I medfør af § 3, stk. 9, § 5, stk. 4
og 5, § 6, stk. 6, § 9, stk. 4, § 10, stk. 3,
§ 12, § 13, stk. 4, § 14, stk. 2, § 16,
stk. 2 og § 18, stk. 1 og 3, i lov om danskuddannelse til
voksne
udlændinge m.fl., jf. lovbekendtgørelse nr. 259 af 18. marts 2006,
fastsættes:
Bilag 3
Juni 2006
Fagbeskrivelse
for danskuddannelse til voksne udlændinge
Danskuddannelse 1,
Danskuddannelse 2, Danskuddannelse 3
og den særlig tilrettelagte undervisning i kultur- og samfundsforhold i
Danmark
Generelt om mål og tilrettelæggelse på de tre
danskuddannelser
Mål
Det er et fælles mål for undervisningen på de tre
danskuddannelser, at kursisten opnår kommunikativ kompetence, dvs.
sociokulturel
kompetence
pragmatisk kompetence
(adækvat sprogbrug i forhold til mikro- og makrokontekster, situation og
kommunikationspartner)
samtale- og
tekstkompetence
lingvistisk kompetence
(syntaks, morfologi, ordforråd, ortografi, fonologi og prosodi (intonation,
rytme, tryk, stød, pauser)).
I danskundervisningen arbejdes der med, at kursisten
udvikler:
et flydende, korrekt
og nuanceret sprog
lærings- og
kommunikationsstrategier
sproglig opmærksomhed.
Desuden arbejdes der eventuelt med forskelle og ligheder mellem
dansk og kursistens sprog.
Tilrettelæggelse
Undervisningen tager udgangspunkt i kursistens sproglige
forudsætninger og behov samt kursistens kulturelle og sociale erfaringer og
baggrundsviden om danske forhold.
For undervisningen opstilles der, bl.a. i den individuelle
læringsplan, tydelige delmål, som løbende evalueres og justeres, jf.
bekendtgørelsens § 7, stk. 4.
Undervisningen tilrettelægges med udgangspunkt i kursistens
individuelle læringsplan og gennemføres bl.a. som pararbejde, i grupper, på
hold og fx i form af selvstændigt arbejde i studieværksted. Som led i den
fleksible tilrettelæggelse anvendes informations- og kommunikationsteknologi.
Der benyttes arbejdsformer og undervisningsmetoder,
som fremmer kursistens
opnåelse af interkulturel og kommunikativ kompetence
som fordrer og fremmer
selvstændighed, samarbejdsevne, initiativrighed mv.
som øger kursistens
indsigt i sin læring og motiverer og kvalificerer til tilegnelse på egen hånd
i
og uden for undervisningen
som motiverer og
kvalificerer kursisten til at søge informationer på egen hånd, fx via
internettet
som giver kursisten
mulighed for at blive opmærksom på og anvende sine sproglige, kulturelle og
personlige ressourcer.
Når danskuddannelse indgår i samspil med beskæftigelse/anden
uddannelse, tilrettelægges undervisningen, så den i videst muligt omfang
forbereder til og bygger herpå.
Der kan benyttes gæstelærere, hvor det findes hensigtsmæssigt, og
ekskursioner indgår som et naturligt led i undervisningen.
1. Danskuddannelse 1
1.1. Modul 1
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere mundtligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst enkelt
sprog
i et mindre udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå hovedindholdet
i yderst enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor
der anvendes et yderst enkelt og tydeligt udtalt sprog, og hvor den
eventuelle
samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et yderst enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
har tilegnet sig
basale skriftsprogsfærdigheder, herunder
kan genkende få,
hyppigt forekommende, skrevne ord i relation til et meget begrænset udsnit af
konkrete, almindelige hverdagsforhold, når den fornødne tid er til rådighed
kan skrive sit navn,
når den fornødne tid er til rådighed
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
Uddannelse, fx
eventuel skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
præsentation,
familie, døgnets rytme (daglige rutiner), fritid, transport
måltider, indkøb,
priser
hverdagens
talbehandling.
1.2. Modul 2
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere mundtligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst enkelt
sprog
i et udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer,
hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå
hovedindholdet i enkel kommunikation om konkrete og almindelige
hverdagsforhold, hvor der anvendes et yderst enkelt og tydeligt udtalt sprog,
og hvor den eventuelle samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et yderst enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
har tilegnet sig
basale skriftsprogsfærdigheder, herunder
kan læse få, meget
korte og yderst enkle sætninger og få, korte og hyppigt forekommende ord i
relation til konkrete, almindelige hverdagsforhold, når den fornødne tid er
til
rådighed; kan læse lydrette enstavelsesord bestående af to bogstaver og
kender
alfabetet og bogstavnavne og/eller bogstavernes lydværdi
kan skrive sit navn
og CPR-nummer, når den fornødne tid er til rådighed, kan skrive alfabetets
store og små bogstaver og tal
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
Uddannelse, fx
eventuel skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet samt eventuelle uddannelsesønsker i
Danmark
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
præsentation,
familie, døgnets rytme (daglige rutiner), fritid, transport
måltider, indkøb,
priser
bolig (boligformer og
boligens indretning)
institutioner i
lokalsamfundet (børneinstitutioner, skoler, bibliotek, posthus, bank,
læge/tandlæge mv.)
hverdagens
talbehandling.
1. 3. Modul 3
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere mundtligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et meget enkelt sprog
i
et udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer, hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et meget enkelt og tydeligt udtalt sprog, og hvor den eventuelle
samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et meget enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på
en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
har tilegnet sig
basale skriftsprogsfærdigheder, herunder
kan læse meget korte
tekster, bestående af korte og yderst enkle sætninger, som indeholder et
lille,
basalt ordforråd i relation til konkrete, almindelige hverdagsforhold, når
den
fornødne tid er til rådighed; kan læse lydrette en- og tostavelsesord og
kender
den alfabetiske rækkefølge
kan skrive hyppigt
forekommende ord i relation til konkrete, almindelige hverdagsforhold, navn
og
adresse og lydrette enstavelsesord, når den fornødne tid er til rådighed
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
eventuel aktuel
arbejdspraktik/beskæftigelse
Uddannnelse, fx
aktuel danskuddannelse
og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
institutioner i
lokalsamfundet (børneinstitutioner, skoler, bibliotek, posthus, bank,
læge/tandlæge mv.)
fritidsaktiviteter i
lokalsamfundet
hverdagens
talbehandling.
1.4. Modul 4
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
mundtligt på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et
forholdsvis enkelt sprog i hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer,
hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et forholdsvis enkelt sprog om konkrete og almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
har tilegnet sig
basale skriftsprogsfærdigheder, herunder
kan læse korte
tekster, bestående af yderst enkle sætninger, som indeholder et lille, basalt
ordforråd i relation til konkrete, almindelige hverdagsforhold, når den
fornødne tid er til rådighed; har kendskab til det fonematiske princip og har
begyndende forståelse af det morfematiske princip
kan skrive yderst
enkle sætninger, som indeholder ord, der forekommer hyppigt i relation til
konkrete, almindelige hverdagsforhold, samt skrive lydrette en- og
tostavelsesord, når den fornødne tid er til rådighed
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
eventuel aktuel
arbejdspraktik/beskæftigelse
erhvervsstruktur og
jobmuligheder i lokalsamfundet
Uddannelse, fx
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
familieformer
fritidsaktiviteter
Danmark geografisk og
i tal (fx indbyggertal, de største landsdele og byer mv. i store træk, vejr
og
årstider)
hverdagens
talbehandling.
1.5. Modul 5
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere mundtligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
forholdsvis sammenhængende sprog i hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men forholdsvis sammenhængende sprog om almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan fungere skriftligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst enkelt
sprog
i et udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer,
hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan finde konkret
information i et mindre udsnit af tekster og læse enkle tekster, der i et
yderst enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan
læse
og udfylde helt enkle blanketter med personlige data, når den fornødne tid er
til rådighed; har kendskab til forskellige afkodningsstrategier: det
fonematiske princip, stavelseslæsning, det morfematiske princip og
ordbilledlæsning
kan formulere sig
skriftligt i et yderst enkelt sprog på en forståelig måde om konkrete og
almindelige hverdagsforhold, når den fornødne tid er til rådighed
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og sammenligning med tilsvarende beskæftigelse i Danmark og med
eventuel
aktuel arbejdspraktik/beskæftigelse
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte medier, enkel jobsamtale
Uddannelse, fx
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
skole- og
uddannelsessystemet i Danmark
uddannelsesmuligheder
i lokalsamfundet
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
Danmark før og nu, fx
arbejde og familie, ligestilling
hverdagens
talbehandling.
1.6. Modul 6 (fører frem til Prøve i Dansk 1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere mundtligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
sammenhængende sprog med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt
forekommende, dagligdags kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold
er
bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om almindelige hverdagsforhold, hvor der anvendes et
tydeligt udtalt sprog med en vis grad af kompleksitet
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men sammenhængende og forholdsvis flydende sprog med
en
vis grad af kompleksitet og korrekthed om almindelige hverdagsforhold på en
forståelig og situationstilpasset måde
kan fungere skriftligt
på dansk i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et forholdsvis enkelt
sprog i hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer, hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan finde konkret
information og forstå indholdet i et udsnit af tekster, der i et forholdsvis
enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse og
udfylde enkle blanketter med personlige data, når den fornødne tid er til
rådighed
kan formulere sig
skriftligt i et forholdsvis enkelt sprog på en forståelig og
situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold, når den
fornødne tid er til rådighed
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
rådighedspligt og
pligten til at være aktivt jobsøgende
beskrivelse af
kompetencer og udarbejdelse af enkelt cv
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte og elektroniske medier, jobsamtale, udarbejdelse
af
ansøgning
Uddannelse, fx
uddannelsesmuligheder
i Danmark
undervisningsformer i
det danske uddannelsessystem
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
samfundets
grundlæggende værdier, fx ligestilling, børns rettigheder, trosfrihed
uskrevne regler
Danmark før og nu, fx
fra landbrugs- til informationssamfund, ind- og udvandringer mv.
hverdagens
talbehandling.
2. Danskuddannelse 2
2.1. Modul 1 (Før A1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst
enkelt
sprog i et mindre udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå
hovedindholdet i yderst enkel kommunikation om konkrete og almindelige
hverdagsforhold, hvor der anvendes et yderst enkelt og tydeligt udtalt sprog,
og hvor den eventuelle samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et yderst enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
kan læse korte
tekster, bestående af yderst enkle sætninger, som indeholder et lille, basalt
ordforråd i relation til konkrete, almindelige hverdagsforhold; har kendskab
til forskellige afkodningsstrategier: det fonematiske princip,
stavelseslæsning, det morfematiske princip og ordbilledlæsning
kan skrive yderst
enkle sætninger, som indeholder ord, der forekommer i relation til konkrete,
almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
Uddannelse, fx
skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
præsentation,
familie, døgnets rytme (daglige rutiner), fritid, transport
måltider, indkøb,
priser.
2.2. Modul 2 (A1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst
enkelt
sprog i et udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå
hovedindholdet i enkel kommunikation om konkrete og almindelige
hverdagsforhold, hvor der anvendes et yderst enkelt og tydeligt udtalt sprog,
og hvor den eventuelle samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et yderst enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
kan finde konkret
information i et mindre udsnit af tekster og læse enkle tekster, der i et
yderst enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan
læse
og udfylde helt enkle blanketter med personlige data; har kendskab til
forskellige afkodningsstrategier: det fonematiske princip, stavelseslæsning,
det morfematiske princip og ordbilledlæsning
kan formulere sig
skriftligt i et yderst enkelt sprog på en forståelig måde om konkrete og
almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
Uddannelse, fx
skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet samt eventuelle uddannelsesønsker i
Danmark
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
præsentation,
familie, døgnets rytme (daglige rutiner), fritid, transport
måltider, indkøb,
priser
bolig (boligformer og
boligens indretning)
institutioner i
lokalsamfundet (børneinstitutioner, skoler, bibliotek, posthus, bank,
læge/tandlæge mv.).
2.3. Modul 3 (A2)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et forholdsvis
enkelt sprog i hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer,
hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et forholdsvis enkelt sprog om konkrete og almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan finde konkret
information og forstå indholdet i et udsnit af tekster, der i et forholdsvis
enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse og
udfylde enkle blanketter med personlige data
kan formulere sig
skriftligt i et forholdsvis enkelt sprog på en forståelig og
situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
eventuel aktuel
arbejdspraktik/beskæftigelse
erhvervsstruktur og
jobmuligheder i lokalsamfundet
Uddannelse, fx
skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet samt eventuelle uddannelsesønsker i
Danmark
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
familieformer
fritidsaktiviteter
Danmark geografisk og
i tal (fx indbyggertal, de største landsdele og byer mv. i store træk, vejr
og
årstider).
2.4. Modul 4 (A2/B1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
forholdsvis sammenhængende sprog i hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men forholdsvis sammenhængende sprog om almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan finde konkret
information og forstå indholdet i et forholdsvis bredt udsnit af tekster, der
i
et enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse
og
udfylde enkle blanketter
kan formulere sig skriftligt
i et enkelt, men forholdsvis sammenhængende sprog på en forståelig og
situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og sammenligning med tilsvarende beskæftigelse i Danmark og med
eventuel aktuel arbejdspraktik/beskæftigelse
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte medier, enkel jobsamtale
Uddannelse, fx
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
skole- og
uddannelsessystemet i Danmark
uddannelsesmuligheder
i lokalsamfundet
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
Danmark før og nu, fx
arbejde og familie, ligestilling.
2.5. Modul 5 (B1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
sammenhængende sprog med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt
forekommende kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt,
herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om almindelige hverdagsforhold, hvor der anvendes et
tydeligt udtalt sprog med en vis grad af kompleksitet
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men sammenhængende og forholdsvis flydende sprog med
en
vis grad af kompleksitet og korrekthed om almindelige hverdagsforhold på en
forståelig og situationstilpasset måde
kan finde information
og forstå indholdet i et bredt udsnit af tekster, der i et enkelt sprog
omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse og udfylde
forholdsvis komplicerede blanketter
kan formulere sig
skriftligt i et enkelt og sammenhængende sprog på en forståelig og
situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
rådighedspligt og
pligten til at være aktivt jobsøgende
beskrivelse af
kompetencer og udarbejdelse af enkelt cv
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte og elektroniske medier, jobsamtale, udarbejdelse
af
ansøgning
Uddannelse, fx
uddannelsesmuligheder
i Danmark
undervisningsformer i
det danske uddannelsessystem
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
samfundets
grundlæggende værdier, fx ligestilling, børns rettigheder, trosfrihed
uskrevne regler
Danmark før og nu, fx
fra landbrugs- til informationssamfund, ind- og udvandringer mv.
2.6. Modul 6 (B1/B2) (fører frem til Prøve i Dansk
2)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et
sammenhængende
sprog med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt forekommende
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation, hvor der anvendes et tydeligt udtalt sprog med en vis
grad af kompleksitet
kan kommunikere
mundtligt i et sammenhængende og flydende sprog med en vis grad af
kompleksitet
og korrekthed om almindelige hverdagsforhold på en forståelig og
situationstilpasset måde
kan finde information
og forstå indholdet i et bredt udsnit af tekster, der i et forholdsvis
komplekst sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse
og
udfylde forholdsvis komplicerede blanketter
kan formulere sig
skriftligt i et forholdsvis sammenhængende sprog med en vis grad af
kompleksitet og korrekthed på en forståelig og situationstilpasset måde om
konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
jobsøgningsmetoder,
fx udarbejdelse af cv, udarbejdelse af ansøgning, jobsamtale
erhvervsstrukturen i
Danmark
det fagretlige system
forventninger til
arbejdskraften på det danske arbejdsmarked, herunder regler knyttet til
arbejdslivet
formelle og uformelle
kompetencer
arbejdspladskultur,
fx samarbejds- og samværsformer, uskrevne regler
Uddannelse, fx
voksen- og
efteruddannelse
livslang læring
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
miljø
demokrati og aktivt
medborgerskab i lokalsamfundet, fx boligforeninger, skolebestyrelser mv. og i
samfundet i øvrigt.
3. Danskuddannelse 3
3.1. Modul 1 (A1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et yderst
enkelt
sprog i et udsnit af hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå
hovedindholdet i enkel kommunikation om konkrete og almindelige
hverdagsforhold, hvor der anvendes et yderst enkelt og tydeligt udtalt sprog,
og hvor den eventuelle samtalepartner bidrager til forståelsen
kan kommunikere
mundtligt i et yderst enkelt sprog om konkrete og almindelige hverdagsforhold
på en forståelig måde, når den eventuelle samtalepartner bidrager til, at
kommunikationen lykkes
kan finde konkret
information i et mindre udsnit af tekster og læse enkle tekster, der i et
yderst enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan
læse
og udfylde helt enkle blanketter med personlige data; har kendskab til
forskellige afkodningsstrategier: det fonematiske princip, stavelseslæsning,
det morfematiske princip og ordbilledlæsning
kan formulere sig
skriftligt i et yderst enkelt sprog på en forståelig måde om konkrete og
almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
Uddannelse, fx
skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet samt eventuelle uddannelsesønsker i
Danmark
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
præsentation,
familie, døgnets rytme (daglige rutiner), fritid, transport
måltider, indkøb,
priser
bolig (boligformer og
boligens indretning)
institutioner i
lokalsamfundet (børneinstitutioner, skoler, bibliotek, posthus, bank,
læge/tandlæge mv.).
3.2. Modul 2 (A2)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et forholdsvis
enkelt sprog i hyppigt forekommende, dagligdags kommunikationssituationer,
hvor
kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et forholdsvis enkelt sprog om konkrete og almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan finde konkret
information og forstå indholdet i et udsnit af tekster, der i et forholdsvis
enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse og
udfylde enkle blanketter med personlige data
kan formulere sig
skriftligt i et forholdsvis enkelt sprog på en forståelig og
situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og beskæftigelsesønsker i Danmark
erhvervsstruktur og
jobmuligheder i lokalsamfundet
Uddannelse, fx
skole- og
uddannelsesbaggrund fra hjemlandet samt eventuelle uddannelsesønsker i
Danmark
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
familieformer
fritidsaktiviteter
Danmark geografisk og
i tal (fx indbyggertal, de største landsdele og byer mv. i store træk, vejr
og
årstider).
3.3. Modul 3 (A2/B1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
forholdsvis sammenhængende sprog i hyppigt forekommende, dagligdags
kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt, herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om konkrete og almindelige hverdagsforhold, hvor der
anvendes
et forholdsvis enkelt og tydeligt udtalt sprog
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men forholdsvis sammenhængende sprog om almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan finde konkret
information og forstå indholdet i et forholdsvis bredt udsnit af tekster, der
i
et enkelt sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse
og
udfylde enkle blanketter
kan formulere sig
skriftligt i et enkelt, men forholdsvis sammenhængende sprog på en forståelig
og situationstilpasset måde om konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
eventuel tidligere
beskæftigelse og sammenligning med tilsvarende beskæftigelse i Danmark og
med
eventuel aktuel arbejdspraktik/beskæftigelse
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte medier, enkel jobsamtale
Uddannelse, fx
aktuel
danskuddannelse og undervisningshverdagen, herunder forskellige
undervisnings-
og læringsformer, forventninger til læring mv.
skole- og
uddannelsessystemet i Danmark
ønsker i relation til
uddannelsesmuligheder i lokalsamfundet
Hverdagsliv og medborgerskab,
fx
Danmark før og nu, fx
arbejde og familie, ligestilling.
3.4. Modul 4 (B1)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et enkelt, men
sammenhængende sprog med en vis grad af kompleksitet og korrekthed i hyppigt
forekommende kommunikationssituationer, hvor kontekst og indhold er bekendt,
herunder
kan forstå indholdet
i enkel kommunikation om almindelige hverdagsforhold, hvor der anvendes et
tydeligt udtalt sprog med en vis grad af kompleksitet
kan kommunikere
mundtligt i et enkelt, men sammenhængende og flydende sprog med en vis grad
af
kompleksitet og forholdsvis høj grad af korrekthed om almindelige
hverdagsforhold på en forståelig og situationstilpasset måde
kan finde information
og forstå indholdet i et bredt udsnit af tekster, der i et forholdsvis
komplekst sprog omhandler konkrete og almindelige hverdagsforhold; kan læse
og
udfylde forholdsvis komplicerede blanketter
kan formulere sig
skriftligt i et forholdsvis sammenhængende sprog med en vis grad af
kompleksitet og korrekthed på en forståelig og situationstilpasset måde om
konkrete og almindelige hverdagsforhold
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Arbejde, fx
rådighedspligt og
pligten til at være aktivt jobsøgende
beskrivelse af
kompetencer og udarbejdelse af enkelt cv
jobmuligheder
jobsøgningsmetoder,
fx annoncelæsning i trykte og elektroniske medier, jobsamtale, udarbejdelse
af
ansøgning
Uddannelse, fx
uddannelsesmuligheder
i Danmark
undervisningsformer i
det danske uddannelsessystem
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
samfundets
grundlæggende værdier, fx ligestilling, børns rettigheder, trosfrihed
uskrevne regler
Danmark før og nu, fx
fra landbrugs- til industrisamfund, ind- og udvandringer mv.
3.5. Modul 5 (B2) (fører frem til Prøve i Dansk 3)
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
har opnået indsigt i
dansk historie og i kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine
erfaringer hertil
kan fungere dansksprogligt i en- og
tovejskommunikation ved anvendelse af et sammenhængende, forholdsvis
nuanceret
og komplekst sprog med en forholdsvis høj grad af korrekthed i de fleste
kommunikationssituationer, herunder
kan forstå
hovedparten af almindeligt forekommende kommunikation, hvor sproget er
forholdsvis nuanceret og komplekst
kan kommunikere
mundtligt i et sammenhængende, flydende, forholdsvis nuanceret og komplekst
sprog med en høj grad af korrekthed på en forståelig og situationstilpasset
måde
kan uddrage
information af og forstå indholdet i et bredt udsnit af tekster, der er
formuleret i et forholdsvis nuanceret og komplekst sprog, herunder autentiske
tekster om dagsaktuelle og historiske emner og skønlitterære tekster
kan formulere sig
skriftligt i et sammenhængende, forholdsvis nuanceret og komplekst sprog med
en
forholdsvis høj grad af korrekthed på en forståelig og situationstilpasset
måde
om konkrete og almindelige hverdagsforhold.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til:
Danmark før og nu, fx
Danmark før
1500-tallet, herunder kristendommens indførelse og unionen med Norge
Danmark efter
reformationen, herunder kirkens rolle, de nordiske krige og enevældens
indførelse
Danmark i
1800-tallet, herunder undervisningspligtens indførelse, helstat og
nationalstat
samt junigrundloven
Nyere tid, herunder
kvinders stemmeret, genforeningen, besættelsen, indmeldelsen i EF og
kongehusets rolle.
Arbejde, fx
jobsøgningsmetoder,
fx udarbejdelse af cv, udarbejdelse af ansøgning, jobsamtale
erhvervsstrukturen i
Danmark
det fagretlige system
forventninger til
arbejdskraften på det danske arbejdsmarked, herunder regler knyttet til
arbejdslivet
formelle og uformelle
kompetencer
arbejdspladskultur,
fx samarbejds- og samværsformer, uskrevne regler
Uddannelse, fx
voksen- og
efteruddannelse
livslang læring
Hverdagsliv og
medborgerskab, fx
miljø
demokrati og aktivt
medborgerskab i lokalsamfundet, fx boligforeninger, skolebestyrelser mv. og i
samfundet i øvrigt.
3.6. Modul 6 (C1) (fører frem til Studieprøven)
Formål
Formålet med undervisningen på modul 6 er, at kursisten
kvalificerer sig dansksprogligt til videregående uddannelse. Undervisningen
afsluttes med Studieprøven, som normalt er det dansksproglige krav til
optagelse på korte, mellemlange og lange videregående uddannelser.
Mål
Målet med undervisningen er, at kursisten i relation til arbejde,
uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab
kan fungere
dansksprogligt i en- og tovejskommunikation ved anvendelse af et
sammenhængende, nuanceret og komplekst sprog med høj grad af korrekthed i de
fleste kommunikationssituationer, herunder
kan forstå
almindeligt forekommende kommunikation, hvor sproget er nuanceret og
komplekst,
samt følge en forelæsning, præsentation, debat el. lign.
kan kommunikere
mundtligt i et umiddelbart forståeligt, sammenhængende, flydende, nuanceret
og
komplekst sprog med høj grad af korrekthed på en situationstilpasset måde
samt
kan opretholde en akademisk diskussion, kan argumentere og konkludere og kan
give en velstruktureret præsentation af et emne
hurtigt kan uddrage
information af og forstå indholdet i tekster, der er formuleret i et
nuanceret
og komplekst sprog, herunder tekster i relation til uddannelse på højt niveau
umiddelbart
forståeligt kan formulere sig skriftligt om vanskeligere emner i et
sammenhængende, komplekst, nuanceret og præcist sprog med en høj grad af
korrekthed på en situationstilpasset måde
har opnået indsigt i
kultur- og samfundsforhold i Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Indhold
I undervisningen arbejdes der med sprogtilegnelse i relation til
arbejde, uddannelse samt hverdagsliv og medborgerskab, fx
arbejdsplads- og
studiekultur, herunder samarbejde og samværsformer, skrevne og uskrevne
regler
undervisnings- og
studieformer inden for videregående uddannelse i Danmark
emner af almen
relevans inden for det humanistiske, det samfundsvidenskabelige og det
naturvidenskabelige område.
4. Særlig tilrettelagt undervisning i kultur- og
samfundsforhold i Danmark
Formålet med den særlig tilrettelagte undervisning i kultur- og
samfundsforhold i Danmark i henhold til bekendtgørelsens § 5 er, at
kursisten så hurtigt som muligt opnår et grundlæggende indblik i kultur- og
samfundsforhold i Danmark. Undervisningen skal medvirke til, at den
pågældende
hurtigt bliver i stand til at varetage erhvervsarbejde og tage del i
samfundslivet i øvrigt.
Undervisningen tilrettelægges fortrinsvis i tilknytning til
danskuddannelse på modul 1 og modul 2.
Tilrettelæggelse
Undervisningen tager udgangspunkt i kursistens forforståelse,
forudsætninger, ønsker og behov på en sådan måde, at den motiverer til
medindflydelse og inviterer til dialog og refleksion, så han/hun kan relatere
sine erfaringer til det nye, den pågældende møder i Danmark.
Undervisningen kvalificerer og motiverer i videst muligt omfang
kursisten til at kunne søge yderligere information og rådgivning på egen
hånd.
Undervisningen indeholder en række obligatoriske emner på modul 1
og modul 2. De obligatoriske emner er de samme for alle tre danskuddannelser,
hvor det umiddelbare integrationsmål er beskæftigelse. Der kan suppleres med
emner af særlig relevans for den aktuelle målgruppe.
Undervisningen i kultur- og samfundsforhold i Danmark gennemføres
sideløbende med den indledende danskundervisning, normalt inden for rammerne
af
modul 1 og modul 2, og indgår, når det er muligt og relevant, i samspil med
den
øvrige danskundervisning på disse to moduler, jf. målene for
sprogundervisningens modul 1 - 2, så sprogundervisningen forbereder til,
bygger
på og efterbearbejder undervisningen i kultur- og samfundsforhold i Danmark.
Emnerne på det enkelte modul kan slås sammen eller gennemføres i
en anden rækkefølge, men kan også, når det er hensigtsmæssigt, gennemføres på
tværs af de to moduler. Elementer fra de enkelte emner kan sammensættes med
elementer fra andre af de obligatoriske emner, når dette skønnes
hensigtsmæssigt. Omfanget af hvert obligatorisk emne fastsættes under
hensyntagen til den aktuelle kursistgruppes forudsætninger og behov. Emner,
der
har særlig relevans for den aktuelle målgruppe, kan udvides indholdsmæssigt
og
tidsmæssigt, mens undervisningen i andre emner kan have et mindre omfang.
Personer med tilknytning til relevante, lokale myndigheder,
foreninger, herunder flygtninge- og indvandrerforeninger, private og
offentlige
virksomheder, AF, arbejdsmarkedsorganisationer og uddannelsesinstitutioner
samt
andre relevante personer fra lokalområdet inddrages i videst muligt omfang
ved
tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.
Ekskursioner i lokalområdet indgår som et naturligt led i
undervisningen.
Hele forløbet eller enkelte dele deraf kan tilrettelægges af flere
udbydere i fællesskab, hvor det findes hensigtsmæssigt.
Modul 1: Mål og indhold for de obligatoriske emner
1. Integrationslovgivningen
Målet er, at kursisten får overblik over introduktionsforløbet og
dermed forudsætninger for at tage aktivt del deri.
Undervisningen omhandler relevante dele af især integrationsloven
og lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.,
introduktionsprogrammet
og sammenhængen mellem programmets enkelte dele.
2. Hverdagsliv
Målet er, at kursisten får indblik i kulturformer og kulturmøder i
Danmark og kan relatere sine erfaringer hertil.
Undervisningen omhandler hverdagsliv i Danmark, herunder
forskellige kulturformer i forbindelse med fx livsfaser, familiemønstre,
forældreroller og børneopdragelse, kønsroller, bolig og boformer, sundhed og
sygdom, skrevne og uskrevne regler.
3. Lokalsamfundet
Målet er, at kursisten opnår det fornødne kendskab til
lokalsamfundet, så kursisten kan tage aktivt del heri.
Undervisningen omhandler lokalsamfundets liv og institutioner,
kultur- og fritidsaktiviteter, foreningsliv mv., herunder eventuelle særlige
tilbud til udlændinge.
4. Arbejde og uddannelse
Målet er, at kursisten opnår kendskab til relevante lokale
beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder.
Undervisningen omhandler hovedtræk af Danmarks erhvervsstruktur og
organisering af arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet samt lokalområdets
erhvervsstruktur, beskæftigelsesmuligheder og uddannelsestilbud.
5. Danmark før og nu
Målet er, at kursisten får mulighed for at forstå aktuelle forhold
i Danmark og kan relatere disse til forhold i andre lande.
Undervisningen omhandler hovedtræk af den historiske udvikling i
Danmark frem til dagens samfund.
Modul 2: Mål og indhold for de obligatoriske emner
6. Velfærdssamfund og demokrati
Målet er, at kursisten får indblik i sine muligheder for
demokratisk deltagelse samt de grundlæggende værdier i samfundet.
Undervisningen omhandler demokrati i Danmark og de værdier, der
ligger til grund for demokratiopfattelsen og lovgivningen i Danmark, fx
rettigheder og pligter, mangfoldighed og tolerance, herunder ligestilling og
trosfrihed mv., samfundets forventninger om aktivt medborgerskab. Det
økonomiske grundlag for velfærdssamfundet, skatten, inddrages.
7. Arbejdsmarkedet og arbejdspladskultur
Målet er, at kursisten får indblik i muligheder og vilkår på
arbejdspladser i Danmark.
Undervisningen omhandler arbejdsmarkedets organisering, skrevne og
uskrevne regler på arbejdspladsen samt forventninger til arbejdskraften.
8. Beskæftigelse
Målet er, at kursisten får indblik i jobmuligheder og kan relatere
sine ønsker og kvalifikationer hertil.
Undervisningen omhandler jobmuligheder og muligheder for
oprettelse af selvstændig virksomhed.
9. Jobsøgning
Målet er, at kursisten får indblik i forskellige veje til
beskæftigelse og uddannelse.
Undervisningen omhandler jobsøgningsmetoder og vejledningsmuligheder.
10. Informationssøgning
Målet er, at kursisten får overblik over forskellige
informationssøgningsmidler og -metoder samt rådgivningsmuligheder og
-metoder.
Undervisningen omfatter informationssøgning i praksis.
Variation på modul 2, Danskuddannelse 3
Såfremt det umiddelbare integrationsmål er uddannelse, kan
emnerækken suppleres med emnet studie- og undervisningsformer:
Studie- og undervisningsformer
Målet er, at kursisten forbereder sig på aktiv deltagelse i
uddannelse.
Undervisningen omhandler studie- og undervisningsformer i Danmark.