Fremsat den 3. december 2003 af
Margrete Auken (SF), Aage Frandsen (SF),
Lene Garsdal (SF) og Villy Søvndal (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre vejafmærkning og andre foranstaltninger med henblik
på at fremme cyklisters fremkommelighed
Folketinget opfordrer regeringen til at tage følgende
initiativer med henblik på at forbedre cyklisters trafiksikkerhed og
fremkommelighed i trafikken:
1.
Der skal være
obligatorisk markering med blå vejbelægning og/eller cyklisttegn af
cykelfeltet
i vejkryds og rundkørsler i tættere bebygget område.
2.
Bilers og øvrige
motorkøretøjers stoplinjer skal i signalregulerede vejkryds og rundkørsler
placeres længere tilbage på kørebanen i forhold til cyklernes stopstreger.
3.
I vejkryds med
signalanlæg etableres krydsning af bilernes højresvingsbane og en
ligeudkørende
cykelbane.
4.
I de største byer
etableres gader forbeholdt cykler og kollektive busser på centrale
trafikstrøg,
hvor der samtidig findes
parallelle gader, der kan benyttes af biler og øvrige motorkøretøjer.
5.
Mulighederne for at
bruge cyklen som transportmiddel i kombination med den kollektive trafik
udvides.
6.
Der gives økonomisk
præmiering af at vælge cyklen som transportmiddel mellem bolig og
arbejdsplads.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Enkelte af forslagene kræver lovændring, mens de fleste kan
gennemføres af vejmyndighederne allerede i dag. Det er hensigten at få
ministeren til at pålægge den statslige vejmyndighed og anspore de amtslige
og
kommunale myndigheder til at fremme cyklismen som foreslået i
beslutningsforslaget.
Her er der en tilbøjelighed til at lade sikkerhedshensynet
dominere cyklistens fremkommelighed.
Værst er det i de rundkørsler, hvor man tillader bilerne at
svinge til højre uden hensyn til de ligeudkørende cyklister, men lader det
være
cyklisternes ansvar at stoppe op, jf. punkt 1. Det indøver dårlige vaner hos
bilister i andre konfliktsituationer og sender det signal til cyklisterne, at
de helst burde blive hjemme for at være sikre. Tilsvarende er reglerne i
mange
kryds med højresvingende biler åbenlyst til ugunst for cyklisternes
fremkommelighed.
Hvis man omvendt sætter hensynet til cyklistens
fremkommelighed højt uden at give køb på sikkerheden, er det en anden
tænkning,
der skal til en tænkning, der i øvrigt ofte også er en fordel for
bilisten.
Laver man en ligeudbane for cyklister til venstre for en højresvingsbane for
biler, laver man sammenfletningen, før bilisten er begyndt at svinge, hvilket
alle parter vil have glæde af, jf. punkt 3.
Cyklister kører altid den korteste vej. Derfor bør det være
den, der er den sikreste. Sikre cykelveje, der er lange omveje, bliver aldrig
en succes. Hvis man derimod i de største byer omdannede vigtige gader til
kollektiv trafik- og cykelgader det kunne ske i gader, hvor der er
parallelveje, bilerne kan køre ad ville man for alvor opleve det store
løft
for cykler og busser, jf. punkt 4. Forslaget svarer til, hvad man gør for
bilisternes fremkommelighed med motorveje her er det blot til fordel
for de
andre trafikanters fremkommelighed og dér, hvor de i særlig grad har behov
for
det. I betragtning af, hvor mange veje i Danmark bilerne har alene, kan det
næppe kaldes urimeligt, at der er veje, der er forbeholdt alle de andre.
Endvidere foreslås det, at tilbagetrukne stoppestreger for
biler skal markedsføres over for vejforvaltningerne, jf. punkt 2. Dette skal
ske for at sikre, at cyklisterne kommer forrest i krydset og dermed gøres
mere
synlige for bilisterne.
Det er også vigtigt at få cyklen tænkt med i transporten,
også for dem med lang transportafstand. Her kan park-and-ride og
medtageordninger for cykler forene den kollektive transport med cyklens
fleksibilitet og dermed øge mobiliteten for dem, der ikke kører bil.
Det sidste punkt drejer sig om at få regeringen til at
fremlægge forslag til økonomisk præmiering ved brug af cyklen i
bolig-arbejdssted-trafikken. Også den slags incitamenter til at cykle bør
tages
i anvendelse.
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til punkt 1: Obligatorisk markering med blå
vejbelægning og/eller cyklisttegn af cykelfeltet i vejkryds og rundkørsler i
tættere bebygget område.
Bilister, der skal svinge ud af en rundkørsel, har ifølge
færdselslovens § 26 vigepligt for cyklister, som fortsætter i rundkørslen.
Der
er imidlertid risiko for, at bilisten ikke er opmærksom på denne vigepligt,
når
der ikke er markeret en cykelbane i rundkørslen.
For at der ikke skal opstå tvivl hos bilisten og cyklisten
om, hvem der har vigepligten i denne situation, skal rundkørsler indrettes
således, at der er markeret en tydelig cykelbane med blå vejbelægning
og/eller
cyklisttegn. Herved markeres den svingende bilists vigepligt for cyklisten.
I forhold til biler er cyklerne den svage part. Der har ved
rundkørsler været en tilbøjelighed til at lade sikkerhedshensynet dominere
cyklisternes fremkommelighed, f.eks. hvor man tillader bilerne at svinge til
højre uden hensyn til de ligeudkørende cyklister, det vil sige, at man har
etableret vigepligt for cyklisterne i rundkørslerne, således at cyklisterne
skal
holde tilbage for biler, som skal ud af rundkørslen nogle gange med
den
konsekvens, at cyklisterne med vejafmærkning pålægges ubetinget vigepligt for
bilerne mange gange på vej rundt i rundkørslen. Det indøver dårlige vaner hos
bilister i andre konfliktsituationer og sender det signal til cyklisterne, at
de helst burde blive hjemme for at være sikre. Tilsvarende er reglerne i
mange
kryds med højresvingende biler åbenlyst til ugunst for cyklisternes
fremkommelighed.
Det er i dag ikke obligatorisk, at cykelfeltet er markeret
i vejkryds. Herved opstår ofte risikable situationer, når bilisterne ikke er
opmærksomme på, hvor cyklerne befinder sig. For at minimere risikoen for
ulykker skal cykelbanerne markeres tydeligt med blå vejbelægning og/eller
cyklisttegn i alle vejkryds i tættere bebygget område. Dette vurderes at
kunne
gennemføres ved ændringer i administrative forskrifter.
Til punkt 2: Bilers og øvrige motorkøretøjers
stoplinje skal i signalregulerede vejkryds og rundkørsler placeres længere
tilbage på kørebanen i forhold til cyklernes stopstreger.
Når en bil og særlig en lastbil holder for rødt lys ved
et kryds eller en rundkørsel, kan føreren have svært ved at se en cyklist,
der
holder på bilens (højre) inderside. Det kan føre til risikable situationer,
hvis bilen, når der bliver grønt, skal svinge til højre og cyklen fortsætter
ligeud. For at minimere denne risiko skal den stoplinje, som bilerne skal
standse ved, trækkes længere tilbage på kørebanen i forhold til cyklernes
stoplinje, således at cyklisterne ved rødt lys altid befinder sig foran
bilerne. Dette vurderes at kunne gennemføres ved ændringer i administrative
forskrifter. Det er muligt i dag, men det bør indskærpes vejmyndighederne, at
de skal gøre det.
Til punkt 3: Frem mod større vejkryds etableres
krydsning af bilernes højresvingsbane og en ligeudkørende cykelbane.
Hvis man sætter hensynet til cyklistens fremkommelighed
højt uden at give køb på sikkerheden, skal der anderledes tænkning til
en
tænkning, der i øvrigt ofte også er en fordel for bilisten. Etablerer man
f.eks. en ligeudbane for cyklister til venstre for en højresvingsbane for
biler, laver man sammenfletningen, før bilisten er begyndt at svinge, hvilket
alle parter vil have glæde af.
Det er en risikabel situation, når en bil skal svinge til
højre i et kryds og der samtidig på bilens højre side kan være cykler, der
skal
fortsætte ligeud. Bilens blinde vinkler kan gøre det vanskeligt for bilisten
at
se cyklen. Det vil derfor forbedre sikkerheden for både biler og cykler, hvis
der længere tilbage på vejen, inden krydset, etableres en krydsning af
bilernes
højresvingsbane og en cykelbane for ligeudkørende cyklister, hvor
ligeudkørende
cyklister skal krydse til venstre ind over vejbanen, således at de fremme ved
krydset befinder sig på venstre side af de højresvingende bilers bane.
Bilisterne vil have nemmere ved at se cyklisterne ved en sådan krydsning, end
hvis cyklisterne befinder sig på bilens højre side fremme ved krydset.
Stedet,
hvor vej og cykelbane krydser hinanden, skal markeres tydeligt, således at
bilisterne klart kan se, at der kan være krydsende cyklister. Dette vurderes
at
kunne gennemføres ved ændringer i administrative forskrifter. En sådan
vejmærkning vil også begrænse de for cyklister ubehagelige og hæmmende
situationer,
hvor cyklister tvinges til at holde bag en længere række ventende (og osende)
biler.
Til punkt 4: I de største byer etableres
gader forbeholdt cykler og kollektive busser på steder, hvor der samtidig
findes parallelle gader.
Cyklister kører altid den korteste vej. Derfor bør det være
den, der er den sikreste. Sikre cykelveje, der er lange omveje, bliver aldrig
en succes. Hvis man derimod i de største byer omdanner vigtige gader til at
være forbeholdt kollektiv trafik og cykler det kunne ske i gader, hvor
der er
parallelveje, bilerne kan køre ad ville man for alvor opleve det store
løft
for cykler og busser, som man gør det for bilismen med motorveje. I
betragtning
af, hvor mange veje i Danmark bilerne har alene, kan det næppe kaldes
urimeligt, at der er veje, der er forbeholdt alle de andre.
Justitsministeren har hjemmel til at tillade tidsmæssigt og
geografisk begrænsede forsøg med færdselsregulerende foranstaltninger.
Forsøgene kan være begrundet i enten miljømæssige eller færdselsregulerende
hensyn eller begge dele. Forsøgene kan dog kun tillades, hvis det er
trafikmæssigt forsvarligt. Formålet hermed er, at der gennem forsøg vil kunne
indhøstes erfaringer i praksis med henblik på permanente ændringer i
færdselsloven.
Forslagsstillerne foreslår, at regeringen skal tilskynde de
større byer, først og fremmest København og Århus, hvor trafikken er særlig
tæt, til at forbeholde en række gader til cykler og kollektiv trafik på
steder,
hvor der samtidig er en parallel gade med plads til bilerne. I København kan
der f.eks. peges på Nørrebrogade og Tagensvej eller Amagerbrogade og Amager
Boulevard til at være sådanne parallelle gader. I København har man tidligere
overvejet sådanne ordninger.
Formålet med dette tiltag er, at fremkommeligheden
forbedres og sikkerheden øges til gavn for alle trafikanter. I første omgang
kan etableres forsøgsordninger, som kan bane vejen for permanente ordninger.
Til punkt 5: Mulighederne for at bruge cyklen
som transportmiddel i kombination med den kollektive trafik udvides.
Dette forslag drejer sig om at få cyklen tænkt med i
transporten, også for dem med lange transportafstande. Her kan park-and-ride
og
medtageordninger for cykler forene den kollektive transport med cyklens
fleksibilitet og dermed øge mobiliteten for dem, der ikke kører bil.
Til punkt 6: Der gives økonomisk præmiering
af at vælge cyklen som transportmiddel mellem bolig og arbejdsplads.
Det sidste forslag kunne også være stillet til
skatteministeren. I hvert fald bør regeringen arbejde med at tilskynde folk
til
at bruge cyklen til bolig-arbejdssted-transporten. Som det er i dag, er det i
høj grad bilisterne, der præmieres, mens cyklisterne bærer byrderne. I
Belgien
og Holland er der eksempler på sådanne økonomiske incitamenter.
Regeringen opfordres derfor til at fremkomme med konkrete
forslag, som kan udvide mulighederne for at bruge cyklen som transportmiddel
i
kombination med den kollektive trafik.