VI MARGRETHE DEN ANDEN, af Guds Nåde Danmarks Dronning, gør
vitterligt:
Folketinget har vedtaget og Vi ved Vort samtykke stadfæstet følgende lov:
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde samt definitioner
§ 1.
Loven gælder ved stiftelse af SE-selskaber, som skal have vedtægtsmæssigt
hjemsted i Danmark, og for SE-selskaber, der har vedtægtsmæssigt hjemsted i
Danmark.
Stk. 2.
§§ 1-3
og 9, § 21, stk. 3 og 4, og §§ 36-39 samt kapitel 5 og 6
gælder
tillige for selskaber med vedtægtsmæssigt hjemsted i Danmark, der deltager i
stiftelsen af et SE-selskab, som skal have vedtægtsmæssigt hjemsted uden for
Danmark, eller som er datterselskaber til et SE-selskab, og bedrifter
beliggende i Danmark, som er bedrifter af et SE-selskab.
§ 2.
Ved
et SE-selskab forstås et selskab, der er stiftet i overensstemmelse med
Rådets
forordning nr. 2157/2001/EF af 8. oktober 2001 om statut for det europæiske
selskab (SE).
Stk. 2.
Ved
deltagende selskaber forstås de selskaber, der deltager direkte i stiftelsen
af
et SE-selskab.
Stk. 3.
Ved
datterselskab til et selskab forstås i denne lov en virksomhed, som
SE-selskabet udøver en bestemmende indflydelse på, jf. § 6 i lov nr. 371 af
22.
maj 1996 om europæiske samarbejdsudvalg.
Stk. 4.
Ved bedrift
forstås et arbejdssted, der er en del af et selskab, såsom en filial, en
afdeling eller en tilsvarende enhed.
Stk. 5.
Ved berørte
datterselskaber eller bedrifter forstås datterselskaber eller bedrifter, der
er
knyttet til et deltagende selskab, og som skal være datterselskab eller
bedrift
af et SE-selskab, når dette stiftes.
Stk. 6.
Ved særligt
forhandlingsorgan forstås det organ, der nedsættes for at føre forhandlinger
med de deltagende selskabers kompetente organer om indførelse af ordninger
for
medarbejderindflydelse i SE-selskabet.
Stk. 7.
Ved
repræsentationsorgan forstås medarbejdernes repræsentationsorgan, der
nedsættes
med henblik på at informere og høre medarbejderne i SE-selskabet,
datterselskaber og bedrifter og for i givet fald at udøve medarbejdernes
medbestemmelsesret i SE-selskabet.
Stk. 8.
I denne lov
forstås ved medarbejderindflydelse enhver ordning, herunder information,
høring
og medbestemmelse, der giver medarbejderne adgang til indflydelse på de
afgørelser, selskabet skal træffe.
Stk. 9.
Ved
information forstås SE-selskabets kompetente organs videregivelse af
oplysninger til medarbejdernes repræsentanter på et tidspunkt, på en måde og
med et indhold, der giver disse grundlag for en stillingtagen. De
oplysninger,
der skal gives, skal angå SE-selskabet og ethvert af dets datterselskaber
eller
bedrifter, der er beliggende i et andet land, eller angå spørgsmål, der går
ud
over de besluttende organers beføjelser i ét land.
Stk. 10.
Ved høring
forstås etablering af dialog og udveksling af synspunkter mellem
medarbejdernes
repræsentanter og SE-selskabets kompetente organ på et tidspunkt, på en måde
og
med et indhold, der sætter medarbejdernes repræsentanter i stand til på
grundlag af de modtagne oplysninger at give udtryk for deres mening om det
kompetente organs påtænkte foranstaltninger, som der kan tages hensyn til i
SE-selskabets beslutningsproces.
Stk. 11.
Ved
medbestemmelse forstås den indflydelse, som medarbejderne direkte eller
gennem
repræsentanter udøver på et selskabs virksomhed i kraft af retten til
1)
at vælge eller udpege
nogle af medlemmerne af selskabets tilsyns- eller administrationsorgan eller
2)
at anbefale eller
modsætte sig udnævnelsen af nogle eller alle medlemmer af selskabets tilsyns-
eller administrationsorgan.
Kapitel 2
Det særlige forhandlingsorgan
Fremgangsmåde
§ 3.
Efter
offentliggørelsen af en plan for stiftelse af et SE-selskab skal ledelses-
eller administrationsorganerne i samtlige de deltagende selskaber så hurtigt
som muligt træffe de nødvendige foranstaltninger til at indlede forhandlinger
med repræsentanter for selskabernes medarbejdere om en ordning for
medarbejderindflydelse.
Stk. 2.
Som en del
af de nødvendige foranstaltninger skal medarbejderne i de deltagende
selskaber
og i de berørte datterselskaber eller bedrifter gives oplysninger om
1)
navne på de
deltagende selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter og
2)
antallet af
medarbejdere i de forskellige medlemsstater og selskaber.
Nedsættelse
§ 4.
Der
skal oprettes et særligt forhandlingsorgan, der repræsenterer medarbejderne i
de deltagende selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter.
§ 5.
Det
særlige forhandlingsorgan skal i forhold til de i §§ 12 og 19 nævnte
frister anses for nedsat 10 uger efter, at medarbejderne i samtlige
deltagende
selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter har modtaget de i § 3,
stk. 2, nævnte oplysninger, medmindre andet aftales.
Antallet af medlemmer i det særlige forhandlingsorgan
§ 6.
Pladser i det særlige forhandlingsorgan tildeles i forhold til det antal
medarbejdere, som de deltagende selskaber og berørte datterselskaber eller
bedrifter beskæftiger i hver stat, hvor direktiv 2001/86/EF er gældende.
Stk. 2.
Medarbejderne i hver stat, hvor direktiv 2001/86/EF er gældende, tildeles en
ordinær plads i det særlige forhandlingsorgan for hver 10 pct. eller en del
heraf, som medarbejderne i et land udgør af det samlede antal medarbejdere i
de
deltagende selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter i samtlige
lande.
§ 7.
Stiftes et SE-selskab ved fusion, tildeles medarbejderne i hver medlemsstat
det
antal yderligere pladser, som er nødvendige for at sikre, at et medlem fra
hvert af de ophørende selskaber, der er registreret i og har medarbejdere i
den
pågældende medlemsstat, er repræsenteret. Antallet af yderligere pladser kan
dog ikke overstige 20 pct. af de ordinære pladser.
Stk. 2.
Overstiger
antallet af deltagende selskaber det samlede antal af pladser, skal de
yderligere pladser tildeles medarbejderne i de selskaber, der har flest
medarbejdere, og som ikke er tildelt en ordinær plads i medfør af § 6.
§ 8.
Enhver medarbejder, der er ansat i deltagende selskaber og berørte
datterselskaber og bedrifter på tidspunktet for meddelelse af informationerne
i
henhold til § 3, indgår i opgørelsen af antal beskæftigede.
Valg af repræsentanter til det særlige
forhandlingsorgan i Danmark
§ 9.
Medlemmer af det særlige forhandlingsorgan, der vælges i Danmark, vælges
blandt
de ansatte af medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalgene i deltagende
selskaber og berørte datterselskaber og bedrifter. Hvor samarbejdsudvalg ikke
er oprettet, vælges medlemmerne af tillidsrepræsentanterne. Hvis der ikke er
valgt tillidsrepræsentanter, eller hvis det aftales mellem ledelsen og de
ordinære repræsentanter for lønmodtagerne, vælges medlemmerne af samtlige
lønmodtagere.
Stk. 2.
Såfremt der
inden valget stilles krav herom, kan samarbejdsudvalget eller gruppen af
tillidsrepræsentanter suppleres med repræsentanter for grupper, der ikke er
repræsenteret gennem de ordinære samarbejdsudvalgsmedlemmer eller
tillidsrepræsentanter.
Det særlige forhandlingsorgans opgaver
§ 10.
De
kompetente organer i de deltagende selskaber skal informere det særlige
forhandlingsorgan om planen for og forløbet af stiftelsen af SE-selskabet,
indtil selskabet registreres.
§ 11.
Det særlige forhandlingsorgan kan forhandle med de deltagende selskaber om en
aftale, der fastsætter ordninger for medarbejderindflydelse i SE-selskabet.
Aftalen skal være skriftlig.
§ 12.
Forhandlingerne skal indledes, så snart det særlige forhandlingsorgan er
nedsat, og kan fortsætte i 6 måneder, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Parterne
kan i fællesskab beslutte at fortsætte forhandlingerne ud over den i
stk. 1 nævnte periode i indtil 1 år fra tidspunktet for nedsættelsen af
det særlige forhandlingsorgan.
§ 13.
Det særlige forhandlingsorgan kan i forbindelse med forhandlingerne anmode om
bistand til sit arbejde fra sagkyndige, som det selv udpeger, eksempelvis fra
europæiske faglige organisationer. Hvis det er hensigtsmæssigt for at skabe
sammenhæng og konsekvens ud over det nationale niveau, kan disse sagkyndige
være til stede som rådgivere ved forhandlingerne med selskabets kompetente
organ, når det særlige forhandlingsorgan har anmodet herom.
Stk. 2.
De
deltagende selskaber afholder udgifterne i forbindelse med forhandlingerne og
det særlige forhandlingsorgans virksomhed, herunder udgiften til mindst én
sagkyndig.
Afstemning i det særlige forhandlingsorgan
§ 14.
Det særlige forhandlingsorgan træffer sine beslutninger med simpelt flertal
af
medlemmer, som endvidere skal repræsentere et flertal af medarbejderne,
medmindre andet følger af §§ 15 og 16.
Stk. 2.
Hvert
medlem af forhandlingsorganet har én stemme.
§ 15.
Hvis forhandlingerne fører til en indskrænkning af medbestemmelsesretten,
skal
mindst to tredjedele af medlemmerne af det særlige forhandlingsorgan, som
repræsenterer mindst to tredjedele af medarbejderne fra mindst to lande,
stemme
herfor.
Stk. 2.
Stk. 1
finder kun anvendelse, når
1)
stiftelsen af et
SE-selskab sker ved fusion og mindst 25 pct. af det samlede antal
medarbejdere
i samtlige deltagende selskaber er omfattet af medbestemmelsesordningen eller
2)
SE-selskabet stiftes
som et holdingselskab eller et datterselskab, hvis medbestemmelsesordningen
omfatter mindst 50 pct. af det samlede antal medarbejdere i de deltagende
selskaber.
Stk. 3.
Medbestemmelsesretten
er indskrænket, hvis andelen af medlemmerne af SE-selskabets tilsyns- eller
administrationsorgan bliver mindre end den største andel, som medarbejderne
har
haft adgang til at råde over i mindst ét af de deltagende selskaber.
Stk. 4.
Hvis der er
forskellige former for medbestemmelse i de deltagende selskaber, kan det
særlige forhandlingsorgan træffe beslutning om, hvilken af disse former der
skal indføres i SE-selskabet. Hvis det særlige forhandlingsorgan ikke træffer
en sådan beslutning, vil den form for medbestemmelse, der omfatter flest
medarbejdere i samtlige deltagende selskaber og berørte datterselskaber og
bedrifter, være gældende i SE-selskabet.
Stk. 5.
Det særlige
forhandlingsorgan underretter de kompetente organer i de deltagende selskaber
om den beslutning, der træffes i medfør af stk. 4.
Ingen forhandlinger
§ 16.
Det særlige forhandlingsorgan kan med mindst to tredjedele af stemmerne fra
medlemmer, der repræsenterer mindst to tredjedele af medarbejderne, som er
beskæftiget i mindst to lande, beslutte ikke at indlede forhandlinger eller
at
afbryde forhandlingerne og i stedet støtte sig på gældende regler om
information og høring af medarbejderne i de lande, hvor SE-selskabet har
medarbejdere.
Stk. 2.
Stiftes et
SE-selskab ved omdannelse, finder stk. 1 ikke anvendelse, hvis der er
medbestemmelse i det selskab, der skal omdannes.
Stk. 3.
Det særlige
forhandlingsorgan indkaldes tidligst 2 år efter, at en beslutning er truffet
i
henhold til stk. 1, hvis der skriftligt anmodes herom af mindst 10 pct.
af
medarbejderne i SE-selskabet, dets datterselskaber og bedrifter eller
medarbejdernes repræsentanter, medmindre parterne enes om andet.
Indholdet af en aftale om medarbejderindflydelse
§ 17.
En
aftale om medarbejderindflydelse, jf. § 11, skal mindst fastsætte
følgende:
1)
Aftalens
anvendelsesområde.
2)
Sammensætningen af
samt antallet af medlemmer og fordelingen af pladser i det
repræsentationsorgan, der skal være i dialog med SE-selskabets kompetente
organ
som led i informationen og høringen af medarbejderne i dette og berørte
datterselskaber og bedrifter.
3)
Repræsentationsorganets
beføjelser samt proceduren for information og høring af organet.
4)
Hyppigheden af
repræsentationsorganets møder.
5)
De finansielle og
materielle midler, som stilles til rådighed for repræsentationsorganet.
6)
De nærmere regler for
gennemførelse af informations- og høringsprocedurer, hvis parterne under
forhandlingerne beslutter at indføre sådanne i stedet for at nedsætte et
repræsentationsorgan.
7)
Indholdet af
ordninger om medbestemmelse, hvis parterne under forhandlingerne beslutter at
indføre sådanne, herunder
a)
det antal medlemmer i
SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, som medarbejderne har ret
til at vælge, udpege, anbefale eller modsætte sig,
b)
de nærmere regler
for, hvorledes medarbejderne kan vælge, udpege, anbefale eller modsætte sig
udpegning af disse medlemmer, samt
c)
disse medlemmers
rettigheder.
8)
Aftalens
ikrafttrædelsesdato, varighed, tilfælde, hvor aftalen bør genforhandles, og
genforhandlingsproceduren.
§ 18.
Hvis et SE-selskab stiftes ved omdannelse, skal aftaler om
medarbejderindflydelse fastsætte mindst samme niveau for alle aspekter af
medarbejderindflydelse som det, der findes i det selskab, der skal omdannes
til
et SE-selskab.
Kapitel 3
Referencebestemmelser
Nedsættelse af og kompetence for
repræsentationsorganet
§ 19.
Der nedsættes et repræsentationsorgan for information og høring efter
reglerne
i dette kapitel, når
1)
parterne er enige om
det eller
2)
der inden for den i
§ 12 nævnte frist ikke er indgået nogen aftale som anført i § 11 og
det kompetente organ i hvert af de deltagende selskaber beslutter at
gennemføre
stiftelsen og det særlige forhandlingsorgan ikke har truffet den beslutning,
der er nævnt i § 16.
§ 20.
Repræsentationsorganet har kun kompetence med hensyn til information og
høring
om spørgsmål, der vedrører SE-selskabet, datterselskaber eller bedrifter, der
er beliggende i et andet land, eller vedrører spørgsmål, der går ud over de
beføjelser, de besluttende organer i datterselskaber eller bedrifter har i ét
land.
§ 21.
Repræsentationsorganet består af medarbejdere i SE-selskabet og dettes
datterselskaber. Medlemmerne vælges af medarbejderrepræsentanterne eller i
mangel heraf af alle medarbejderne.
Stk. 2.
Medarbejderne
i hver stat, hvor direktiv 2001/86/EF er gældende, skal tildeles en plads i
repræsentationsorganet for hver 10 pct. eller en del heraf, som medarbejderne
i
et land udgør af det samlede antal medarbejdere i de deltagende selskaber og
berørte datterselskaber og bedrifter i samtlige lande på det tidspunkt, de i
§ 3 nævnte oplysninger gives.
Stk. 3.
Medlemmer
af repræsentationsorganet, der vælges i Danmark, vælges blandt de ansatte af
medarbejderrepræsentanterne i samarbejdsudvalgene. Hvor samarbejdsudvalg ikke
er oprettet, vælges medlemmerne af tillidsrepræsentanterne. Hvis der ikke er
valgt tillidsrepræsentanter, eller hvis det aftales mellem ledelsen og de
ordinære repræsentanter for lønmodtagerne, vælges medlemmerne af samtlige
lønmodtagere.
Stk. 4.
Såfremt der
inden valget stilles krav herom, kan samarbejdsudvalget eller gruppen af
tillidsrepræsentanter suppleres med repræsentanter for grupper, der ikke er
repræsenteret gennem de ordinære samarbejdsudvalgsmedlemmer eller
tillidsrepræsentanter.
Stk. 5.
Hvis
repræsentationsorganet består af mere end 10 medlemmer, vælger organet blandt
disse et forretningsudvalg, der højst må bestå af 3 medlemmer.
Stk. 6.
Repræsentationsorganet
vedtager selv sin forretningsorden.
§ 22.
SE-selskabets kompetente organ skal underrettes om sammensætningen af
repræsentationsorganet.
§ 23.
Repræsentationsorganet skal én gang om året undersøge, om forandringer inden
for SE-selskabet, dets datterselskaber og bedrifter medfører, at fordelingen
af
pladser, jf. § 21, stk. 2, ville være anderledes. I så fald skal
repræsentationsorganet konstituere sig på ny, så forandringerne afspejler sig
i
sammensætningen, i overensstemmelse med det i § 21, stk. 2, anførte
om
fordeling af pladser.
§ 24.
4
år efter, at repræsentationsorganet er nedsat efter reglerne i dette kapitel,
skal repræsentationsorganet overveje, hvorvidt der er behov for at indlede
forhandlinger med henblik på indgåelsen af den aftale, der er nævnt i
§ 11, eller om repræsentationsorganet skal fortsætte som hidtil.
Stk. 2.
Bestemmelserne om indholdet af en aftale om nedsættelse af et
repræsentationsorgan i § 17 finder tilsvarende anvendelse for
repræsentationsorganet, hvis det besluttes at indlede forhandlinger i henhold
til stk. 1.
Stk. 3.
Hvis der
ikke er indgået nogen aftale i henhold til stk. 1, når den i § 12
anførte frist herfor er udløbet, fortsætter repræsentationsorganet som hidtil
efter reglerne i dette kapitel.
Møde
§ 25.
Repræsentationsorganet har krav på at mødes med SE-selskabets kompetente
organ
mindst én gang om året på grundlag af regelmæssige rapporter, der udarbejdes
af
det kompetente organ, om udviklingen i SE-selskabets aktiviteter og
planlægning. De lokale ledelser underrettes herom.
Stk. 2.
Inden mødet
skal SE-selskabet give repræsentationsorganet dagsordener for møder i
administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet og kopier af alle
dokumenter,
der forelægges generalforsamlingen.
Stk. 3.
Mødet skal
navnlig vedrøre SE-selskabets struktur, den økonomiske og finansielle
situation, den forventede udvikling i aktiviteterne og af produktion og salg,
den forventede beskæftigelsessituation og -tendens, investeringer, væsentlige
ændringer i organisationen, indførelse af nye arbejdsmetoder eller
fremstillingsprocesser, produktionsoverførsel, fusioner, nedskæringer eller
lukning af virksomheder, bedrifter eller væsentlige dele heraf og kollektive
afskedigelser.
§ 26.
Under ganske særlige omstændigheder, der har væsentlig indflydelse på
medarbejdernes interesser, herunder navnlig udflytning, lukning af bedrifter
eller virksomheder, overførelse eller kollektive afskedigelser, har
repræsentationsorganet krav på at blive informeret.
Stk. 2.
Repræsentationsorganet
eller, hvis repræsentationsorganet navnlig i hastende tilfælde beslutter
dette,
forretningsudvalget har under de i stk. 1 nævnte omstændigheder efter
anmodning krav på at mødes med SE-selskabets kompetente organ eller med
repræsentanter
med egen beslutningskompetence på et hvilket som helst mere relevant
ledelsesniveau
inden for SE-selskabet for at blive informeret og hørt om foranstaltninger,
der
har væsentlig indflydelse på medarbejdernes interesser.
Stk. 3.
I de
tilfælde, hvor SE-selskabets kompetente organ beslutter ikke at handle i
overensstemmelse med repræsentationsorganets udtalelse, har
repræsentationsorganet ret til et yderligere møde med SE-selskabets
kompetente
organ i et forsøg på at nå til enighed.
Stk. 4.
Hvis der
holdes møde med forretningsudvalget, skal de medlemmer af
repræsentationsorganet, som repræsenterer medarbejdere, der er direkte berørt
af de pågældende foranstaltninger, også have ret til at deltage.
Stk. 5.
Ovennævnte
møder får ikke indflydelse på SE-selskabets kompetente organs beføjelser.
Stk. 6.
Inden møder
med SE-selskabets kompetente organ har repræsentationsorganet eller
forretningsudvalget, om fornødent i udvidet sammensætning i overensstemmelse
med stk. 4, ret til at holde møde, uden at SE-selskabets kompetente
organs
repræsentanter er til stede.
§ 27.
Medlemmerne af repræsentationsorganet underretter, jf. dog § 41,
stk. 1, om tavshedspligt, medarbejderrepræsentanterne i SE-selskabet,
datterselskaber og bedrifter om indholdet og resultatet af de informations-
og
høringsprocedurer, der er iværksat efter dette kapitel.
§ 28.
Repræsentationsorganet eller forretningsudvalget kan lade sig bistå af
særligt
sagkyndige efter medlemmernes eget valg.
§ 29.
Repræsentationsorganets medlemmer skal have fri med løn til efteruddannelse,
hvis det er nødvendigt for varetagelsen af deres opgaver i
repræsentationsorganet.
§ 30.
Repræsentationsorganets udgifter afholdes af SE-selskabet, der skal stille
tilstrækkelige midler til rådighed for organets medlemmer til, at de kan
varetage deres opgaver på passende måde.
Stk. 2.
SE-selskabet
afholder specielt udgifterne til tilrettelæggelse af møderne og tolkning,
opholds- og rejseudgifter for medlemmerne af repræsentationsorganet og
forretningsudvalget samt for mindst én særligt sagkyndig, medmindre andet er
aftalt.
§ 31.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte budgetregler for
repræsentationsorganets
drift.
Kapitel 4
Referencebestemmelser om medbestemmelse
§ 32.
Bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel finder anvendelse i følgende
tilfælde:
1)
SE-selskabet stiftes
ved omdannelse, og regler om medbestemmelse i tilsyns- eller
administrationsorganet fandt anvendelse i et selskab, der omdannes til et
SE-selskab.
2)
SE-selskabet stiftes
ved fusion, og en eller flere former for medbestemmelse inden SE-selskabets
registrering
a)
omfattede mindst 25
pct. af det samlede antal medarbejdere i alle de deltagende selskaber eller
b)
fandt anvendelse i
mindst ét deltagende selskab, forudsat at det særlige forhandlingsorgan
træffer
beslutning om anvendelse af bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel.
3)
SE-selskabet stiftes
som et holdingselskab eller et datterselskab, hvis en eller flere former for
medbestemmelse inden SE-selskabets registrering fandt anvendelse i et eller
flere deltagende selskaber og omfattede
a)
mindst 50 pct. af det
samlede antal medarbejdere i alle deltagende selskaber eller
b)
medarbejdere i mindst
ét deltagende selskab, forudsat at det særlige forhandlingsorgan træffer
beslutning om anvendelse af bestemmelserne om medbestemmelse i dette kapitel.
Stk. 2.
De
deltagende selskaber skal underrettes om de beslutninger, det særlige
forhandlingsorgan måtte træffe i henhold til stk. 1.
§ 33.
Stiftes et SE-selskab ved omdannelse, og fandt reglerne i en medlemsstat
vedrørende medarbejdernes medbestemmelse i tilsyns- eller
administrationsorganet anvendelse inden registreringen, finder alle dele af
medbestemmelsesordningen fortsat anvendelse i SE-selskabet.
Stk. 2.
I andre
tilfælde af stiftelse af et SE-selskab har medarbejderne i SE-selskabet,
datterselskaber og bedrifter eller repræsentationsorganet ret til at vælge,
udpege, anbefale eller modsætte sig udpegelsen af et antal af medlemmerne af
SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, som svarer til den størst
mulige andel af pladser, medarbejderne kunne råde over i de deltagende
selskabers kompetente organer inden SE-selskabets registrering.
§ 34.
Hvis der ikke fandtes bestemmelser om medbestemmelse i de deltagende
selskaber
inden SE-selskabets registrering, er SE-selskabet ikke forpligtet til at
indføre bestemmelser om medarbejdermedbestemmelse.
§ 35.
Repræsentationsorganet beslutter,
1)
hvordan pladser i
tilsyns- eller administrationsorganet fordeles mellem de medlemmer, der
repræsenterer medarbejderne i de stater, hvor direktiv 2001/86/EF er
gældende,
eller
2)
hvordan medarbejderne
i SE-selskabet kan anbefale eller modsætte sig udpegelsen af medlemmerne i
disse organer i forhold til den del af SE-selskabets medarbejdere, der er
beskæftiget i hver stat.
§ 36.
Selskaber med hjemsted i Danmark, som beskæftiger medarbejdere, der er
tildelt
plads i SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, jf. § 35,
drager omsorg for, at der nedsættes et valgudvalg. Er alle medarbejderne
ansat
i bedrifter under selskaber med hjemsted uden for Danmark, drager ledelsen af
disse bedrifter omsorg for, at der nedsættes et valgudvalg.
Stk. 2.
Valgudvalget sammensættes af repræsentanter for medarbejderne i Danmark og
for
ledelsen. Flertallet af valgudvalgets medlemmer skal bestå af repræsentanter
for medarbejderne, og mindst ét af medlemmerne skal være medlem af det
kompetente organ i et af selskaberne eller af ledelsen af en af bedrifterne,
jf. stk. 1.
Stk. 3.
Medarbejdernes repræsentanter i valgudvalget vælges blandt medarbejderne af
selskabernes repræsentationsorgan eller samarbejdsudvalg. Det skal så vidt
muligt sikres, at interesserne for samtlige medarbejdere i Danmark er
repræsenteret i valgudvalget. De øvrige medlemmer vælges af selskabernes
kompetente organ eller bedrifternes ledelse, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Hvis der
ikke findes repræsentationsorgan eller samarbejdsudvalg i selskaberne,
udpeger
selskabernes kompetente organ medarbejdernes repræsentanter i valgudvalget
blandt selskabets medarbejdere. Er alle medarbejderne ansat i en bedrift
under
et selskab med hjemsted uden for Danmark, udpeger bedriftens ledelse
medarbejdernes
repræsentanter i valgudvalget blandt bedriftens medarbejdere. Er der i
selskabet eller bedriften valgt tillidsrepræsentanter, skal disse så vidt
muligt være repræsenteret.
§ 37.
Valgudvalget fastsætter efter forhandling med selskabernes kompetente organ
eller bedrifternes ledelse, jf. § 36, stk. 1, datoen for valget og
drager omsorg for, at alle medarbejderne får rimelig adgang til at gøre sig
bekendt med datoen.
Stk. 2.
Valgudvalget bekendtgør valgdatoen for medarbejderne mindst 6 uger og højst
10
uger før den fastsatte valgdato. Hvis der blandt medarbejderne er
beskæftigede
på skibe i udenrigsfart, bekendtgøres valgdatoen for medarbejderne med en
frist
på mindst 9 uger og højst 20 uger.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen om valgdatoen skal indeholde
1)
oplysning om antallet
af medlemmer, medarbejderne skal vælge, og
2)
indkaldelse af
forslag fra medarbejderne til personer, der skal opstilles til valget som
medlemmer af det kompetente organ eller som suppleanter, samt datoen, hvor
indlevering af forslag senest kan ske. Denne dato skal ligge mindst 4 uger
før
valgdatoen.
§ 38.
Valgudvalget undersøger, om de foreslåede kandidater er medarbejdere i
Danmark
og villige til at modtage valg. Valgudvalget lader fremstille stemmesedler,
på
hvilke kandidaternes navne er anført i alfabetisk orden for henholdsvis
medlemmer af SE-selskabets kompetente organ og suppleanter.
§ 39.
Valgudvalget drager omsorg for valgets afholdelse og optælling af stemmerne.
Valgresultat og de valgtes navn og bopæl meddeles straks til SE-selskabets
kompetente organ og de valgte, ligesom det bekendtgøres for medarbejderne.
§ 40.
Medlemmer af SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan, der er valgt,
udpeget eller anbefalet af repræsentationsorganet eller af medarbejderne, har
samme rettigheder, pligter og ansvar som de øvrige medlemmer.
Kapitel 5
Fortrolighed og andre bestemmelser
§ 41.
Hvor hensynet til interesser i deltagende selskaber og berørte
datterselskaber
og bedrifter samt SE-selskabet, datterselskaber og bedrifter tilsiger det,
kan
deltagende selskaber eller SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan
i
konkrete tilfælde pålægge medlemmerne af det særlige forhandlingsorgan og
repræsentationsorganet samt særlige sagkyndige, der måtte bistå dem,
tavshedspligt. Tavshedspligten gælder også efter udløbet af medlemmernes
valgperiode.
Stk. 2.
SE-selskabets tilsyns- eller administrationsorgan eller det kompetente organ
i
et deltagende selskab kan undlade at videregive oplysninger til medlemmerne
af
det særlige forhandlingsorgan, af repræsentationsorganet eller af
forretningsudvalget, hvis det er nødvendigt af hensyn til selskabets
interesser, fordi det vil genere eller skade selskabet.
§ 42.
§ 41 gælder tillige, hvor der er aftalt en informations- og
høringsprocedure, jf. § 11.
§ 43.
Medarbejderrepræsentanter, herunder medlemmerne af det særlige
forhandlingsorgan og repræsentationsorganet, er beskyttet mod afskedigelse
eller anden forringelse af deres forhold på samme måde som
tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Stk. 2.
Beskyttelsen i stk. 1 gælder også for medarbejderrepræsentanter i
SE-selskabets tilsyns- og administrationsorgan.
§ 44.
Hvis der inden 2 år efter registreringen af et SE-selskab finder ændringer
sted
i SE-selskabet eller dets datterselskaber eller bedrifter og ændringerne
ville
have betydet, at anvendelsen af denne lovs bestemmelser havde ført til et
andet
resultat, hvis ændringerne var gennemført inden stiftelsen af SE-selskabet,
skal der finde en ny forhandling sted. For denne forhandling gælder,
1)
at den skal indledes
på begæring af repræsentationsorganet eller medarbejderrepræsentanterne i
selskaber, datterselskaber eller bedrifter, der bliver en del af SE-selskabet
efter stiftelsen, og
2)
at denne lovs kapitel
2 finder tilsvarende anvendelse, idet
a)
»SE-selskabet,
datterselskaber og bedrifter« erstatter »deltagende selskaber«,
b)
»repræsentationsorganet«
eller eventuelle organer nedsat med henblik på gennemførelse af informations-
og høringsprocedurer i henhold til § 17, stk. 1, nr. 6, erstatter
»det særlige forhandlingsorgan« og
c)
»datoen for
SE-selskabets registrering« erstattes med »når forhandlingerne afsluttes,
uden
at en aftale, jf. § 11, er indgået«.
Stk. 2.
Hvis det
godtgøres, at hensigten med ændringer som anført i stk.1 ikke har været at
begrænse medarbejdernes indflydelse, skal der ikke finde en ny forhandling
sted.
Stk. 3.
Hvis det på
andet grundlag end ændringer af SE-selskabet efter stiftelsen kan fastslås,
at
hensigten med stiftelsen af SE-selskabet fortrinsvis har været at begrænse
medarbejdernes indflydelse, skal der finde en ny forhandling sted som anført
i
stk. 1.