
Udskriftsdato: tirsdag den 9. juni 2026

KEN nr 9473 af 20/05/2025 (Gældende)

Pressenævnets kendelse i sag nr. 2024­11274

Ministerium: Justitsministeriet Journalnummer: 2024­11274



Pressenævnets kendelse i sag nr. 2024-11274

FinansWatch får ikke kritik for omtale af erhvervsmand

I artikler bragt i august 2024 omtalte FinansWatch en persons erhvervsaktiviteter og rolle i forbin-
delse med en række selskabers konkurser, herunder en tidligere straffedom mod personen for økonomisk 
kriminalitet. Den omtalte person klagede til Pressenævnet blandt andet over, at artiklerne indeholdt 
ukorrekte og skadelige oplysninger, og at FinansWatch havde omtalt den tidligere straffedom. Nævnet 
fandt ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at oplysningerne havde 
dækning i de faktiske forhold, og at omtalen af den tidligere dom havde en sådan relevant sammenhæng 
med artiklernes omtale af personens aktuelle erhvervsaktiviteter.

[Klager] har klaget til Pressenævnet over artiklerne ”Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret 
af svindeldømt forretningsmand” og ”Pantebrevsselskab udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs privat-
konto”, som blev bragt af FinansWatch henholdsvis den 29. august 2024 og den 30. august 2024 på 
finanswatch.dk, idet han mener, at god presseskik er tilsidesat.

[Klager] har navnlig klaget over, at artiklerne indeholder ukorrekte og skadelige oplysninger, som ikke er 
efterprøvet tilstrækkeligt.

1 Sagsfremstilling

De påklagede artikler

FinansWatch bragte den 29. august 2024 artiklen ”Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af 
svindeldømt forretningsmand” på finanswatch.dk. Artiklen har følgende underrubrik:

”[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand 
stod bag. Pantebrevsselskab afviser at have kendt til stråmandskonstruktion. ”

Af artiklen fremgik følgende:

”En virksomhed styret af forretningen [Klagers tidligere navn] blev finansieret af pantebrevshandleren 
[Finansieringsselskabet], selvom erhvervsmanden var frakendt retten til at drive virksomhed som følge af 
en fængselsdom for svindel.

Det kan FinansWatch og EjendomsWatch nu fortælle i samarbejde med Jyllands-Posten.

[Finansieringsselskabet], der selv er finansieret af [Banken], har således udstedt pantebreve for knap 7 
mio. kr. i en nordsjællandsk ejendom tilhørende [Selskabet], der gik konkurs i 2022 med en tocifret 
milliongæld. Ejendommen har også været bopæl for [Klager] og hans hustru [Ægtefællen].

Som beskrevet i EjendomsWatch var [Klager] dog ikke selv registeret som ejer og direktør i [Selska-
bet]. Det var derimod [Klager]s hustru, [Ægtefællen], som ifølge kurator havde overladt driften af 
virksomheden til sin mand i perioden 2019 til 2021.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 1



Der var ifølge kurator således tale om en stråmandskonstruktion, og Retten i Helsingør nåede frem til 
samme konklusion, da den i april 2024 pålagde [Ægtefællen] tre års konkurskarantæne som følge af 
”groft uforsvarlig forretningsførelse”.

Afgørelsen, som [Ægtefællen] har kæret til landsretten, betyder, at hun i den periode ikke må drive 
virksomhed.

Hos [Finansieringsselskabet] afviser adm. direktør og ejer [Direktøren], at hun vidste, at det i virkelighe-
den var [Klager], der kontrollerede det selskab, hun finansierede.

”Vi har ikke i forbindelse med etablering af de pågældende lån haft opfattelse af, at der skulle være 
tale om en stråmandskonstruktion. Vi har haft både møder og dialog med selskabets ejer og registrerede 
direktør,” skriver [Direktøren] i et mailsvar.

[Klager] blev i 2017 frakendt retten til at deltage i ledelsen af virksomheder med begrænset hæftelse, 
som for eksempel aktie- og anpartsselskaber. Frakendelsen fik han i forbindelse med en fængselsdom for 
svindel.

[Klager] giver udtryk for, at rettighedsfrakendelsen fra 2017 siden skulle være blevet ophævet, dog uden 
at oplyse, hvornår dette skulle være sket. Redaktionen har forsøgt at efterprøve denne påstand og bedt 
[Klager] om at fremlægge dokumentation for dette, hvilket han dog ikke har gjort.

Retsdokumenter, som redaktionen har fået aktindsigt i, viser, at han i forbindelse med en konkurskaran-
tænesag fra 2023 – som blev ophævet – havde fået afslag på at generhverve rettighederne.

Underpant til [Banken]

Som FinansWatch og EjendomsWatch har beskrevet i serien ”Bankens hemmelige niche”, har [Banken] 
opbygget en milliardforretning på finansiering af pantebrevsselskaber. Det vil sige private selskaber, der 
udlåner penge mod sikkerhed i form af pant i låntagers ejendom.

Blandt [Banken]s største kunder i dette segment er det [Bynavn]-baserede [Finansieringsselskabet], der 
gennem datterselskabet [Datterselskabet] har lånt mere end 400 mio. kr. af banken.

Til sikkerhed for bankgælden har [Banken] fået underpant i selskabets ca. 600 mio. kr. store pante-
brevsbeholdning, som blandt andet omfatter pantebrevene i [Selskabet]s ejendom i Nordsjælland, hvor 
[Klager] og [Ægtefællen] som nævnt også har haft privat adresse.

Det fremgår af tinglysningen, at [Selskabet] købte ejendommen i april 2021 for 4,1 mio. kr., og at 
der samme måned blev udstedt to pantebreve i ejendommen på henholdsvis 4,2 mio. kr. og 1 mio. 
kr. fra [Finansieringsselskabet]. I de efterfølgende måneder blev der udstedt yderligere to pantebreve i 
ejendommen: Ét på 1 mio. kr. i juni 2021 og ét på 750.000 kr. i november 2021.

I alle tilfælde har [Klager] kautioneret personligt for lånene, fremgår det af pantebrevene.

[Direktøren] fra [Finansieringsselskabet] fastholder, at hun ikke var bekendt med, at der var tale om 
en stråmandskonstruktion i [Selskabet], men hun bekræfter, at hun kendte til [Klager]s involvering som 
kautionist.

”Vi modtager ofte supplerende kautioner fra ægtefælle eller samlever, når vi yder lån. Det er ikke specielt 
i denne sag,” skriver [Direktøren] i et mailsvar.

Lån er indfriet

KEN nr 9473 af 20/05/2025 2



[Selskabet] gik konkurs i august 2022, efter at Erhvervsstyrelsen havde sendt selskabet til tvangsopløs-
ning året forinden. Årsagen var, at det ikke kunne dokumenteres, at selskabet var lovligt stiftet, fremgår 
det af Erhvervsstyrelsens afgørelse fra december 2021.

[Ægtefællen] oplyser, at hun forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i en sag mod Erhvervsstyrelsen, 
der angiveligt stadig verserer.

Kurator [Kurator] fra [Advokatfirmaet] indstillede efterfølgende [Klager] og [Ægtefællen] til konkurska-
rantæne med påstand om ”groft uforsvarlig forretningsførelse” i [Selskabet].

Under konkursbehandlingen har kurator solgt selskabets ejendom, og i den forbindelse er pantebrevene 
fra [Finansieringsselskabet] blevet indfriet. Det bekræfter [Direktøren].

”Ejendommen er solgt i 2022 i en fri handel med fuld dækning til vores pant,” skriver hun i et mailsvar.

Hos [Finansieringsselskabet]s egen långiver, [Banken], bekræfter markedschef [Markedschefen], at pan-
tebrevene har været underpantsat til banken, men han afviser, at banken har været mere involveret.

”Vi kan oplyse, at vi ikke har været kontoførende pengeinstitut i forbindelse med etablering og afregning 
af de pågældende pantebreve,” udtaler han i et skriftligt svar og afviser at kommentere sagen yderligere.

Redaktionen har været i kontakt med [Klager] og [Ægtefællen], der i det hele erklærer sig uenige i 
fremstillingen af sagen, herunder at [Ægtefællen] har været indsat som stråmandsdirektør for [Klager] i 
[Selskabet].

De har ikke ønsket at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

FinansWatch bragte den 30. august 2024 artiklen ”Pantebrevsselskab udbetalte firmalån til stråmandsdi-
rektørs privatkonto” på finanswatch.dk. Artiklen har følgende underrubrik:

”Ifølge direktøren er låneprovenu gået til finansiering af selskabets drift, hvilket dog er blevet afvist af 
retten. ”Ulovlige kapitalejerlån” mener kurator. ”

Af artiklen fremgår følgende:

”Pantebrevshandleren [Finansieringsselskabet] udbetalte pengene til den forkerte konto, da selskabet i 
2021 lånte et millionbeløb til tagdækningsvirksomheden [Selskabet], der efterfølgende er gået konkurs.

Det kan EjendomsWatch og FinansWatch nu fortælle i serien ”Bankens hemmelige niche”.

Da [Finansieringsselskabet] udbetalte lånet, gik pengene således ikke ind på [Selskabet]s erhvervskon-
to. I stedet blev pengene udbetalt til en personlig konto tilhørende selskabets direktør og ejer, [Ægtefæl-
len]. Det fremgår af en redegørelse fra kurator i [Selskabet], der gik konkurs i sensommeren 2022.

”Låneprovenuerne fra de af selskabet optagne lån blev udbetalt direkte til [Ægtefællen]s private bankkon-
to,” skriver kurator [Kurator] fra [Advokatfirmaet], også kendt som [Advokatfirmaet].

Som tidligere beskrevet i EjendomsWatch var [Ægtefællen] desuden ikke den reelle direktør i tækkevirk-
somheden, idet hun i perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator og Retten i Helsingør blot har ageret 
stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og tidligere ejendomsinvestor [Klager].

KEN nr 9473 af 20/05/2025 3



[Finansieringsselskabet]s udbetaling til [Ægtefællen] er åbenlyst problematisk, vurderer [Professor B], 
der er professor i selskabs- og kapitalmarkedsret på Københavns Universitet.

”Efter kurators oplysninger tyder det på, at noget er helt galt i den konkrete sag. For hvis man indgår en 
låneaftale med et selskab, så er det selvfølgelig selskabets konto, man skal sætte pengene ind på,” siger 
[Professor B], der vurderer, at udbetalingen derfor kan være ulovlig.

”Det følger af, at et selskab ifølge juraen - ligesom en fysisk person - er det, man kalder en juridisk person 
med egen økonomi adskilt fra alle andre, også ejerne,” siger [Professor B].

Og det er ikke uvæsentligt, om lån, som et selskab optager, udbetales til selskabets konto eller til 
en selskabsdeltagers private konto. Det har blandt andet betydning for, hvem långivere, investorer, 
skattemyndigheder og andre kreditorer har penge til gode hos. Dertil kommer, at det skal underrettes til 
Hvidvasksekretariatet, hvis penge trækkes ulovligt ud af en virksomhed. Penge, der tilhører et selskab, 
skal derfor blive i selskabet.

Selv mener [Direktøren], adm. direktør og ejer i [Finansieringsselskabet], ikke, at pantebrevsselskabet har 
gjort noget galt.

”Pengene er udbetalt til den konto, som selskabets tegningsberettigede har oplyst,” skriver [Direktøren] i 
et mailsvar.

[Ægtefællen] har ikke ønsket at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt.

Pantebreve for millioner

[Klager] blev ved Østre Landsret i 2017 idømt tre år og seks måneders

fængsel for bedrageri, underslæb og skyldnersvig for knap 20 mio. kr. Han blev i samme ombæring 
frakendt retten til at deltage i ledelsen af virksomheder med begrænset hæftelse, som for eksempel aktie- 
og anpartsselskaber.

Efter at have afsonet sin fængselsstraf genoptog [Klager] dog, som nævnt, iværksætteriet, men denne 
gang i konens navn. Hans hustru [Ægtefællen] blev således formelt indsat som direktør i tækkerfirmaet 
[Selskabet] i december 2019.

Men der var tale om stråmandskonstruktion, konkluderede Retten i Helsingør i april i år, da den idømte 
hende tre års konkurskarantæne for blandt andet at have overladt driften af selskabet til [Klager]; en 
afgørelse, som [Ægtefællen] har kæret.

[Selskabet] købte i april 2021 en ejendom i Nordsjælland til 4,1 mio. kr., og i de efterfølgende måneder 
optog selskabet pantebrevslån for i alt knap 7 mio. kr. hos [Finansieringsselskabet], hvoraf en del altså 
blev udbetalt direkte til [Ægtefællen].

”Pengene er brugt til renovering af [Selskabet]s ejendom, som jeg har besigtiget flere gange i forbindelse 
med renoveringen,” skriver pantebrevsselskabets adm. direktør, [Direktøren], i et mailsvar.

Pantebrevene var placeret i [Finansieringsselskabet]s datterselskab [Datterselskabet], der har lån for mere 
end 400 mio. kr. i [Banken]. Til sikkerhed for det samlede engagement har banken underpant i selskabets 
ca. 600 mio. kr. store pantebrevsportefølje.

Banken fik også tinglyst underpant i ejendommen i Nordsjælland, bekræfter markedschef [Markedsche-
fen] fra [Banken].

KEN nr 9473 af 20/05/2025 4



”Det er korrekt, at de pågældende pantebreve efterfølgende har været underpantsat til banken. Vi kan 
øvrigt henvise til tingbogen hvor det fremgår, at de pågældende ejendomme er solgt i frie handler i 2022 
med fuld dækning til panthaver,” skriver han i et mailsvar.

Havde ingen bankkonto

[Selskabet] blev sendt til tvangsopløsning i december 2021, da Erhvervsstyrelsen ikke kunne finde doku-
mentation for, at selskabskapitalen havde været til stede på stiftelsestidspunktet. [Ægtefællen] oplyser, 
at hun forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i en sag mod Erhvervsstyrelsen, der angiveligt stadig 
verserer.

I august 2022 gik [Selskabet] konkurs med gæld for over 12 mio. kr.

Konkursboet kunne i den forbindelse konstatere, at [Selskabet] helt frem til Erhvervsstyrelsens indgriben 
ikke havde haft egen bankkonto. I stedet havde tækkerfirmaet brugt en konto tilknyttet et andet selskab, 
hvor [Klager] ifølge kurator har ageret ”partner”, fremgår det af kurators redegørelse fra december 2022.

Kurator har desuden konstateret, at låneprovenu fra pantebreve, der blev udstedt i [Selskabet]s ejendom, 
slet ikke er udbetalt til selskabet, idet selskabet altså slet ikke havde en bankkonto.

I stedet har [Finansieringsselskabet] udbetalt låneprovenu for samlet 2,75 mio. kr. til en konto tilhørende 
selskabets registrerede direktør og ejer, [Ægtefællen]. Ifølge kurator udgør dette ”ulovlige kapitalejerlån”, 
der skal tilbagebetales til selskabet.

”[Selskabet] stod anført som debitor i henhold til de nævnte låneaftaler, ligesom der ved de optagne lån 
blev stillet sikkerhed i [Selskabet]s faste ejendom. Konkursboet har som følge heraf rettet et krav mod 
[Ægtefællen],” skriver kurator i sin redegørelse fra december 2022.

[Ægtefællen] afviser overfor redaktionen, at der skulle være tale om ulovlige kapitalejerlån, men hun 
ønsker ikke at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt.

Er gået personlig konkurs

Konkursboet indgav i november 2022 en konkursbegæring mod [Ægtefællen] personligt på baggrund af 
krav om tilbagebetaling af i alt 3,9 mio. kr.

Kravet var – foruden tilbagebetaling af lånene fra [Finansieringsselskabet] – også opgjort af en række 
fakturerede betalinger, som ligeledes var tilgået [Ægtefællen], selvom de ifølge kurator burde være blevet 
indbetalt til [Selskabet], fremgår det af konkursbegæringen mod [Ægtefællen], som redaktionen har fået 
aktindsigt i.

[Ægtefællen] argumenterede over for retten for, at pengene var gået til at finansiere selskabets drift, 
herunder til renovering af selskabets ejendom, og at der derfor ikke var noget udestående. Det blev dog 
afvist af skifteretten, der derfor erklærede hende personlig konkurs.

”Da [Ægtefællen] ikke var i stand til at fremlægge fakturaer eller lignende, som dokumenterede, hvilke 
beløb der var anvendt til istandsættelsen, fandt skifteretten ikke, at [Ægtefællen] havde løftet bevisbyrden 
for, at konkursfordringen var indfriet,” fremgår det af kendelsen fra Retten i Helsingørs fra februar 2023, 
hvor [Ægtefællen] blev taget under personlig konkursbehandling.

[Ægtefællen] kærede efterfølgende skifterettens afgørelse til Østre Landsret, der stadfæstede konkursde-
kretet i marts 2023. Redaktionen har korresponderet over mail med [Ægtefællen], der fastholder, at 
pengene er blevet brugt på selskabets drift, men hun ønsker ikke at udtale sig.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 5



Det gør til gengæld långiveren, [Direktøren] fra [Finansieringsselskabet], der fastholder, at lånet er brugt 
til at finansiere renoveringen af [Selskabet]s ejendom.

”Vores lån er anvendt til renovering af selskabets ejendom, og vi har løbende ført tilsyn og besigtiget den 
pantsatte ejendom for at sikre, at arbejdet på ejendommen er udført,” skriver [Direktøren] i et mailsvar.

Kan være kriminelt

Uanset, hvad pengene bruges til, og hvem der kontrollerer selskabet, bør låneprovenu dog altid udbetales 
til selskabets konto, når lån er optaget af selskabet, lyder det fra juraprofessor [Professor B].

Han peger på tre generelle mulige forklaringer på, at et lån kan ende med at blive udbetalt til den forkerte 
konto alligevel.

”Det kan være en fejltagelse, hvor den, der udbetaler lånet, har klokket i det og er kommet til at sende 
pengene den forkerte vej. Det har jeg dog svært ved at tro, da en långiver er forpligtet til at overføre lånet 
til den rigtige juridiske person og normalt er professionel nok til at gøre det rigtigt,” siger [Professor B].

Han tilføjer, at der i mere alvorlige tilfælde kan være tale om, at en låntager snyder långiver ved at opgive 
en forkert konto, og som den sidste mulighed, at en låntager og en långiver bevidst lader pengene gå ind 
på den forkerte konto.

”Hvis man har vidst, hvad man gjorde, kan det være kriminelt,” siger [Professor B].

[Direktøren] afviser, at [Finansieringsselskabet] har handlet forkert i forbindelse med udbetaling af 
lånet. ”Ejendommen er for øvrigt solgt, og vi er fuldt indfriet,” skriver [Direktøren] i et mailsvar.

Det er konkursboet efter [Selskabet], der har solgt ejendommen og i den forbindelse indfriet panthaverne.

[Klager] og [Ægtefællen] erklærer sig i det hele uenige i fremstillingen af sagen, men de ønsker ikke at 
udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

Efter offentliggørelsen

FinansWatch rettede den 2. september 2024 [Klager]s tidligere navn ”[Klagers tidligere navn]” i artiklen 
”Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af svindeldømt forretningsmand”.

FinansWatch indsatte endvidere følgende opdatering øverst ved artiklens brødtekst fremhævet med kur-
siv:

”[Klager]s navn er rettet i artiklen, så hans tidligere mellemnavn [Mellemnavnet] ikke længere fremgår. ”

[Klager]s klage er modtaget i Pressenævnet den 31. august 2024.

2 Parternes synspunkter

2.1 [Klager]s synspunkter

[Klager] har i klagen til Pressenævnet anført blandt andet:

KEN nr 9473 af 20/05/2025 6



”Indklagede har den 29. august 2024, klokken 12.00 udgivet en artikel med følgende overskrift:

“Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af svindeldømt forretningsmand [Banken] fik sik-
kerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand stod bag. Pante-
brevsselskab afviser at have kendt til stråmandskonstruktion. ”

Artiklen er vedlagt som bilag 1 og linkes tillige herunder:

[Link A]

Ad påstand om stråmandskonstruktion

Indklagede omtaler i overskriften, et firma der påstås at have været “styret af svindeldømt forretnings-
mand”. Indklagede henviser til klager som “svindeldømt forretningsmand”.

Indklagede skriver videre i artiklens brødtekst:

“Det [Bynavn]-baserede [Finansieringsselskabet] lånte penge til et selskab ledet af en stråmandsdirek-
tør. ”

“En virksomhed styret af forretningsmanden [Klagers tidligere navn] blev finansieret af pantebrevshand-
leren [Finansieringsselskabet], selvom erhvervsmanden var frakendt retten til at drive virksomhed som 
følge af en fængselsdom for svindel. ” (min indtegning)

Indklagede fremkommer i artiklens overskrift såvel som brødtekst med en påstand om, at klager - der 
omtales som en “svindeldømt forretningsmand” - skulle have styret en virksomhed i en stråmandskon-
struktion.

Denne påstand er ikke bevist, endsige sandsynliggjort.

Klager er hverken dømt, sigtet eller sagsøgt i et forhold som det omtalte, og der er ingen anden dokumen-
tation for, at klager skulle have “ledet” eller “styret” det omhandlede selskab, som var låntager.

Indklagedes fremførte giver udtryk for en faktisk oplysning, der er bevist, og det er ikke i tilstrækkelig 
grad gjort klart, at der ikke er tale om faktiske oplysninger, men alene vurderinger og udokumenterede 
påstande fra indklagede.

Det gøres gældende, at overskriften og brødteksten, som indsat ovenfor, er ukorrekt, misvisende og 
fremstår som en faktisk oplysning, der er bevist, til trods for at der alene er tale om indklagedes egen 
holdning og udtalelse.

Det gøres gældende, at både overskriften og brødteksten er skadelig for klager, krænkende eller agtelses-
forringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til overskriftens formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 7



Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt informa-
tion. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.

Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprø-
ves i særlig grad, inden de bringes. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer eller vurderinger.

Indklagede støtter formodentlig sin påstand på det forhold, at tredjemand, der er direktøren i låntager-sel-
skabet, er blevet pålagt konkurskarantæne - en kendelse der dog er kæret til Østre Landsret og som derfor 
endnu ikke er endelig. Det bemærkes, at kendelsen vedrørende direktøren - som er kæret til Landsretten - 
er uvedkommende for klager.

Klager gør gældende, at en kendelse hvor tredjemand er blevet dømt for et forhold, ikke kan danne 
grundlag for en antagelse om, at hvad der fremgår af en retsbog for så vidt tredjemand, kan gøres 
gældende over for klager, der er tredjemand for så vidt den omhandlede sag, da klager ikke er part i sagen 
og således ikke har haft lejlighed til at føre proces i sagen. Klager kan af samme grund ikke dømmes i 
et forhold, som klager ikke er part i. En påstand som klager gør gældende skal være begrundet i faktiske 
forhold, herunder at klager skulle være dømt i forholdet.

Det gøres gældende, at indklagede ikke har overholdt retningslinjerne for god presseskik, idet indklagede 
ingen dokumentation har for, at klager skulle have gjort sig skyldig i de påstande, der beskrives, herunder 
at klager skulle have “ledet” eller “styret” det omhandlede selskab, som var låntager.

Det gøres gældende, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger om klagers rolle i 
virksomheden.

I to øvrige afsnit fremfører indklagede, at påstanden er udtryk for en kildes/kurators vurdering:

“Som beskrevet i EjendomsWatch var [Klager] dog ikke selv registreret som ejer og direktør i [Selska-
bet]. Det var derimod [Klager]s hustru, [Ægtefællen], som ifølge kurator havde overladt driften af 
virksomheden til sin mand i perioden 2019 til 2021.

Der var ifølge kurator således tale om en stråmandskonstruktion, og Retten i Helsingør nåede frem til 
samme konklusion, da den i april 2024 pålagde [Ægtefællen] tre års konkurskarantæne som følge af 
”groft uforsvarlig forretningsførelse”. (Min indtegning)

Indklagede fremfører alene i to afsnit i brødteksten, at der er tale om en kildes/kurators vurdering, 
hvorimod der er tre afsnit som anført ovenfor, herunder særligt overskriften, som ikke i tilstrækkelig grad 
udtrykker, at der er tale om kommentarer eller vurderinger.

Det gøres gældende, at det ikke i tilstrækkelig grad er gjort klart, hvad der er faktiske oplysninger, og 
hvad der er kommentarer eller vurderinger igennem artiklen.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 8



De i artiklen fremsatte – udokumenterede – påstande om klagers ledelse af selskabet og antydningerne af 
en form for svindel, kan således ikke dokumenteres og er åbenlyst grundløse. Dermed er den præmis, der 
er bærende for store dele af artiklen, ikke eksisterende.

Omtale af tidligere straffedom

Indklagede beskriver i sin artikel en tidligere straffedom. Dette fremgår af såvel overskriften, hvor klager 
omtales som “svindeldømt forretningsmand” og af brødteksten, hvor følgende fremgår:

“[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand 
stod bag. Pantebrevsselskab afviser at have kendt til stråmandskonstruktion. ”

“[Klager] blev i 2017 frakendt retten til at deltage i ledelsen af virksomheder med begrænset hæftelse, 
som for eksempel aktie- og anpartsselskaber. Frakendelsen fik han i forbindelse med en fængselsdom for 
svindel.

Som ovenfor anført lægger indklagede udokumenteret til grund, at selskabet skulle være styret af klager, i 
en stråmandskonstruktion. Jeg henviser i det hele til det ovenfor anførte.

Indklagede benytter ganske tydeligt sin udokumenterede påstand til at kæde sagen sammen med en 
tidligere straffedom, vedrørende klager.

Omtalen af en tidligere straffedom som klager har været involveret i, findes at være i strid med 
retningslinjerne for god presseskik, da en mod en person tidligere rejst straffesag som regel ikke bør 
omtales medmindre berettigede hensyn varetages. Indklagede har ingen dokumentation for, at klager 
skulle have gjort sig skyldig i de forhold der beskrives og bør således ikke omtale en tidligere dom, der 
vedrører forhold tilbage fra 2009-2011 og pådømt i 2017 og som er uvedkommende for disse påståede 
udokumenterede forhold, der alene er udtryk for en kildes vurderinger og udtalelser og ikke begrundet i 
faktiske oplysninger. Klager gør gældende, at klager ikke er dømt, tiltalt eller sagsøger i et forhold som 
indklagede beskriver og der er således er tale om rene antagelser fra indklagedes side i et forsøg på at 
kæde forholdene sammen, og opnå læsertal, hvilket er i strid med retningslinjerne for god presseskik.

Det gøres gældende, at det ingenlunde er bevist, at klager skulle have gjort sig skyldig i de forhold som 
indklagede beskriver, og omtale af en tidligere straffedom bør således ikke søges at kædes sammen med 
den udokumenterede påstand.

Ad manglende mulighed for genmæle

Hertil kommer, at indklagede ikke har givet klager mulighed for at komme med genmæle i de af 
indklagede fremsatte anklager. Klager har konsekvent og gennemgående ved hver henvendelse gjort 
gældende, at klager ønskede at udtale sig til citat, under den helt rimelige forudsætning, at der blev 
bragt en historie renset for faktuelle fejl og at der fremlagdes dokumentation for påstandene. Det er en 
umulighed for klager, at udtale sig om forhold som er faktuelt forkerte og klager har derfor flere gange 
søgt at bringe indklagede ud af de vildfarelser som indklagede har befundet sig i, under alle stadier af 
forelæggelsen. Mediet har ikke taget tiltag i forhold til artiklens ukorrekte og udokumenterede påstande, 
da mediet blev gjort bekendt med fejlene.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 9



Som eksempel herpå, henvises til det af indklagede fremførte:

“[Klager] giver udtryk for, at rettighedsfrakendelsen fra 2017 siden skulle være blevet ophævet, dog uden 
at oplyse, hvornår dette skulle være sket. Redaktionen har forsøgt at efterprøve denne påstand og bedt 
[Klager] om at fremlægge dokumentation for dette, hvilket han dog ikke har gjort. ”

Journalisten [Journalisten] anmodede den 27. august 2024 om at modtage dokumentation med en 24 
timers frist.

Klager fremsendte inden for fristen sin rene straffeattest.

Klager har endvidere ved hver henvendelse anmodet om at blive sat i besiddelse af en tilrettet forelæggel-
se og den påståede bagvedliggende dokumentation herfor, for at kunne udtale sig til citat på et rimeligt og 
oplyst grundlag. Indklagede har på trods heraf ikke fremsendt det tilrettede, færdige materiale, således at 
klager kunne fremkomme med citat og har på intet tidspunkt fremlagt dokumentation for sine påstande.

Klager har gentagne gange opfordret indklagede til at fremlægge den dokumentation, heraf den aktind-
sigt, som indklagede har oplyst at være i besiddelse af. Klager har som argument for ikke at fremlægge 
aktindsigten og dokumentationen fremført, at klager selv formodes at være i besiddelse af materialet. Som 
det tidligere er gjort gældende, er klager ikke part i sagerne om de omtalte konkurskarantænesager og 
er derfor selvsagt ikke i besiddelse af materialet. Klager er endvidere ikke part i en eventuel sag der 
har verseret eller verserer vedrørende kilden/kommentatoren, som indklagede bygger din historie på, og 
derfor er klager selvsagt heller ikke i besiddelse af oplysninger desangående. Klager har således ikke 
under forelæggelsen fået fremlagt et eneste dokument, som indklagede henviser til og citerer fra.

Ad misvisende formulering

I første afsnit under overskriften fremgår følgende:

“[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand 
stod bag. ” (min indtegning)

Formuleringen leder læseren til at tro, at [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til et konkurs-
ramt firma, akkurat som står beskrevet. Dette er fejlagtigt fremført. [Banken] har ikke fået sikkerhed 
i pantebreve der var udstedt til konkursramt firma. [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve, udstedt da 
selskabet var i drift.

Indklagede får det til at fremstå som om, at selskabet var konkursramt på tidspunktet for de udstedte 
pantebreve, hvilket er er faktuelt forkert.

Indklagede fremfører selv i artiklen, med henvisning til tinglysningen, at de omtalte pantebreve blev 
udstedt fra april til november 2021; altså før konkursen i august 2022. Det kan derfor lægges ubestridt 
til grund, at selskabet ikke var konkursramt på tidspunktet og indklagedes fremførte er dermed faktuelt 
forkert og misvisende. Indklagedes fremførte leder læseren til at tro, at der er udstedt pantebreve til et 
konkursramt selskab - da indklagede netop formulerer sætningen som sådan. En sådan disposition er 

KEN nr 9473 af 20/05/2025 10



ulovlig og indklagedes formulering tilskynder til opfattelsen af, at der skulle være noget fordækt ved 
dispositionen, som ikke er tilfældet - og som indklagedes selv har dokumenteret og beskriver længere 
nede i brødteksten.

Det gøres gældende, at beskrivelsen er skadelig for klager, krænkende eller agtelsesforringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til afsnittets formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det gøres gældende, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger, og at artiklen 
tegner et fejlagtigt billede.

Det gøres gældende, at artiklens centrale indhold udelukkende er baseret på FinansWatch’s og kurators 
egne generelle opfattelse af sagen og ikke på dokumentation for de i artiklen fremsatte påstande.

Det gøres gældende at mediet var bekendt med den manglende dokumentation, og at det således var 
et bevidst valg, at mediet både inden og efter artiklens offentliggørelse så bort fra den manglende 
dokumentation, hvilket må anses for en skærpende omstændighed.

Nærværende klagepunkter er ikke udtømmende og der tages forbehold for supplerende.

Indklagede opfordres til straks at berigtige disse fejl af egen vilje eller nedtage disse online artikler som 
indeholder fejlagtige oplysninger. Såfremt indklagede ikke nedtager artiklen, opfordres indklagede til 
uden ophold at give klager mulighed for at få bragt sit genmæle, efter de er rettet for faktuelle fejl. ”

[Klager] har supplerende anført blandt andet:

”Indklagede har den 30. august 2024, klokken 11.00 udgivet en artikel med følgende overskrift:

“Pantebrevshandler udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs privatkonto

Ifølge direktøren er låneprovenu gået til finansiering af selskabets drift, hvilket dog er blevet afvist af 
retten. ”Ulovlige kapitalejerlån” mener kurator. ”

Artiklen er vedlagt som bilag 1 og linkes tillige herunder:

[Link B]

Ad påstand om stråmandskonstruktion

Indklagede omtaler i overskriften, et firmalån der påstås udbetalt til “stråmandsdirektørs privatkonto”.

Indklagede skriver videre i artiklens brødtekst:

KEN nr 9473 af 20/05/2025 11



“Pantebrevshandleren [Finansieringsselskabet] udbetalte pengene til den forkerte konto, da selskabet i 
2021 lånte et millionbeløb til tagdækningsvirksomheden [Selskabet], der efterfølgende er gået konkurs”

“Som tidligere beskrevet i EjendomsWatch var [Ægtefællen] desuden ikke den reelle direktør i tækkevirk-
somheden, idet hun i perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator og Retten i Helsingør blot har ageret 
stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og tidligere ejendomsinvestor [Klager]”

Indklagede fremkommer i artiklens overskrift såvel som brødtekst med en påstand om, at klager - der om-
tales som en "stråmandsdirektør" - skulle have styret en virksomhed i en stråmandskonstruktion. Denne 
påstand er ikke bevist, endsige sandsynliggjort.

Det gøres gældende, at overskriften og brødteksten, som indsat ovenfor, er ukorrekt, misvisende og 
fremstår som en faktisk oplysning, der er bevist, til trods for at der alene er tale om indklagedes egen 
holdning og udtalelse.

Det gøres gældende, at både overskriften og brødteksten er skadelig for klager, krænkende eller agtelses-
forringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til overskriftens formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt informa-
tion. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.

Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprø-
ves i særlig grad, inden de bringes. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer eller vurderinger.

Indklagede støtter formodentlig sin påstand på det forhold, at tredjemand, der er direktøren i låntager-sel-
skabet, er blevet pålagt konkurskarantæne - en kendelse der dog er kæret til Østre Landsret og som derfor 
endnu ikke er endelig. Det bemærkes, at kendelsen vedrørende direktøren - som er kæret til Landsretten - 
er uvedkommende for klager.

Klager gør gældende, at en kendelse hvor tredjemand er blevet dømt for et forhold, ikke kan danne 
grundlag for en antagelse om, at hvad der fremgår af en retsbog for så vidt tredjemand, kan gøres 
gældende over for klager, der er tredjemand for så vidt den omhandlede sag, da klager ikke er part i sagen 
og således ikke har haft lejlighed til at føre proces i sagen. Klager kan af samme grund ikke dømmes i 
et forhold, som klager ikke er part i. En påstand som klager gør gældende skal være begrundet i faktiske 
forhold, herunder at klager skulle være dømt i forholdet.

Det gøres gældende, at indklagede ikke har overholdt retningslinjerne for god presseskik, idet indklagede 
ingen dokumentation har for, at klager skulle have gjort sig skyldig i de påstande, der beskrives, herunder 
at klager skulle have “ledet” eller “styret” det omhandlede selskab, som var låntager.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 12



Det gøres gældende, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger om klagers rolle i 
virksomheden.

Ad påstand om ulovligt kapitalejerlån.

Indklagede skriver videre i artiklens brødtekst:

“Pantebrevshandleren [Finansieringsselskabet] udbetalte pengene til den forkerte konto, da selskabet i 
2021 lånte et millionbeløb til tagdækningsvirksomheden [Selskabet], der efterfølgende er gået konkurs”

”Efter kurators oplysninger tyder det på, at noget er helt galt i den konkrete sag. For hvis man indgår en 
låneaftale med et selskab, så er det selvfølgelig selskabets konto, man skal sætte pengene ind på,” siger 
[Professor B], der vurderer, at udbetalingen derfor kan være ulovlig”

Indklagede fremkommer i artiklens overskrift såvel som brødtekst med en påstand om, at klager - der 
omtales som en "stråmand-direktørens private konto, som skulle udgøre et ulovligt kapitalejerlån".

Denne påstand er ikke bevist, sandsynliggjort af indklaget.

Det gøres gældende, at overskriften og brødteksten, som indsat ovenfor, er ukorrekt, misvisende og 
fremstår som en faktisk oplysning, der er bevist, til trods for at der alene er tale om indklagedes egen 
holdning og udtalelse.

Det gøres gældende, at både overskriften og brødteksten er skadelig for klager, krænkende eller agtelses-
forringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til overskriftens formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt informa-
tion. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.

Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprø-
ves i særlig grad, inden de bringes. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer eller vurderinger.

Kort sagsfremstilling;

Selskabet er tvangsopløst grundet Erhvervsstyrelsens sagsbehandlingsfejl, hvilket forhold der er indledt 
retssag mod Erhvervsstyrelsen om, som fortsat er verserende, at der i forbindelse med genoptagelse af 
et selskab der er oversendt til tvangsopløsning, er indhentet revisorerklæring, der erklærer, at selskabets 
egenkapital på tidspunktet for kapitalejernes beslutning om selskabets genoptagelse, den 28. december 
2021, mindst svarer til selskabskapitalen, og at der ikke er ydet lån mv. til selskabsdeltagerne i strid med 
selskabslovens kapitel 13.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 13



Af det seneste regnskab udarbejdet af statsautoriseret revisor kan konstateres, at der ikke er ydet aktio-
nærlån til direktøren i selskabet, som derimod på tidspunktet for det senest udarbejdede årsregnskab 
pr. 30.09.2021 (altså 2 måneder før selskabet tages under tvangsopløst grundet Erhvervsstyrelsens sagsbe-
handlingsfejl) havde et tilgodehavende på 883.064,00 kr. Dette fremgår også af konkursboets gældbog, 
hvor det anføres, at jeg havde et tilgodehavende mod selskabet på 1.084.342,00 kr. Som indklaget påstår 
at have fået aktindsigt i.

Det fremgår endvidere af retsbogen ligesom direktøren fra husejernes kredit har oplyst til indklaget 
at [Finansieringsselskabet] først udbetalte pengene i henhold til formidler aftalerne, efter der er udført 
forbedringerne på ejendommen.

Dette fremgår af kommentaren fra [Finansieringsselskabet] til indklaget i andre artikler og dette fremgår 
også af lån vurderingerne som ligger til grund for bevillingen - som indklaget er henvist til.

Direktøren har dermed lagt ud for enhver forbedring, og fået beløbet tilbagebetalt, når [Finansieringssel-
skabet] havde gennemgået arbejderne.

Det er helt normalt at når en direktør udlåner så store beløb til en virksomhed, der foreligger en aftale el-
ler en transporterklæring som sikre direktøren en tilbagebetaling - dette er fremført under vidneafhøringer 
i retsbøger samt under rekonstruktion behandlingen og dennes retsbøger - alt sammen noget indklagede 
har adgang til iht. Deres oplyste aktindsigt de har modtaget.

Derudover er der fremlagt en erklæring fra forenede danske revisorer efterfølgende FDR hvor formanden 
for FDR udtaler i et brev at den erklæring som er udarbejder af to uafhængige revisionshuse er afgivet 
med højeste sikkerhed til en myndighed og derfor ikke kan tilsidesættes - denne udtalelse og erklæringer-
ne findes ligeledes af aktindsigt indklaget påstår at være i besiddelse af, og som både direktøren og klager 
har henvist til i utallige henvendelser til indklagede i over en 8 måneders periode.

Det kan derfor lægge til grund at direktøren brugte egne midler til at finansiere

ombygningen/renoveringen og de er tilbagebetalte til direktøren når hun fik godkendt og udbetalt disse 
lån. Igen er der ikke ydet aktionærlån til direktøren.

Klager er hverken dømt, sigtet eller sagsøgt i et forhold som det omtalte, og der er ingen anden dokumen-
tation for, at klager skulle have overtaget ledelsen “ledet” eller “styret” det omhandlede selskab, som var 
låntager til udbetaling af lån direktøren privat konto.

Indklagedes fremførte giver udtryk for en faktisk oplysning, der er bevist, og det er ikke i tilstrækkelig 
grad gjort klart, at der ikke er tale om faktiske oplysninger, men alene vurderinger og udokumenterede 
påstande fra indklagede.

Ad påstand om direktøren skulle have overladt styringen

Som tidligere beskrevet i EjendomsWatch var [Ægtefællen] desuden ikke den reelle direktør i tækkevirk-
somheden, idet hun i perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator og Retten i Helsingør blot har ageret 
stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og tidligere ejendomsinvestor [Klager].

KEN nr 9473 af 20/05/2025 14



I nedenstående afsnit fremfører indklagede, at

“Som tidligere beskrevet i EjendomsWatch var [Ægtefællen] desuden ikke den reelle direktør i tækkevirk-
somheden, idet hun i perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator og Retten i Helsingør blot har ageret 
stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og tidligere ejendomsinvestor [Klager]”

Indklagede fremfører i brødteksten, tækkevirksomheden har perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator 
og Retten i Helsingør blot har ageret stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og 
tidligere ejendomsinvestor [Klager].

Denne påstand er ikke bevist eller sandsynliggjort tværtimod påstår mediet jeg skulle have afsonet en 
fængselsdom på 3,5 år som blev afsagt i landsretten i medio 2017 - begge ting er kan jo ikke lade sig 
gøre:

Hvis jeg har afsonet en fængselsstraf på 3.5 år - skulle være blevet løsladt i 2021 – men
– hvordan kan jeg så fremsende en ren straffeattest til indklaget?
– Hvordan kan man styre et selskab hvis man er i fængsel?

Det gøres gældende, at brødteksten, som indsat ovenfor, er ukorrekt, misvisende og fremstår som en 
faktisk oplysning, der er bevist, til trods for at der alene er tale om indklagedes egen holdning og 
udtalelse.

Det gøres gældende, at både brødteksten er skadelig for klager, krænkende eller agtelsesforringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til overskriftens formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt informa-
tion. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.

Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprø-
ves i særlig grad, inden de bringes. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer eller vurderinger.

Indklagede støtter formodentlig sin påstand på det forhold, at tredjemand, der er direktøren i låntager-sel-
skabet, er blevet pålagt konkurskarantæne - en kendelse der dog er kæret til Østre Landsret og som derfor 
endnu ikke er endelig. Det bemærkes, at kendelsen vedrørende direktøren - som er kæret til Landsretten - 
er uvedkommende for klager.

Klager gør gældende, at en kendelse hvor tredjemand er blevet dømt for et forhold, ikke kan danne 
grundlag for en antagelse om, at hvad der fremgår af en retsbog for så vidt tredjemand, kan gøres 
gældende over for klager, der er tredjemand for så vidt den omhandlede sag, da klager ikke er part i sagen 
og således ikke har haft lejlighed til at føre proces i sagen. Klager kan af samme grund ikke dømmes i 
et forhold, som klager ikke er part i. En påstand som klager gør gældende skal være begrundet i faktiske 
forhold, herunder at klager skulle være dømt i forholdet.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 15



Det gøres gældende, at indklagede ikke har overholdt retningslinjerne for god presseskik, idet indklagede 
ingen dokumentation har for, at klager skulle have gjort sig skyldig i de påstande, der beskrives, herunder 
at klager skulle have “ledet” eller “styret” det omhandlede selskab, som var låntager.

Det gøres gældende, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger om klagers rolle i 
virksomheden.

Det gøres gældende, at det ikke i tilstrækkelig grad er gjort klart, hvad der er faktiske oplysninger, og 
hvad der er kommentarer eller vurderinger eller retskendelser igennem artiklen.

De i artiklen fremsatte - udokumenterede - påstande om klagers ledelse af selskabet og antydningerne af 
en form for svindel, kan således ikke dokumenteres og er åbenlyst grundløse. Dermed er den præmis, der 
er bærende for store dele af artiklen, ikke eksisterende.

Pantebreve for millioner og omtale af tidligere straffedom

Indklagede beskriver i sin artikel en tidligere straffedom. Dette fremgår af såvel overskriften, hvor klager 
omtales som “svindeldømt forretningsmand” og af brødteksten, hvor følgende fremgår:

“[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand 
stod bag. Pantebrevsselskab afviser at have kendt til stråmandskonstruktion. ”

“[Klager] blev i 2017 frakendt retten til at deltage i ledelsen af virksomheder med begrænset hæftelse, 
som for eksempel aktie- og anpartsselskaber. Frakendelsen fik han i forbindelse med en fængselsdom for 
svindel.

“Efter at have afsonet sin fængselsstraf genoptog [Klager] dog, som nævnt, iværksætteriet, men denne 
gang i konens navn. Hans hustru [Ægtefællen] blev således formelt indsat som direktør i tækkefirmaet 
[Selskabet] i december 2019”

Som ovenfor anført lægger indklagede udokumenteret til grund, at selskabet skulle være styret af klager, i 
en stråmandskonstruktion. Jeg henviser i det hele til det ovenfor anførte.

Indklagede benytter ganske tydeligt sin udokumenterede påstand til at kæde sagen sammen med en 
tidligere straffedom vedrørende klager.

Indklaget benytter teksten “som for eksempel aktie- og anpartsselskaber” så det fremstår som der findes 
andre selskaber klager ikke være ledelsen af - såfremt man er rettigheds frakendt jf. Straffelovens § 79 .

2.2 er det kun disse to selskabstyper man ikke må udgør ledelsen af, uagtet indklaget både har fremsendt 
kopi af justitsministeriets brev fra 2018 til klager, hvor han spørg om betydningen af dommen fra 2018 
som senere omgøres i EMRK samt klager har fremsendt kopi af hans rene straffeattest til indklaget - 
alligevel fremføres disse påstande.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 16



Omtalen af en tidligere straffedom som klager har været involveret i, findes at være i strid med retnings-
linjerne for god presseskik, da en mod en person tidligere rejst straffesag som regel ikke bør omtales 
medmindre berettigede hensyn varetages. Indklagede har ingen dokumentation for, at klager skulle have 
gjort sig skyldig i de forhold der beskrives og bør således ikke omtale en tidligere dom, der vedrører 
forhold tilbage fra 2009-2011 og pådømt i medio 2017 og som er uvedkommende for disse påståede 
udokumenterede forhold, der alene er udtryk for en kildes vurderinger og udtalelser og ikke begrundet i 
faktiske oplysninger. Klager gør gældende, at klager ikke er dømt, tiltalt eller sagsøger i et forhold som 
indklagede beskriver og der er således er tale om rene antagelser fra indklagedes side i et forsøg på at 
kæde forholdene sammen, og opnå læsertal, hvilket er i strid med retningslinjerne for god presseskik.

Det gøres gældende, at det ingenlunde er bevist, at klager skulle have gjort sig skyldig i de forhold som 
indklagede beskriver, og omtale af en tidligere straffedom bør således ikke søges at kædes sammen med 
den udokumenterede påstand.

Havde ingen bankkonto

Dette er på ingen måder korrekt, på det første retsmøde under rekonstruktionen i primo 2022, fremgår det 
af en retsbog som indklagede har oplyst os at have aktindsigt i hvor selskabet havde bank konto.

Det er derfor faktuelt forkert at fremkomme med denne påstand, som klager eller direktøren endvidere 
aldrig er blevet adspurgt om de ønsker at udtale sig om.

Påstand om [Selskabet]

Indklagede skriver videre i artiklens brødtekst:

“I august 2022 gik [Selskabet] konkurs med gæld for over 12 mio. kr.”

Såfremt at indklagede havde forsøgt at oplyse sagen som både klager og direktøren har opfordret til, ville 
indklagede kunne konstatere, at kurator kun har opgjort gælden, men ikke modregnet indtægterne fra 
salget af ejendommen, eller aktiverne i konkursboet – ligesom lejeindtægter mv. ikke er medtaget. Det 
giver derfor ikke læserne et korrekt og oplyst billede af hvilken gæld selskabet reelt havde og det er 
fortsat ikke opgjort – det kan derfor lægges til grund, at indklaget i deres mikrofonholderi for kurator – 
blot har fremført tal som ikke er efterprøvet trods gentagende opfordringer.

Denne påstand er ikke bevist, sandsynliggjort eller efter prøvet ved undersøgende journalistik.

Det gøres gældende, at brødteksten, som indsat ovenfor, er ukorrekt, misvisende og fremstår som en 
faktisk oplysning, der er bevist, til trods for at der alene er tale om indklagedes egen holdning og 
udtalelse.

Det gøres gældende, at både brødteksten er skadelig for klager og direktøren, krænkende eller agtelsesfor-
ringende.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 17



Det gøres gældende, at indklagede i forhold til overskriftens formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt informa-
tion. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, er korrekte.

Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprø-
ves i særlig grad, inden de bringes. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer eller vurderinger.

Indklagede støtter formodentlig sin påstand på det forhold, at tredjemand, der er direktøren i låntager-sel-
skabet, er blevet pålagt konkurskarantæne - en kendelse der dog er kæret til Østre Landsret og som derfor 
endnu ikke er endelig. Det bemærkes, at kendelsen vedrørende direktøren - som er kæret til Landsretten - 
er uvedkommende for klager.

Klager gør gældende, at en kendelse hvor tredjemand er blevet dømt for et forhold, ikke kan danne 
grundlag for en antagelse om, at hvad der fremgår af en retsbog for så vidt tredjemand, kan gøres 
gældende over for klager, der er tredjemand for så vidt den omhandlede sag, da klager ikke er part i sagen 
og således ikke har haft lejlighed til at føre proces i sagen. Klager kan af samme grund ikke dømmes i 
et forhold, som klager ikke er part i. En påstand som klager gør gældende skal være begrundet i faktiske 
forhold, herunder at klager skulle være dømt i forholdet.

Ad manglende mulighed for genmæle

Hertil kommer, at indklagede ikke har givet klager mulighed for at komme med genmæle i de af 
indklagede fremsatte anklager. Klager har konsekvent og gennemgående ved hver henvendelse gjort 
gældende, at klager ønskede at udtale sig til citat, under den helt rimelige forudsætning, at der blev 
bragt en historie renset for faktuelle fejl og at der fremlagdes dokumentation for påstandene. Det er en 
umulighed for klager, at udtale sig om forhold som er faktuelt forkerte og klager har derfor flere gange 
søgt at bringe indklagede ud af de vildfarelser som indklagede har befundet sig i, under alle stadier af 
forelæggelsen. Mediet har ikke taget tiltag i forhold til artiklens ukorrekte og udokumenterede påstande, 
da mediet blev gjort bekendt med fejlene.

Det gøres gældende, at beskrivelsen er skadelig for klager, krænkende eller agtelsesforringende.

Det gøres gældende, at indklagede i forhold til afsnittets formulering, har overskredet rammerne for 
mediets redigeringsret.

Det gøres gældende, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger, og at artiklen 
tegner et fejlagtigt billede.

Det gøres gældende, at artiklens centrale indhold udelukkende er baseret på FinansWatch’s og kurators 
egne generelle opfattelse af sagen og ikke på dokumentation for de i artiklen fremsatte påstande.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 18



Det gøres gældende at mediet var bekendt med den manglende dokumentation, og at det således var 
et bevidst valg, at mediet både inden og efter artiklens offentliggørelse så bort fra den manglende 
dokumentation, hvilket må anses for en skærpende omstændighed.

Nærværende klagepunkter er ikke udtømmende og der tages forbehold for supplerende.

Indklagede opfordres til straks og uden unødigt ophold at berigtige disse fejl af egen vilje eller nedtage 
disse online artikler som indeholder faktuelle og fejlagtige oplysninger. Såfremt indklagede ikke nedtager 
eller redigerer artiklen, opfordres indklagede til uden ophold at give klager mulighed for at få bragt et 
genmæle, efter indklagede har rettet artiklen for faktuelle fejl. ”

[Klager] har afslutningsvis anført blandt andet:

”Medier indtager en særlig rolle i samfundet, hvilket indebærer en saglighedsforpligtelse. Med den 
betydelige indflydelse medier har i så henseende, indebærer dette tillige, at et medie er underlagt en 
række ansvarsregler, når den vælger at fremsætte udsagn, som kan have skadevirkning for andre.

Mediers ytringsfrihed er ikke absolut. Den er underlagt en række begrænsninger af hensyn til bl.a. privat-
livets fred, forbud mod uberettigede ærekrænkelser og den enkeltes øvrige rettigheder. I kerneområdet af 
disse begrænsninger ligger naturligvis, når et medie beskylder fysiske eller juridiske personer for at have 
udført strafbare eller i øvrigt stærkt bebrejdelsesværdige handlinger, uden at have den fornødne dækning 
herfor.

Det påhviler således medierne at have et tilstrækkeligt faktuelt grundlag for beskyldninger, der måtte 
blive rejst imod navngivne personer (eller i øvrigt identificerbare individer), jf. f.eks. U 1999.560 H.

Medierne skal således tage udgangspunkt i uskyldsformodningen og udelukkende basere egne udsagn 
på pålidelige og præcise oplysninger og dokumentation for fremsatte beskyldninger, et medie vælger at 
fremkomme med.

Klager gør overordnet gældende, at indklagede ikke har haft det fornødne faktuelle grundlag for at 
præsentere sagerne som konkret er sket, herunder fordi sagens faktum er blevet præsenteret på en ufyl-
destgørende og usaglig måde, og at dette tidligere i løbet af den mange måneder lange proces, hvorunder 
parterne har kommunikeret, er blevet påpeget adskillige gange.

Udsagnene i artiklerne må af den almindelige læser netop forstås som en faktuel beskyldning om de på-
gældende forhold, således som artiklerne er formuleret. Disse indeholder hovedsageligt faktuelle beskyld-
ninger om strafbare forhold, rettet imod klager, ved brug af udtryk som ”Svindeldømt forretningsmand” 
o.lign.

Faktuelle beskyldninger kan gøres til genstand for egentlige krav om bevis, i modsætning til værdidomme 
som er udtryk for en begrundet holdning. Dette har Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fastslået 
ganske tidligt, i dom af 8. juli 1986 i sagsnr. 9815/82, i sagen Lingens mod Østrig, som fortsat anses for 
den ledende dom på området:

KEN nr 9473 af 20/05/2025 19



”... In the Court’s view, a careful distinction needs to be made between facts and value- judgments. The 
existence of facts can be demonstrated, whereas the truth of value-judgments is not susceptible of 
proof.... ”

Samtlige de udsagn, nærværende klage omhandler, kan i princippet be- eller afkræftes, og udgør således 
faktuelle beskyldninger.

Det gør ikke nogen forskel herfor, at der i de pågældende beskyldninger indgår et mindstemål af 
afvejninger, jf. herunder Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols admissibilitetskendelse af 16. 
oktober 2001 i sagsnr. 45710/99 (Aase og Verdens Gang mod Norge), hvor de af et norsk medie rejste 
beskyldninger gik på, at en læge skulle have forbrudt sig imod sit erhvervs etiske regler:

”The assertion that Dr Dillerud was prepared to carry out liposuction whilst being aware of Ms J. ’s 
health condition is a statement of fact. Such conduct would, as was undisputed in the national proceed-
ings, clearly be regarded as contrary to the ethics of the profession and the suggestion that Dr Dillerud 
was capable of this could seriously affect his professional and personal reputation. ”

Tilsvarende kan henvises til Østre Landsrets dom i U 2015.1813 Ø, hvori det bl.a. blev statueret, at 
udsagn såsom ”dyremishandling” og ”grov mishandling” udgjorde faktuelle beskyldninger om strafbare 
forhold.

Det gøres gældende, at der er tale om faktuelle beskyldninger, som indklagede ikke har haft rimelig 
anledning til at fremkomme med.

Det gøres gældende, at indklagede ikke har haft det fornødne faktuelle grundlag for at præsentere sagerne 
som det konkret er sket og der dermed er tale om retsstridige udtalelser.

Ad beskyldningerne om, at klager skulle have været den reelle direktør for en virksomhed, hvori klagers 
hustru var direktør.

I artiklerne udgivet den 29. august 2024 klokken 12.00 (artikel A) med følgende overskrifter: “Pante-
brevshandler lånte millioner til firma styret af svindeldømt forretningsmand” og artikel af 30. august 
2024 klokken 11.00 med følgende overskrift: “Pantebrevshandler udbetalte firmalån til stråmandsdirek-
tørs privatkonto” bruges udtryk som ”stråmandsdirektør” om klagers hustru og “styret af svindeldømt 
forretningsmand”, “som svindeldømt forretningsmand stod bag”, “efter at have afsonet sin fængselsstraf 
genoptog [Klager] dog, som nævnt, iværksætteriet, men denne gang i konens navn” mv. som udtryk for, 
at klager skulle have udgjort den reelle ledelse i et selskab, der nu er under konkursbehandling.

Der henvises som grundlag herfor til en kendelse om konkurskarantæne fra Retten i Helsingør, samt hvad 
der må forstås som kurators anbringender til støtte for, at retten burde nå dette resultat.

For så vidt angår kurators anbringender er dette ikke uden videre et tilstrækkeligt grundlag til at frem-
komme med udsagn som de fremførte, der muligt ville kunne medføre straf og erstatningsansvar for 
klager, hvis udsagnene var sande.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 20



I sådanne tilfælde gælder der en skærpet forpligtelse for pressen til at sikre sig, at de fremsatte beskyld-
ninger er tilstrækkeligt underbyggede, ligesom det påhviler pressen at give den beskyldte effektiv, frem 
for selektiv, adgang til genmæle.

Hertil bemærkes, at indklagede ikke på noget tidspunkt har fremsendt klager kopi af den dokumentation 
der henvises til, med henblik på, at klager kan udtale sig på baggrund af det samme materiale, som 
indklagede har. Indklagede henviser til “et omfattende sagsmateriale, som redaktionen er i besiddelse 
af, herunder af kurators redegørelser i forbindelse med et affilieret konkursramt rådgivningsselskab samt 
indstilling til konkurskarantæne til dette selskabs direktør, samt af Sø- og Handelsrettens afgørelse i en 
sag, hvor det også findes bevist, at klager har varetaget den reelle ledelse i [Selskabet]. ” og videre, 
at “der er således fremført klar dokumentation for påstanden og med tydelig kildehenvisning i artiklen”.

Klager er på intet tidspunkt blevet sat i besiddelse af hverken hele eller dele af denne omfattende doku-
mentation der henvises til. Dette i strid med pressens forpligtelser, ikke alene i henhold til presseetiske 
regler, men også i forhold til injurielovgivningen. Det påhviler medierne selv at kunne dokumentere, at 
man har fremsendt den pågældende afgørelse i kopi til klager, hvilken hermed imødeses, inkl. dokumen-
tation for fremsendelses- og modtagelsestidspunktet. Endvidere imødeses oplysning om samt dokumenta-
tion for, hvilket materiale indklagede i øvrigt har forelagt klager. Tillige imødeses oplysning om samt 
dokumentation for, hvorledes det pågældende materiale er tilgået indklagede.

Klager fastholder sit tidligere anførte og bemærker, at hvad end Retten i Helsingør lægger til grund i 
en konkret sag, hvor klager aldrig har været part eller på nogen måde har haft lejlighed til at udøve 
partsbeføjelser, ikke kan udvises til at dømme tredjemand, som klager er i den omhandlende sag. Klager 
har gentagne gange gjort gældende, at klager ikke har været part i sagen, og klager kan således ikke 
dømmes for et forhold, som det beskrevne, ved Retten i Helsingør.

Klager har gentagne gange over for indklagede gjort gældende, at der ikke foreligger nogen dokumenta-
tion for, at klager har deltaget i den reelle ledelse i det konkursramte selskab, og at der derfor er tale om 
en udokumenteret påstand, der fremføres som sandhed i artiklen.

Indklagede mener at have dokumenteret, at klager skulle have deltaget i den reelle ledelse af selskabet, 
med henvisning til kurators redegørelser til kreditorerne i konkursboet, kurators indstilling til direktørens 
konkurskarantæne, samt en anden konkurskarantænesag.

Indklagede anfører herefter, at to retsinstanser har taget stilling til, hvem der har udgjort den reelle ledelse 
i selskabet og på denne baggrund mener indklagede at have dokumentation for sine beskyldninger. Syns-
punktet bestrides i sin helhed. Indklagede har intet belæg for at lægge til grund, at to retsinstanser har 
taget stilling til, hvem der har udgjort den reelle ledelse, allerede af den grund, at klager aldrig har været 
part eller blevet dømt i et forhold herom. Indklagede beskylder således klager for at have udgjort den 
reelle ledelse i et selskab, uden at der dog på noget tidspunkt har verseret en sag mod klager herom.

Hvad angår selve kendelserne er det intet steds oplyst i de trykte artikler, at det forholder sig således:

– Klager var ikke part i retssagerne, og afgørelserne har derfor ikke bindende virkning for klager,
– klager blev ikke vidneafhørt under retssagernes hovedforhandling,
– klager er ikke i øvrigt blevet bedt om at udtale sig til de pågældende konkurskarantænesager,
– klager har ikke haft adgang til selv at udtale sig i de pågældende sager, og

KEN nr 9473 af 20/05/2025 21



– klager har ikke udøvet partbeføjelser i sagerne.

Det gøres gældende, at disse forhold er af kendeligt væsentlig betydning for den almindelige læsers 
forståelse af sagens faktum, især i forhold til de af indklagedes rejste beskyldninger om ”stråmandsvirk-
somhed”. Ved indklagedes udeladelse heraf er de påklagede udtalelser blevet i en sådan grad misvisende, 
at de er retsstridige.

Faktuelle beskyldninger af denne karakter kan gøres til genstand for egentlige krav om bevis og i sådanne 
tilfælde gælder der en skærpet forpligtelse for indklagede til at sikre sig, at de fremsatte beskyldninger 
er tilstrækkeligt underbyggede, ligesom det påhviler indklagede at give den beskyldte effektiv, frem for 
selektiv, adgang til genmæle.

Indklagede anfører, at klager er blevet foreholdt påstandene og har fået mulighed for at fremkomme 
med sine bemærkninger. I relation til klagers ret til genmæle gøres gældende, at klager konsekvent har 
meddelt, at klager har ønsket at udtale sig, hvis artiklerne var renset for faktuelle fejl. Der henvises i 
øvrigt til ovenstående, at klager på intet tidspunkt er blevet sat i besiddelse af hverken hele eller dele af 
denne omfattende dokumentation, der henvises til. Det bestrides således at klager har fået mulighed for at 
komme med bemærkninger på et oplyst grundlag.

Indklagede afviser, at klagers dom er irrelevant for nærværende sag, da der er tale om kriminalitet af 
lignende karakter, som det klager beskyldes for af indklagede.

Ydermere gør indklagede gældende, at den gamle straffesag har direkte betydning for de nye forhold, i 
og med at klager som følge af dommen var frakendt retten til at drive virksomhed i selskabsform i den 
periode, hvor klager ifølge kurator og to uafhængige retsinstanser har varetaget den reelle ledelse i et 
selskab, hvilket er strafbart med bøde og/eller fængsel.

Indklagede beskylder således klager for at have udført strafbare handlinger, uden at have den fornødne 
dækning herfor, hvilket er en overtrædelse af de begrænsningerne til ytringsfriheden, som indklagede er 
underlagt, herunder af hensyn til bl.a. privatlivets fred, forbud mod uberettigede ærekrænkelse og den 
enkeltes øvrige rettigheder.

Medierne skal tage udgangspunkt i uskyldsformodningen og udelukkende basere egne udsagn på pålide-
lige og præcise oplysninger og dokumentation for fremsatte beskyldninger, medierne vælger at fremkom-
me med.

Det fornødne dokumentationsmæssige grundlag er ikke til stede i nærværende sag, herunder fordi sagens 
faktum er blevet præsenteret på en ufyldestgørende og usaglig måde, og at dette tidligere i løbet af den 
flere måneder lange proces, hvor parterner har kommunikeret er blevet påpeget adskillige gange.

Det gøres hertil gældende, at den kendelse som indklagede henviser til, som sin dokumentation for et 
strafbart forhold, alene hviler på to argumenter fra kurators side:

– at der til et skifteretsmøde d. 4. august 2022 (om rekonstruktion) blev sagt, at klager varetog den 
daglige ledelse og stod for den daglige drift.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 22



– at det under konkursbehandlingen hovedsageligt skulle være klager, kurator har kommunikeret med 
om selskabets forhold.

Klager er siden udgivelsen af artiklerne fra Retten i Helsingør kommet i besiddelse af den omhandlende 
kendelse. Indklagede har på intet tidspunkt fremlagt kendelsen for klager.

Til første punkt bemærkes, at dette ikke er i overensstemmelse med det oplyste. Klager har på retsmødet 
forklaret, at klager har stået for den daglige drift på byggepladser, m.v., og at selskabets ejer og direktør 
stod for bl.a. Bogføringen, hvilket fremgår direkte af retsbogen. Dette er som bekendt ikke tilstrækkeligt 
til at konstatere, at klager skulle have ageret hverken ejer eller leder af virksomheden som sådan. Indkla-
gedes beskyldning må således komme direkte fra kurator, og ikke fra aktindsigt i retsdokumenter. Det 
bemærkes, at kurator har en direkte økonomisk interesse i sagen, og bør dermed som kilde behandles 
sådan.

Til andet punkt bemærkes, at dette har sin baggrund i, at klagers hustru (ejer og leder af den konkursramte 
virksomhed) på tidspunktet for konkursens indtræden – og forståeligt nok: p.g.a. konkursens indtræden og 
dertil relaterede omstændigheder – led af en alvorlig depression, og derfor bad sin ægtefælle (klager) om 
at hjælpe med at svare kurator. Der er fremlagt flere lægeerklæringer under klagers hustrus konkurskaran-
tænesag om netop dette.

Klager har således bistået sin hustru med at opfylde hendes forpligtelser til at fremsende oplysninger til 
kurator, jf. konkurslovens § 100, jf. § 105. Dette bevirker ikke, at det med rette kan lægges til grund, at 
klager har været reel ejer eller ledelse i sin hustrus virksomhed, og kan således ikke bære indklagedes 
faktuelle beskyldninger om, at klager skulle have udøvet ”stråmandsvirksomhed”.

Uanset om baggrunden for denne kommunikation havde været en anden, ville den ikke i sig selv være 
tilstrækkeligt til at antage, at det var klager, der udgjorde den reelle ledelse i hustruens virksomhed.

Det fremgår intetsteds af de omhandlede artikler, dels at dette var kurators (og dermed skifterettens) 
eneste grundlag for at lægge til grund, at den reelle ledelse havde været i hænderne på klager, dels at 
indklagede er blevet oplyst herom.

Det fremgår af reglerne om behandling af sager om konkurskarantæne, som er at finde i konkurslovens 
kap. 20, at der ikke er tilsigtet en fuldstændig prøvelse, men alene en mere summarisk behandling af de 
grunde, som kurator har rejst til støtte for begæringen om konkurskarantæne.

Hvis en sådan begæring f.eks. hviler på anbringender om, at en anden reelt har udgjort ledelsen i en 
virksomhed, tilsiger sammenhængen i reglerne, såvel som samspillet med reglerne i straffelovens § 79 
om rettighedsfrakendelse i enten 1 til 5 år eller indtil videre, at der ikke derved sker foregribelse af en 
evt. straffesag om et sådant spørgsmål.

Der er således ikke tilsigtet en fuld prøvelse under en konkurskarantænesag, som har til formål at kunne 
gennemføres hurtigt, som under f.eks. almindelige civile eller strafferetlige sager, som kan tage år at 
gennemføre, særligt hvis de skal versere for flere instanser.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 23



Det fremgår heller ikke af artiklerne, herunder ikke af henvisningerne til skifterettens kendelse, i hvilken 
periode den postulerede ”stråmandsvirksomhed” skulle have fundet sted, eller i hvilket omfang. En sådan 
henvisning foretages alene til kurators postulater.

Indklagede dømmer således klager på baggrund af kurators udsagn og to kendelser hvor:

– klager ikke var ikke part i retssagerne, og afgørelserne derfor har ikke bindende virkning for klager,
– klager ikke blev vidneafhørt under retssagernes hovedforhandling,
– klager ikke i øvrigt er blevet bedt om at udtale sig til de pågældende konkurskarantænesager,
– klager ikke har haft adgang til selv at udtale sig i de pågældende sager, og
– klager ikke har udøvet partbeføjelser.

Det understreges, at en kurator ikke udgør en retsinstans, og at man ikke i Danmark kan dømme 
tredjemand under en retssag.

Det gøres gældende, at indklagede ingen dokumentation har for, at klager har gjort sig skyldig i overtræ-
delse af den omtalte rettighedsfrakendelse. Klager har endda fremsendt en ren straffeattest til indklagede 
forud for artiklernes publikation, hvortil som nævnt kommer, at der ikke er truffet nogen retligt bindende 
afgørelse overfor klager om denne beskyldning.

Klager bemærker, at klager ikke selv er i besiddelse af hverken en dom, en sigtelse, et anklageskrift eller 
andet der skulle indikere, at klager har forbrudt sig på rettighedsfrakendelsen og klager finder det ganske 
usandsynligt at indklagede skulle være blevet sat i besiddelse af sådanne dokumenter, der kan danne 
grundlag for sine påstande.

Det er bemærkelsesværdigt, at artiklerne først udkommer ultimo august 2024, altså flere måneder efter, at 
Retten i Helsingørs afgørelse er truffet d. 17. april 2024, men få uger inden en offentlig myndighed skal 
svare i retten i en sag

anlagt imod den angående det konkursramte selskab.

Klager har oplyst over for indklagede, at klager forsøger at fremskaffe afgørelse fra Den Europæiske 
Menneskerettighedsdomstol, som underkender dele af Østre Landsrets afgørelse fra 2017, og at dette 
besværliggøres af, at de skal fremfindes fra arkivet efter den nyligt afdøde advokat [Person A]. Ikke desto 
mindre har indklagede med stress og jag valgt at trykke de påklagede artikler.

Det gøres gældende, at der ikke bestod nogen uopsættelighed i at afvente klagers bemærkninger til 
mediets materiale (hvilket tillige i sagens natur forudsætter, at materialet er fremsendt – det bestrides, at 
dette er sket i nærværende sag). Dels er den bemærkelsesværdige timing egnet til at give det indtryk, at 
indklagede har et samarbejde med ikke-oplyste tredjeparter om sagskomplekset, dels indebærer den, at 
der ingen saglig grund har været til ikke at fremsende det fulde materiale eller blot dele heraf til klager, 
som man havde pligt til at forelægge klager.

Intet af ovennævnte fremgår af de omhandlede artikler, som uden nogen form for forbehold, uden saglig 
nuancering og uden inddragelse af forhold som taler klager til gode, indskrænker sig til at meddele, at 
klager skulle have udgjort den reelle ledelse i et selskab, selv om klager ikke har haft mulighed for at 
udtale sig i den pågældende sag, hverken som part eller vidne.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 24



Det gøres gældende, at indklagedes udsagn er fremsat på en bevidst vildledende måde.

Det er på denne baggrund, udover at klager ikke har deltaget i ledelsen i sin hustrus anpartsselskab, at det 
gøres gældende, at indklagedes udsagn er retsstridige, idet de giver et i det helt væsentlige og essentielle 
vildledende billede for den gennemsnitlige læser af, hvad der er faktum og hvad der er postulater, ligesom 
de postulater indklagede fremkommer med ikke var rimelige at fremsætte som sket i sammenhængen.

Ad misvisende formulering

Af indklagedes artikel (B) fremgår følgende: “[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkurs-
ramt firma, som svindeldømt forretningsmand stod bag. ”

Formuleringen “konkursramt firma” leder læseren til at tro, at [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve 
udstedt til et konkursramt firma, akkurat som står beskrevet. Dette er fejlagtigt fremført. [Banken] har 
ikke fået sikkerhed i pantebreve der var udstedt til konkursramt firma. [Banken] fik sikkerhed i tre 
pantebreve, udstedt da selskabet var i drift.

Indklagede får det til at fremstå som om, at selskabet var konkursramt på tidspunktet for de udstedte 
pantebreve, hvilket er er faktuelt forkert. Af tinglysningen fremgår, at de omtalte pantebreve blev udstedt 
fra april til november 2021; altså før konkursen i august 2022. Det kan derfor lægges ubestridt til grund, 
at selskabet ikke var konkursramt på tidspunktet og indklagedes fremførte er dermed faktuelt forkert og 
misvisende. Indklagedes fremførte leder den almindelige læser til at tro, at der er udstedt pantebreve til et 
konkursramt selskab. En sådan disposition er ulovlig og indklagedes formulering tilskynder til opfattelsen 
af, at der skulle være noget fordækt ved dispositionen, som ikke er tilfældet.

Det bestrides, at det ligger inden for mediets redigeringsret i relation til lånene at skrive “konkursramt 
firma” i sin overskrift.

Indklagede synes at retfærdiggøre sit anførte ved at bemærke, at selskabet senere er taget under konkurs-
behandling. Hertil bemærkes, at der er tale om to separate forhold; et anpartsselskab der tages under 
konkursbehandling, efter der er udstedt et lån, som er tilfældet i nærværende sag og et anpartsselskab 
hvortil der udstedes lån efter det er taget under konkursbehandling, der ikke er tilfældet i nærværende 
sag. Sidste led udgør en ulovlig disposition.

Med overskriften beskylder indklagede klager for at have foretaget en ulovlig disposition, ved at anføre at 
banken har fået “sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma”.

Særligt om beskyldninger om bedrageri fremgår af Østre Landsrets dom i U 2006.2178 Ø, at dette er 
en alvorlig ærekrænkende sigtelse. Heri ligger bl.a. at sådanne postulater udgør faktuelle beskyldninger 
og skal underlægges en skærpet bedømmelse i forhold til, om fremsætteren er fremkommet med et 
tilstrækkeligt bevis for sine udsagn.

Det gøres gældende, at indklagedes udsagn er fremsat på en bevidst vildledende måde.

Ad påstand om manglende bankkonto

KEN nr 9473 af 20/05/2025 25



Indklagede fremfører, at oplysningen om fraværet er bankkonto er forelagt for klager.

Klager er dog på intet tidspunkt blevet sat i besiddelse af hverken hele eller dele af denne oplysning der 
henvises til.

Klager har således ingen forudsætning for at svare i forholdet.

Det bemærkes dog, at der på skifteretsmødet den 8. februar 2022 af rekonstruktøren blev fremlagt konto-
udtog fra selskabets bankkonto, hvilket fremgår af retsbogen. Denne oplysning vil fremgå af indklagedes 
aktindsigt som indklagede påstår at være i besiddelse af. Der er således tale om et faktuelt forkert forhold, 
når indklagede i sin artikel fremfører, at selskabet ikke havde en bankkonto.

Det synes, at indklagede har forladt sig på kurators anførte og ikke har overholdt sin saglighedsforpligtel-
se, som indklagede er underlagt.

Ad omtale om gæld på 12 mio. kr.

Indklagede gør gældende, at “der i opgørelse af gæld ikke medtages selskabets aktiver” som begrundelse 
for, at man ikke har forholdt sig sagligt til gældsopgørelsen fra kurator. Indklagede forlader sig således 
igen alene på kurators anførte, da en gæld på “et tocifret millionbeløb” må lyde “bedre” i den smædekam-
pagne, som indklagede ønsker at føre. Når indklagede er positivt vidende om, at der i opgørelse af 
gæld ikke medtages selskabets aktiver, bør indklagede forholde sig hertil og fremføre dette, særligt når 
indklagede henviser til at panthaver blev fuldt indfriet, og gælden allerede ved denne blotte postering 
dermed er nedbragt til det halve, som jo netop er et tema i indklagedes artikel.

Ad ret til genmæle

Indklagede anfører, at klager er blevet foreholdt påstandene og har fået mulighed for at fremkomme med 
sine bemærkninger. Det bestrides således at klager har fået mulighed for at komme med bemærkninger på 
et oplyst grundlag.

I relation til klagers ret til genmæle gøres gældende, at klager konsekvent og gennemgående har meddelt, 
at klager har ønsket at udtale sig, såfremt artiklerne var renset for faktuelle fejl.

Klager er dog på intet tidspunkt blevet sat i besiddelse af hverken hele eller dele af denne omfatten-
de dokumentation, der henvises til. Dette i strid med pressens forpligtelser, ikke alene i henhold til 
presseetiske regler, men også i forhold til injurielovgivningen. Det påhviler medierne selv at kunne 
dokumentere, at man har fremsendt den pågældende afgørelse i kopi til klager, hvilken hermed imødeses, 
inkl. dokumentation for fremsendelses- og modtagelsestidspunktet. Endvidere imødeses oplysning om 
samt dokumentation for, hvilket materiale indklagede i øvrigt har forelagt klager. Tillige imødeses oplys-
ning om samt dokumentation for, hvorledes det pågældende materiale er tilgået indklagede.

Det bestrides således at klager har fået mulighed for at komme med bemærkninger på et oplyst grundlag.

Ad angivelse af forkert navn

KEN nr 9473 af 20/05/2025 26



Indklagede har anført et forkert navn i sin artikel A.

Klager har flere gange gjort indklagede opmærksom på, at indklagede benyttede et forkert navn i sin 
historie. Klager har ved samtlige henvendelser benyttet sit korrekte navn i sin e-mail signatur og er flere 
gange blevet rettet i sine fremsendte forelæggelser.

Indklagede modtog tillige klagers rene straffeattest den 25. august 2024 klokken 16:46. Af denne fremgår 
klagers navn, [Klager]. Indklagede har ikke haft rimelig anledning til at tro, at det navn, der fremgår af 
en offentlig straffeattest og det navn som klager i øvrigt har oplyst, ikke er korrekt. Klager gør gældende, 
at indklagede var i ond tro, på tidspunktet for offentliggørelsen af artiklerne og har benyttet et andet navn 
intentionelt, med henblik på at skabe sensation.

Det er på baggrund af ovenstående, at det gøres gældende, at indklagedes udsagn er retsstridige, idet de 
giver et i det helt væsentlige og essentielle vildledende billede for den gennemsnitlige almindelige læser 
af, hvad der er faktum og hvad der er postulater, ligesom de postulater indklagede fremkommer med ikke 
var rimelige at fremsætte som sket i sammenhængen.

Det er på denne baggrund, at det gøres gældende, at artiklerne udgivet af indklagede er retsstridige.

Klager påpeger heroverfor, at de fremsatte udsagn er uberettigede, dels p.g.a. manglende inddragelse 
af fornødne oplysninger, som er væsentlige for den almindelige læsers forståelse af forholdendes rette 
sammenhæng, dels idet udsagnene er ukorrekte og dermed udokumenterbare. ”

2.2 FinansWatchs synspunkter

FinansWatch har i udtalelsen afgivet til Pressenævnet anført blandt andet:

”[Klager] har klaget over to artikler:

A. Artikel med overskriften: ”Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af svindedømt forretnings-
mand”

B. Artikel med overskriften: ”Pantebrevshandler udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs privatkonto”

Ad A - Artikel med overskriften ” Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af svindedømt 
forretningsmand”

De enkelte klagepunkter er følgende:

1) Ad påstand om stråmandskonstruktion

Klager mener ikke, der er dokumentation for, at han har styret eller ledet det omtalte selskab.

Klagepunktet afvises, da det af artiklen fremgår, at Retten i Helsingør i en dom lægger til grund, at 
[Ægtefællen] havde overladt den reelle ledelse af selskabet til sin mand, [Klager].

KEN nr 9473 af 20/05/2025 27



Klager gør gældende, at der ikke er nogen dokumentation for, at [Klager] har deltaget i den reelle ledelse 
i [Selskabet], og at der derfor er tale om en udokumenteret påstand, der fremføres som sandhed i artiklen.

Klagepunktet afvises, da det netop fremgår tydeligt af artiklen, hvori dokumentationen består – nemlig af 
kurators redegørelse om indstilling til konkurskarantæne for selskabets direktør samt af Retten i Helsing-
ørs afgørelse i sidstnævnte sag. Det er desuden også anført i artiklen, at sagen er anket til landsretten. Der 
er således fremført klar dokumentation for påstanden og med tydelig kildehenvisning i artiklen.

Påstandene understøttes i øvrigt af det omfattende sagsmateriale, som redaktionen er i besiddelse af, 
herunder af kurators redegørelser i forbindelse med et affilieret konkursramt rådgivningsselskab samt 
indstilling til konkurskarantæne til dette selskabs direktør, samt af Sø- og Handelsrettens afgørelse i en 
sag, hvor det også findes bevist, at klager har varetaget den reelle ledelse i [Selskabet].

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

2) Omtale af tidligere straffedom

Klager mener omtalen af en tidligere straffedom er i strid med god presseskik.

Klagepunktet afvises, da [Klager] dom for bedrageri må anses som en væsentlig oplysning for de forhold, 
der beskrives i denne og relaterede artikler.

Det gøres gældende, at straffesagen fra 2017 har direkte betydning for, at [Klager] frakendt retten til at 
drive virksomhed i selskabsform i den periode, hvor han ifølge kurator og to uafhængige retsinstanser har 
varetaget den reelle ledelse i et selskab, hvilket er strafbart med bøde og/eller fængsel.

Ydermere omhandler artiklen i al væsentlighed de lån, der er ydet af [Finansieringsselskabet] med 
underpant til [Banken].

Det bemærkes, at banker såvel som pantebrevshandlere og andre långivere er underlagt skrappe kunde-
kendskabskrav, jf. hvidvaskloven, og det bemærkes videre, at en af landets største banker, [Banken], har 
sikkerhed i de pantebreve, som [Finansieringsselskabet] har udstedt.

I nærværende sag har pantebrevsselskabet udstedt lån til et firma, som var drevet af en stråmandsdirektør, 
mens den reelle ejer, [Klager], tidligere har fået en fængselsdom for bedrageri, underslæb og skyldner-
svig.

Det forhold, at [Finansieringsselskabet] har ydet lån til denne virksomhed, og at [Banken] har sikkerhed 
i pant i ejendomme tilhørende denne virksomhed, er relevant information, da det afviger fra finanssekto-
rens almindelige praksis.

I relation til påstanden om, at klager har udgjort den reelle ledelse, henvises til det ovenfor nævnte.

3) [Klager] har ikke haft mulighed for at tage til genmæle overfor de i artiklen fremførte kritik­
punkter.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 28



Klager gør gældende, at han ikke har fået mulighed for at kommentere de fremsatte kritikpunkter i 
artiklen. Klager gør i den forbindelse gældende, at han konsekvent har oplyst, at han gerne vil udtale sig 
til citat, men kun hvis han får tilsendt al den dokumentation, der ligger til grund for artiklerne, samt at 
forelæggelsen sker på grundlag af en artikel, der stemmer overens med hans egen opfattelse af, hvad der 
er faktuelt korrekt.

Det afvises, at klager ikke har haft mulighed for at tage til genmæle. Tværtimod fremgår det tydeligt af 
den omfattende korrespondance mellem journalisterne og klager, at han i månedsvis har haft mulighed for 
at komme til orde, men konsekvent har afslået. Han har undervejs fået adskillige udsættelser for at svare, 
og de i artiklen beskrevne forhold er blevet genforelagt ham flere gange undervejs i processen.

Det afvises, at klager har krav på til at se den omfattende dokumentation, der ligger til grund for i 
artiklerne i sin helhed. Klager har alene krav på at få forelagt de kritikpunkter, der fremføres i artiklerne, 
hvilket han gentagende gange har fået.

Det afvises endvidere, at klager kan kræve sagen fremstillet på en bestemt måde, og som er i overens-
stemmelse med hans virkelighedsopfattelse. Det bemærkes i den forbindelse, at de forhold, som klager 
opfatter som faktuelle fejl, fremstår som faktuelt veldokumenterede.

Ydermere bemærkes, at klager ved eller burde vide, at forholdene er beskrevet korrekt, og altså uanset at 
han forsøger at fremstille virkeligheden anderledes.

Det er FinansWatchs opfattelse, at klager med sine omfattende skriftlige besvarelser, som alene er afgivet 
til baggrund, forsøger at forhale udgivelsesprocessen af artiklerne ved at så mistillid om de fremførte 
påstande uden at fremlægge nogen form for dokumentation for, at de skulle være fejlbehæftede. Dette 
understøttes af, at klager i forbindelse med journalisternes indledningsvise kontakt i maj 2024 oplyste, at 
han havde i sinde at fastholde, at han ønskede at udtale sig til citat, og at medierne ikke ville være i stand 
til gøre noget, så lange han fastholdt dette. Han henviste her til Pressenævnets regler for forelæggelse.

Han gjorde i den forbindelse også opmærksom på, at han før havde trukket andre medier i Pressenævnet, 
og han insinuerede, at han havde i sinde at gøre det samme i indeværende sag, endda før han var blevet 
forelagt den konkrete kritik.

Der henvises til oversigten over kontakt mellem journalister og klager m.fl. nederst i dette dokument.

4) Misvisende formulering

Klager gør gældende, at formuleringen ”[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udsted til konkursramt 
firma, som svindedømt forretningsmand stod bag” er misvisende og skadelig for klager.

Klagepunktet afvises med henvisning til, at det er faktuelt korrekt, at [Banken] har fået sikkerhed i tre 
pantebreve udstedt til firmaet [Selskabet], at [Klager] – der tidligere er dømt for bedrageri, underslæb og 
skyldnersvig – har udgjort den reelle ledelse i selskabet, og at selskabet er gået konkurs.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 29



Det bemærkes, tidspunkterne for hver af de enkelte pantebrevsudstedelser er opremset i artiklen med 
beløbsstørrelse samt måned og årstal for udstedelse, ligesom fremgår af artiklen, hvornår [Selskabet] gik 
konkurs.

Det bemærkes ydermere, at artiklen er del af en artikelserie om konkursen i [Selskabet], og at der med 
den konkrete ordlyd henvises til den samlede dækning af sagen.

I denne kontekst ligger det inden for FinansWatchs redigeringsret at opsummere det i overskriftsform som 
”konkursramt firma”.

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

5) Artiklen tegner et fejlagtigt billede

Klager mener, at artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger og tegner et fejlagtigt 
billede, som alene er baseret på FinansWatchs og kurators opfattelse af sagen og ikke på dokumentation 
for de i artiklen fremsatte påstande.

Klagen afvises. Alle oplysninger i artiklen er veldokumenterede, og dokumentationen, herunder cirkulæ-
reskrivelser, domme samt tinglyste dokumenter, er klart angivet i artiklen.

Ad B - Artikel med overskriften ”Pantebrevshandler udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs privatkon-
to”

De enkelte klagepunkter er følgende:

1) Ad påstand om stråmandskonstruktion

Klager anfører, at overskriften og brødteksten i artiklen er ukorrekt og misvisende, idet ordet stråmands-
direktør ifølge klager henviser til [Klager].

Klagepunktet afvises, idet der med ordet stråmandsdirektør i rubrik og brødtekst henvises til [Klager]s 
hustru, [Ægtefællen], der ifølge kurator samt to uafhængige retsinstanser har ageret stråmandsdirektør for 
sin mand, [Klager].

Klager mener ikke, der er dokumentation for, at han har styret eller ledet det omtalte selskab.

Klagepunktet afvises, da det af artiklen fremgår, at Retten i Helsingør i en dom lægger til grund, at 
[Ægtefællen] havde overladt den reelle ledelse af selskabet til sin mand, [Klager].

Klager gør gældende, at der ikke er nogen dokumentation for, at [Klager] har deltaget i den reelle ledelse 
i [Selskabet], og at der derfor er tale om en udokumenteret påstand, der fremføres som sandhed i artiklen.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 30



Klagepunktet afvises, da det netop fremgår tydeligt af artiklen, hvori dokumentationen består – nemlig af 
kurators redegørelse om indstilling til konkurskarantæne for selskabets direktør samt af Retten i Helsing-
ørs afgørelse i sidstnævnte sag. Det er desuden også anført i artiklen, at sagen er anket til landsretten. Der 
er således fremført klar dokumentation for påstanden og med tydelig kildehenvisning i artiklen.

Påstandene understøttes i øvrigt af det omfattende sagsmateriale, som redaktionen er i besiddelse af, 
herunder af kurators redegørelser i forbindelse med et affilieret konkursramt rådgivningsselskab samt 
indstilling til konkurskarantæne til dette selskabs direktør, samt af Sø- og Handelsrettens afgørelse i en 
sag, hvor det også findes bevist, at klager har varetaget den reelle ledelse i [Selskabet]

Klager mener artiklen indeholder ukorrekte og udokumenterede oplysninger om klagers rolle i virksom-
heden.

Klagepunktet afvises, da det af artiklen fremgår, at Retten i Helsingør i en dom lægger til grund, at 
[Ægtefællen] havde overladt den reelle ledelse af selskabet til sin mand, [Klager].

Desuden henvises til kurators redegørelse om indstilling til konkurskarantæne for selskabets direktør samt 
af Retten i Helsingørs afgørelse i sagen. Det er desuden også anført i artiklen, at sagen er anket til 
landsretten. Der er således fremført klar dokumentation for påstanden og med tydelig kildehenvisning i 
artiklen.

Påstandene understøttes i øvrigt af det omfattende sagsmateriale, som redaktionen er i besiddelse af, 
herunder af kurators redegørelser i forbindelse med et affilieret konkursramt rådgivningsselskab samt 
indstilling til konkurskarantæne til dette selskabs direktør, samt af Sø- og Handelsrettens afgørelse i en 
sag, hvor det også findes bevist, at klager har varetaget den reelle ledelse i [Selskabet].

Der er således to uafhængige retsinstanser, der er kommet frem til samme konklusion som kurator i 
[Selskabet]; nemlig at selskabets direktør, [Ægtefællen], har overladt den reelle ledelse af selskabet til sin 
ægtefælle, [Klager].

Vedr. klagers bemærkninger om rettighedsfrakendelse henviser vi til Østre Landsrets dom i sagen mod 
[Klager], afsagt 10. marts 2017. Her hedder det: ”Landsretten tiltræder, at tiltalte af de ovennævnte og af 
de af byretten herom anført grunde indtil videre frakendes retten til at deltage i en erhvervsvirksomhed 
her i landet eller udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser, jf. 
straffelovens § 79, stk. 2, 2. pkt., jf. § 79, stk. 1”. For så vidt klagers bemærkninger om beslutninger fra 
”EMRK” er det oplysninger, som FinansWatch ikke har kunnet verificere.

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

2) Ulovligt kapitalejerlån

Klager mener, at det er ukorrekt og misvisende, at artiklen nævner, at der er udbetalt penge til en forkert 
konto, og at dette udgør et ulovligt kapitalejerlån.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 31



Klagepunktet afvises med henvisning til, at kurator i forbindelse med behandlingen af konkursboet efter 
[Selskabet] har konstateret, at låneprovenu er udbetalt direkte til [Ægtefællen]s private konto.

Kurators påstand underbygges af skifterettens afgørelse i [Ægtefællen]s personlige konkurssag, der blev 
afgjort i februar 2023, hvor hun blev pålagt at betale 3,9 mio. kr. til konkursboet efter [Selskabet] – et 
beløb, der blandt dækkede over lånene fra [Finansieringsselskabet]. Hun har kæret afgørelsen til Østre 
Landsret, der stadfæstede konkursdekretet i marts 2023. Det fremgår af teksten med tydelig kildehenvis-
ning.

Det fremgår desuden tydeligt af artiklen, at det er kurators vurdering, at der er tale om ulovlige kapitale-
jerlån.

I relation til klagers korte sagsfremstilling præsenteres der nye oplysninger, som er udokumenterede og 
som FinansWatch derfor ikke kan forhold sig til. FinansWatch henholder sig alene til kurators redegørelse 
samt domme fra domstolene.

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

3) Direktøren har overladt styringen

Klager anfægter oplysninger i artiklen om, at [Ægtefællen] ikke er den reelle direktør i [Selskabet].

Der henvises til punkt 1.

Vedr. klagers bemærkninger om rettighedsfrakendelse henviser vi til Østre Landsrets dom i sagen mod 
[Klager], afsagt 10. marts 2017. Her hedder det: ”Landsretten tiltræder, at tiltalte af de ovennævnte og af 
de af byretten herom anført grunde indtil videre frakendes retten til at deltage i en erhvervsvirksomhed 
her i landet eller udlandet uden at hæfte personligt og ubegrænset for virksomhedens forpligtelser, jf. 
straffelovens § 79, stk. 2, 2. pkt., jf. § 79, stk. 1”. For så vidt klagers bemærkninger om beslutninger fra 
”EMRK” er det oplysninger, som FinansWatch ikke har kunnet verificere.

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

4) Omtale af tidligere dom

Klager mener, at omtalen af en tidligere straffedom er i strid med god presseskik.

Klagepunktet afvises, da [Klager] dom for bedrageri må anses som en væsentlig oplysning for de forhold, 
der beskrives i denne og relaterede artikler.

Det gøres gældende, at straffesagen fra 2017 har direkte betydning for, at [Klager] frakendt retten til at 
drive virksomhed i selskabsform i den periode, hvor han ifølge kurator og to uafhængige retsinstanser har 
varetaget den reelle ledelse i et selskab, hvilket er strafbart med bøde og/eller fængsel.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 32



Ydermere omhandler artiklen i al væsentlighed de lån, der er ydet af [Finansieringsselskabet] med 
underpant til [Banken].

Det bemærkes, at banker såvel som pantebrevshandlere og andre långivere er underlagt skrappe kunde-
kendskabskrav, jf. hvidvaskloven, og det bemærkes videre, at en af landets største banker, [Banken], har 
sikkerhed i de pantebreve, som [Finansieringsselskabet] har udstedt.

I nærværende sag har pantebrevsselskabet udstedt lån til et firma, som var drevet af en stråmandsdirektør, 
mens den reelle ejer, [Klager], tidligere har fået en fængselsdom for bedrageri, underslæb og skyldner-
svig.

Det forhold, at [Finansieringsselskabet] har ydet lån til denne virksomhed, og at [Banken] har sikkerhed 
i pant i ejendomme tilhørende denne virksomhed, er relevant information, da det afviger fra finanssekto-
rens almindelige praksis.

I relation til påstanden om, at klager har udgjort den reelle ledelse, henvises til det ovenfor nævnte.

For så vidt angår formuleringen om aktie- og anpartsselskaber bliver dette nævnt netop fordi en dom 
konkluderer, at [Klager] har stået i spidsen for et anpartsselskab, dvs. et selskab af en type, han er 
frakendt retten til at stå i spidsen for.

For så vidt klagers bemærkninger om beslutninger fra EMRK er det nye oplysninger, som er udokumente-
rede, og som vi derfor ikke kan forholde os til.

5) Ingen bankkonto

Vi antager, at klagen gælder, at det af artiklen fremgår, at [Selskabet] frem til Erhvervsstyrelsens indgri-
ben ikke havde egen bankkonto.

Klagepunktet afvises, da det klart fremgår af artiklen, at oplysningen om fraværet af bankkonto stammer 
fra kurators gennemgang af konkursboet.

Oplysningerne er blevet forelagt for klager pr. mail, og klager har svaret på mailen.

6) Omtale af gæld på 12 mio. kr.

Klager gør gældende, at det er misvisende og ukorrekt, at artiklen nævner, at [Selskabet] er gået konkurs 
med gæld på 12 mio. kr.

Klagepunktet afvises, da det er faktuelt korrekt, at selskabet [Selskabet] er gået konkurs med gæld for 
omkring 12 mio. kr., idet der i opgørelse af gæld ikke medtages selskabets aktiver. Det forhold, at 
[Selskabet] gik konkurs med gæld for i alt 12,5 mio. kr., fremgår af kurators skrivelse af 9. juni 2023 til 
konkursboets kreditors.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 33



Vedr. klagers bemærkninger om at det er en tredjemand, der er dømt, henviser vi til, at artiklen blot 
henviser til dommen, hvor [Klager] også er nævnt og det lægges til grund, at der er tale om stråmands-
virksomhed.

7) Manglende mulighed for genmæle

Klager gør gældende, at han ikke har fået mulighed for at kommentere de fremsatte kritikpunkter i 
artiklen. Klager gør i den forbindelse gældende, at han konsekvent har oplyst, at han gerne vil udtale sig 
til citat, men kun hvis han får tilsendt al den dokumentation, der ligger til grund for artiklerne, samt at 
forelæggelsen sker på grundlag af en artikel, der stemmer overens med hans egen opfattelse af, hvad der 
er faktuelt korrekt.

Det afvises, at klager ikke har haft mulighed for at tage til genmæle. Tværtimod fremgår det tydeligt af 
den omfattende korrespondance mellem journalisterne og klager, at han i månedsvis har haft mulighed for 
at komme til orde, men konsekvent har afslået. Han har undervejs fået adskillige udsættelser for at svare, 
og de i artiklen beskrevne forhold er blevet genforelagt ham flere gange undervejs i processen.

Det afvises, at klager har krav på til at se den omfattende dokumentation, der ligger til grund for i 
artiklerne i sin helhed. Klager har alene krav på at få forelagt de kritikpunkter, der fremføres i artiklerne, 
hvilket han gentagende gange har fået.

Det afvises endvidere, at klager kan kræve sagen fremstillet på en bestemt måde, og som er i overens-
stemmelse med hans virkelighedsopfattelse. Det bemærkes i den forbindelse, at de forhold, som klager 
opfatter som faktuelle fejl, fremstår som faktuelt veldokumenterede.

Ydermere bemærkes, at klager ved eller burde vide, at forholdene er beskrevet korrekt, og altså uanset at 
han forsøger at fremstille virkeligheden anderledes.

Det er FinansWatchs opfattelse, at klager med sine omfattende skriftlige besvarelser, som alene er afgivet 
til baggrund, forsøger at forhale udgivelsesprocessen af artiklerne ved at så mistillid om de fremførte 
påstande uden at fremlægge nogen form for dokumentation for, at de skulle være fejlbehæftede. Dette 
understøttes af, at klager i forbindelse med journalisternes indledningsvise kontakt i maj 2024 oplyste, at 
han havde i sinde at fastholde, at han ønskede at udtale sig til citat, og at medierne ikke ville være i stand 
til gøre noget, så lange han fastholdt dette. Han henviste her til Pressenævnets regler for forelæggelse.

Han gjorde i den forbindelse også opmærksom på, at han før havde trukket andre medier i Pressenævnet, 
og han insinuerede, at han havde i sinde at gøre det samme i indeværende sag, endda før han var blevet 
forelagt den konkrete kritik.

Det er således FinansWatch’ opfattelse, at mediets redigeringsret ikke er overskredet.

Til Pressenævnets orientering har der mellem journalisterne og klager mfl. været følgende kontakter. :

– 2. maj 2024: Vi taler i telefon med [Klager].
– 3. maj 2024: Forelæggelse til [Klager] og [Ægtefællen] med frist 6. maj.
– 3. maj 2024: Forelæggelse til [Person B] med frist 6. maj

KEN nr 9473 af 20/05/2025 34



– 5. maj 2024: Svar fra [Klager]
– 6. maj 2024: Svar fra [Person B]
– 7. maj 2024: Vi giver [Klager] og [Ægtefællen] yderligere 24 timer til at svare på vores spørgsmål.
– 8. maj 2024: Svar fra [Ægtefællen], hvor hun siger, hun ikke kan svare inden for fristen, men i stedet 

mandagen efter, altså 13. maj 2024
– 10. maj 2024: Vi giver – endnu engang – en fristforlængelse og imødekommer ønsket. [Ægtefællen] 

får til 13. maj 2024 til at svare.
– 13. maj 2024: Svar fra [Ægtefællen] og [Klager]
– 19. juni 2024: Ny forelæggelse for [Klager] og [Ægtefællen] og [Person B] med frist 20. juni 2024.
– 19. juni 2024: [Klager] svare, at han vil besvare spørgsmål i løbet af den 21. juni (altså dagen efter 

vores opstillede frist på mere end 24 timer).
– 19. juni 2024: Vi svarer [Klager], at han kan vælge at svare eller lade være, men at vores frist gælder.
– 20. juni 2024: [Ægtefællen] svarer, at hun vil få sin advokat til at svare os. Det sker aldrig.
– 20. juni 2024: [Klager] svarer på mail.
– 20. juni 2024: [Person B] svarer på mail.
– 22. august 2024: Vi forelægger endnu engang til [Klager] og [Ægtefællen] samt [Person B]. De får 

deadline 26. august.
– 26. august 2024: [Klager] og [Ægtefællen] samt [Person B] svarer på mail, hvor de fortsat afviser at 

lade sig citere.
– 27. august 2024: Vi forelægger ved mail udtalelser fra [Professor A] for [Klager] og [Ægtefællen] samt 

beder dem endnu engang om at fremlægge dokumentation for deres fremførte påstande senest d. 28. 
august 2024.

– 28. august 2024: [Klager] og [Ægtefællen] svarer på mail, hvor de fortsat afviser at lade sig citere. ”

FinansWatch har supplerende anført følgende:

”[Klager]s to indlæg fremtræder på flere måder ustrukturerede og unødigt omfattende med mange gen-
tagelser, hvilket umiddelbart gør det vanskeligt at sikre en fyldestgørende imødegåelse af [Klager]s 
klage. Endvidere ses [Klager]s andet indlæg af 3. oktober 2024 i al væsentlighed ikke at tilføre sagen 
noget nyt.

Udover en fortsat henvisning til første indlæg fra FinansWatch kan FinansWatch’ stillingtagen til klagerne 
opsummeres således:

[Klager] har ikke påvist faktuelle fejl i artiklerne, der baserer sig på henvisninger til domme, retsbogsud-
skrifter og redegørelser fra [Advokatfirmaet]. Endvidere er der i artiklerne henvist til udtalelser fra parter 
i sagskomplekset og sagkyndige udtalelser. Det fremgår klart og tydeligt hvad og hvortil, der i hvert 
enkelt tilfælde henvises. Der henvises ikke til nogen form for rygter eller løse beskyldninger.

Det bestrides, udsagnene og oplysningerne i artiklerne ikke har dækning i faktum, ligesom det bestrides, 
at sagens faktum er præsenteret på en ufyldestgørende og usaglig måde.

Pressenævnets praksis og domstolspraksis i relation til straffelovens § 267 viser, at anvendelsen af sprog-
lige stramninger og forenklinger, der bl.a. indgår i overskrifter og i begyndelsen af en artikel, er indenfor 
reglerne for god presseskik og straffrie i henhold til straffelovens § 267. I relation til vurderingen af, 
om der er sket en overtrædelse af straffelovens § 267 henhører en sådan vurdering under domstolene, og 
FinansWatch kan bekræfte, af [Klager] har anlagt en retssag mod medarbejdere ansat på Watch Medier.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 35



Det bestrides, at FinansWatch i artiklerne har anvendt formuleringer eller udtryk, der ikke er indenfor 
reglerne for god presseskik.

Det bestrides tillige, at FinansWatch har overskredet rammerne for sin redigeringsret. Det samlede 
billede/indtryk i artiklerne giver et retvisende billede.

I relation til forelæggelse og genmæle bemærkes, at [Klager] utallige gange er blevet forelagt de forskelli-
ge oplysninger og udsagn i artiklerne. Der henvises bl.a. til oversigten sidst i FinansWatch’ første svar 
til Pressenævnet. Klageren bestrider da ej heller, at der er sket forelæggelse. Der henvises her også til, at 
klageren i sin mail af 19. september 2024 selv anfører ”at klager konsekvent har meddelt, at klager har 
ønsket at udtale sig, hvis artiklerne var renset for faktuelle fejl”. Klageren har selvsagt ikke nogen form 
for krav på redigeringsret.

Klageren anfører, at klageren ikke er blevet sat i besiddelse af den dokumentation, som der henvises til 
i artiklerne. FinansWatch er ikke forpligtet til at sende klageren materialet, der i øvrigt i det væsentlige 
udgøres af materiale, som klageren selv må anses for at være i besiddelse af, eller i det omfang klageren 
har fundet dette nødvendigt selv kunne have skaffet sig adgang til. Dokumenterne/sagerne vedrører jo i 
væsentligt omfang klagerens hustru.

Klageren har ikke krav på at få tilsendt kopi af FinansWatch’ dokumentationsmateriale, hverken helt eller 
delvist. Klageren skal naturligvis forelægges oplysningerne og udsagnene – hvilket ubestridt er sket.

Som det reelt også fremgår af klagerens mail af 24. september 2024, har klageren haft mulighed for 
genmæle. Klagerne har dog ikke ønsket dette før, ”artiklerne var renset for faktuelle fejl” (underforstået 
efter klagerens opfattelse).

Det bestrides, at FinansWatch ikke har opfyldt sine forpligtelser til at forelægge og give klageren mulig-
hed for genmæle.

Artiklerne angiver konsekvent og tydeligt hvor oplysningerne i artiklerne stammer fra, herunder afsagte 
domme. At klageren ikke er direkte part i en sag, afskærer naturligvis ikke medier fra at omtale forhold, 
der omtales i retsdokumenter, som vedrører klageren.

Klageren anfører, at ”klager har oplyst overfor indklagede, at klager forsøger at fremskaffe afgørelse 
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, som underkender dele af Østre Landsrets afgørelse fra 
2017”. I forlængelse heraf anfører klageren, at FinansWatch skulle have afventet, at klageren kunne 
fremsende den påståede afgørelse.

Klageren har – trods gentagende opfordringer – således ikke fremlagt dokumentation for, at Den Europæ-
iske Menneskerettighedsdomstol har underkendt dele af Østre Landsrets dom fra 2017. Klageren har 
heller ikke konkretiseret, hvad der mere specifikt skulle være underkendt. Det forekommer i øvrigt 
usandsynligt, at der skulle foreligge en sådan afgørelse, da Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol 
ikke har kompetence til at underkende eller omgøre en dom fra en dansk domstol. Klageren burde 
derudover have haft mere end tilstrækkelig tid til at fremskaffe den påståede afgørelse, som FinansWatch 
naturligvis hellere end gerne ville have omtalt.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 36



FinansWatch har herefter ikke yderligere bemærkninger og afventer Pressenævnets

afgørelse. ”

3 Pressenævnets begrundelse og afgørelse:

I sagens behandling har følgende nævnsmedlemmer deltaget:

Jens Kruse Mikkelsen, Hans Peter Blicher, Lene Sarup og John Meinert Jacobsen.

Kompetence

Pressenævnet bemærker, at det følger af medieansvarslovens § 43, at nævnet træffer afgørelse i sager 
om, hvorvidt der er sket offentliggørelse i strid med god presseskik, jf. § 34, og hvorvidt et massemedie 
efter reglerne i lovens kapitel 6 er forpligtet til at offentliggøre et genmæle. Spørgsmål om, hvorvidt 
straffelovens bestemmelser er overtrådt, hører under domstolene og falder uden for nævnets kompetence.

Pressenævnet bemærker i den forbindelse, at det ikke er Pressenævnets opgave at foretage en bevisvurde-
ring af de oplysninger og den dokumentation, der præsenteres i artiklerne. Pressenævnets opgave er at 
vurdere, om artiklernes indhold og mediets handlemåde er i overensstemmelse med god presseskik, jf. 
medieansvarslovens § 34, stk. 1, og retningslinjer for god presseskik.

God presseskik

Artiklen ”Pantebrevshandler lånte millioner til firma styret af svindeldømt forretningsmand”

Korrekt information

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder en række ukorrekte oplysninger.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig 
information. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, 
er korrekte. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer eller 
vurderinger, jf. punkt A. 1 og A. 5.

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens 
ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det 
vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der 
for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge 
materiale og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvisende billede.

- Sikkerhed i pantebreve

[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til 
konkursramt firma.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 37



I den forbindelse har [Klager] henvist til, at [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve, udstedt da selskabet 
var i drift. FinansWatch har fået det til at fremstå som om, at selskabet var konkursramt på tidspunktet for 
de udstedte pantebreve, hvilket er faktuelt forkert.

Af artiklens underrubrik fremgår følgende:

”[Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkursramt firma, som svindeldømt forretningsmand 
stod bag. Pantebrevsselskab afviser at have kendt til stråmandskonstruktion. ”

Af artiklen fremgik blandt andet følgende:

”En virksomhed styret af forretningen [Klagers tidligere navn] blev finansieret af pantebrevshandleren 
[Finansieringsselskabet], selvom erhvervsmanden var frakendt retten til at drive virksomhed som følge af 
en fængselsdom for svindel.

Det kan FinansWatch og EjendomsWatch nu fortælle i samarbejde med Jyllands-Posten.

[Finansieringsselskabet], der selv er finansieret af [Banken], har således udstedt pantebreve for knap 7 
mio. kr. i en nordsjællandsk ejendom tilhørende [Selskabet], der gik konkurs i 2022 med en tocifret 
milliongæld. Ejendommen har også været bopæl for [Klager] og hans hustru [Ægtefællen].

[…]

Som FinansWatch og EjendomsWatch har beskrevet i serien ”Bankens hemmelige niche”, har [Banken] 
opbygget en milliardforretning på finansiering af pantebrevsselskaber. Det vil sige private selskaber, der 
udlåner penge mod sikkerhed i form af pant i låntagers ejendom.

Blandt [Banken]s største kunder i dette segment er det [Bynavn]-baserede [Finansieringsselskabet], der 
gennem datterselskabet [Datterselskabet] har lånt mere end 400 mio. kr. af banken.

Til sikkerhed for bankgælden har [Banken] fået underpant i selskabets ca. 600 mio. kr. store pante-
brevsbeholdning, som blandt andet omfatter pantebrevene i [Selskabet]s ejendom i Nordsjælland, hvor 
[Klager] og [Ægtefællen] som nævnt også har haft privat adresse.

Det fremgår af tinglysningen, at [Selskabet] købte ejendommen i april 2021 for 4,1 mio. kr., og at 
der samme måned blev udstedt to pantebreve i ejendommen på henholdsvis 4,2 mio. kr. og 1 mio. 
kr. fra [Finansieringsselskabet]. I de efterfølgende måneder blev der udstedt yderligere to pantebreve i 
ejendommen: Ét på 1 mio. kr. i juni 2021 og ét på 750.000 kr. i november 2021.

I alle tilfælde har [Klager] kautioneret personligt for lånene, fremgår det af pantebrevene.

[…]

[Selskabet] gik konkurs i august 2022, efter at Erhvervsstyrelsen havde sendt selskabet til tvangsopløs-
ning året forinden. Årsagen var, at det ikke kunne dokumenteres, at selskabet var lovligt stiftet, fremgår 
det af Erhvervsstyrelsens afgørelse fra december 2021.

[Ægtefællen] oplyser, at hun forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i en sag mod Erhvervsstyrelsen, 
der angiveligt stadig verserer.

Kurator [Kurator] fra [Advokatfirmaet] indstillede efterfølgende [Klager] og [Ægtefællen] til konkurska-
rantæne med påstand om ”groft uforsvarlig forretningsførelse” i [Selskabet].

KEN nr 9473 af 20/05/2025 38



Under konkursbehandlingen har kurator solgt selskabets ejendom, og i den forbindelse er pantebrevene 
fra [Finansieringsselskabet] blevet indfriet. Det bekræfter [Direktøren].

”Ejendommen er solgt i 2022 i en fri handel med fuld dækning til vores pant,” skriver hun i et mailsvar.

[…]

Redaktionen har været i kontakt med [Klager] og [Ægtefællen], der i det hele erklærer sig uenige i 
fremstillingen af sagen, herunder at [Ægtefællen] har været indsat som stråmandsdirektør for [Klager] i 
[Selskabet].

De har ikke ønsket at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Banken] fik sikkerhed i tre pantebreve udstedt til konkurs-
ramt firma – [Selskabet] – har dækning i de faktiske forhold, som der redegøres for i artiklen. Nævnet 
har lagt vægt på, at tidspunkterne for udstedelserne af pantebrevene er gengivet i artiklen, herunder 
pantets størrelse. Nævnet har endvidere lagt vægt på, at det fremgår af artiklen, at [Selskabet] gik konkurs 
i august 2022, efter at Erhvervsstyrelsen havde sendt selskabet til tvangsopløsning året forinden. Det 
er herefter nævnets opfattelse, at læserne ikke kan anses for at efterlades med et ukorrekt indtryk af 
tidspunkterne for henholdsvis konkursens indtræden og udstedelsen af pantebrevene. Nævnet bemærker, 
at det fremgår af artiklen, at [Klager] i det hele erklærer sig uenig i fremstillingen af sagen, og at han 
afviser at udtale sig. Nævnet udtaler ikke kritik.

- ”Styret”

[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at han skulle have ”styret” [Selskabet], som var låntager.

Af artiklen fremgik blandt andet følgende:

”En virksomhed styret af forretningen [Klagers tidligere navn] blev finansieret af pantebrevshandleren 
[Finansieringsselskabet], selvom erhvervsmanden var frakendt retten til at drive virksomhed som følge af 
en fængselsdom for svindel.

Det kan FinansWatch og EjendomsWatch nu fortælle i samarbejde med Jyllands-Posten.

[…]

Som beskrevet i EjendomsWatch var [Klager] dog ikke selv registeret som ejer og direktør i [Selska-
bet]. Det var derimod [Klager]s hustru, [Ægtefællen], som ifølge kurator havde overladt driften af 
virksomheden til sin mand i perioden 2019 til 2021.

Der var ifølge kurator således tale om en stråmandskonstruktion, og Retten i Helsingør nåede frem til 
samme konklusion, da den i april 2024 pålagde [Ægtefællen] tre års konkurskarantæne som følge af 
”groft uforsvarlig forretningsførelse”.

Afgørelsen, som [Ægtefællen] har kæret til landsretten, betyder, at hun i den periode ikke må drive 
virksomhed.

[…]

KEN nr 9473 af 20/05/2025 39



Redaktionen har været i kontakt med [Klager] og [Ægtefællen], der i det hele erklærer sig uenige i 
fremstillingen af sagen, herunder at [Ægtefællen] har været indsat som stråmandsdirektør for [Klager] i 
[Selskabet].

De har ikke ønsket at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

Pressenævnet finder, at oplysningerne om [Klager]s rolle i selskabet [Selskabet] som låntager, herunder 
at han skulle have ”styret” selskabet, har dækning i de faktiske forhold og kurators vurdering, som der 
redegøres for i artiklen. Nævnet har lagt vægt på, at det korrekt er gengivet i artiklen, at det fremgår 
af en kendelse fra Retten i Helsingør afsagt i april 2024, at [Klager]s ægtefælle havde overladt driften 
af selskabet til [Klager], og at der ifølge kurator var tale om en stråmandskonstruktion. Nævnet har 
endvidere lagt vægt på, at det fremgår af artiklen, at afgørelsen er blevet kæret til landsretten, og at 
FinansWatch har gengivet, at [Klager] og hans ægtefælle i det hele erklærer sig uenige i fremstillingen af 
sagen, hvorefter ægtefællen har været indsat som stråmandsdirektør for [Klager] i [Selskabet], og at de 
afviser at udtale sig. Nævnet udtaler ikke kritik.

- Navn

[Klager] har klaget over, at FinansWatch har angivet et forkert navn ved omtalen af ham.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at FinansWatch i artiklen havde 
angivet navnet ”[Klagers tidligere navn]”, som var [Klager]s tidligere navn. Nævnet lægger endvidere 
til grund, at FinansWatch den 2. september 2024 – efter at være blevet gjort bekendt med [Klager]s 
navneændring – rettede navnet til ”[Klager]” i artiklens brødtekst og indsatte følgende opdatering øverst 
ved artiklens brødtekst fremhævet med kursiv:

”[Klager]s navn er rettet i artiklen, så hans tidligere mellemnavn [Mellemnavnet] ikke længere fremgår. ”

Pressenævnet finder, at offentliggørelsen af [Klager]s tidligere navn [Klagers tidligere navn] i artiklen 
ikke kan anses for en tilsidesættelse af god presseskik. Nævnet har lagt vægt på, at [Klager] på tidspunktet 
for den i artiklen omtalte tidligere straffedom havde navnet [Klagers tidligere navn], og at angivelsen af 
det tidligere navn har en relevant sammenhæng med omtalen i artiklen, som i den konkrete sammenhæng 
ligger inden for rammerne af redaktørens redigeringsret.  Nævnet bemærker, at FinansWatch efterfølgen-
de har rettet [Klager]s navn i artiklen.

Overskriftens dækning

[Klager] har klaget over, at artiklens overskrift er ukorrekt og misvisende.

I den forbindelse har [Klager] henvist til, at det er ukorrekt, at han som ”svindeldømt forretningsmand” 
skulle have ”styret” det omtalte selskab i en stråmandskonstruktion.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at præsentation af redaktionelt indhold i tekst, lyd eller 
billede skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse, jf. punkt A. 6.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 40



Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens 
ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det 
vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der 
for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge 
materiale og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvisende billede.

Pressenævnet finder, at formuleringen ”firma styret af svindeldømt forretningsmand” fremstår som Fi-
nansWatchs sammenfattende vurdering på baggrund af oplysninger fra retsdokumenter, hvoraf det frem-
går, at [Klager] ifølge kurator i konkursboet og Retten i Helsingør udgjorde den reelle ledelse i selskabet 
[Selskabet], og at der ifølge kurator var tale om en stråmandskonstruktion. Nævnet finder endvidere, 
at formuleringen i det konkrete tilfælde ikke overskrider rammerne for redigering, og at formuleringen 
ikke kan anses for at efterlade læserne med et ukorrekt indtryk af sagen, som der i artiklens brødtekst er 
redegjort nærmere for. Nævnet udtaler ikke kritik.

Forelæggelse

[Klager] har klaget over, at han ikke har haft mulighed for at udtale sig om anklagerne i artiklen.

I den forbindelse har [Klager] henvist til, at han konsekvent og gennemgående ved hver henvendelse 
har gjort gældende, at han ønskede at udtale sig til citat under den helt rimelige forudsætning, at der 
blev bragt en historie renset for faktuelle fejl, og at der fremlagdes dokumentation for påstandene, så 
han havde mulighed for at kommentere på et rimeligt og oplyst grundlag, og at han modtog en tilrettet 
forelæggelse.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest 
ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A. 3.

Pressenævnet finder, at omtalen af [Klager]s rolle i forbindelse med selskabet [Selskabet]s konkurs og 
hans tidligere straffedom for økonomisk kriminalitet kan være skadelig, krænkende eller virke agtelses-
forringende for [Klager]. Oplysningerne skulle derfor forelægges [Klager] forud for offentliggørelsen.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at FinansWatch den 2. maj 2024 
første gang rettede telefonisk henvendelse til [Klager]. Nævnet lægger endvidere til grund, at [Klager] 
herefter indtil den 28. august 2024 var i kontakt med FinansWatch via mail, hvor han blev præsenteret 
for artiklens emne og den overordnede kritik mod ham. Nævnet lægger herudover til grund, at [Klager] 
svarede delvist eller afviste at svare på FinansWatchs henvendelser med henvisning til, at han ikke havde 
fået tilsendt FinansWatchs dokumentation og dermed afviste at udtale sig til citat.

FinansWatch bragte herefter den 29. august 2024 artiklen ”Pantebrevshandler lånte millioner til firma 
styret af svindeldømt forretningsmand” på finanswatch.dk.

Pressenævnet finder, at FinansWatch i tilstrækkeligt omfang og i rimelig tid gjorde [Klager] bekendt 
med kritikpunkterne i artiklen, og at [Klager] fik fornøden mulighed for at kommentere artiklens ind-
hold. Nævnet har også lagt vægt på, at [Klager]s synspunkter er gengivet i artiklen, herunder at han 
i det hele erklærer sig uenig i fremstillingen af sagen, hvorefter hans ægtefælle har været indsat som 

KEN nr 9473 af 20/05/2025 41



stråmandsdirektør for ham, og at hans rettighedsfrakendelse er ophævet, ligesom FinansWatch korrekt har 
gengivet, at [Klager] ikke har ønsket at udtale sig. Nævnet bemærker i den forbindelse generelt, at det 
som udgangspunkt ikke er i strid med god presseskik, at en journalist forud for et interview undlader 
at fremsende sin dokumentation til den person, der skal interviewes, så længe interviewpersonen har 
mulighed for at få et overblik over, hvad spørgsmålene angår, og i hvilken sammenhæng udtalelserne skal 
anvendes.

Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af FinansWatchs forelæggelse.

Omtale af tidligere straffedom

[Klager] har klaget over, at FinansWatch har omtalt en tidligere straffedom, der vedrører forhold tilbage 
i 2009-2011 og er pådømt i 2017, og som er uvedkommende for de påståede udokumenterede forhold i 
artiklen.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at en sigtet, tiltalt eller domfældt person skal forskånes 
for at få fremdraget pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, 
vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden sammenhæng bør de mod en person tidligere 
rejste straffesager som regel ikke omtales, jf. punkt C. 8.

Pressenævnet finder generelt, at omtale af straffesager har offentlig interesse. For så vidt angår mediernes 
omtale af ældre straffedomme, finder Pressenævnet det afgørende for bedømmelsen af omtalen, om den 
tidligere straffedom har en tilstrækkelig relevant sammenhæng med det emne eller den sag, som omtalen i 
mediet angår, ligesom blandt andet kriminalitetens alvor og karakter bør indgå.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i 2017 ved ankedom afsagt 
af Østre Landsret blev idømt en ubetinget fængselsstraf på tre og et halvt år for underslæb, bedrageri og 
skyldnersvig samt frakendt retten til at drive virksomhed i selskabsform i en periode.

Pressenævnet finder, at omtalen af [Klager]s tidligere dom for økonomisk kriminalitet har en sådan 
relevant sammenhæng med artiklens omtale af [Klager]s aktuelle erhvervsaktiviteter, herunder at [Finan-
sieringsselskabet] har ydet lån til selskabet [Selskabet], som [Klager] har kautioneret personligt for, og 
at [Klager]s ægtefælle ifølge en kendelse fra Retten i Helsingør afsagt i april 2024 skulle have overladt 
den reelle ledelse af dette selskab til [Klager], selv om han var frakendt retten til at drive virksomhed i 
selskabsform.

På denne baggrund finder Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere FinansWatch for at omtale [Klager]s 
tidligere dom i artiklen. Nævnet udtaler ikke kritik.

Artiklen ”Pantebrevsselskab udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs privatkonto”

Korrekt information

[Klager] har klaget over, at artiklen indeholder en række ukorrekte oplysninger.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 42



Det følger af retningslinjer for god presseskik, at det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig 
information. Så langt det er muligt, skal det kontrolleres, om de oplysninger, der gives eller gengives, 
er korrekte. Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er kommentarer eller 
vurderinger, jf. punkt A. 1 og A. 5.

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens 
ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det 
vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der 
for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge 
materiale og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvisende billede.

- Ulovligt kapitalejerlån og konto

[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt og misvisende, at der blev udbetalt penge til en forkert konto, 
og at dette udgør et ulovligt kapitalejerlån.

[Klager] har endvidere klaget over, at det er ukorrekt, at [Selskabet] frem til Erhvervsstyrelsens indgriben 
ikke havde egen bankkonto.

Af artiklens underrubrik fremgår følgende:

”Ifølge direktøren er låneprovenu gået til finansiering af selskabets drift, hvilket dog er blevet afvist af 
retten. ”Ulovlige kapitalejerlån” mener kurator. ”

Af artiklen fremgår blandt andet følgende:

”Pantebrevshandleren [Finansieringsselskabet] udbetalte pengene til den forkerte konto, da selskabet i 
2021 lånte et millionbeløb til tagdækningsvirksomheden [Selskabet], der efterfølgende er gået konkurs.

Det kan EjendomsWatch og FinansWatch nu fortælle i serien ”Bankens hemmelige niche”.

Da [Finansieringsselskabet] udbetalte lånet, gik pengene således ikke ind på [Selskabet]s erhvervskon-
to. I stedet blev pengene udbetalt til en personlig konto tilhørende selskabets direktør og ejer, [Ægtefæl-
len]. Det fremgår af en redegørelse fra kurator i [Selskabet], der gik konkurs i sensommeren 2022.

”Låneprovenuerne fra de af selskabet optagne lån blev udbetalt direkte til [Ægtefællen]s private bankkon-
to,” skriver kurator [Kurator] fra [Advokatfirmaet], også kendt som [Advokatfirmaet].

[…]

[Finansieringsselskabet]s udbetaling til [Ægtefællen] er åbenlyst problematisk, vurderer [Professor B], 
der er professor i selskabs- og kapitalmarkedsret på Københavns Universitet.

”Efter kurators oplysninger tyder det på, at noget er helt galt i den konkrete sag. For hvis man indgår en 
låneaftale med et selskab, så er det selvfølgelig selskabets konto, man skal sætte pengene ind på,” siger 
[Professor B], der vurderer, at udbetalingen derfor kan være ulovlig.

[…]

KEN nr 9473 af 20/05/2025 43



[Selskabet] købte i april 2021 en ejendom i Nordsjælland til 4,1 mio. kr., og i de efterfølgende måneder 
optog selskabet pantebrevslån for i alt knap 7 mio. kr. hos [Finansieringsselskabet], hvoraf en del altså 
blev udbetalt direkte til [Ægtefællen].

”Pengene er brugt til renovering af [Selskabet]s ejendom, som jeg har besigtiget flere gange i forbindelse 
med renoveringen,” skriver pantebrevsselskabets adm. direktør, [Direktøren], i et mailsvar.

[…]

[Selskabet] blev sendt til tvangsopløsning i december 2021, da Erhvervsstyrelsen ikke kunne finde doku-
mentation for, at selskabskapitalen havde været til stede på stiftelsestidspunktet. [Ægtefællen] oplyser, 
at hun forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i en sag mod Erhvervsstyrelsen, der angiveligt stadig 
verserer.

I august 2022 gik [Selskabet] konkurs med gæld for over 12 mio. kr.

Konkursboet kunne i den forbindelse konstatere, at [Selskabet] helt frem til Erhvervsstyrelsens indgriben 
ikke havde haft egen bankkonto. I stedet havde tækkerfirmaet brugt en konto tilknyttet et andet selskab, 
hvor [Klager] ifølge kurator har ageret ”partner”, fremgår det af kurators redegørelse fra december 2022.

Kurator har desuden konstateret, at låneprovenu fra pantebreve, der blev udstedt i [Selskabet]s ejendom, 
slet ikke er udbetalt til selskabet, idet selskabet altså slet ikke havde en bankkonto.

I stedet har [Finansieringsselskabet] udbetalt låneprovenu for samlet 2,75 mio. kr. til en konto tilhørende 
selskabets registrerede direktør og ejer, [Ægtefællen]. Ifølge kurator udgør dette ”ulovlige kapitalejerlån”, 
der skal tilbagebetales til selskabet.

”[Selskabet] stod anført som debitor i henhold til de nævnte låneaftaler, ligesom der ved de optagne lån 
blev stillet sikkerhed i [Selskabet]s faste ejendom. Konkursboet har som følge heraf rettet et krav mod 
[Ægtefællen],” skriver kurator i sin redegørelse fra december 2022.

[Ægtefællen] afviser overfor redaktionen, at der skulle være tale om ulovlige kapitalejerlån, men hun 
ønsker ikke at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt.

[…]

[Klager] og [Ægtefællen] erklærer sig i det hele uenige i fremstillingen af sagen, men de ønsker ikke at 
udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

Pressenævnet finder, at oplysningerne om, at udbetalingen af låneprovenuerne udgør ulovlige kapitalejer-
lån, at udbetalingen skete til den forkerte konto, og at [Selskabet] ikke havde en bankkonto, har dækning 
i de faktiske forhold og kurators vurdering, som der redegøres for i artiklen. Nævnet har lagt vægt på, 
at det korrekt er gengivet i artiklen, at det fremgår af kurators redegørelse, at låneprovenuerne blev 
udbetalt direkte til [Klager]s ægtefælles private bankkonto, idet [Selskabet] ikke havde en bankkonto, og 
at [Klager]s ægtefælle afviser, at der skulle være tale om ulovlige kapitalejerlån. Nævnet har endvidere 
lagt vægt på, at FinansWatch har gengivet [Finansieringsselskabet]s direktør [Direktøren]s udtalelse om, 
at pengene blev brugt til renovering af [Selskabet]s ejendom, som hun har besigtiget flere gange i 
forbindelse med renoveringen, og at FinansWatch har gengivet, at [Klager] og hans ægtefælle i det hele 
erklærer sig uenige i fremstillingen af sagen, og at de afviser at udtale sig. Nævnet udtaler ikke kritik.

- ”Styret”

KEN nr 9473 af 20/05/2025 44



[Klager] har klaget over, at det er ukorrekt, at han skulle have ”styret” [Selskabet], som var låntager.

Af artiklen fremgår blandt andet følgende:

”[…]

Som tidligere beskrevet i EjendomsWatch var [Ægtefællen] desuden ikke den reelle direktør i tækkevirk-
somheden, idet hun i perioden 2019 til 2021 ifølge både kurator og Retten i Helsingør blot har ageret 
stråmand for sin ægtefælle, den svindeldømte forretningsmand og tidligere ejendomsinvestor [Klager].

[…]

Efter at have afsonet sin fængselsstraf genoptog [Klager] dog, som nævnt, iværksætteriet, men denne 
gang i konens navn. Hans hustru [Ægtefællen] blev således formelt indsat som direktør i tækkerfirmaet 
[Selskabet] i december 2019.

Men der var tale om stråmandskonstruktion, konkluderede Retten i Helsingør i april i år, da den idømte 
hende tre års konkurskarantæne for blandt andet at have overladt driften af selskabet til [Klager]; en 
afgørelse, som [Ægtefællen] har kæret.

[…]

[Klager] og [Ægtefællen] erklærer sig i det hele uenige i fremstillingen af sagen, men de ønsker ikke at 
udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt. ”

Pressenævnet finder, at oplysningerne om [Klager]s rolle i selskabet [Selskabet] som låntager, herunder 
at han skulle have ”styret” selskabet, har dækning i de faktiske forhold og kurators vurdering, som der 
redegøres for i artiklen. Nævnet har lagt vægt på, at det korrekt er gengivet i artiklen, at det fremgår 
af en kendelse fra Retten i Helsingør afsagt i april 2024, at [Klager]s ægtefælle havde overladt driften 
af selskabet til [Klager], og at der ifølge kurator var tale om en stråmandskonstruktion. Nævnet har 
endvidere lagt vægt på, at det fremgår af artiklen, at afgørelsen er blevet kæret til landsretten, og at 
FinansWatch har gengivet, at [Klager] og hans ægtefælle i det hele erklærer sig uenige i fremstillingen af 
sagen, og at de afviser at udtale sig. Nævnet udtaler ikke kritik.

- Gæld på 12 mio. kr.

[Klager] har klaget over, at det er misvisende og ukorrekt, at [Selskabet] er gået konkurs med en gæld på 
12 mio. kr.

I den forbindelse har [Klager] henvist til, at kurator kun har opgjort gælden, men ikke modregnet 
indtægterne fra salget af ejendommen, eller aktiverne i konkursboet, ligesom lejeindtægter mv. ikke er 
medtaget.

Af artiklen fremgår blandt andet følgende:

”[…]

[Selskabet] blev sendt til tvangsopløsning i december 2021, da Erhvervsstyrelsen ikke kunne finde doku-
mentation for, at selskabskapitalen havde været til stede på stiftelsestidspunktet. [Ægtefællen] oplyser, 

KEN nr 9473 af 20/05/2025 45



at hun forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i en sag mod Erhvervsstyrelsen, der angiveligt stadig 
verserer.

I august 2022 gik [Selskabet] konkurs med gæld for over 12 mio. kr.

[…]

”[Selskabet] stod anført som debitor i henhold til de nævnte låneaftaler, ligesom der ved de optagne lån 
blev stillet sikkerhed i [Selskabet]s faste ejendom. Konkursboet har som følge heraf rettet et krav mod 
[Ægtefællen],” skriver kurator i sin redegørelse fra december 2022.

[Ægtefællen] afviser overfor redaktionen, at der skulle være tale om ulovlige kapitalejerlån, men hun 
ønsker ikke at udtale sig til artiklen på nuværende tidspunkt.

[…]

Konkursboet indgav i november 2022 en konkursbegæring mod [Ægtefællen] personligt på baggrund af 
krav om tilbagebetaling af i alt 3,9 mio. kr.

Kravet var – foruden tilbagebetaling af lånene fra [Finansieringsselskabet] – også opgjort af en række 
fakturerede betalinger, som ligeledes var tilgået [Ægtefællen], selvom de ifølge kurator burde være blevet 
indbetalt til [Selskabet], fremgår det af konkursbegæringen mod [Ægtefællen], som redaktionen har fået 
aktindsigt i.

[Ægtefællen] argumenterede over for retten for, at pengene var gået til at finansiere selskabets drift, 
herunder til renovering af selskabets ejendom, og at der derfor ikke var noget udestående. Det blev dog 
afvist af skifteretten, der derfor erklærede hende personlig konkurs.

”Da [Ægtefællen] ikke var i stand til at fremlægge fakturaer eller lignende, som dokumenterede, hvilke 
beløb der var anvendt til istandsættelsen, fandt skifteretten ikke, at [Ægtefællen] havde løftet bevisbyrden 
for, at konkursfordringen var indfriet,” fremgår det af kendelsen fra Retten i Helsingørs fra februar 2023, 
hvor [Ægtefællen] blev taget under personlig konkursbehandling.

[Ægtefællen] kærede efterfølgende skifterettens afgørelse til Østre Landsret, der stadfæstede konkursde-
kretet i marts 2023. Redaktionen har korresponderet over mail med [Ægtefællen], der fastholder, at 
pengene er blevet brugt på selskabets drift, men hun ønsker ikke at udtale sig.

[…]”

Pressenævnet finder, at oplysningen om, at [Selskabet] i august 2022 gik konkurs med gæld for over 12 
mio. kr., har dækning i de faktiske forhold og kurators vurdering, som der redegøres for i artiklen. Nævnet 
har lagt vægt på, at det korrekt er gengivet i artiklen, at [Selskabet] i december 2021 blev sendt til 
tvangsopløsning, da Erhvervsstyrelsen ikke kunne finde dokumentation for, at selskabskapitalen havde 
været til stede på stiftelsestidspunktet, at [Klager]s ægtefælle forsøger at få tvangsopløsningen omgjort i 
en sag mod Erhvervsstyrelsen, der angiveligt stadig verserer, og at [Selskabet] i august 2022 gik konkurs 
med gæld for over 12 mio. kr. Det er herefter nævnets opfattelse, at angivelsen af gælden i artiklen ikke 
kan anses for at efterlade læserne med et ukorrekt indtryk af, at det angivne beløb er blevet modregnet 
eventuelle indtægter fra salget af ejendommen, aktiver i konkursboet, lejeindtægter mv. Nævnet udtaler 
ikke kritik.

Overskriftens dækning

KEN nr 9473 af 20/05/2025 46



[Klager] har klaget over, at artiklens overskrift er ukorrekt og misvisende.

I den forbindelse har [Klager] henvist til, at det er ukorrekt, at han var ”stråmandsdirektør”.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at præsentation af redaktionelt indhold i tekst, lyd eller 
billede skal i form og indhold have dækning i den pågældende artikel eller udsendelse, jf. punkt A. 6.

Pressenævnet bemærker, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens 
ret til at redigere mediet som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet. Det 
vil sige, at det ligger inden for grænserne af redaktørens redigeringsret at undlade at omtale forhold, der 
for en af parterne eller andre forekommer centrale, ligesom det er op til redaktøren at vælge og fravælge 
materiale og kilder, så længe det samlede indtryk giver et retvisende billede.

Pressenævnet finder, at formuleringen ”pantebrevsselskab udbetalte firmalån til stråmandsdirektørs pri-
vatkonto”, som henviser til, at låneprovenuerne fra de af [Selskabet] optagne lån hos [Finansieringssel-
skabet] blev udbetalt direkte til [Klager]s ægtefælles private bankkonto, fremstår som FinansWatchs 
sammenfattende vurdering på baggrund af oplysninger fra kurators redegørelse. Nævnet finder endvidere, 
at formuleringen i det konkrete tilfælde ikke overskrider rammerne for redigering, og at formuleringen 
ikke kan anses for at efterlade læserne med et ukorrekt indtryk af sagen, der i artiklens brødtekst er 
redegjort nærmere for. Nævnet udtaler ikke kritik.

Forelæggelse

[Klager] har klaget over, at han ikke har haft mulighed for at udtale sig om anklagerne i artiklen.

I den forbindelse har [Klager] henvist til, at han konsekvent og gennemgående ved hver henvendelse har 
gjort gældende, at han ønskede at udtale sig til citat under den helt rimelige forudsætning, at der blev 
bragt en historie renset for faktuelle fejl, og at der fremlagdes dokumentation for påstandene.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller 
virke agtelsesforringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, først og fremmest 
ved forelæggelse for den pågældende, jf. punkt A. 3.

Pressenævnet finder, at omtalen af [Klager]s rolle i forbindelse med selskabet [Selskabet]s konkurs og 
hans tidligere straffedom for økonomisk kriminalitet kan være skadelig, krænkende eller virke agtelses-
forringende for [Klager]. Oplysningerne skulle derfor forelægges [Klager] forud for offentliggørelsen.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at FinansWatch den 2. maj 2024 første 
gang rettede telefonisk henvendelse til [Klager]. Nævnet lægger endvidere til grund, at [Klager] herefter 
til den 28. august 2024 var i kontakt med FinansWatch via mail, hvor han blev præsenteret for artiklens 
emne og den overordnede kritik mod ham. Nævnet lægger herudover til grund, at [Klager] svarede delvist 
eller afviste at svare på FinansWatchs henvendelser med henvisning til, at han ikke havde fået tilsendt 
FinansWatchs dokumentation og dermed afviste at udtale sig til citat.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 47



FinansWatch bragte herefter den 30. august 2024 artiklen ”Pantebrevsselskab udbetalte firmalån til 
stråmandsdirektørs privatkonto” på finanswatch.dk.

Pressenævnet finder, at FinansWatch i tilstrækkeligt omfang og i rimelig tid gjorde [Klager] bekendt 
med kritikpunkterne i artiklen, og at [Klager] fik fornøden mulighed for at kommentere artiklens ind-
hold. Nævnet har også lagt vægt på, at [Klager]s synspunkter er gengivet i artiklen, herunder at han i det 
hele erklærer sig uenig i fremstillingen af sagen, ligesom FinansWatch korrekt har gengivet, at [Klager] 
ikke har ønsket at udtale sig. Nævnet bemærker i den forbindelse generelt, at det som udgangspunkt 
ikke er i strid med god presseskik, at en journalist forud for et interview undlader at fremsende sin 
dokumentation til den person, der skal interviewes, så længe interviewpersonen har mulighed for at få et 
overblik over, hvad spørgsmålene angår, og i hvilken sammenhæng udtalelserne skal anvendes.

Nævnet finder herefter ikke grundlag for at udtale kritik af FinansWatchs forelæggelse.

Omtale af tidligere straffedom

[Klager] har klaget over, at FinansWatch har omtalt en tidligere straffedom, der vedrører forhold tilbage 
i 2009-2011 og er pådømt i 2017, og som er uvedkommende for de påståede udokumenterede forhold i 
artiklen.

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at en sigtet, tiltalt eller domfældt person skal forskånes 
for at få fremdraget pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning for de forhold, 
vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden sammenhæng bør de mod en person tidligere 
rejste straffesager som regel ikke omtales, jf. punkt C. 8.

Pressenævnet finder generelt, at omtale af straffesager har offentlig interesse. For så vidt angår mediernes 
omtale af ældre straffedomme, finder Pressenævnet det afgørende for bedømmelsen af omtalen, om den 
tidligere straffedom har en tilstrækkelig relevant sammenhæng med det emne eller den sag, som omtalen i 
mediet angår, ligesom blandt andet kriminalitetens alvor og karakter bør indgå.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i 2017 ved ankedom afsagt 
af Østre Landsret blev idømt en ubetinget fængselsstraf på tre og et halvt år for underslæb, bedrageri og 
skyldnersvig samt frakendt retten til at drive virksomhed i selskabsform i en periode.

Pressenævnet finder, at omtalen af [Klager]s tidligere dom for økonomisk kriminalitet har en sådan 
relevant sammenhæng med artiklens omtale af [Klager]s aktuelle erhvervsaktiviteter, herunder at [Finan-
sieringsselskabet] har ydet lån til selskabet [Selskabet], som ikke gik ind på selskabets erhvervskonto, 
men en personlig konto tilhørende selskabets direktør og ejer, som er [Klager]s ægtefælle, og at [Klager]s 
ægtefælle ifølge en kendelse fra Retten i Helsingør afsagt i april 2024 skulle have overladt den reelle 
ledelse af dette selskab til [Klager], selv om han var frakendt retten til at drive virksomhed i selskabsform.

På denne baggrund finder Pressenævnet ikke grundlag for at kritisere FinansWatch for at omtale [Klager]s 
tidligere dom i artiklen. Nævnet udtaler ikke kritik.

Sletning – punkt D. 1.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 48



[Klager] har klaget over, at FinansWatch har afvist hans anmodning om at slette artiklerne ”Pantebrev-
shandler lånte millioner til firma styret af svindeldømt forretningsmand” og ”Pantebrevsselskab udbetal-
te firmalån til stråmandsdirektørs privatkonto”.

Generelt om punkt D. 1

Det følger af retningslinjer for god presseskik, at meddelelser offentliggjort i digitale medier ofte vil være 
tilgængelige efter, at de er publiceret. Efter anmodning skal mediet tage stilling til, om det er muligt og 
rimeligt at hindre tilgængeligheden af tidligere offentliggjorte, følsomme eller private oplysninger, uanset 
at disse tidligere er offentliggjort i overensstemmelse med god presseskik, jf. punkt D. 1.

Medier kan afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner ophører med at henvise 
til artiklen, anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten så eksempelvis et personnavn anonymiseres, eller 
helt afpublicere en artikel, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden.

Det er nævnets opfattelse, at anvendelse af punkt D. 1 i retningslinjerne for god presseskik og muligheden 
for at meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om afindeksering, anonymisering 
eller afpublicering som udgangspunkt kun bør anvendes, når der er tale om oplysninger, som er særligt 
belastende for den person, der er omtalt.

Den konkrete sag

Artiklerne indeholder kritisk omtale af [Klager]s erhvervsaktiviteter, herunder hans rolle i forbindelse 
med en række selskabers konkurser og hans økonomiske dispositioner i den forbindelse samt en straffe-
dom mod ham for økonomisk kriminalitet.

På baggrund af sagens oplysninger lægger Pressenævnet til grund, at [Klager] i 2017 ved ankedom afsagt 
af Østre Landsret blev idømt en ubetinget fængselsstraf på tre og et halvt år for underslæb, bedrageri og 
skyldnersvig samt frakendt retten til at drive virksomhed i selskabsform i en periode.

Det er Pressenævnets opfattelse, at artiklerne fra 2024 på finanswatch.dk med omtale af [Klager]s 
straffedom i sammenhæng med hans erhvervsaktiviteter indeholder personoplysninger af følsom karakter, 
der som udgangspunkt må betragtes som værende særligt belastende for [Klager].

Pressenævnet finder imidlertid, at det ikke kan anses for at være en overtrædelse af god presseskik, 
at FinansWatch har afvist anmodningen om at hindre tilgængeligheden af artiklerne. Nævnet har i 
den forbindelse lagt vægt på sagens karakter og alvor sammenholdt med den tid, der er gået. Nævnet 
har også lagt vægt på, at den samlede omtale, herunder omtalen af [Klager]s tidligere straffedom for 
økonomisk kriminalitet, angår forhold i relation til [Klager]s erhvervsmæssige virke, at han har indtaget 
en fremtrædende rolle som direktør for en række selskaber, og at omtalen i artiklerne fortsat kan anses at 
have offentlig interesse.

Pressenævnet finder derfor ikke anledning til at kritisere FinansWatch for ikke at have imødekommet 
[Klager]s anmodning om sletning af artiklerne.

KEN nr 9473 af 20/05/2025 49



Afgjort den 20. maj 2025

KEN nr 9473 af 20/05/2025 50


