Dokumentet er Historisk
Senere ændringer til forskriften
Den fulde tekst

Læreplan for faget MARKEDSKOMMUNIKATION - MASSEKOMMUNIKATION I MARKEDSFØRINGSARBEJDET ved merkonomkursus


TIMETAL

30 timer

FORMÅL

Dette fag har til formål at give deltagerne en grundig operativ viden om massekommunikation i markedsføringen med henblik på at kunne styre en målrettet kommunikationsindsats.

Kurset indeholder en gennemgang af en række problemstillinger omkring massekommunikationsprocessen med det formål at sætte deltagerne i stand til at:

- opstille en kommunikationsplan

- udforme et kommunikationsmål

- udforme en aktionsplan

- fastlægge kontrolfasen

- foretage en sammenligning af de opnåede resultater med de tilsigtede.

  

  INDHOLD OG OMFANG                                  Vejledende timeta  

 l  

 1. Introduktion  

    Præsentation af indhold og formål, definitioner og  

    afgrænsninger. Massekommunikationens indplacering  

    i den integrerede markedsføring. Anvendelse af  

    massekommunikation contra personligt salgsarbejde         2  

 2. Moderne kommunikationsteori og dens  

    anvendelse i praksis  

    Grund og kommunikationsparametre. Ekspone-  

    ringsfrekvensfordelinger. Responsfunktioner.  

    Modtagerkendetegn og målgrupper                           4  

 3. Massekommunikationens tilrettelæggelse  

    3.1 Målgruppebeskrivelse og -fastlæggelse.  

    Markedssegmentering på grundlag af analyseresul-  

    tater. Gennemgang af relevante analysemeto-  

    der. Markedskort                                          4  

    3.2 Udarbejdelse af kommunikationsmål og -plan            4  

    3.3 Copy- og mediastrategi samt mediaplanlægning          2  

    3.4 Den kreative proces (case)                            4  

    3.5 Kommunikationspre-test contra vurdering  

    ved hjælp af checkliste                                   2  

    3.6 Resultatvurdering. Post-test metoder samt  

    andre indikationer                                        4  

 4. Cases  

    Sideløbende med undervisningen vil der blive afholdt  

    en række cases til yderligere belysning af  

    problemstillingen                                         4  

                                                            ----  

                                                             30  

                                                            ----  

HJEMMEOPGAVER

Der stilles i alt 6 hjemmeopgaver, hver af et omfang som et halvt eksamensopgavesæt.

PRØVE

Prøven er skriftlig og varer 4 timer. Prøven skal bestå af mindst 2 af hinanden uafhængige opgaver.

SÆRLIGE ADGANGSBETINGELSER

Bestået prøve i begge markedsføringsfag eller fritagelse herfor.

Officielle noter

Ingen