Orientering om ændring af den kommunale
ejendomsskattelov
Til samtlige kommuner Den 24. jan. 1996
og amtskommuner 2. økonomiske kontor 1996/1402-20 i:cwL1077
Orientering om ændring af den kommunale ejendomsskattelov.
Resume: Ejendomsskattelovens bestemmelse om ejendomsskattefritagelse for
fredede ejendomme er blevet indskrænket, således at denne fritagelse ikke
omfatter fredede ejendomme, der tilhører det offentlige og visse lignende
ejere.
For fredede ejendomme, der tilhører det offentlige, betyder det, at der
normalt vil kunne opkræves dækningsafgift af disse ejendomme efter
ejendomsskattelovens § 23.
1. Ændringsloven.
Lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme (Indenrigsministeriets
lovbekendtgørelse nr. 808 af 4. december 1990 med senere ændringer) er blevet
ændret ved lov nr. 1077 af 20. december 1995.
Ændringsloven er gengivet i bilaget til dette orienteringsbrev.
Ændringsloven har virkning fra og med skatteåret 1996.
2. De gældende regler.
I § 7 i ejendomsskatteloven opregnes visse grupper af ejendomme, som er
undtaget fra den almindelige regel i lovens § 1 om pligten til at svare
kommunal og amtskommunal grundskyld af faste ejendomme.
Ifølge lovens § 7, stk. 1, litra d, er en af de fritagne grupper: fredede
ejendomme, hvorpå der er tinglyst en særlig bevaringsdeklaration i henhold
til lovgivningen om bygningsfredning.
Fritagelse af en ejendom efter denne bestemmelse indebærer tillige, at
ejendommen ikke vil være omfattet af reglerne om pligt til at svare
dækningsafgift af offentlige ejendomme (lovens § 23) eller af reglerne om
dækningsafgift af kontor-, forretnings- m.fl. ejendomme (lovens § 23 A).
Fritagelsesreglen blev indført ved lov nr. 281 af 10. juni 1981 med
virkning fra og med skatteåret 1982.
3. Baggrunden for lovændringen.
Ved den praktiske kommunale administration af reglen, der har relativt
størst betydning for Københavns Kommune med de mange statsejendomme, er den
blevet fortolket indskrænkende i forhold til ejendomme, der tilhører bl.a.
staten.
Denne fortolkning er imidlertid blevet underkendt ved to Østre Landsret
domme af 27. november 1992 med henvisning til, at der ikke i forarbejderne
til fritagelsesbestemmelsen var grundlag for en sådan indskrænkende
fortolkning, som Københavns Kommune havde anlagt.
Ejendomsskattefritagelsen for fredede ejendomme, der tilhører det
offentlige og lignende ejere, forekommer dog ikke så velmotiveret som for
ejendomme i privat eje, hvilket har ført til lovændringen.
4. Indholdet af ændringsloven.
Ændringsloven indebærer, at den gældende fritagelse for grundskyld af
fredede ejendomme, hvorpå der er tinglyst en særlig bevaringsdeklaration,
ikke gælder for ejendomme, der tilhører nogle nærmere angivne ejere.
Der er for det første tale om ejendomme, der tilhører staten, kommunerne,
amtskommunerne, kirker eller præsteembeder (§ 7, stk. 2, nr. 1, i
ejendomsskatteloven). For det andet drejer det sig om ejendomme, der tilhører
en ejer, hvis budgetterede driftsudgifter for mere end 50 procents
vedkommende dækkes af tilskud fra staten, kommunerne og amtskommunerne ( § 7,
stk. 2, nr. 2, i ejendomsskatteloven). Når en ejendoms ejer er en person, vil
der næppe i praksis forekomme tilfælde, hvor der kan siges at blive ydet
tilskud fra det offentlige til den pågældende ejers driftsudgifter. I praksis
vil den gruppe af ejere, der er nævnt i ejendomsskattelovens § 7, stk. 2, nr.
2, således alene omfatte såkaldte juridiske personer - selvejende
institutioner og lignende.
Fredede ejendomme, der tilhører staten, kommunerne og amtskommunerne, vil
altså efter lovændringen ikke længere kunne falde ind under bestemmelsen i
ejendomsskattelovens § 7, stk. 1, litra d, om fritagelse for grundskyld. Men
disse ejendomme vil stadig kunne falde ind under bestemmelsen om fritagelse
for grundskyld i ejendomsskattelovens § 7, stk. 1, litra b, hvorefter
ejendomme, der tilhører staten og kommunerne, normalt er fritaget for
grundskyld.
Det skal præciseres, at ændringen alene indebærer, at de omhandlede
ejendomme ikke i kraft af en tinglyst bevaringsdeklaration kan opnå
fritagelse for grundskyld. Men det udelukker ikke, at disse ejendomme kan
være fritaget af andre grunde. Kirker er således fritaget for vurdering, jf.
vurderingslovens § 7, og dermed også for ejendomsbeskatning. Det ændres der
ikke i med den nye lov. I relation til kirker vil denne således kun få
betydning i tilfælde, hvor kirker måtte være ejer af fredede ejendomme, som
ikke er kirker.
Lovændringen går som nævnt ud på, at visse ejendomme ikke skal være
omfattet af fritagelsen efter § 7, stk. 1, litra d, i ejendomsskatteloven.
I relation til grundskylden er det uden betydning, om en ejendom er
fritaget efter den ene eller den anden bestemmelse i ejendomsskattelovens §
7.
Men det har betydning andetsteds i ejendomsskattesystemet, nemlig i
relation til bestemmelserne i lovens § 23 om dækningsafgift af offentlige
ejede ejendomme. Efter denne bestemmelse kan der opkræves dækningsafgift af
offentligt ejede ejendomme, der er fritaget for grundskyld efter lovens § 7,
stk. 1, litra b, mens der ikke findes tilsvarende hjemmel til at opkræve
dækningsafgift af ejendomme, der er fritaget efter § 7, stk. 1, litra d
(fredede ejendomme).
For statslige og kommunale bygninger med tinglyst bevaringsdeklaration
betyder lovændringen således, at de i modsætning til i dag vil kunne pålignes
dækningsafgift efter § 23.
For institutioner, der budgetterer med over 50 procent i tilskud fra det
offentlige, betyder lovændringen, at fredede ejendomme, der tilhører disse
institutioner, ikke er fritaget for grundskyld efter den kommunale
ejendomsskattelovs § 7, stk. 1, litra d. Den manglende fritagelse har efter
sammenhængen virkning for den eller de budgetperioder, for hvilke der er
budgetteret med over 50 procent i tilskud fra det offentlige.
Tilskudsmodtagende institutioner, hvis tilskud fra det offentlige er på
under 50 procent af de budgetterede driftsudgifter, må som forudsætning for
at opnå ejendomsskattefritagelse efter anmodning kunne dokumentere
tilskudsandelen over for vedkommende kommune.
Hvis tilskudsandelen er på over 50 procent betyder ændringen, at
institutionen ikke har krav på fritagelse.
Efter lovens § 8 er der imidlertid mulighed for, at den enkelte
kommunalbestyrelse eller det enkelte amtsråd kan meddele hel eller delvis
fritagelse for grundskyld i en række nærmere opregnede tilfælde. Det gælder
bl.a. for så vidt angår ejendomme, der ejes af institutioner med almennyttigt
formål, og som anvendes til institutionens formål (§ 8, stk. 1, litra c).
Efter denne bestemmelse vil de tilskudsmodtagende institutioner efter
ansøgning have mulighed for at opnå fritagelse for grundskyld af ejendomme,
der tilhører institutionen (hvad enten ejendommen er fredet eller ej.)
Med venlig hilsen
Birte Weiss
/Niels Jørgen Mau
Bilag
Lov nr. 1077 af 20. december 1995
Lov om ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste
ejendomme
(Ophævelse af ejendomsskattefritagelsen for visse fredede ejendomme)