Fremsat den 27. januar 2006 af
Per Clausen (EL) Line Barfod (EL) Majbrit Berlau (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om
nævn for privatfinansieret offentlig forskning
Folketinget opfordrer regeringen til at fremsætte lovforslag om
etablering af uafhængige, demokratiske nævn ved alle offentlige
forskningsinstitutioner, hvis opgave er at modtage tilskud til forskning
eller
sponsering af forskning fra private firmaer, fonde tilknyttet private firmaer
og lign.
Bemærkninger til forslaget
Private firmaer og fonde finansierer en stadig større del af
dansk forskning. De finansierer således i dag over 500 årsværk ved de
videregående uddannelser eller mellem 7 og 10 pct. af de samlede
forskningsressourcer.
Private firmaers betydelige finansiering af forskningen kan have
vidtrækkende konsekvenser, ikke mindst inden for sundhedsvidenskab i bred
forstand, som er det område, hvor der er størst privat interesse for
sponsering, men også forskning inden for f.eks. it og telekommunikation kan
være under massivt pres fra multinationale firmaer.
For at fastholde Danmarks renommé som et land med uafhængig
forskning af høj kvalitet må vi sikre, at de privatfinansierede forskere ikke
ligger under for pression fra deres »arbejdsgivere«. Nyeste undersøgelser fra
USA har vist, at ud af en gruppe på 3.200 forskere havde godt 15 pct. efter
pres fra deres finansielle kilder ændret design, metode eller resultater.
Samfinansiering mellem offentlige forskningsinstitutioner og det
private erhvervsliv sætter vigtigheden af uafhængigheden på spidsen, idet det
bliver sværere og sværere at gennemskue alle parthaverne i et
forskningsprojekt.
For at sikre en reelt uafhængig forskning er det efter
forslagsstillernes opfattelse centralt at etablere afstand mellem forskere og
sponsorer, således at der sidder en uafhængig instans som »buffer« eller
»mægler« mellem de to parter.
Privat medfinansiering af offentlig forskning indebærer risiko
for, at forskningen skævvrides, idet det bliver de områder, som de private
firmaer og fonde ønsker udforsket, der får opmærksomheden og
forskerkræfterne,
mens andre områder lades i stikken.
På eksempelvis Rigshospitalet er i dag to tredjedele af al
forskning finansieret udefra. Det betyder, at hospitalets egen indflydelse på
prioriteringen af forskningen formindskes voldsomt. Nogle specialer får mange
penge, mens andre som måske ikke er så prestigefyldte mangler
udstyr, mandskab
og tid til forskning. Behandling prioriteres højt, mens forskning i
forebyggelse kører på pumperne, og det er vel ikke så underligt, for
medicinalindustrien
må nødvendigvis være mere interesseret i at finde nye behandlingsformer frem
for at ofre ressourcer på forebyggelse, som kan underminere salget af
medicin.
Et andet eksempel er forskning i open source-løsninger dvs.
computerprogrammer, hvis kildekode er frit tilgængelig inden for en
række
områder. Dette er heller ikke et område, der kan hente mange private midler,
da
det undergraver softwaregiganternes indtjeningsmuligheder.
For at sikre afstand mellem den enkelte forsker og en privat
sponsor foreslår Enhedslisten at der oprettes et uafhængigt
forskningsnævn ved alle helt eller delvis offentligt finansierede
forskningsinstitutioner.
Når det drejer sig om store og differentierede institutioner (universiteter)
etableres
flere områdespecifikke, uafhængige forskningsnævn, der kan modtage og
formidle
tilskud/midler fra private sponsorer til forskningsprojekter. Herved skabes
den
nødvendige adskillelse mellem den private virksomhed og dens interesser og
forskerne.
Nævnene skal sammensættes af repræsentanter for ansatte og
studerende på fakulteterne og for universitetsbestyrelsen samt repræsentanter
uden for institutionen, der repræsenterer den forskningsmæssige ekspertise
uden
at være knyttet til den pågældende institution.
Nævnet skal sikre:
Åbenhed både i
relation til studerende, forskerkolleger og offentligheden.
Fri publiceringsret for
institutioner uden bindinger af nogen art.
At de tilkomne midler
fordeles i overensstemmelse med institutionens og samfundets prioriteringer
som
vedtaget af de kompetente organer og den enkelte forsker.
Nævnet er således forpligtet til:
At indhente
ansøgninger fra forskningsinstitutionens prioriterede områder og på denne
baggrund
uddele midler. Først når de prioriterede områder efter nævnets skøn er blevet
opfyldt, kan det eventuelt overvejes at udbyde midler til et givet emne i
overensstemmelse med sponsors ønske, hvis dette ønske vel at mærke ikke står
i
modsætning til institutionens langsigtede strategi. I dette arbejde er det
vigtigt at fastholde institutionens langsigtede forskningsstrategi, så de
sponserede
midler ikke bidrager til en svingende forskningspolitisk kurs.
At der udarbejdes en
årlig rapport et element i forskningsinstitutionens årsberetning
som
dokumenterer, at de indkomne midler er anvendt i overensstemmelse med
institutionens prioriteringer. Denne rapport kan på opfordring fra
medarbejdere, studerende og pressen gøres til genstand for en årlig
høring.
Forslaget indebærer, at der ikke etableres direkte kontakt
mellem en forsker og sponsor i tildelingsfasen. Nævnet skal således være en
»buffer«, der modvirker ensidig fokusering på virksomhedsspecifik forskning.
De private sponsorer skal
have mulighed for at komme til orde med navns nævnelse i alle relevante
publikationssammenhænge.
Da der imidlertid kan være behov for kontakt mellem et universitet
og det omgivende samfund (som jo er et langt videre begreb end nogle
enkeltstående, tilfældige kapitalinteresser), foreslår Enhedslisten, at der
til
alle universiteter tilknyttes høringer og workshops, hvor universitetet og
omgivelserne
mødes. På denne baggrund kan der etableres et bredt sammensat rådgivende
repræsentantskab bestående af repræsentanter for fagforeninger,
organisationer,
kommuner m.v.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at
fremsætte:
Forslag til
folketingsbeslutning om nævn for privatfinansieret offentlig forskning.
(Beslutningsforslag nr. B 69).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager
forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.