Lov
om Sund og Bælt Holding A/S
VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør
vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Ejendomsforhold og forvaltning
§ 1.
Holdingaktieselskabet Sund og Bælt Holding A/S ejer aktierne i A/S
Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen, Sund og Bælt Partner A/S og
datterselskaber oprettet i henhold til § 6 og § 7.
Holdingaktieselskabet kan endvidere for sine datterselskaber varetage opgaver
med hensyn til styring af finansiering, drift og vedligeholdelse.
Stk. 2.
Holdingaktieselskabet ejer gennem A/S
Storebæltsforbindelsen den faste vejforbindelse over Storebælt samt
jernbaneforbindelsen og de jernbanetekniske anlæg på den faste forbindelse
over
Storebælt.
Stk. 3.
Holdingaktieselskabet
ejer gennem A/S Øresundsforbindelsen Øresundsmotorvejen på Amager og
jernbanerne fra Københavns Hovedbanegård og Vigerslev til Kastrup Station,
herunder stationerne Tårnby og Kastrup, som tilsammen udgør
tilslutningsanlæggene i Danmark til den faste forbindelse over Øresund, samt
50
pct. af Øresundsbro Konsortiet I/S, som ejer og driver den faste forbindelse
over Øresund.
§ 2.
Den
faste forbindelse over Øresund forvaltes og drives i overensstemmelse med
aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse
over
Øresund med senere ændringer.
§ 3.
A/S
Storebæltsforbindelsen forvalter og driver den faste vejforbindelse over
Storebælt.
Stk. 2.
A/S
Storebæltsforbindelsen kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed
erhverve relevante havneanlæg efter transport- og energiministerens nærmere
bestemmelse.
Stk. 3.
A/S
Øresundsforbindelsen forvalter og driver tilslutningsanlægget for vejtrafik
til
den faste forbindelse over Øresund.
§ 4.
Banedanmark er infrastrukturforvalter for jernbanedelen på den faste
forbindelse over Storebælt. Banedanmark er infrastrukturforvalter på de
danske
jernbanetilslutningsanlæg til den faste forbindelse over Øresund
(Kastrupbanen
og Vigerslevbanen).
Stk. 2.
A/S
Storebæltsforbindelsen forestår vedligeholdelse og reinvesteringer i relation
til jernbanedelen af den faste forbindelse over Storebælt og afholder
udgifterne hertil. A/S Øresundsforbindelsen forestår vedligeholdelse og
reinvesteringer i relation til de danske jernbanetilslutningsanlæg til den
faste forbindelse over Øresund (Kastrupbanen og Vigerslevbanen) og afholder
udgifterne hertil.
Stk. 3.
De i
stk. 1 og 2 nævnte anlæg forvaltes og drives således, at de indgår som
integrerede dele af det danske jernbanenet.
Stk. 4.
Der indgås
en aftale mellem Banedanmark og A/S Storebæltsforbindelsen, der regulerer
samarbejdet mellem Banedanmark og A/S Storebæltsforbindelsen, herunder
specificerer de trafikale, tekniske og sikkerhedsmæssige minimumskrav, som
den
jernbaneinfrastruktur, der vedligeholdes og reinvesteres af A/S
Storebæltsforbindelsen, skal opfylde. Der indgås en aftale mellem Banedanmark
og A/S Øresundsforbindelsen, der regulerer samarbejdet mellem Banedanmark og
A/S Øresundsforbindelsen, herunder specificerer de trafikale, tekniske og
sikkerhedsmæssige minimumskrav, som den jernbaneinfrastruktur, der
vedligeholdes og reinvesteres af A/S Øresundsforbindelsen, skal opfylde.
Uenighed mellem parterne i forbindelse med aftalernes indgåelse afgøres af
transport- og energiministeren.
Stk. 5.
En
uafhængig rådgiver gennemgår én gang årligt opfyldelsen af de forpligtelser,
der er omfattet af de i stk. 4 nævnte aftaler. Rådgiveren udpeges af
transport- og energiministeren efter indstilling fra henholdsvis A/S
Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen samt efter høring af
Banedanmark. Rådgiveren afklarer eventuelle fortolkningsspørgsmål i relation
til de i stk. 4 nævnte aftaler, herunder fordeling af udgifter til
udførte
arbejder inden for rammerne af den indgåede aftale, og kommer med en
indstilling
til parterne herom. Parterne kan indbringe rådgiverens indstilling for
transport- og energiministeren.
Stk. 6.
Transport-
og energiministeren afgør eventuelle tvivlsspørgsmål mellem Banedanmark og
holdingaktieselskabet henholdsvis A/S Storebæltsforbindelsen og A/S
Øresundsforbindelsen.
§ 5.
Sund og Bælt Partner A/S kan på et forretningsmæssigt grundlag udføre
bygherrerådgivning til A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen
samt i relation til andre infrastrukturprojekter.
§ 6.
Holdingaktieselskabet kan stifte et aktieselskab, der i samarbejde med
transport- og energiministeren forestår den danske del af det forberedende
arbejde med etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt.
Stk. 2.
Aktieselskabet afholder udgifterne til det i stk. 1 nævnte arbejde efter
aftale med transport- og energiministeren.
§ 7.
Holdingaktieselskabet kan stifte et aktieselskab, der har til formål at være
udstederselskab i relation til brobizzordningen, som bruges af A/S
Storebæltsforbindelsen, Øresundsbro Konsortiet I/S, Scandlines A/S og
Bornholmstrafikken A/S. Aktieselskabet forestår udstedelsen af brobizzer og
kan
fakturere på de nævnte selskabers vegne.
Stk. 2.
Aktieselskabet kan stille brobizzordningen til rådighed for andre
virksomheder.
§ 8 .
Vedtægterne for
holdingaktieselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen
og ændringer i disse skal godkendes af transport- og energiministeren.
Stk. 2.
Transport-
og energiministeren kan om spørgsmål af væsentlig betydning give de i
stk. 2 nævnte aktieselskaber generelle eller specielle instrukser for
udøvelsen af deres virksomhed.
§ 9.
For
de i denne lov nævnte aktieselskaber gælder aktieselskabsloven med de
ændringer, der følger af denne lov.
Låneadgang, garantier og afskrivning m.v.
§ 10.
Holdingaktieselskabet
og A/S Storebæltsforbindelsen kan optage lån til finansiering og
refinansiering
af etablering og drift af den faste forbindelse over Storebælt og tilhørende
tilslutningsanlæg.
Stk. 2.
Holdingaktieselskabet og A/S Øresundsforbindelsen kan optage lån til
finansiering og refinansiering af etablering og drift af de til den faste
forbindelse over Øresund hørende tilslutningsanlæg. Endvidere kan A/S
Øresundsforbindelsen optage lån til finansiering af indskud i den faste
forbindelse
over Øresund.
Stk. 3.
Holdingaktieselskabet kan optage lån til brug for indskud i eller viderelån
til
det i § 6 nævnte aktieselskab.
Stk. 4.
Lån optages
efter finansministerens nærmere bestemmelse med henblik på at opnå de bedst
mulige vilkår. Finansministeren bemyndiges til at yde garanti af statskassen
for betaling af renter og afdrag. Finansministeren er endvidere bemyndiget
til,
i det omfang det måtte anses for hensigtsmæssigt, at dække selskabernes
finansieringsbehov gennem statslån. Sådanne lån må ikke ydes på bedre vilkår
end dem, som staten selv kan opnå som låntager.
Stk. 5.
Den danske
stat garanterer uden særlig tilkendegivelse i det enkelte tilfælde for
holdingaktieselskabets,
A/S Storebæltsforbindelsens og A/S Øresundsforbindelsens øvrige økonomiske
forpligtelser.
Stk. 6.
Holdingaktieselskabet,
A/S Storebæltsforbindelsen og A/S Øresundsforbindelsen må ikke udstede
garantier for forpligtelser, der påhviler Sund og Bælt Partner A/S eller de i
§ 6 og § 7 nævnte selskaber.
§ 11.
Den danske stat garanterer for forpligtelser vedrørende Øresundsbro
Konsortiet
I/S lån og andre finansielle instrumenter, som benyttes i forbindelse
med
finansieringen af den faste forbindelse over Øresund.
§ 12.
Hvis den for holdingaktieselskabet, A/S Storebæltsforbindelsen eller A/S
Øresundsforbindelsen for et indkomstår opgjorte skattepligtige indkomst
udviser
underskud, kan dette underskud fradrages i den skattepligtige indkomst for de
følgende indkomstår. Underskud i indkomstår, der ligger forud for det
indkomstår, i hvilket henholdsvis den faste forbindelse over Storebælt, den
faste forbindelse over Øresund eller de enkelte tilslutningsanlæg er taget i
brug, kan fradrages i den skattepligtige indkomst for de følgende 30
indkomstår. Fradraget kan dog kun overføres til et senere indkomstår, hvis
det
ikke kan rummes i et tidligere års skattepligtige indkomst.
§ 13.
Fra og med det indkomstår, hvor henholdsvis jernbane- og vejforbindelsen over
Storebælt er taget i brug (anskaffelsesåret), kan A/S Storebæltsforbindelsen
på
grundlag af anskaffelsessummen foretage skattemæssige afskrivninger.
Stk. 2.
Fra og med
de indkomstår, hvor den faste forbindelse over Øresund eller de enkelte
tilslutningsanlæg
er taget i brug (anskaffelsesåret), kan A/S Øresundsforbindelsen på grundlag
af
anskaffelsessummen foretage skattemæssige afskrivninger.
Stk. 3.
Ved
anskaffelsessummen forstås de samlede byggeudgifter ved henholdsvis jernbane-
og vejforbindelserne.
Stk. 4.
Ved
opgørelsen af anskaffelsessummen kan selskaberne ikke medregne afgift, som
ved
opgørelsen af selskabets afgiftstilsvar efter loven om almindelig
omsætningsafgift kan fradrages som indgående afgift.
§ 14.
Afskrivning efter § 13 foretages med indtil 6 pct. af
anskaffelsessummen.
I det indkomstår, hvori summen af de anvendte afskrivningsprocenter
overstiger
60, og i de følgende år kan afskrivning dog kun foretages med indtil 2 pct.
af
anskaffelsessummen.
Stk. 2.
Summen af
de anvendte afskrivningsprocenter for hver af de to forbindelser kan ikke
overstige
100.
Betaling for benyttelse af Storebæltsforbindelsen og
Øresundsforbindelsen m.v.
§ 15.
Banedanmark betaler til A/S Storebæltsforbindelsen for alle
jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Storebælt og til A/S
Øresundsforbindelsen for alle jernbanevirksomheders brug af jernbanerne fra
Københavns Hovedbanegård og Vigerslev til Kastrup. Betalingens størrelse
fastsættes af transport- og energiministeren.
Stk. 2.
Banedanmark
og det svenske Banverket betaler til Øresundsbro Konsortiet I/S med halvdelen
hver for alle jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Øresund
i
henhold til den i § 2 nævnte aftale mellem Danmark og Sverige om en fast
forbindelse over Øresund.
Stk.
3.
Banedanmark træffer afgørelse om
jernbanevirksomhedernes anvendelse af de i stk. 1 nævnte
banestrækninger.
Stk. 4.
Transport-
og energiministeren kan fastsætte takster og andre bestemmelser for togrejser
mellem Kastrup Lufthavn og Københavns Hovedbanegård efter forhandling med
Hovedstadens Udviklingsråd.
§ 16.
For benyttelse af motorvejsforbindelsen over Storebælt opkræver A/S
Storebæltsforbindelsen betaling.
Stk. 2.
Transport-
og energiministeren fastsætter niveauet for betalingen og principperne for
regulering
af denne, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Uanset
bestemmelsen i stk. 2 kan A/S Storebæltsforbindelsen ændre gældende
generelle rabatordninger og indføre nye rabatordninger, i det omfang dette
ikke
påvirker betalingsniveauet væsentligt.
Stk. 4.
Føreren af
køretøjet skal betale et tillæg ud over den normale betaling, hvis
motorvejsforbindelsen
benyttes uden at betale. Den registrerede ejer (bruger) hæfter tillige for
betaling heraf, medmindre det godtgøres, at føreren uberettiget er i
besiddelse
af køretøjet. Tillægget fastsættes af transport- og energiministeren.
Stk. 5.
Hvis de i
stk. 4 nævnte tillæg ikke betales rettidigt, kan der tillægges 1,3 pct.
pr. påbegyndt måned. Renten beregnes fra forfaldsdag, som er 30 dage efter,
at
krav om betaling er afsendt fra selskabet, indtil betaling sker, dog mindst
50
kr. Endvidere kan der opkræves gebyr for erindringsskrivelser vedrørende
betalingen.
Stk. 6.
For
benyttelse af motorvejsforbindelsen over Øresund opkræver Øresundsbro
Konsortiet I/S betaling. Betalingens størrelse fastsættes af konsortiet, jf.
§ 2.
Stk. 7.
De i
stk. 1-6 nævnte betalinger offentliggøres på de pågældende selskabers
hjemmesider.
Tv-overvågning
§ 17.
A/S Storebæltsforbindelsen, A/S Øresundsforbindelsen og Øresundsbro
Konsortiet
I/S kan foretage tv-overvågning på henholdsvis den faste forbindelse over
Storebælt og den faste forbindelse over Øresund, herunder betalingsanlæg og
tilslutningsanlæg for vejtrafik, samt foretage registrering af billeder fra
denne overvågning. Der skal ved skiltning eller på anden tydelig måde gives
oplysning
herom.
Stk. 2.
Øresundsbro
Konsortiet I/S kan give svenske politi- og redningsmyndigheder adgang til den
i
stk. 1 nævnte overvågning og registrering på Øresundsforbindelsen med
tilslutningsanlæg.
Stk. 3.
Oplysninger
i Centralregisteret for Motorkøretøjer om den registrerede ejer (bruger) af
køretøjer
kan videregives til A/S Storebæltsforbindelsen og Øresundsbro Konsortiet I/S.
Forskellige bestemmelser
§ 18.
Staten stiller uden vederlag de vandområder og den havbund uden for Amagers
kystlinje og inden for dansk søterritorium, som staten har rådighed over, og
som midlertidigt eller for bestandigt er nødvendige for den faste forbindelse
over Øresund, til rådighed for Øresundsbro Konsortiet I/S.
§ 19.
Transport- og energiministeren bemyndiges til at træffe afgørelse om, at A/S
Storebæltsforbindelsen vederlagsfrit kan overdrage ejendomsretten til
lyslederkablet på den faste jernbaneforbindelse over Storebælt til
Banedanmark,
idet selskabet dog har en vederlagsfri brugsret til dette kabel til formål,
der
har tilknytning til den faste forbindelse og til dennes benyttelse.
§ 20.
Transport-
og energiministeren bemyndiges til for selskaber reguleret af eller oprettet
i
henhold til nærværende lov ved ekspropriation at erhverve fast ejendom, der
er
nødvendig til drift og vedligeholdelse af de i denne lov omhandlede anlæg.
Ekspropriationen sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
§ 21.
Transport- og energiministeren fastsætter, hvilke dele af den faste
forbindelse
over Storebælt der henføres til henholdsvis den faste forbindelse,
statsbaneanlægget
og hovedlandevejsnettet.
Ikrafttræden m.v.
§ 22.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
Transport-
og energiministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af lovens
§ 4.
Ministeren kan herunder fastsætte, at de enkelte dele af § 4 træder i
kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
Følgende
love ophæves:
1)
Lov om anlæg af fast
forbindelse over Storebælt, jf. lovbekendtgørelse nr. 260 af 4. maj 1998.
2)
Lov om anlæg af fast
forbindelse over Øresund, jf. lovbekendtgørelse nr. 353 af 16. maj 2001.
Givet på Amalienborg, den 24. juni
2005
Under Vor Kongelige Hånd og Segl
MARGRETHE R.
/Flemming Hansen