget af de beføjelser, der kan overlades til mellemfolkelige
myndigheder.
§ 20 lyder:
»Stk. 1.
Beføjelser, som efter denne
grundlov tilkommer rigets myndigheder, kan ved lov i nærmere bestemt omfang
overlades til mellemfolkelige myndigheder, der er oprettet ved gensidig
overenskomst med andre stater til fremme af mellemfolkelig retsorden og
samarbejde.
Stk. 2.
Til
vedtagelse af lovforslag herom kræves et flertal på fem sjettedele af
Folketingets medlemmer. Opnås et sådant flertal ikke, men dog det til
vedtagelse af almindelige forslag nødvendige flertal, og opretholder
regeringen
forslaget, forelægges det folketingsvælgerne til godkendelse eller
forkastelse
efter de for folkeafstemninger i § 42 fastsatte regler.
«
Socialdemokraterne ønsker at give det danske folk det
sidste ord i afgørelser om overdragelse af suverænitet. Det kunne for
eksempel
ske ved at sende afgørelsen ud til folkeafstemning, hvis der ikke er tre
fjerdedeles flertal for den i Folketinget.
Til punkt 7.
Monarkiet er fortsat en væsentlig del af det danske
samfundsliv. Det er et symbol for landet, og på regeringens ansvar har
monarkiet vigtige repræsentative funktioner. Monarkiets direkte rolle i det
politiske liv er dog for længst udspillet, og ingen ønsker at ændre herved.
Derimod kan der være grund til at gøre det mere
tidssvarende.
Det er
utidsvarende, at tronfølgeloven lader en førstefødt datter vige for en senere
født søn. Derfor ønsker Socialdemokraterne lige arveret til tronen.
Det er
heller ikke tidssvarende at inddrage monarken i det partipolitiske spil
omkring
regeringsdannelsen. For at undgå det har man ved flere lejligheder brugt
Folketingets formand som
»kongelig undersøger
«
, således at ingen statsminister udnævnes af monarken, før Folketingets
formand har sikret sig, at der ikke vil være flertal imod ham eller hende.
Det
ønsker Socialdemokraterne grundlovsfæstet i Danmark, hvad det også er i
Sverige.
Endelig er
store dele af Statsrådets arbejde utidssvarende. Det er utidssvarende, at
regeringen i modsætning til almindelige medlemmer af Folketinget
kun kan
fremsætte lovforslag, hvis monarken har givet sin tilslutning i Statsrådet.
Det
er heller ikke tidssvarende, at Folketingets formand skal sende et
lovforslag,
der er vedtaget af Folketinget, til stadfæstelse af monarken i Statsrådet,
inden det kan sendes videre til Lovtidende. Det bør være nok, at Folketingets
formand sender det direkte til Lovtidende.
Ifølge den
svenske grundlov indkaldes Statsrådet, som består af monarken og regeringens
medlemmer, når parterne har behov for at tale sammen, og derudover har
statsministeren pligt til løbende at underrette monarken om
samfundsudviklingen
både ude og hjemme. Mere bør der heller ikke stå om Statsrådet i den danske
grundlov.
Til
punkt 8.
En ny
grundlov bør sikre folkekirkens selvstyre og sikre religionsligheden ved at
give de øvrige trossamfund vilkår, der tåler sammenligning med folkekirkens.
Det kunne
f.eks. ske ved en lovgivning, hvorefter staten giver alle anerkendte
trossamfund sammenlignelige økonomiske tilskud pr. medlem, ligesom grundloven
også skal forholde sig til de grundlæggende rettigheder og pligter for disse
trosamfund.
Uden at
krænke religionsligheden vil man med en sådan ordning kunne bevare den
evangelisk-lutherske
kirke som den danske folkekirke og støtte den fra statens side. Dette vil
indebære et tidssvarende grundlag for lovgivningen om såvel folkekirken som
de
øvrige trossamfund.
Der er
brug for en bred folkelig debat om såvel folkekirkens som de øvrige
anerkendte
trossamfunds forhold. Kun på dette grundlag kan der sikres det nødvendige
grundlovsmæssige fundament for religionsfriheden og -ligheden i Danmark.
Til
punkt 9.
En ny
grundlov må tage højde for det færøske og grønlandske folks ønske om at blive
anerkendt som to folk med hver sin historiske og kulturelle
baggrund og
ret til folkeretligt at optræde som selvstændige nationer inden for
rigsfællesskabets rammer. Det gør Færøerne og Grønland allerede i dag i
relation til EU, hvor Danmark er medlem, men hvor Færøerne og Grønland står
udenfor. Den model må kunne anvendes på andre internationale områder inden
for
rigsfællesskabets og grundlovens rammer.
Det konkrete fremtidige samarbejde mellem Danmark, Færøerne
og Grønland, der er baseret på ligeberettigelse mellem selvstændige nationer
inden for rammerne af et rigsfællesskab, kan fastlægges i selvstyrelove.
Disse
skal tage hensyn til, at der inden for retsvæsenet, de videregående
uddannelser, sygehusvæsenet og udenrigstjenesten kan være områder, hvor
Færøerne og Grønland har behov for at kunne trække på danske serviceydelser.
En ny grundlov skal rumme mulighed for, at Færøerne og
Grønland kan træffe deres egne beslutninger om at udtræde af rigsfællesskabet
og vedtage deres egen forfatning.
Til punkt 10.
Det er i modsætning til forholdene i de fleste andre lande
ganske besværligt at ændre den danske grundlov. Det var en velbegrundet
ordning, så længe grundlovens hovedopgave var at sætte grænser for
kongemagtens
udøvelse både med hensyn til lovgivningen og forvaltningen og i relation til
borgernes rettigheder og friheder. I et moderne veludviklet demokratisk
samfund
som det danske bør der imidlertid være lettere adgang til at justere
grundloven, så den hele tiden kan være ajour med udviklingen og
forandringerne
i samfundet.
I Sverige kan grundloven ændres, hvis den svenske Riksdag
vedtager et forslag herom og senere bekræfter vedtagelsen efter et afholdt
rigsdagsvalg. Siden 1980 har et mindretal i den svenske Riksdag kunnet kræve,
at der afholdes folkeafstemning før den bekræftende afstemning i Riksdagen.
Socialdemokraterne foreslår to alternative
muligheder for ændring af grundloven:
1.
Hvis mindst tre
fjerdedele af Folketingets medlemmer stemmer for et forslag om ændringer, og
et
nyvalgt Folketing bekræfter forslaget med almindeligt flertal.
2.
Hvis et flertal af
Folketingets medlemmer vedtager et forslag om ændringer, og forslaget
bekræftes
ved en folkeafstemning, men således, at ændringerne bortfalder, hvis et
flertal
af de deltagende vælgere i folkeafstemningen, dog mindst 30 pct. af samtlige
stemmeberettigede, har stemt imod grundlovsændringerne.
Bilag
Fra EU-charteret kan også hentes inspiration til den orden,
hvori de borgerlige, politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder
skal præsenteres i grundlovens afsnit om de grundlæggende rettigheder.
Charteret ryster så at sige posen og fremstiller rettighederne i et halvt
hundrede artikler fordelt på kapitlerne: Værdighed, Friheder, Ligestilling,
Solidaritet, Borgerne i Unionens medlemsstater og Retfærdighed i
retssystemet.
Fra hvert af disse kapitler peger Socialdemokraterne på
nogle af de
grundlæggende rettigheder,
hvormed den danske grundlovs rettighedskatalog passende kunne udbygges.
Fra kapitlet om værdighed kunne grundloven kopiere:
Artikel 1.
Den menneskelige værdighed.
Den menneskelige værdighed er ukrænkelig. Den skal
respekteres og beskyttes.
samt Artikel 2s forbud mod dødsstraf.
Fra kapitlet om friheder
kunne der bl.a. hentes inspiration fra formuleringerne i
Artikel 12. Forsamlings- og foreningsfrihed.
Enhver har ret til frit at deltage i fredelige forsamlinger
og til foreningsfrihed på alle niveauer, navnlig i forbindelse med politiske
og
faglige sammenslutninger og medborgersammenslutninger, hvilket indebærer, at
enhver har ret til sammen med andre at oprette fagforeninger og at slutte sig
hertil for at beskytte sine interesser.
Fra kapitlet om ligestilling er der meget at hente.
Markant er formuleringen i stk. 1 af:
Artikel 21. Ikkeforskelsbehandling.
Enhver forskelsbehandling på grund af køn, race, farve,
etnisk eller social oprindelse, genetiske anlæg, sprog, religion eller tro,
politiske eller andre anskuelser, tilhørsforhold til et nationalt mindretal,
formueforhold, fødsel, handicap, alder, seksuel orientering eller ethvert
andet
forhold er forbudt.
Artikel 23. Ligestilling mellem mænd og
kvinder.
Stk. 1.
Der skal sikres
ligestilling mellem mænd og kvinder på alle områder, herunder i forbindelse
med
beskæftigelse, arbejde og løn.
Stk. 2.
Princippet om
ligestilling er ikke til hinder for opretholdelse eller vedtagelse af
foranstaltninger, der giver det underrepræsenterede køn specifikke fordele.
En
sådan paragraf hører også til i en tidssvarende grundlov.
Artikel 24. Børns rettigheder.
Stk. 1.
Børn har ret til den beskyttelse
og omsorg, der er nødvendig for deres trivsel. De kan frit udtrykke deres
synspunkter. Der tages hensyn hertil i forhold, der vedrører dem, i
overensstemmelse med deres alder og modenhed.
Stk. 2
. I alle
handlinger vedrørende børn, uanset om de udføres af offentlige myndigheder
eller private institutioner, skal barnets tarv komme i første række.
Stk. 3.
Ethvert barn har
ret til regelmæssigt at have personlig forbindelse og direkte kontakt med
begge
sine forældre, med mindre dette er i modstrid med dets interesser.
Artikel 25. Ældres rettigheder.
Unionen anerkender og respekterer ældres ret til et værdigt
og uafhængigt liv og til at deltage i det sociale og kulturelle liv.
Det bør den danske grundlov også gøre.
Artikel 26. Integration af mennesker med
handicap.
Unionen
anerkender
og respekterer retten for mennesker med handicap til at nyde godt af
foranstaltninger, der skal sikre deres autonomi, deres sociale og
erhvervsmæssige integration og deres deltagelse i samfundslivet.
En lignende anerkendelse og respekt bør den danske
grundlov også vise vore handicappede medborgere.
Fra kapitlet om solidaritet er der allermest at hente, men
fortrinsvis til inspiration, da artiklerne i vidt omfang er skrevet med
unionspen. Efter en lettere omskrivning vil de dog kunne yde et væsentligt
bidrag til en tidssvarende dansk grundlov. Kapitlets interessante artikler
gengives i deres fulde ordlyd:
Artikel 27. Ret til information og høring af
arbejdstagerne i virksomheden.
Arbejdstagerne eller deres repræsentanter skal på passende
niveauer have sikkerhed for information og høring i god tid i de tilfælde og
på
de betingelser, der er fastsat i fællesskabslovgivningen og national
lovgivning
og praksis.
Artikel 28. Forhandlingsret og ret til
kollektive skridt.
Arbejdstagere og arbejdsgivere eller deres respektive
organisationer har i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen og national
lovgivning og praksis ret til at forhandle og indgå kollektive overenskomster
på passende niveauer og i tilfælde af interessekonflikter ret til kollektive
skridt, herunder strejke, for at forsvare deres interesser.
Artikel 29. Ret til arbejdsformidling.
Enhver har ret til at kunne gøre brug af en gratis
arbejdsformidlingstjeneste.
Artikel 30. Beskyttelse i tilfælde af
ubegrundet opsigelse.
Enhver arbejdstager har ret til beskyttelse mod ubegrundet
opsigelse i overensstemmelse med fællesskabsretten og national lovgivning og
praksis.
Artikel 31. Retfærdige og rimelige
arbejdsforhold.
Stk. 1.
Enhver
arbejdstager har ret til sunde, sikre og værdige arbejdsforhold.
Stk. 2.
Enhver
arbejdstager har ret til en begrænsning af den maksimale arbejdstid, til
daglige og ugentlige hvileperioder samt til årlig ferie med løn.
Artikel 32. Forbud mod børnearbejde og
beskyttelse af unge på arbejdspladsen.
Børnearbejde er forbudt. Minimumsalderen for adgang til at
udføre erhvervsarbejde må ikke være lavere end den alder, hvor skolepligten
ophører, dog med forbehold for regler, der er gunstigere for de unge, og af
begrænsede undtagelser. Unge, der udfører erhvervsarbejde, skal sikres
arbejdsbetingelser, som er tilpasset deres alder, samt beskyttelse mod
økonomisk udnyttelse og enhver form for arbejde, der kan skade deres
sikkerhed,
sundhed og fysiske, mentale, moralske eller sociale udvikling, eller som kan
gå
ud over deres skolegang.
Artikel 33. Familieliv og arbejdsliv.
Stk. 1.
Der drages
omsorg for juridisk, økonomisk og social beskyttelse af familien.
Stk. 2.
For at kunne
forene familieliv og arbejdsliv har enhver ret til at være beskyttet mod
afskedigelse
på grund af graviditet og barsel samt ret til betalt barselorlov og til
forældreorlov efter et barns fødsel eller ved adoption af et barn.
Artikel 34. Social sikring og social bistand.
Stk. 1.
Unionen
anerkender og respekterer retten til adgang til sociale sikringsydelser og
sociale tjenester, f.eks. i tilfælde af graviditet og barsel, sygdom,
arbejdsulykker, plejebehov eller alderdom samt i tilfælde af arbejdsløshed
efter de bestemmelser, der er fastsat ved fællesskabslovgivningen og
medlemsstaternes
lovgivning og praksis.
Stk. 2
. Enhver, der har
bopæl og bevæger sig lovligt inden for Unionens område, har ret til sociale
sikringsydelser og sociale fordele i overensstemmelse med
fællesskabslovgivningen og medlemsstaternes lovgivning og praksis.
Stk. 3.
For at bekæmpe
social udstødelse og fattigdom anerkender og respekterer Unionen retten til
social bistand og boligstøtte, der skal sikre en værdig tilværelse for alle,
der ikke har tilstrækkelige midler, efter de bestemmelser, der er fastsat ved
fællesskabslovgivningen og medlemsstaternes lovgivning og praksis.
Artikel 35. Sundhedsbeskyttelse.
Enhver har ret til at få adgang til forebyggende
sundhedsydelser og til at modtage lægehjælp på de betingelser, der er fastsat
ved medlemsstaternes lovgivning og praksis. Der skal sikres et højt
sundhedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle
Unionens
politikker og aktiviteter.
Artikel 37. Miljøbeskyttelse.
Et højt miljøbeskyttelsesniveau og forbedring af
miljøkvaliteten skal integreres i Unionens politikker og sikres i
overensstemmelse med princippet om en bæredygtig udvikling.
Artikel 38. Forbrugerbeskyttelse.
Der sikres et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i Unionens
politikker.
Fra kapitlet om borgerne i unionens medlemsstater
knytter interessen sig til en artikel, som i lettere omskrevet form ville
høre
hjemme i en tidssvarende dansk grundlov.
Artikel 41. Ret til god forvaltning.
Stk. 1.
Enhver har ret
til at få sin sag behandlet uvildigt, retfærdigt og inden for en rimelig
frist
af Unionens institutioner og organer.
Stk. 2.
Denne ret
omfatter navnlig:
retten for enhver til
at blive hørt, inden der træffes en individuel foranstaltning over for
ham/hende, som måtte berøre ham/hende negativt,
retten for enhver til
aktindsigt i de akter, der vedrører ham/hende, under iagttagelse af legitime
fortrolighedshensyn samt tavshedspligt og sagernes fortrolighed,
pligt for
forvaltningen til at begrunde sine beslutninger.
Stk. 3.
Enhver har ret
til erstatning fra Fællesskabet for skader forvoldt af dets institutioner
eller
dets ansatte under udøvelsen af deres hverv i overensstemmelse med de
almindelige principper, der er fælles for medlemsstaternes retssystemer.
Stk. 4.
Enhver kan
henvende sig til unionens institutioner på et af traktaternes sprog og skal
have svar på samme sprog.
Fra kapitlet om retfærdighed i retssystemet
er der ligeledes en artikel, som i
lettere omskrevet form ville høre hjemme i en tidssvarende dansk grundlov.
Artikel 47. Adgang til effektive retsmidler og
til en upartisk domstol.
Stk. 1.
Enhver, hvis
rettigheder og friheder som sikret af EU-retten er blevet krænket, skal have
adgang til effektive retsmidler for en domstol under overholdelse af de
betingelser, der er fastsat i denne artikel.
Stk. 2.
Enhver har ret
til en retfærdig og offentlig rettergang inden en rimelig frist for en
uafhængig og upartisk domstol, der forudgående er oprettet ved lov. Enhver
skal
have mulighed for at blive rådgivet, forsvaret og repræsenteret.
Stk. 3.
Der ydes retshjælp til dem, der ikke har
tilstrækkelige midler, hvis en sådan hjælp er nødvendig for at sikre effektiv
adgang til domstolsprøvelse.